Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Lynna

Lynna

28-08-2011 om 09:14

Toeslagen en kind-adres-ruil

Nu mijn zoon gaat studeren, daarnaast keeperstraining gaat geven en daarom niet meer bij zijn vader mag wonen (!), komt hij het komende jaar volledig bij mij wonen.

Tot nu toe waren de kinderen allebei week om week bij mij.

Nu gaat dochter nog om de week naar haar vader (voor zolang dat nog duurt).

Officieel woonde zoon bij zijn vader, dochter bij mij. Nu heeft de vader voorgesteld dat dochter dan maar op zijn adres ingeschreven wordt.
Wat zou dat voor nut hebben?

De toeslag voor haar wil ik natuurlijk graag zelf houden, ik krijg nu ook al extra kosten voor mijn zoon.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Antwoord

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord: de toeslagen. Als je zoon officieel eerst bij zijn vader woonde kreeg die voor hem de toeslagen. Als zoon naar moeder gaat valt dat weg.
Of je je dochter dan wil laten overschrijven ligt aan jou. Jullie moeten beiden tekenen voor een 'verhuizing'. Ook voor de vehuizing van je zoon overigens.
Als zon helemaal naar jou komt zou vader moeten bijdragen in de onderhoudskosten (kinderalimentatie).
Als je zoon 18 is of wordt verandert er overigens veel. toeslagen vallen weg, kinderbijslag ook. Wel berekent DUO dan de eigen bijdrage die ouders zouden moeten geven aan hun studerend kind. Als een kind bij je in huis woont wordt die eigen bijdrage eigenlijk 'in natura' gegeven: kost en inwoning. De eigen bijdrage van de niet-verzorgende ouder gaat naar het kind en niet naar de moeder. Overigens vind ik die bedragen pittig.

In het algemeen is het zo dat 18-jarige kinderen helaas veel extra geld kosten. Het is belangrijk om ze daar zelf grotendeels verantwoordelijk voor te maken. Voor verschillende constructies zie draadjes bij jongvolwassenen over de vraag wat ouders bijdragen.

Tsjor

Lynna

Lynna

28-08-2011 om 14:11

Kinderalimentatie? en meer vragen

Zou ik evengoed nog kinderalimentatie moeten vragen aan de vader? Zoon is 17,5. We hebben studiefinanciering aangevraagd en we betalen zoon allebei 100 euro per maand. De rest moet hij zelf betalen.

En waar moeten we regelen dat we zoon laten overschrijven?

Ik heb niet zo'n zin weer de mediator in te schakelen. Mijn ex ontploft dan opnieuw.

Vic

Vic

29-08-2011 om 13:32

Alimentatie

In principe zou je ex alimentatie voor je zoon moeten betalen als die bij jou woont. Vanaf 18 jaar moet hij de alimentatie rechtstreeks aan je zoon betalen, die jou daarvan dan kostgeld kan betalen. 100 euro per maand lijkt mij behoorlijk aan de krappe kant. Ik heb begrepen dat de bedragen die DUO berekent als ouderbijdrage aanmerkelijk hoger liggen. Het adres van je zoon wijzigen kan gewoon bij de gemeente. Als je op het nieuwe adres inschrijft, regelt de gemeente de uitschrijving op het andere adres.

Lynna

Lynna

29-08-2011 om 16:31

Alimentatie

Zou je dan net zoveel moeten betalen aan alimentatie als DUO berekent? Eerlijk gezegd denk ik dat mijn ex echt niet meer kan betalen dan 100 euro.

Ik zal de gemeente eens bellen over inschrijving op dit adres.

Vic

Vic

30-08-2011 om 22:30

Duo vs alimentatie

Ik heb begrepen dat het alimentatiebedrag zoals dat door de rechter is vastgesteld, blijft gelden tot het kind 21 is. Een lagere bijdrage vastgesteld door DUO leidt dus niet door verlaging van de alimentatie. Andersom lijkt me dat een verhoging van DUO wel richtinggevend is, maar de DUO-bijdragen zijn dan weer niet verplicht. Het wordt dan wel een zaak tussen ouders en kind om te bespreken, en niet tussen ouders onderling.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.