Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Sintfeest met ex?

Ex en ik zijn nu een jaar gescheiden en we gaan redelijk harmonieus met elkaar om. Vorig jaar hebben we nog met z´n allen sinterklaas gevierd plus wat opa´s en oma´s erbij. Willen we nu misschien weer doen, voor onze twee kinderen.
Maar: is het niet verwarrend voor de kinderen? Jongste begon namelijk meteen over kerst vieren met z'n vieren... (wat ik absoluut niet wil!) Wat is wijsheid?
Wat algemener gesteld: hoe "vriendschappelijk" kun je omgaan met je ex zonder dat het verwarrend is voor de kinderen?
Voor alle duidelijkheid: ik probeer alleen vriendschappelijk om te gaan met ex vanwege de kinderen. Ik doe het niet voor mijn eigen plezier.
Ben erg benieuwd hoe anderen dit doen en ertegenaan kijken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MRI

MRI

17-11-2008 om 10:21

Houd geen stand

Meestal gaan dit soort goede voornemens over zodra een of beide ouders een nieuwe partner krijgen. Jammer genoeg vind ik. Hoe zit dat met jullie? Zijn er al nieuwe partners in het spel?
Je kan natuurlijk 'afbouwen' maar ik zou wel duidelijk een grens trekken: bijvoorbeeld wel Sint maar geen Kerst meer. Ja rot allemaal, ik weet het. Maar eens gaat het toch gebeuren.

MR

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2008 om 11:55

Zure appel

Clarice:
"Wat algemener gesteld: hoe "vriendschappelijk" kun je omgaan met je ex zonder dat het verwarrend is voor de kinderen?"
Het gaat niet zozeer om vriendschappelijk, maar om het samen dingen doen. Dit soort feestjes houdt idd de illusie in stand dat jullie nog een gezellig gezinnetje zijn. Ik zou dus terughoudend zijn, en juist deze feestjes ook als symbool gebruiken voor het feit dat jullie apart zijn. Ff door die zure appel heen.
Hier vieren wij de kinderverjaardagen (of iig het 'grotemensenfeestje') nog samen, wat ook een aardig moment is om de exschoonfamilie weer even te zien: Sint en Kerst zijn apart.
Verder heeft MariaRosa gelijk; nieuwe partners hebben hier ook invloed op, zeker als die ook kinderen inbrengt.

Hier niet

Wij gaan best wel vriendelijk met elkaar om, zelfs zodanig dat mijn nieuwe vriend en ik met nieuwe vriendin van ex thee drinken als ze mijn zoon wegbrengt.
Maar dit soort feestjes doen we niet samen.

Dus ja, nieuwe partners zijn al aanwezig, en het gaat eerder beter dan slechter. Dat heeft wel wat moeite gekost, in de zin van emoties inslikken en volwassen gedrag.

Naast het feit dat het verwarrend is voor zoonlief, heb ik eigenlijk de instelling; hoe minder we elkaar zien hoe groter de kans dat de vriendelijkheid blijft bestaan. Niet dat ik denk dat ieder moment de bom kan ontploffen, maar ex en ik zijn niet uit elkaar gegaan omdat we elkaar zo lief vinden, zeg maar.

Clarice

Clarice

17-11-2008 om 18:23 Topicstarter

Nachtje slapen

Hmm, misschien dus toch niet zo'n goed idee. Jongste is misschien te jong om het te snappen. Er is al wel een tijdje een nieuwe lief in mijn leven, maar die hebben de kinderen nog niet ontmoet (buitenland). Jongste weet het dus wel (roept op het schoolplein lachend "mama heeft een liefje!"), maar of het doordringt...

Ik ga er nog een nachtje over slapen!

(Mijn persoonlijke bezwaar is mijn afschuwelijke ex-schoonvader, maar de kinderen zijn juist dol op hem, dus ik kan me daar wel overheen zetten...)

