Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Miep

Miep

14-03-2011 om 09:24

Stiefmoeder, en dan zelf een kind

Zijn hier mensen die zijn 'begonnen' als stiefouder en die daarna zelf een kind hebben gekregen. Verandert dan je gevoel ten opzichte van je stiefkind?
Ik ben al 9 jaar gescheiden van mijn ex-man en hij heeft ongeveer even zo lang dezelfde vriendin. Zij heeft altijd een goede band gehad met mijn dochter (nu 12) en de laatste jaren ging mijn dochter daar ook gewoon heen als haar vader er een dag of paar dagen niet was. Vorig jaar hebben ze een kindje van hun samen gekregen. Sindsdien is mijn dochter niet meer alleen bij haar stiefmoeder geweest. Als mijn ex voor zijn werk weg moet, vraagt hij me of onze dochter extra dagen bij mij kan zijn. Het kan natuurlijk zo zijn dat zijn vriendin het anders te druk vindt met twee kinderen alleen, maar ik vind het naar mijn dochter toe niet zo aardig. Mijn dochter klaagde laatst zelf ook over de veranderde houding van haar stiefopa en -oma. Die hebben alleen nog maar oog voor de baby en wilden een foto van hun dochter met man en kleinkind (zonder mijn dochter). Kan ik het maken om daarover vragen te stellen aan mijn ex?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Natuurlijk...

... kun je vragen stellen. Ik denk dat je ex je wel gerust kan stellen, waarschijnlijk heeft hij niet gemerkt wat de komst van de baby met je dochter doet. Wat je omschrijft, komt op mij niet zorgwekkend over. Het is zoals het overal gaat wanneer er een kleintje wordt geboren... iedereen stort zich daar vol op en ik weet zelf nog wel van vroeger (als er net een nieuw nichtje/neefje was geboren) dat ik er moeite mee had dat alle aandacht daar naartoe ging... Als je ouder wordt kun je dat wel relativeren, maar toch had ik een zelfde gevoel toen mijn kinderen niet meer door iedereen op schoot werden genomen omdat ze groter werden en er alweer nieuwe baby's werden geboren... . Jouw dochter is altijd alleen geweest en zal nu moeten leren om haar plek te delen. Dat is moeilijk. Maar het gevoel dat ze op een tweede plaats staat t.o.v. de baby, zullen vader en stiefmoeder wel weg moeten nemen door je dochter meer in alles te betrekken!

Van de stiefopa en -oma vind ik het geval van de foto echt niet tactisch. Je zou denken dat ze best een moment hadden kunnen vinden om dat zonder je dochter te bekokstoven... bijvoorbeeld als je dochter bij jou is. En als het werkelijk met elkaar te maken heeft dat haar stiefmoeder het te druk vindt met 2 kinderen en de extra dagen dat dochter bij jou is als haar vader er niet is, dan kan ik me voorstellen dat dat pijnlijk is... maar dat moet dan wel uitgesproken worden. Nu vul jij het in, terwijl het misschien toeval was dat het echt niet uitkwam? Ik begrijp het ook niet, want een kind van 12 zou haar juist kunnen helpen... ook goed voor de binding met haar kleine broertje (of zusje?).

Wat dat betreft is een gesprek helemaal niet verkeerd. Niet verwijtend ingaan... maar aangeven dat je dochter zich verdrietig voelt over de twee bovenstaande zaken. De kans is groot dat je ex de gevoelens van je dochter niet heeft opgemerkt omdat hij teveel in beslag werd genomen door de baby.

anoniem

anoniem

15-03-2011 om 14:14

Ik was eerst stiefmoeder en kreeg later zelf een kind. En ja, dan blijkt dat toch wel echt totaal wat anders te zijn. Niet dat het gevoel voor mijn stiefkind nou zoveel veranderde, maar veel dingen ontdek je pas als je een eigen kind hebt. Het gevoel wat ik heb voor mijn eigen kind is dan ook niet te vergelijken met wat ik voel voor mijn stiefkind, het gaat veel en veel dieper. En dat is denk ik ook logisch: ik ben geen opvoeder van mijn stiefkind, ik ben niet verantwoordelijk voor mijn stiefkind en ik heb geen plichten of rechten t.o.v. mijn stiefkind. Voor mijn eigen kind ben/heb ik dat allemaal wel. Dit nog los van dat je een stiefkind hoe dan ook pas (wat) later leert kennen, de zwangerschap en geboorte niet meemaakt enz.enz.
Dus hoe zuur ook: ik begrijp het wel. En het is mijns inziens vooral aan de vader om hier op een goede manier mee om te gaan, om te praten met zijn dochter en om wellicht wat extra dingen met haar apart te doen enzo.

