Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Weer anoniem

Weer anoniem

11-07-2012 om 22:50

Strijden

na 4 jaar na scheiding rvk,jeugdzorg, geweld, drie rechtszaken gaat het nog niet. Ik word er zo moe van en zeer verdrietig. Vooral als ik kijk naar onze kinderen. Die keer op keer geconfronteerd worden met feit dat vader vindt dat zij geen eigen mening hebben, ik de boosdoener ben en hij niets fout doet. Ik hou me keer op keer in voor de kinderen. Heb hulp voor mijzelf om me niet kapot te laten maken. Hulp voor de kinderen, zodat zij hiermee kunnen leren omgaan. Jeugdzorg die kijkt in belang van kinderen, maar niets doen. Hulp toezeggen vanaf begin en nu jaar later nog niets hebben geregeld. Ots lijkt enige optie, omdat kinderen in knel raken om nog maar niet over het woord loyaliteit te hebben. Hoe lang kan dit nog doorgaan. Hoe ver kan vader gaan? Hoe lang kan ik het nog volhouden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

12-07-2012 om 08:43

Kijk uit voor vrijwillige ots

Hmm, als jeugdzorg nu al zich beperkt tot ze-staan-erbij-en-kijken-erna, dan zou ik niet teveel verwachten dat er ineens wel praktische hulp komt bij ots.
Je zal de eerste ouder niet zijn die in de hoop op betere hulp ots vrijwillig aanvraagt en vervolgens merkt dat ze van de regen in de drup terecht zijn gekomen, omdat het enige wat werkelijk verandert is dat ze de regie totaal kijkt zijn. Gedwongen worden om met allerlei ongeschikte standaard kort-door-de-bocht non-oplossingen in te stemmen op straffe van gedwongen ots waarbij ze toch hun zin doordrijven. Stel je iets voor van een versafgestudeerde voogd die vind dat de kinderen meer contact met de vader nodig hebben om de band met ze te verbeteren of 'vrijwillige' uth waarbij je kinderen ineens in een istituut zitten waar ze met de meute mee als probleemkinderen worden aangepakt.
Ik hoop dat er nog iemand reageert die ervaring heeft en je kan vertellen hoe en waar je nog wel goede en praktische hulp kan krijgen. Mijn indruk is dat jeugdzorg veel te druk bezig is met signaleringslijstjes en opsporingstaktieken van ieder mogelijk risicogeval om nog tijd, geld en personeel over te hebben de mensen die werkelijk hulp nodig hebben echt te helpen.

Emine

Heeft mogelijk nog praktische tips voor je. Die heeft een partner die niet geschikt is voor de kinderen, zeg ik maar even eufemistisch. Ik hoop dat ze hier ook leest of anders kan iemand die haar kent haar tippen?
Het is voor jou ontzettend moeilijk omdat jij degene bent die hier de regie voor jou kinderen moet zien te houden en er zelf niet onderdoor moet gaan. Gelukkig heb je wat steun.
Maar een OTS zou ik nooit aan beginnen. Ook een gezinsvoogd heeft geen invloed op een vader die dwars ligt en kan de zaak zelfs verergeren door aanwijzingen te geven waar je niet achter kunt staan en die je dan voor de kinderrechter brengen. Ze kunnen voor vader gaan kiezen. Je krijgt nog al eens een andere gezinsvoogd zodat er geen lijn in komt.
Inderdaad, als ze nu al niets te bieden hebben zou ik er verder ook niets van verwachten. Misschien kun jij aan hen aangeven wat ze nu al voor jou en de kinderen zouden kunnen doen.
Ik heb kinderbeschermers wel eens aan het werk gezet om een onderwijskundig rapport van school te kunnen krijgen, dat ik niet los kreeg, zij overigens ook niet. En ik heb de leerplichtambtenaar weleens aan het werk gezet om in harmonie mijn kind te laten veranderen van school binnen dezelfde stichting.
Hopelijk heb je ook steun en begrip in je omgeving. Daar zou ik aan werken.
En de huisarts en je professionele hulp goed op de hoogte houden van de situatie zodat zij je in elk geval kunnen steunen, zonodig tegen de jeugdzorg.
Wat een toestand.