Carmen

Carmen

17-11-2008 om 20:00

Niet verwarrend

Voor mij en mijn zus is het nooit verwarrend geweest. Ik ben heel blij dat mijn ouders juist altijd hebben gekozen voor samen vieren. En je hoeft toch niet alles samen te vieren? Maar verjaardagen en sinterklaas is juist leuk. Je zult aan je kind moeten uitleggen dat je andere feesten niet samen viert. Dat zal je kind best begrijpen. Overigens is er bij ons helemaal niets veranderd toen er nieuwe partners bijkwamen.

Terpi

Terpi

17-11-2008 om 20:41

Clarice

Ik doe dit nu voor het derde jaar, en inderdaad bij ons beide nieuwe partners maar die zijn er beiden niet bij. Ik woon dan ook niet samen met mijn nieuwe partner en mijn ex woont ook niet samen, maar hoe dan ook, zijn vriendin komt er niet in bij de Sinterklaasviering Het gaat tot nu toe erg goed en de kinderen genieten van de aandacht van moeder, vader en grootouders voor hun zelf en hun mooie nieuwe spulletjes!

De manier waarop ik dit aan de kinderen duidelijk heb gemaakt is dat pappa het ook heel leuk vindt om te kijken naar welke mooie kado's ze van de Sint krijgen. Dit omdat er nog 1 gelover in ons midden is... Hoe dat gaat lopen als mijn 3tal niet meer gelooft zie ik dan wel. Mogelijk ga ik dan voor de aanpak zoals bij mij vroeger thuis, beide gezinnen vieren apart, kweenie. Dat zie ik dan wel weer.
Ze vragen hier niet om kerst samen te vieren, hebben allang gezien dat ze nu de optimale deal hebben. Kerst met vader en zijn vrijgevige familie (kadootjes onder kerstboom) en nieuwjaar met mij (en een traditioneel erg gezellig familiefeest). Kerst is sowieso al nooit mijn ding geweest en ik ga dit jaar dan ook lekker weg want het voelt nog wel elk jaar slecht om de gezellige familiefilms op tv langs te zien komen terwijl mijn kroost niet bij me is.

Risama

Risama

18-11-2008 om 12:34

Hier wel samen

Wij hebben het (bijna) altijd samen gevierd. Ik ben inmiddels met een ander getrouwd en mijn man, zijn ouders en zijn zus met vriend vieren ook mee. Mijn huidige man en ik hebben samen nog 2 kinderen gekregen en die zijn er dus ook bij. Mijn ex heeft ook nog een vriendin gehad, die ook een jaar meegedaan heeft. Dat gaf overigens wel wat spanningen, maar dat was omdat zij een bijzonder figuur is. Vorig jaar was ex weer eens kwijt (gebeurt wel vaker, dan gaat het niet zo goed met hem) en deed hij dus niet mee, want niet bereikbaar. Maar in principe is de afspraak: Sint wordt bij mij gevierd en alle ouders zijn erbij, geldt ook voor verjaardagen.

Mijn ouders zijn ook gescheiden en ik had het heerlijk gevonden als ze zich over alles heen hadden kunnen zetten bij belangrijke gebeurtenissen, waar Sint en verjaardagen onder vallen in mijn optiek. Ik moest altijd 2 keer Sint vieren en 2 keer mijn verjaardag, klinkt leuk, maar ik vond het niets. Kerst is 2 dagen, dus dat hebben we nooit samen gevierd.

Risama

Clarice

Clarice

18-11-2008 om 20:59 Topicstarter

Voors & tegens

Tsja, lastig dat je pas achteraf kunt zeggen waar je goed aan doet. Kinderen blij versus kinderen in verwarring... Combinatie kan natuurlijk ook
Kinderfeestjes hebben we het afgelopen jaar ook met ex en mij samen gedaan. Sinterklaas past voor mijn gevoel ook bij de kinderfeesten. En met de opa's en oma's erbij is het ook wat luchtiger (in de zin van dat je niet een gezinnetje speelt).
De bevindingen van de kinderfeestjes is dat ex en ik het niet bijzonder gezellig vinden, maar dat we zien hoe heerlijk de kinderen het vinden. Ik geloof niet dat de kinderen daar hoop uit hebben geput.

