Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Liesvijf

Liesvijf

08-01-2009 om 19:57

Vraag: moeder en kind op ander adres inschrijven of niet?

Hallo,
Ik heb een vraag voor mijn vriendin, hopelijk kunnen jullie mij helpen. Mijn vriendin heeft 1 zoon en woont al een paar maanden op een ander adres dan haar man. Ze is van plan om te gaan scheiden en dat gaat niet gemakkelijk. Overleg over de scheiding gaat via de advocaten, dus een goed gesprek zit er niet in. Financieel betaald zij momenteel haar eigen deel, dus de huur van het appartement, eten, etc. Er is een (gezamelijk) huis waar haar (bijna ex-) man in woont, wat in de verkoop staat. De opbrengsten daarvan zijn nog onzeker in deze tijden, maar de helft zal naar haar gaan. Zij staat nog steeds ingeschreven op het "oude" adres, volgens mij is dat niet handig. Ze wil bijvoorbeeld opvang voor haar zoon organiseren via de NSO, maar dat kan ze alleen maar betalen indien ze ook een deel van de belastingen terug krijgt. Volgens mij moet ze dan op haar (huidige) adres ingeschreven staan, omdat dan alleen haar inkomen meegeteld wordt, niet het inkomen van haar man erbij. Verder heeft ze volgens mij nog meer voordelen indien ze op haar huidige adres ingeschreven staat, bijvoorbeeld alleenstaanden-korting oid. Wie kan mij hier meer over vertellen? En kan je jezelf en je kind gewoon ergens anders inschrijven? Wat voor belasting en/of andere gevolgen geeft de inschrijving op een ander adres?Ik zou het erg fijn vinden als iemand mij hierbij kan helpen, aangezien mijn vriendin morgen op bezoek komt om de zaken (financieel) een beetje op een rij te zetten samen met mij, groeten Lies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Liesvijf

Liesvijf

09-01-2009 om 09:39

Dank zonnetje

Hoi, bedankt voor je reactie. Het is nu zo dat ze niets betaald aan het koophuis waar haar man woont, dus ook niet vind dat ze recht heeft op een deel van de belastingteruggave. Ik zal wel informeren naar haar huidige huurcontract. Helaas loopt dat maar tot maart, maar ook daarna kan ze niet naar huis. Ze huurt via een makelaar, dus ik denk dat het allemaal officieel is. Weet iemand hoe het zit met het aanvragen van kinderopvangtoeslag en kindertoeslag? Het is in haar geval van belang (denk ik) dat ze geen fiscale partner meer heeft, omdat dan alleen haar inkomen geldt. Ben je al "gescheiden" als je op een ander adres woont voor de belastingdienst? Groeten Lies

Tinus_p

Tinus_p

09-01-2009 om 10:12

Van tweeën één

Liesvijf:
"Het is in haar geval van belang (denk ik) dat ze geen fiscale partner meer heeft, omdat dan alleen haar inkomen geldt. Ben je al "gescheiden" als je op een ander adres woont voor de belastingdienst?"
Het is van tweeën één: Of ze woont (volgens GBA) nog bij ex, of officieel niet meer.
In het eerste geval zijn gewoon fiscale partner en is de aangifte samen, gene recht op alleenstaandeoudertoeslag etc.
In het laatste geval wonen ze duurzaam gescheiden, zijn ze geen fiscale partner en is er recht op eenoudertoeslag.
De regels voor eigenwoning zijn geloof ik net veranderd: Vroeger moest je als je duurzaamgescheiden leefde allebei 50% van de hypotheekrente aftrekken, maar het is mij onduidelijk of dat nog zo is.

Liesvijf

Liesvijf

09-01-2009 om 16:22

Tot zover..

Dank Tinus, Knurf en natuurlijk zonnetje. Ik ga eerst vanavond de kinderopvangtoeslag regelen, anders moet ze 500 Euro per maand betalen zonder teruggaaf en dat is bijna heel haar maandbudget. De andere toeslagen zullen we gaan bekijken, maar ze gaat misschien ook nog verhuizen naar een woning waar ze wat langer kan blijven. Nu kan ze maar tot maart in deze woning blijven en dat leidt ook weer tot onzekerheid. Helaas heeft ze nog een lange weg te gaan, maar vooral de onzekerheid en de afspraken met (bijna ex) man leiden tot spanning en stress. Hopelijk kan ik haar vanavond iets verder helpen. Hoe zit het met de alimentatie, weet iemand of hij ook al iets zou moeten bijdragen (bijvoorbeeld voor de sport van het kind oid) voordat de hele scheiding rond is? Iedereen alvast fijn weekend en Groeten Lies

Tinus_p

Tinus_p

09-01-2009 om 16:58

Nog wat

Zonnetje:
"Dat betekent inderdaad dat ze recht heeft op de helft van de teruggave, maar die HOEFT ze natuurlijk niet op te eisen."
Maar de vraag is, of er veel op te eisen valt. Als er al VT is uitbetaald, dan gaat het vaak om een beperkt bedrag. Dat bedrag komt dan bovendien ergens in novemer -als het lukt om op tijd aangifte te doen, wat maar de vraag is als er via advocaten gecommuniceerd wordt.
Mijn advies is, om dit punt te laten voor wat het is, behalve als het om veel geld gaat.
Veel belangrijker is het, om voor de toekomst apart VT aan te vragen en uit te laten betalen, zodat er ook achteraf geen gedoe over ontstata. maar daarvoor is het dus wel beter als je ook formeel apart woont.

Liesvijf:
"Hoe zit het met de alimentatie, weet iemand of hij ook al iets zou moeten bijdragen (bijvoorbeeld voor de sport van het kind oid) voordat de hele scheiding rond is?"
Dat is altijd wat schimmig, maar in principe kan er (kinder)alimentatie worden betaald vanaf het moment dat je apart woont -dus niet alleen een lullig bedragje voor de sportclub.

mamamia

mamamia

09-01-2009 om 18:10

Regels

Regels rond overschrijven van een kind zijn dat een ouder zijn/haar kind bij zichzelf kan inschrijven. Daar is geen toestemming van de andere ouder voor nodig, maar de andere ouder kan ten alle tijde het kind weer terugschrijven. Kan dus een welles-nietes worden. Daarnaast moet je je inschrijven waar je slaapt, en als er sprake is van inwoning, dan kom je toch grotendeels voor toeslagen en uitkering in aanmerking. Inschrijven bij een andere man (alleen), kan wel problemen geven, omdat dat snel als verdacht wordt gezien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.