Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

mahonie

mahonie

03-07-2012 om 15:42

Suffe vraag [scheiden stap 1?]

Huwelijk van dochter is op een fiasco uitgelopen. Kinderen zijn er niet.

Wat is stap 1 die je moet nemen als je een huwelijk wilt beeindigen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hangt ervan af

Als je dreigt te moeten verhuizen: woonruimte zoeken.

En anders zou ik zeggen dat de eerste stap is dat je het de ander vertelt.

Behalve als je - ik ken zo'n geval - in gemeenschap van goederen getrouwed bent met een man die zwart vermogen in de kluis heeft liggen. Dan is de eerste stap om die kluis leeg te halen (je zet het geld vervolgens natuurlijk netjes weg en hij kan later zijn deel krijgen) voordat hij de kluis leeghaalt doet en ontkent dat het geld er ooit was.

Kortom: het hangt van de omstandigheden af.

Sterkte ermee

Temet

te laat

te laat

03-07-2012 om 22:06

Hahaha ik dus

Tja die tip, eerst zwarte geld veilig stellen, had ik in die tijd moeten hebben...

Niets van gezien, en uiteraard word daar ook niets van meegerekend in de KA...

mahonie

mahonie

04-07-2012 om 13:40

Huwelijkse voorwaarden

ze zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en het huis is van haar. Zover geen probleem.

Kluis met zwart geld is er niet.

Hij weet dat zij niet verder wil maar is nog niet weg. Vraag me af wanneer wel. Hij heeft veel spullen & dieren en die kunnen nu nergens heen.

Zij verdient meer dan hij.
Er is één auto.

Nog tips voor volgende stappen?

Dochter komt morgen bij me eten, ik hoop haar uit jullie ervaring wat zinnige suggesties te geven.

Stappen

Het ijkt erop dat de eerste stap van Temet aan de orde is: andere woonruimte zoeken voor/door hem. Dus inschrijven bij woningbouw, wachten tot de vakantiehuisjes of caravans weer vrij zijn (na de vakantie) of particulier gaan huren (ligt aan zijn inkomen). Ik ga ervan uit dat hij niet kan kopen.

Bij de rechter kun je vragen om voorlopige voorzieningen, dan kan ook een termijn worden afgesproken waarop hij het huis moet hebben verlaten (volgens mij).

Wat betreft boedelverdeling, dat ligt aan de huwelijkse voorwaarden.

Partner kan wel partneralimentatie vragen, geen kinderen dus maximale duur is 5 jaar. Laat dat gewoon berekenen door een advocaat/mediator. Die kan dan ook meteen de echtscheiding aanvragen bij de rechter.

Tsjor

mahonie

mahonie

05-07-2012 om 08:25

Waarom heeft iemand met een fulltime baan recht op partneralmentatie, wat is daarvan de reden?

Hij heeft trouwens een huis, maar wegens nog niet verkocht wonen daar familieleden in die het huren.

Tinus_p

Tinus_p

05-07-2012 om 08:29

Pa2

Mahonie:
"Waarom heeft iemand met een fulltime baan recht op partneralmentatie, wat is daarvan de reden?"
Omdat dat in de wet staat.

Huurovereenkomst opzeggen

Dat zou dan een van de eerste stappen moeten zijn: de huurovereenkomst met familie opzeggen. Dat is pijnlijk, maar het is het risico van de huurders.
In deze link vind je relevante informatie. Huurovereenkomst opzeggen moet per aangetekende brief (er zijn voorbeeldbrieven te vinden). Er moet en goede reden zijn (zelf woning dringend nodig hebben is een goede reden). Je moet vragen om een bevestiging binnen 6 weken. Na die 6 weken kun je naar de rechter stappen. De huurovereenkomst kan worden beëindigd, 3 maanden na dagtekening van de aangetekende brief plus een maand voor elk jaar dat de mensen er gewoond hebben, tot maximaal 6 maanden. Ik neem dat maar even over van de volgende website:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen.html
Overigens kan dochter dat niet doen, dat moet vriend zelf doen.

