Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

daantje123

daantje123

24-09-2011 om 20:06

Vanaf welke leeftijd mogen kinderen zelf beslissen of ze nog gaan (weekendregeling)

Zijn hier ouders die al langere tijd gescheiden zijn en met wat oudere kinderen?
Ik ben zelf nu ongeveer 5 jaar gescheiden en heb een redelijk goede verstandhouding met de vader van mijn kinderen.
Mijn kinderen zijn inmiddels 8 en 10 jaar en hebben steeds minder vaak zin om naar hun vader te gaan (vooral de oudste).
We hebben een zgn. weekendregeling, om de twee weken gaan ze een weekend naar hun vader. Daar hebben ze genoeg spullen om mee te spelen. Maar vader wil altijd het weekend vanalles met ze doen. De kinderen hebben al een paar keer aangegeven dat ze gewoon lekker bij hem thuis willen zijn, maar hij luistert niet naar ze en zijn plannen gaan gewoon door.
Over het algemeen valt het allemaal best mee wat hij wil gaan doen, maar het gaat ze om het feit dat hij helemaal niet naar ze wil luisteren.

Ze blijven nu eigenlijk liever thuis, waar ze ook we dingen 'moeten' maar ook lekker bij kunnen komen van hun schoolweek.

Hoe is dat bij jullie gegaan toen de kinderen ouder werden? Gingen ze nog steeds trouw naar hun vader (of moeder)? In ons geval kunnen de kinderen vanwege de afstand niet op eigen gelegenheid.

Ik ben erg benieuwd naar 'ervaren' ouders omdat ik eigenlijk niet goed zie hoe dit vol te houden.

Alvast dank,

Daan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ervaring

Mijn kinderen (toen 7 en 9 jaar) gingen in het begin om de week een weekend naar hun vader. Ook een vader die blij was zijn kinderen weer te zien en het hele weekend volplande met uitstapjes e.d. Dit tot grote ergernis van de kinderen.

Op respectievelijk 13- en 15-jarige leeftijd hebben beide kinderen om verschillende redenen het contact met hun vader verbroken, is de bezoekregeling in het weekend stopgezet en nooit meer opgestart. Nu zijn ze beide volwassen en hebben regelmatig contact met hun vader. Bij hem slapen komt niet meer voor.

Ernesta

Ernesta

25-09-2011 om 11:26

Niet tot hun 18e

Hier hetzelfde probleem. wat hebben die vaders toch? Ik wil ook wel leuke dingen doen, maar ik overleg het, en soms zeggen ze nee. Ze komen op een leeftijd (bij mij 14 en 15) waarop ze niet alles meer leuk vinden. Vader vraagt het niet maar neemt ze inderdaad gewoon mee. Vaak heus wel naar leuke dingen, dat is het niet. Maar het probleem wordt ook dat ze andere dingen willen doen in het weekend (helpen bij turnen, bijbaantje) waar pa dan niet blij mee is, of wat soms dus zelfs niet kan. mijn dochter heeft al ooit advies gevraagd op zo'n jongerenforum en kreeg o.a. als antwoord
"Wat spijtig dat je papa niet wilt dat je gaat helpen bij het turnen. Jij kan echter niet zomaar zeggen dat je niet meer komt op zaterdagochtend wanneer dit officieel is vastgelegd in het echtscheidingsvonnis. Tot je 18 jaar kan jij dit niet zomaar wijzigen. Doe je dit toch, dan loopt je mama het risico dat ze een dwangsom moet betalen. Je mama kan wel een rechtszaak starten om de bezoekregeling te wijzigen. Toch is dit al onmiddellijk een vrij grote stap. Misschien moet jij (eventueel met je mama) toch nog eens met je papa gaan praten".
Dus buiten praten (en in mijn geval zouden mijn kinderen oud genoeg moeten zijn om dat zelf tegen pa te zeggen) kun je weinig.
(het helpen bij turnen is overigens goedgekomen)

Vic

Vic

25-09-2011 om 11:54

Pubers

10 en 8 jaar is nog wel erg jong, maar het lijkt me dat je pubers niet zomaar kunt dwingen om naar hun vader te gaan. Hoe zou je dat willen doen? Mijn ex en ik hebben overigens als insteek om de kinderen hun problemen te laten bespreken met de ouder die erbij betrokken is.

Wat hebben die vaders toch?

Het antwoord op deze vraag lijkt me niet zo moeilijk: Deze vaders zien hun kinderen maar eens in de twee weken een weekend en willen er quality-time van maken.

Jo Hanna

Jo Hanna

25-09-2011 om 14:33

Quality time

Nou Nausicaa, dat vind ik helemaal niet zo duidelijk. Het is niet per definitie meer quality time als je steeds maar uithuizig en druk, druk, druk bent dan als je lekker in elkaars buurt een beetje jezelf loopt te wezen en af en toe eens een babbeltje met elkaar maakt. Mijn ex is ook zo'n actieveling met de kinderen. Ze vinden het hartstikke leuk, maar hier heeft dochter ook wel eens aangegeven dat ze hem daardoor bijna nooit 'echt zag', als in, rustig praten en contact maken. Bovendien heeft dochter die rust ook gewoon nodig, van niks hoeven en bijkomen. Dat heeft ze toen tegen hem gezegd en daar houdt hij sindsdien gelukkig rekening mee. Maar het contact tussen de kinderen en hem is vooral anders dan het contact tussen de kinderen en mij. Ik weet niet of ze bij de een of de ander meer quality time hebben. Ik hou het erop dat we elkaar goed aanvullen in ons ouderschap. Maar hoe dan ook gaan wij allebei in op de wensen en behoeften van onze kinderen. Als een ouder dat niet doet, kun je dat toch geen quality time meer noemen.
Groet, Jo Hanna

Klopt jo hanna

Je hebt gelijk. Quality-time wil niet per definitie zeggen dat het een weekend volgestouwd met afspraken wordt. Hoewel ik me wel weer kan voorstellen dat bezoekjes aan 'zijn' familie in deze weekenden wordt gepland.

Daantje

ik zou je je kinderen blijven stimuleren naar hun vader te gaan.
het is en blijft hun vader,en ze willen wel contact met hem,en hij zorgt goed voor hen ,maar ze willen alleen niet te veel aktiviteiten.
Daár zou ik over praten met je kinderen,dat ze dit met hun vader bespreken,eerlijk tegen hem zeggen ( of schrijven of mailen)dat ze wel naar hem toe willen,maar dat ze de weekenden andere dingen willen doen met hem,omdat ze steeds vaker met tegenzin gaan.

daantje123

daantje123

26-09-2011 om 18:57

Dank

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties! Genoeg stof tot nadenken. Ik had zelf al bedacht dat ik tegen de vader ga zeggen dat hij misschien niet alle plannen bij 'de overdracht' gelijk op tafel moet leggen.
De kinderen moeten sowieso schakelen en misschien is het wat handiger om de plannen later te melden ( overleggen wordt het niet).
Iemand had het over loslaten en dat moet ik ook. Maar ik wil het graag voor de kinderen zo makkelijk mogelijk maken.

Daan

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.