Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Truus

Truus

14-02-2013 om 20:18

Verschil in opvoeding en gedrag

Mijn 14-jarige dochter is behoorlijk aan het puberen en we hebben zo nu en dan wel eens een aanvaring. Laatst was er een akkefietje bij haar vader en toen ik haar een suggestie aan de hand deed om te antwoorden (grappend), zei ze dat ze dát toch echt niet tegen hem zou zeggen omdat hij dan heel boos zou worden. Toen ik opmerkte dat ze bij mij ook wel eens zo gehoorzaam mocht zijn, zei ze dat ze mijn boosheid wel aankon maar dat ik ook wel wist 'hoe papa was'. Nu was mijn ex tegen mij altijd erg verbaal agressief, maar gelukkig was dat niet wat ze bedoelde. Volgens mijn dochter is haar vader 'teleurgesteld boos', en hem kennende is dat erg heftig.
Volgens mij hoef ik hier niets mee te doen, maar ik vraag me af of het op de lange termijn een probleem kan zijn. Onze dochter loopt daar dus schijnbaar op haar tenen (mijn interpretatie) om haar vader maar niet boos te maken of teleur te stellen. Aan de andere kant heeft ze er totaal geen probleem mee om over mijn grenzen te denderen. Geeft dat genoeg tegenwicht?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

14-02-2013 om 21:43

Waarom denk je dat het een probleem is

Waarom denkt je dat het een probleem is/kan zijn.

Jouw interpretatie is dat je dochter op haar tenen loopt om haar vader niet boos te maken. Dat lees ik niet direct uit het bericht. Ik zie een kind dat feilloos weet wat ze bij welke ouder wel en niet kan maken.

Andere mensen, andere regels. Zowel praktisch (bedtijden, schermtijden etc) als qua omgang met mensen. Ik zie niet direct een probleem

Truus

Truus

15-02-2013 om 11:02

Hanne

Bedankt voor je reactie. Misschien heb je wel gelijk. Ik denk dat ik mijn beeldvorming te veel laat kleuren door mijn eigen ervaringen met de man. Onze dochter is graag bij haar vader, behalve als ze zin heeft om op luie manier dingen voor zichzelf te doen (bankhangen, internetten). Dat vindt hij geen nuttige vrijetijdsbesteding. Ik ook niet hoor, maar ik zie er wel de lol van in

Beetje

Beetje

15-02-2013 om 11:54

Truus

Ik begrijp je wel. Mijn kinderen hebben hetzelfde met hun vader. Zij lopen bij hem op hun tenen omdat ze geen conflict met hem willen en ze hebben geen enkel probleem met conflicten bij mij thuis.
Of het op de lange termijn een probleem is, weet ik niet. Het is natuurlijk zo, dat dit voor hen al jaren de manier is, hoe ze met hun vader omgaan en er zeker van zijn dat ze, de korte tijd dat ze bij hem zijn, een leuke tijd met hem hebben. Ik denk dat dat laatste belangrijker voor de kinderen is, dan dat ze de grenzen van hun vader opzoeken en hun tijd met hem daardoor niet leuk is. Daarbij voelen ze zich bij mij blijkbaar veiliger om grenzen te ontdekken, dan bij hun vader.

Hombre

Hombre

18-02-2013 om 12:36

Teleurgesteld boos

"Volgens mijn dochter is haar vader 'teleurgesteld boos', en hem kennende is dat erg heftig. "

Klinkt als: emotionele chantage. Je chanteert iemand met jouw gevoelens. Kijk eens wat je me aandoet.

Verstikkend. En heel prettig dat je dochter het verschil met jou ziet, want:
- Jij doet het beter
- Zij ziet en analyseert het verschil en past haar gedrag aan

Dus allemaal best goed eigenlijk. (jammer van je ex dan)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.