Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

stans

stans

12-05-2011 om 22:31

Uit elkaar maar niet getrouwd

Hallo,
Een vraag over de praktische dingen.
Na heel lang samenwonen, twee volwassen/bijna volwassen kinderen nu uit elkaar. Samenlevingscontract, testamenten, eigen huis van ons samen.
Wat moeten we regelen, waar moeten we op letten.
Waar vinden we betrouwbare informatie over te nemen stappen. Een boek? Een website? wie helpt?
Ik ben inmiddels uit huis, heb tijdelijk elders woonruimte. We hebben geen ruzie en hebben de intentie alles goed in alle rust en overleg te regelen. Hoe gaan we dit doen?
Stans

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Paula B

Paula B

13-05-2011 om 08:57

Websites en mediators

Ha Stans,

er zijn enkele websites met informatie. Uit m'n hoofd gezegd: www.allesoverscheiding.nl. Wij hebben een jaar geleden een goede en flexibele bemiddelaar gevonden bij www.scheidingsmakelaar.nl: ook wij zochten eigenlijk geen bemiddeling, we kwamen er samen wel uit in goed overleg, maar we wilden iemand die met kennis van financiele en juridische zaken kon adviseren. Dat heeft Corné Versluis van De Scheidingsmakelaar toen gedaan. We moesten wel eerst sterk benadrukken dat we dít wilden en geen bemiddelingstraject, maar toen dat eenmaal duidelijk was liep het soepel.

Sancy

Sancy

13-05-2011 om 09:21

Als je

in goed overleg uit elkaar gaat, zou je zo veel mogelijk zelf op papier kunnen zetten en dat door een advocaat/mediator (via nmi-mediation of de fas) kunnen laten controleren en de verdere afhandeling laten doen.
Een scheidingsmakelaar vind ik persoonlijk geen goede adviseur omdat die op commissiebasis werkt en geen jurist of erkend mediator hoeft te zijn om zich zo te noemen.

amk

amk

13-05-2011 om 10:11

Wat staat er in je contract

wat staat er over uit elkaar gaan in je samenlevingscontract?
Hierin kunnen best dingen geregeld zijn als hypotheekoverdracht etc.

En verder is het gewoon goed afspraken maken, en als de kinderen nog geen 18 zijn het maken van een ouderschapsplan. Is verplicht tegenwoordig als er kinderen in het spel zijn.

Schuitje

Schuitje

13-05-2011 om 23:20

Net achter de rug

Ik zat in exact dezelfde situatie als jij nu. Hier is alles nu geregeld. Wat wil je precies weten? Wij zijn naar de notaris gegaan en hebben het samenlevingscontract laten ontbinden en de testamenten laten veranderen. Een ouderschapsplan hoeft niet want dat is alleen verplicht als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt. Een van ons heeft het huis gehouden. De hypotheekadviseur en de notaris hebben bekeken of onze berekeningen qua verdeling van het geld en dergelijke wel klopte. Dus geen geldverspilling aan mediators en advocaten. De notaris is al duur genoeg. En het overzetten van de hypotheek en de waardebepaling van het huis enzovoorts.

amk

amk

14-05-2011 om 15:48

Eh schuitje

dat ouderschapsplan moet ook als je slechts samenwoonde.

Vic

Vic

14-05-2011 om 16:04

Goh

Dat wist ik niet, heb net even gegoogeld. Er staat overigens geen sanctie op het niet hebben van een ouderschapsplan bij samenwoners. Wanneer er een geschil ontstaat tussen beide ouders, kan de rechter wel eisen dat je eerst een ouderschapsplan opstelt voordat hij de zaak in behandeling neemt.

stans

stans

14-05-2011 om 18:43

Begin

We staan nog helemaal aan het begin, ik ben net een paar weken uit huis. Wat ik wil weten iswat de stappen zijn. Wat doe je als eerste en zo en wat mag ik niet vergeten. Eigenlijk maak ik het liefst een stappenplan wat we kunnen afvinken. Zou ik ergens zoiets kunnen vinden?
Jongste kind is 17, ik denk niet dat we veel behoefte zullen hebben aan een ouderschapsplan maar als het moet nou ja dan moet het.
Kan de notaris die het samenlevingscontract heeft gemaakt het niet ontbinden, moet dat door een echtscheidingsnotaris? Er staat trouwens iets in het contract dat het opgezegd kan worden als je het allebei goed vindt, moet het officieel ontbonden worden dan?

Schuitje

Schuitje

14-05-2011 om 20:08

Amk

En van wie moet dat dan en wie gaat het controleren? Het is ons wel aangeraden door de notaris. Maar van moeten is geen sprake. Wij hadden er helemaal geen zin in omdat we uitstekend kunnen communiceren als het over de opvoeding en dergelijke gaat.

Schuitje

Schuitje

14-05-2011 om 20:19

Stans

Ik ben begonnen met het laten taxeren van de woning. Daarna hebben we berekend of een van ons het huis alleen zou kunnen bekostigen. Dat kon. Toen zijn we met hypotheekadviseurs gaan praten en is mijn ex een ander huis gaan zoeken. Ondertussen waren we ook bij de notaris geweest. Inderdaad hetzelfde kantoor waar ook het contract was opgesteld. De notaris heeft met ons het contract doorgenomen, ons nog op een paar puntjes gewezen waar we zelf niet aan hadden gedacht. Hetzelfde met de testamenten. Toen de hypotheken rond waren van mijn huis en het nieuwe huis van ex is alles in een keer geregeld bij de notaris. Dus het ontbinden, de overname van het huis, en de vernieuwde testamenten.
Ik weet niet of er verschil is tussen opzeggen en ontbinden. Maar je hoeft er niet voor naar de rechter.
Een heel ander puntje: De kinderbijslag stond op naam van mijn ex, maar het kind woont officieel op mijn adres. We hebben dit gewijzigd, maar alleen van naam, de kinderbijslag werd en wordt op de gezamelijke rekening gestort. Toch kreeg mijn ex laatst een waarschuwingsbrief omdat hij de wijziging niet binnen een maand had opgegeven, de volgende keer krijgt hij een boete! Pffff, alsof je geen andere dingen aan je hoofd hebt in die eerste maand!

amk

amk

16-05-2011 om 10:07

Schuitje

het is zoals Vic zegt. Het moet volgens de wet (gewijzigd in maart 2009) maar er staat geen sanctie op.

Maar als een kind 17 is kan het natuurlijk kort zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.