Echtscheiding en erna

Duikelaar
08-04-2010 om 21:19
Vader dreigt kind mee te nemen
Even onder een andere nick om herkenbaarheid te voorkomen.
Mijn vriendin zit in een relatiecrisis. Het is nog niet zover dat zij en haar man uit elkaar gaan, maar wel veel ruzie. Ze hebben een baby van nog geen jaar en nu heeft haar man al een paar keer in een boze bui geroepen dat als ze uit elkaar gaan, hij de baby meeneemt en mijn vriendin de baby niet meer te zien krijgt. Achteraf zegt hij dan dat dat natuurlijk niet gaat gebeuren, maar toch.
Stel dat dit echt gaat gebeuren, kan mijn vriendin dan iets doen om eea voor te zijn? Moet ze een melding doen bij de politie ofzo of een advocaat in de arm nemen? Ze denkt dat het zo'n vaart niet loopt maar is er toch niet helemaal gerust op. Overigens is vader een Nederlander dus ontvoering naar het buitenland oid is niet aan de orde. Wie heeft er tips?

spijker
08-04-2010 om 22:32
Nonsens
dat mag helemaal niet.
De man zou de wet overtredenen en is direct strafbaar.
Zij moet onmiddellijk aangfite doen als hier sprake van is.
Zij moeten gewoon als ieder ander bij de rechter vast laten stellen de bezoeksregeling etc.

yvonne jansen
09-04-2010 om 07:52
Altijd ergens melding hiervan doen!
Altijd ergens melden...heb in de zelfde situatie gezeten...ik had het niet gedaan en kon dus nergens op terug komen...het wordt dan een welles nietes spelletje!!!

help
09-04-2010 om 09:17
Mag wel geen tips
Ik heb het meegemaakt. Niet leuk. Als beide ouders ouderlijk gezag hebben dan heb je een soort vacuum in de periode direct na het uiteengaan. Beide ouders hebben net zoveel recht op de kinderen, en allebei hebben het recht om het kind mee te nemen. Ik was mijn baby uiteindelijk bijna een week kwijt, ik gaf toen zelfs nog volledige borstvoeding i.v.m. een koemelkallergie.
De politie doet niets want er is geen sprake van een strafbaar feit (ervan uitgaande dat vader ook gezag heeft).
Om je kind terug te krijgen moet je eerst naar de rechter voor voorlopige voorzieningen. Waarbij de rechter een tijdelijke maatregel kan oplegggen waar het kind woont tot de uiteindelijke echtscheiding. Met deze beslissing kun je dan naar de politie, die dan pas handelend kan optreden.
Maar vergis je niet, de rechter kan ook beslissen dat het kind bij de vader blijft, mijn advocaat heeft destijds daarvoor gewaarschuwd.

Duikelaar
09-04-2010 om 09:30
Yvonne
Waar zou ze het dan moeten melden? Bij de politie? En hoe is het bij jou afgelopen? Wat een nare situatie zeg!

Duikelaar
09-04-2010 om 09:33
Help
Wat vreselijk zeg, mijn vriendin geeft ook nog borstvoeding. De vaders hebben in elk geval niet het belang van het kind voorop staan.
Hoe snel verloopt zo'n procedure bij de rechter? Mijn vriendin zorgt voor het grootste deel voor de baby, er is geen enkele reden waarom de baby niet bij haar zou kunnen blijven.

Duikelaar
09-04-2010 om 09:35
Zonnetje
Met mijn vriendin is niks aan de hand waardoor de baby tgen haar beschermd hoeft te worden, haar man is wel overspannen thuis. Ze zijn overigens beiden in therapie, soms samen, soms apart.
Wat zou de huisarts in zo'n geval kunnen doen?

Marianne
09-04-2010 om 10:21
Huisarts
Ik heb de excessen van mijn partner wel bij de huisarts gemeld. Ik heb het nog niet hoeven te gebruiken, maar iedereen raadde het me aan, mocht de situatie echt uit de hand lopen. Als het belang van kinderen in het geding is, mag/moet de huisarts zijn zwijgplicht doorbreken.

help
09-04-2010 om 16:36
Week of drie
Aanvragen van voorlopige voorzieningen kan tegenwoordig in een week of drie geregeld zijn (en dan moet je volgens mij tegenwoordig ook nog expliciet vragen om in de uitspraak vast te leggen dat de bij niet nakomen van de uitspraak de politie in mag grijpen, anders sta je alsnog met lege handen).
Ik vind het heel moeilijk om hierin te adviseren. De veilige weg is gewoon dat je vriendin nu weggaat, met kind, en dan zelf voorlopige voorzieningen aanvraagt. Maar dan krijg je een vechtscheiding die geregeert wordt door angst (dat was bij ons het geval.. al was niet ik, maar mijn ex degene die ervan door ging met kind).
Als eerste zou ik dit dreigement aan de orde stellen bij de therapie die ze samen volgen, achteraf waren er bij ons ook wel signalen dat ex iets drastisch kon gaan doen. Ik wilde ze alleen niet serieus nemen, dus kwam wat er gebeurde voor mij als donderslag bij heldere hemel.
Daarnaast zou ik inderdaad ook overleggen met een huisarts, als deze tenminste bekend is met het gezin, anders is het vrij zin vol. Ik heb zelf veel gehad aan de steun van mijn huisarts.

Duikelaar
10-04-2010 om 11:26
Angst en huisarts
De moeder zal de baby nooit bij de vader weg houden. Ze heeft ook een ander kind uit een eerdere relatie en krijgt juist het verwijt dat ze te veel moeite doet om het contact met haar ex en kind in stand te houden.
Zonnetje, je posting over de huisarts is duidelijk Ik zal haar adviseren een afspraak met hem te maken.
Dank voor jullie reacties!