Miep

Miep

15-03-2011 om 21:55

Reacties

Bedankt voor jullie reacties. Als er nog eens iets voorvalt ga ik daar een keer met mijn ex over praten.

Schnee

Schnee

17-03-2011 om 09:33

Zeker praten!

Zeker met je ex en zijn nieuwe vrouw praten! Het is te pijnlijk voor je dochter. Ik vind wel dat de nieuwe vrouw toch ook probeert je dochter bij zich te hebben als je ex er niet is. En opa en oma vind ik ook erg ontactisch. Dat kan niet. En zoals Leanne schrijft gaat het niet om verwijten maar om de gevoelens van je dochter, die logisch zijn maar de volwassenen soms in de drukte ontgaan. Sterkte.

CCBloom

CCBloom

18-03-2011 om 10:33

Anoniem schrijft:
"En dat is denk ik ook logisch: ik ben geen opvoeder van mijn stiefkind, ik ben niet verantwoordelijk voor mijn stiefkind en ik heb geen plichten of rechten t.o.v. mijn stiefkind."
Nou daar schrik ik wel even van hoor. Je bent een relatie aangegaan met een man die al een kind heeft. Dus ben je verantwoordelijk voor je eigen keuze. M.i. heb je wel degelijk plichten t.o.v je stiefkind. Al is het maar dat je haar laat mee eten. Ik vind het zeer onaangenaam staan.
Mijn dochter kreeg bij haar vader ook een stiefzusje. Haar stiefmoeder heeft ook eerlijk gezegd dat ze hele andere gevoelens heeft voor haar eigen kind. En dat is logisch. Het gaat veel dieper en intenser. Maar mijn dochter is nog steeds harstikke welkom bij ze. Mag helpen. is trots wanneer het meisje weer een stapje verder is. Gaat met haar op de foto. En mijn exman betrekt haar bij heel veel dingen. En neemt ook regelmatig tijd voor haar alleen. Zo ook trouwens zijn vrouw. Laat de baby achter bij papa en gaat "grote meisjes" dingen doen met mijn dochter.
Zelf ben ik ook stiefmama. En samen hebben mijn huidige man en ik ook nog een kind gekregen. Zijn kind en ik doen ook regelmatig dingetjes samen. Ik vind het een heerlijk joch. Familiedingen worden gezamenlijk gedaan. Kijken we op het rooster wanneer ze er allemaal zijn. Natuurlijk zijn er wel eens strubbelingen. Kan ook niet anders. Hoewel je probeert op 1 lijn te zitten, zijn sommige regeltjes toch ook weer anders. en dat botst. Maar er is begrip voor. Ook koop ik kleding voor hem voor als hij hier is. Dan hoeft hij niet met een koffertje over straat. En houdt hij de kleding die hij bij mama draagt netjes.
toen jongste destijds geboren werd, vonden wij dat het onze plicht was dat de andere 2 zich niet buiten gesloten zouden voelen, op welke manier dan ook. Betrokken ze overal bij. We maken regelmatig kinderportretjes van alle3 samen.

elinde

elinde

18-03-2011 om 11:19

Ccbloom

wat je beschrijft ben ik mee eens. ik ben zwanger van vriend. ik heb met hem ook al over gesproken dat alle kinderen, dus ook die van mij en mijn exman en ons nieuwe telg samen broertjes en zusjes zijn!

ik zou het als moeder kwalijk vinden als mijn vriend zoiets zou doen of mijn schoonouders zoiets zouden vragen. ze zijn allemaal onze kinderen. ookal zijn het zijn stiefkinderen en 1 van hemzelf.

als ze bij ons zijn voeden we ze samen op!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.