Dropke

Dropke

24-11-2008 om 19:15

Moeilijk

Maar toch zou ik het wel samen vieren. Misschien komt er inderdaad een tijd dat dit niet meer haalbaar is en als de kids er duidelijk van genieten is het toch heerlijk. Zeker omdat opa's en oma's er ook bij zijn. Dit zal niet zovaak meer zo zijn, dus extra bijzonder. Ik weet dat ik juist die momenten heel bijzonder vond en me nog steeds heel goed kan herinneren. Ook niet, omdat ik dan hoop koesterde dat mijn ouders weer bij elkaar kwamen, maar om te zien dat gescheiden ouders niet altijd strijd betekent. Ik was dan extra trots op onze bijzondere familie. Dit is bij ons wel altijd zo gebleven. Kerst, verjaardagen of gewoon met mijn vader op visite bij mijn moeder en haar nieuwe man. Er kwamen zelfs verhalen van vroeger op tafel en niemand vond het raar of voelde zich buitengesloten. Ik ben dus met terugwerkende kracht nog erg trots op mijn ouders !

Groet Dropke

amk

amk

24-11-2008 om 21:25

Oh dropke,(ot)

Ik hoop toch zo dat mijn dochter dat later ook over haar vader en mij zal zeggen.

Wij strijden ook niet, gelukkig.
En we gunnen elkaar ook de mooie momenten. Ik hoop zo dat dit op de lange termijn ook zo blijft.

Het kan dus wel, en jou bericht geeft mij daarin steun, om de ingeslagen weg af te lopen.

groet,
angela

Roosje Katoen

Roosje Katoen

25-11-2008 om 09:38

Hier niet samen

Dit jaar vieren we voor het eerst Sinterklaas maar ik vind het geen prettigidee dat ex daar bij zou zitten. Mijn 'nieuwe' vriend wordt ook niet heel enthousiast van die gedachte. Nu is mijn zoontje nog te jong om te begrijpen waarom papa en mama niet bij elkaar wonen, misschien verander ik van gedachten als hij wat ouder is. Maar voorlopig vieren we het gezellig met mijn familie (opa, oma, ooms, tantes, neefje en nichtjes).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

25-11-2008 om 16:04

Knurf

Ik vraag me af of kinderen het erg vinden om hun verjaardag twee keer te vieren, misschien is dat juist ook leuk? Mijn zoon is nog te jong om daar antwoord op te geven. Als hij wat ouder is en het graag wil is het best een overweging waard, maar vooralsnog doen we het nog maar even apart.

Wilde jouw dochter zelf een gezamenlijk feestje of was dat meer jouw idee?

Alleen verjaardag

Wordt hier samen gevierd en dat gaat heel gezellig. We hebben allebei een nieuwe partner en die zijn er ook gewoon bij. De bijzondere dagen buiten de verjaardag, vieren we apart. Ieder zo op zijn eigen manier. Wij gaan met kerst naar de kerk, hij naar het kerstcircus. Gewoon doen waar jullie je goed bij voelen.
groetjes

Alleen verjaardag

Wordt hier samen gevierd en dat gaat heel gezellig. We hebben allebei een nieuwe partner en die zijn er ook gewoon bij. De bijzondere dagen buiten de verjaardag, vieren we apart. Ieder zo op zijn eigen manier. Wij gaan met kerst naar de kerk, hij naar het kerstcircus. Gewoon doen waar jullie je goed bij voelen.
groetjes

Sorry

te veel is ook niet goed

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-11-2008 om 13:57

Ok knurf

Dus het is min of meer zo gegroeid bij jullie. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Mijn ex bedacht na een half jaar dat het gezinsleven niet bij hem paste en vertrok. Dus om nu zogenaamd gezellig dat gezinsleven na te gaan bootsen is ook weer zoiets. Maar goed, mocht zoon het straks graag willen dan moet het wel kunnen wat mij betreft, hij kan er tenslotte ook niks aan doen dat zijn ouders uit elkaar zijn gegaan.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-11-2008 om 19:28

Band

Die band tussen vader en zoon is er hier gelukkig ook wel hoor, zoonlief slaapt elke week een nachtje bij zijn vader en is echt blij als hij hem weer ziet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.