Wijkpolitie

In een periode dat mijn ex wanhopig was en losse handjes had en ik toch de kinderen bij hem moest laten heb ik de wijkrechercheur kunnen vragen om regelmatig even langs te gaan en met vader te praten.

Twee wedervragen

Vraag 1: hoe oud zijn je kinderen?
Vraag 2: is het ouderlijk gezag in stand gebleven (zodat jullie gedeeld gezag hebben) of heb jij alleen het ouderlijk gezag?

En ik ben het eens met Primavera en AnneJ: geen vrijwillige ots. Dan geef je alle regie uit handen zonder enige garantie dat er iets verbetert. Als of je op een enge bergweg het stuur uit angst maar overgeeft aan een totaal onbekende van wie je alleen maar weet dat die net zijn rijbewijs heeft

Groeten,

Temet

En een derde vraag

En de derde vraag: wat wil je eigenlijk? Ja, dat je ex emigreert naar Timboektoe, maar dat zit er niet in. Dus wat wil je in plaats daarvan? Dat omgang stopt? Dat omgang doorgaat maar hij zich beter gedraagt?

En is er een omgangsregeling door de rechter vastgelegd? (O, da's een vierde vraag)

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

12-07-2012 om 13:37

Vijfde vraag

Wat doet je ex concreet? Je noemt 'rvk,jeugdzorg, geweld, drie rechtszaken gaat het nog niet', maar dat gefet niet echt beeld wat je ex DOET.

Weer anoniem

Weer anoniem

12-07-2012 om 19:54

Reactie

5. Eerdere rechtszaak omgang teruggebracht van normale regeling naar 100 uur per jaar ivm geweldsdelicten. Op advies van rvk.

Geweldsdelict naar rechter veroordeling, boete. Jegens mij.

Nu rechtszaak uitbreiding omgang naar volledige regeling door vader begonnen. Hij nuttigd diverse soorten drugs, gewelddadig jegens mij en kinderen. Kleineert, bedreigd, enz.
Beschrijving zou ik kunnen neerzetten van een echte narcist. Dan weet je wat mij exman doet. Wil niet teveel in details gaan ivm herkenning.

Weer anoniem

Weer anoniem

12-07-2012 om 19:56

Reactie

gek eerdere reactie is weg. Wij hebben allebei gezag, kinderen onder 12 jaar maar 1 binnenkort niet meer.

Ik zou graag omgang onder begeleiding hebben en houden.

Ik wil trouwens zelf geen ots. Ik wil helemaal onder jeugdzorg weg. Ben bang voor wat ze allemaal willen.

Weer anoniem

Ik begrijp dat je ex een nieuwe procedure is begonnen? Dat kan je hem helaas niet beletten. Ik herhaal hier de tip die ik al meermalen gegeven heb. Blijf de kalmte en redelijkheid zelve. Zet je braafste gezicht op. Doe zo meewerkend mogelijk. Uit wel je zorgen,leg uit waarom je tegen uitbreiding van de omgang bent, maar zeg erbij dat je zo nodig mee zult werken, maar dat uitbreiding wel geleidelijk moet omdat jij gezien de voorgeschiedenis geen vertrouwen hebt. Stapsgewijze uitbreiding, bij voorkeur onder begeleiding (of andere waarborgen) en met een evaluatie op een volgende zitting. Je kan eventueel (overleg met je advocaat) aansturen op aanvullend onderzoek door de RvK - die zijn erg van de ''omgang is goed voor elk'- beweging, maar de inzet van dit hele circus is dat het je ex dwingt om zich keurig te gedragen. Lukt dat, dan is dat prachtig. Lukt dat niet, dan heeft *hij* het gedaan, en niet jij. Veel van dit soort lastige types vliegen op enig moment gierend uit de bocht (komen hun afspraken niet na, bedreigen de raadsonderzoeker, oid) en dan kan jij met een vroom gezicht achterover leunen en op de vervolgzitting betogen dat jij bereid was mee te werken maar dat helaas, je vreesde het al, gebleken is dat meneer het niet aankan.