Tsjor

Globaal

Bij PA moet je globaal rekening houden met de helft van het verschil tussen beider inkomen. Dus als zij 2400 verdient en hij 1600 wordt dat ongeveer 400 per maand.
Het is in feite iets ingewikkelder: beiden houden de bijstandsnorm voor aan alleenstaande, daar bovenop komen de kosten van wonen (zowel voor haar als voor hem, zijn niet-verkochte woning) en dan blijft er een restbedrag over. Tel die twee bedragen bij elkaar op en deel ze door 2: wat de een teveel heeft moet aan de ander worden betaald.
De alimentatie kan hij wellicht gebruiken om de kosten van zijn misschien te dure, nog niet verkochte woning naar beneden te krijgen, zodat hij over vijf jaar betaalbaar kan wonen. Of hij kan een andere woning kopen, PA telt wel mee voor hypotheekaanvraag (wel rekening houdend met de korte termijn, dus misschien dat hij dan eerste 5 jaar extra moet aflossen).
Overigens kan het zijn dat er bij de huwelijkse voorwaarden iets is opgenomen hierover, dat wordt dan voer voor juristen.

Tsjor

amk

amk

05-07-2012 om 10:21

Nou

lang niet alle banken accepteren PA als onderdeel van je inkomen voor het nemen van een hypotheek.
Aegon bv deed dat in 2006/7 nog niet. Ook niet voor korte tijd.
Wel als betalingsverplichting om je inkomen naar beneden bij te stellen, dan rekenen ze het altijd mee.
Betalen moet, maar ontvangen is een onzekere zaak voor de bank.

mahonie

mahonie

05-07-2012 om 11:07

Tja

dat wordt een nare tijd, na de teleurstellende periode die er al is geweest. Kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen etc.

Heb zelf nooit in naast omgeving met echtscheiding te maken gehad. Goed dat jullie wat praktische tips geven.

Beter

Scheiden moet je ook alleen maar doen als je zeker weet dat het beter is dan getrouwd blijven, dus als de 'nare tijd' niet zo naar is als wat ze nu heeft.

Tsjor

Tijgeroog

Tijgeroog

05-07-2012 om 13:33

Alimentatie

Ze zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus het hangt natuurlijk ook daar vanaf of er alimentatie betaald moet worden, misschien hebben ze daar iets over afgesproken.

Tinus_p

Tinus_p

05-07-2012 om 20:15

Tijgeroog

Tijgeroog:
"Ze zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus het hangt natuurlijk ook daar vanaf of er alimentatie betaald moet worden, misschien hebben ze daar iets over afgesproken."
Ook dat maakt niet uit. Afspraken in huwelijkse voorwaarden zijn vziw niet rechtsgeldig/afdwingbaar net zoals bv afkoopsommen.

Mahonie

Mahonie

05-07-2012 om 21:18

Dat is zo tsjor

Het is een uitzichtloos eenzaam gedoe. Triest. Geen teken van inzicht of verbetering.

Die huurovereenkomst opzeggen heeft niet zoveel zin, hij heeft destijds samen met een ander gezinslid het huis gekocht en kan in zijn eentje de hypotheek niet betalen. Moet dus wat anders verzinnen. Poe, gedoe. Vooral voor hem dan.

Op dit moment is hij elders, heeft geen zin in praten of afspraken.

Zeer gecompliceerd

Voor hem dan. Officieel heeft hij een half huis, dus hij zal niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Zijn goedheid voor de familie (hoe moet je het anders interpreteren als iemand een half huis koopt waar hij zelf niet in kan wonen) breekt hem nu op. Tenzij de familie hem uitkoopt. Dan heeft hij een startkapitaal, waarmee hij wellicht zelf een andere woning kan kopen.
Zij kan alleen voorlopige voorzieningen gaan aanvragen en uiteindelijk de echtscheiding formeel maken.
Wellicht kunnen de dieren etc. naar het huis van de familie, dan heeft hij toch nog enig profijt van het aandeel aan hypotheek dat hij betaalt.

Tsjor

mahonie

mahonie

06-07-2012 om 13:19

Inderdaad zeer gecompliceerd

ik denk dat hij weer bij zijn ouders thuis belandt als het zoveelste boemarang'kind' want van uitkopen zal geen sprake zijn. Verdrietig.

Verder laat ik het hierbij, anders wordt het te herkenbaar.

mahonie

mahonie

06-07-2012 om 13:54

Tsjor

zou je me willen mailen op [email protected]?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.