Echtscheiding en erna

Jorrie
29-01-2009 om 22:59
Verhuizen
Na de scheiding hebben we, sinds ruim 1,5 jaar, een co-ouderschapsregeling. Mijn ex-vrouw wil (over een jaar) gaan verhuizen en stelt mij voor de keuze wel of niet mee verhuizen.
Ze is bereid rekening te houden met de afstand tot mijn werk. Ik heb het idee dat mee verhuizen het beste is voor de kinderen omdat we dan "allemaal' in de buurt van de school van de kinderen ( 5 en 7 jr) wonen. Het nadeel is echter dat ik in die nieuwe plaats zelf geen sociaal leven heb; en dat ik door de combinatie van werken en co-ouderschap weinig tijd heb om daar een sociaal leven op te bouwen. Wat zijn jullie ervaringen?

Dubbel
31-01-2009 om 15:13
Nou ja
jouw ex is al bereid om rekening met jou te houden. Het is in het belang van de kinderen dat jullie dicht bij de school wonen. Dus natuurlijk verhuis je dan, lijkt mij.
En tja, de combinatie co-ouderschap en werken, je hebt nog steeds meer tijd om een sociaal leven op te bouwen, dan als je alleenstaand ouder zij zijn, juist door het co-ouderschap. Wat wil je eigenlijk zelf?

Roos
01-02-2009 om 21:41
Nou dubbel
Ik vind jouw reactie wel een beetje kort door de bocht. Zijn ex is al bereidt om rekening met hem te houden door dicht bij zijn werk te gaan wonen? Hij heeft toch niet gevraagd om een verhuizing? Ex kan toch ook blijven wonen waar ze woont, kennelijk gaat het nu goed.
Ik zou ook niet zomaar mee verhuizen geloof ik, als het nu goed loopt. Waarom wil ze verhuizen dan?
Roos

cqcq
02-02-2009 om 22:01
Niet verhuizen....
Ik zou op het standpunt staan dat er gewoon niet verhuisd wordt... en als er verhuisd wordt dat dan de kinderen blijven bij de ouder die niet verhuisd.
Waarom zou je mee verhuizen? Waarom blijft je ex niet gewoon wonen waar ze woont? Wat vinden de kinderen ervan? Of zijn die nog zo klein dat het voor hun niet uitmaakt?

Emine
03-02-2009 om 14:29
Zwart-wit
Jemig, wat een zwart-wit-reactie hierboven zeg. Hoezo stellen helemaal niet te verhuizen? Je weet toch niet wat de reden is? Dus omdat je toevallig de pech hebt dat je een slecht huwelijk hebt gehad, zou je je niet meer vrij mogen vestigen zoals ieder ander dat wel mag? Volgens mij doet deze mevrouw gewoon aan overleg. Het akn toch niet zo zijn dat een ex-partner een verbod kan uitspreken? Deze twee doen precies wat normaal is: de wensen op een rijtje en kijken hoe ze dat vorm kunnen geven.
En roepen: de kinderen blijven bij degene die niet verhuist, is ook neit perse het belang van de kinderen hoor. Komt me meer over als een middel dat de een kan gebruiken om macht over de ander uit te oefenen. Mooie boel, ben je volwassen, en zou je ex mogen bepalen met een veto-recht.....

Jorrie
03-02-2009 om 21:04
Wat meer details..
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Wat antwoorden op de gestelde vragen:
- We hebben een co-ouderschaps regeling (sinds 1,5 jaar) en hebben de kinderen ongeveer even veel.
- Mijn ex wil verhuizen omdat ze wil gaan samen wonen met haar nieuwe partner
- We wonen nu in dezelfde woonplaats
- Ze wil verder weg gaan wonen, ongeveer 45 minuten rijden van mijn werk; ongeveer half uur van huidige woonplaats
- Ze werkt niet
- Kinderen moeten door de verhuizing naar andere school
Volgens mij waren dit de vragen..
Ben nog steeds benieuw naar jullie reacties hoor!