Als hij het erg bont maakt in een procedure kan je nog een tegenverzoek tot algehele stopzetting indienen.

Neem een advocaat in de arm. Eentje die een beetje regelmatig familiezaken doet.

Blijf kalm, blijf beheerst, blijf beschaafd, en laat m zijn eigen graf graven, dat is eigenlijk de tip.

Of misschien is ie werkelijk veranderd. Wie weet. Dat is dan ook mooi.

Overigens: als je oudste twaalf is moet die worden gehoord, maar als de jongste twee daar in leeftijd niet veel van verschillen kan de rechter ze ook horen, al is dat niet verplicht. Vraag daar om, als je denkt dat dat nuttig is.

Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met "ïk wil helemaal onder jeugdzorg weg". Als je nu geen ots hebt - en die heb je niet, neem ik aan, gezien je eerste posting - waarom zit je dan nu 'onder jeugdzorg'?

Sterkte ermee

Temet

Weer anoniem

Weer anoniem

12-07-2012 om 23:21

Temet

bedankt voor je reactie.
Wat houdt dat in dat oudste moet worden gehoord. Ik bedoel hiermee wat kan zij doen?

Wij zitten nu via omgangsbegeleiding bij jeugdzorg en moeten samen daar in gesprek.

Ik probeer ook kalm te blijven. Vader heeft mij via email afgemaakt met kopie naar jeugdzorg. Zij geven aan dat ze ook positieve punten in zijn mail lezen.

Weer anoniem

Met gehoord worden bedoel ik dat als er een rechtszaak loopt (die loopt toch, begrijp ik dat goed?) de rechter het kind in de gelegenheid moet stellen zijn/haar mening te geven. Dat gebeurt in principe op de rechtbank zelf in een gesprek onder 4 ogen - alleen de rechter en het kind - op een andere dag/dagdeel dan de zitting waarbij de partijen (ouders) hun zegje doen. Een kind kan ook een brief schrijven. Maar ik zou mijn kind gewoon laten gaan, volgens mij maakt dat meer indruk (ochtend vrij van school, ook niet verkeerd). Ga dan niet je kind van alles influisteren, dat doet je zaak (en je kind) geen goed.

Iets anders: jij zegt dat je bent afgemaakt in een e-mail, Jeugdzorg ziet positieve dingen. Wat vindt JZ dan positief?

Pas op dat je niet iedere komma en punt als een belediging of bedreiging uitlegt. Jij hebt een hele geschiedenis met die man en bent vermoedelijk op het punt beland dat als hij maar hoest, jij je bedreigd voelt. De medewerkers van JZ, RvK, de rechter etc hebben dat allemaal niet. Probeer een beetje afstand te nemen. Waarom voel je je zo geraakt door zijn brief? Wat is er fout aan? Leg dat uit. Maar probeer niet al te overgevoelig te zijn, hoe logisch het misschien ook is dat je zo reageert.

Je zegt - ook in je eerste posting - dat je ex zich erg laatdunkend over je uitlaat en dat alles wat misgaat jouw schuld is. Brandt hij jou ook af tegenover de kinderen? Zo ja, voer dat dan aan als een belangrijk punt, want daar slaan die jeugdbeschermingslui altijd op aan. Als hij jou afkat maar de kinderen daar verder niet de dupe van laat worden word je geloof ik geacht je schouders op te halen en hem te laten aankletsen, maar als hij de kinderen in een loyaliteitsconflict brengt dan wordt hem dat niet in dank afgenomen. Omgekeerd geldt hetzelfde. Probeer dus ook om hem zo weinig mogelijk af te branden tegenover je kinderen.

Groeten,

Temet

Kalm

Wat Temet aangeeft is erg belangrijk: blijf kalm en rustig. Ga niet elke email napluizen. Als BJZ positieve punten ziet, vraag dan wat die zijn en voeg eraan toe, dat het jammer is dat hij blijkbaar zo over jou denkt en dat je je afvraagt of hij dat ook gaat uitstralen naar de kinderen toe, omdat de kinderen dan in een loyaliteitsconflict komen.

Al er vanuit jeugdzorg gesproken wordt over een mogelijke OTS, vraag dan beleefd glimlachend wat het kan toevoegen en vraag of je dat niet nu al kunt doen. Geef duidelijk aan dat je op basis van het gebrek aan toegevoegde waarde geen noodzaak of nut ziet voor een OTS.

Maar ondertussen zelf en plan: hoe zou je willen dat de omgang wordt opgebouwd (altijd positief einde bedenken). Bespreek dat met de omgangsbegeleiding, wat zien zij als haalbaar, geef aan dat je bezig bent met een plan en vraag advies. In de vrijwillige hulpverlening wordt het bijzonder prettig gevonden als je je als hulpvragende opstelt. Bovendien creëer je zo draagvlak voor je plan.

Zijn er al rapporten over je opgemaakt? Laat die dan doorlezen dor iemand die wat afstand heeft en die eventueel een reactie kan formuleren voor je. Zorg dat je zoveel mogelijk op papier reageert, draai emails eventueel uit en verzamel alles in grote orders.

En een goede advocaat, inderdaad. Iemand met verstand van familierechterlijke zaken.

Ooit heb je deze man uitgekozen als vader van je kinderen. Er zal heel wat veranderd zijn sindsdien, maar als je je bewust bent van je eigen verantwoordelijkheid in deze en je als zodanig ook opstelt, dan ben je al een stap verder dan wanneer je alleen maar kunt roepen hoe erg het allemaal is en vragen om (morele) veroordelingen van je ex.

Tsjor

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

13-07-2012 om 18:15

Bijzondere curator

http://www.kinderombudsman.nl/60/jongeren/nieuws/kinderombudman-kinderen-onvoldoende-gehoord/?id=173

Misschien dat dit een toegevoegde waarde heeft? Volgens mij de moeite van het onderzoeken waard.

Succes!

Bijzonder curator

Voor zover mij bekend is de benoeming van een bijzonder curator verplicht in zaken die over afstamming gaan en daarnaast mogelijk in zaken waarin het belang van het kind en het belang van de ouders mogelijk niet geheel parallel lopen.

En daar zit m voor Weer Anoniem wel een risico in. Zo´n bijzonder curator is gewoonlijk (misschien zelfs wel altijd) een advocaat die door de rechtbank wordt benoemd (kosten voor de overheid) en die vervolgens het belang van het kind voor het voetlicht moet brengen.

Als die bijzonder curator met hetzelfde "omgang moet"-sop is overgoten als de gemiddelde medewerker van de RvK dan kon het advies van die bijzonder curator Weer Anoniem nog wel eens vies tegenvallen. Het uiteindelijke oordeel is altijd aan de rechter, maar als die een bijzonder curator heeft benoemd zal de rechter zich ook wel wat van dat advies aantrekken.

Groeten,

Temet

Stichting kog

Misschien kun je hulp vragen bij stichting KOG. Ik denk namelijk dat er geen overall antwoord voor jou mogelijk is, maar dat het steeds weer opnieuw helder en zakelijk pareren van de eisen van vader zal zijn. En nee, rustig wordt het voorlopig niet. Je kunt alleen hopen dat hoe kleiner je de zaak weet te maken, hoe meer vader uiteindelijk zijn interesse zal verliezen en elders nieuwe slachtoffers vinden. Dan is het fijn als je iedere nieuwe situatie weer kunt bespreken met mensen die ervaring hebben.
En soms moet je iets meer risico lopen om meer veiligheid te kunnen bieden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.