Damajo@
03-02-2009 om 21:12
Hm..
Het ligt er ook maar net aan hoeveel problemen je hebt met de nieuwe woonomgeving. Een groot voordeel is dat de kinderen in de buurt van beide ouders wonen.Dat scheelt vaak een hoop gestress. Ik neem aan dat de nieuwe partner niet naar je huidige woonplaats kan/wil verhuizen of valt daar nog wat te dealen?
Hoe ver zit je nu van je werk?
Damajo

Emine
03-02-2009 om 22:14
Fijn dat jullie zo communiceren
Ik vind het echt goed dat jullie zo communiceren!
Het is idd wat Damajo schrijft: een verhuizing is ingrijpend, aan de andere kant komen de kinderen in een situatie terecht die misschien beter was dan de oude. Hoewel ik het goed vind dat er zo gecommuniceerd en meegedacht wordt, vraag ik mij wel af, waarom haar nieuwe iefde niet wat dichter jullie kant op kan. Bedoel: waarom drie kwartier van jouw werk en niet drie kwartier van het zijne? En in hoeverre is het noodzakelijk te verhuizen als het gaat om een afstand van een half uur? En wat bind jou aan je woonplaats? Wat als jij straks ook iemand vindt, die misschien ook aan een woonplaats is gebonden? Je legt je met een verhuizing wel vast op de vierkante kilometer.
Gezien de geringe (?) afstand zou ik eerst eens kijken hoe haalbaar het co-ouderschap nog is als je blijft waar je bent. En wat er eventueel moet gebeuren om het haalbaar te houden zonder dat je verhuist. Pas als als dat onmogelijk blijkt, zou ik verder nadenken.
Emine

Jorrie
04-02-2009 om 11:11
Wel of niet andere school
Mijn ex brengt de kinderen, door de manier van verdelen, vaker naar school dan ik. We hebben geen regeling van om de week namelijk.
Hierdoor is het voor haar geen optie om de kinderen in onze huidige woonplaats op school te laten.
Door niet mee te verhuizen krijgen -naar mijn idee- de kinderen 2 leefomgevingen en kunnen ze bijvoorbeeld als ze bij mij zijn niet met kindjes uit de klas spelen (als ze op een nieuwe school zitten uiteraard). Ook lid worden van een sportclub of iets dergelijk kan dan lastiger zijn.

Damajo@
04-02-2009 om 22:09
Mijn oudste
Mijn ex is verhuisd naar een andere stad toen zoon 14 was,hij kan vandaar met de trein naar school. Maar ondanks dat het te doen is qua reizen kent hij in die andere stad niemand dan zijn vader. Hij heeft heel zijn sociale leven bij mij, is hier ook elk weekend. Door de week is hij een paar dagen bij zijn vader. Hij had liever gehad dat hij beide ouders in 1 stad had wonen. Ook lastig als hij eens iets bij zijn vader vergeet.Vroeger fietste hij dan even heen en weer.Nu is het veel meer gedoe voor zijn gevoel.
Damajo

Magraat
05-02-2009 om 10:18
Haar probleem toch?
Mijn ex gaat ook verhuizen; is een huis aan 't bouwen zo'n drie kwartier, een uur rijden van waar ik woon. Nu wonen we nog geen tien minuten rijden van elkaar.
Zoontje zit bij mij in de buurt op school. We hebben co-ouderschap. Geen idee hoe hij het denkt te doen. Maar zelfs hij is niet met zo'n onzinnig idee gekomen als dat ik mee zou moeten verhuizen.
Waarom Jorrie, zou jij langer moeten rijden naar je werk omdat zij wil verhuizen. Waarom moeten de kinderen naar een andere school. Kan haar nieuwe partner zich niet aanpassen ? Of heeft die ook kinderen waar hij moet rekening mee houden ?

Jorrie
06-02-2009 om 14:14
Re: haar probleem
Tja.. nieuwe partner heeft ook kinderen. In principe alleen omgangsregeling maar tegenwoordig komen zijn kinderen ook wat vaker.
Hij gaat door de verhuizing ook verder rijden en verder van z'n kinderen wonen..

Magraat
06-02-2009 om 15:40
Waarom dan?
Dan snap ik die hele verhuis niet. Voor jou is het nadelig, voor haar nieuwe partner ook en de kinderen zijn er ook niet bij gebaat. Is het dan echt niet mogelijk om die verhuis te vermijden.

Jorrie
07-02-2009 om 14:23
Daarom..
De reden voor het verhuizen is vrij simpel. Ze willen graag samenwonen. Nu wonen ze ongeveer 1,5 uur uit elkaar.