Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Nelleke J.

Nelleke J.

05-02-2012 om 20:34

Vraag over huisvesting en woningbouwcorporaties

Ik heb besloten te scheiden. Gelukkig ben ik de afgelopen jaren lid gebleven van de woningcorporatie in mijn stad en kan ik binnen een paar maanden wel aan de beurt zijn. Nu lees ik op de website dat ik een SB60 formulier moet overhandigen (belastbare inkomen over vorig jaar). Mijn man verdient veel meer en als onze beide inkomen opgeteld moeten worden, dan ga ik ruim boven de 2000 zoveel euros grena voor sociale huur. Ik verwacht dat het lang gaat duren voordat er een convenant wordt opgesteld (door allerlei omstandigheden zoals eigen bedrijf), maar kan een woningbouwvereniging weigeren om mij een goedkoop appartement te verhuren omdat mijn toekomstige ex te veel verdient?
Nelleke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Regelingen

Hier, Amsterdam, was de regel dat je pas in aanmerking komt voor een woning als je gescheiden bent en niet als je gaat scheiden. Dan is ook je financiele situatie als alleenstaande duidelijk.

Caitlynn

Caitlynn

06-02-2012 om 10:57

Hier ook

Pas toen er een getekend convenant lag, kwam ik pas in aanmerking voor een woning. Wel met urgentie, dus binnen twee weken had ik mijn eigen stek. Ik heb trouwens begrepen dat die urgentie niet in elke gemeente wordt gegeven. Ik zou je vragen dus even bij de desbetreffende woningbouw neerleggen.

Vreemd

hoe zit het dan als je niet getrouwd bent,maar samenwoont? wanneer kom je dan in aanmerking voor een woning als je uit elkaar gaat?

Maar.........

je bent toch altijd fiscale partners zolang je onder 1 dak woont?
Dat zou betekenen dat je eerst moet verhuizen,voordat je een woning toegewezen kan krijgen?
omgekeerde wereld? of mis ik iets?

Tigerfeet

Tigerfeet

06-02-2012 om 18:11

Inderdaad

Ik kreeg pas een uitkering als ik een eigen woning had, maar ik kreeg pas een huis als ik zelf inkomen had(ik werkte toen niet). Tja toen vertelden ze me bij de sociale dienst dat je dan in een pad stelling zit en dus op dezelfde dag heb ik de toegeknde woning geaccepteerd en tegelijkertijd mijn uitkering aangevraagd op het nieuwe adres. Bij ons kun je urgentie krijgen zodra je een advocaat in de hand genomen hebt om te gaan scheiden en de advocaat een verklaring geeft voor de woningbouwvereniging. En ik had een urgentie voor max 3 maanden. Wij hadden wel een echtscheiding op gezamelijk verzoek, ik weet niet of dat nog uitmaakt.
Tigerfeet

Autonome gemeentes

Bijzonder dat zoveel gemeentes er zoveel verschillende regels op nahouden. Hier krijg ik alleen urgentie als a. convenant er ligt (we zijn nniet getrouwd, wel samenlevingscontract), b. je de gezaghebbende ouder bent (ook als je co-ouderschap aangaat, moet je op papier hebben staan dat jij de opvoedende ouder bent)of je moet c. stelselmatig in elkaar geslagen worden door je man/ex (even overdreven, masr geeft wel aan dat het in mijn gemeente niet makkelijk is). Teven moet je als je urgentie hebt, in de hele regio reageren op een woning. Erg fijn als je een kleuter hebt, die elke dag naar school gaat en voor een deel bij papa woont die wél in het huis blijft wonen.
Ik zit nog midden in het convenanttreject en dus nog geen urgentie, masr door het ellendige huizenaanbod hier, ben ik alles in het werk aan het stellen om iets te kunnen kopen. We zijn nu ruim 3 maanden uit elkaar en delen ons huis nog.....
Veel sterkte met jouw scheiding!

annnebelle

annnebelle

07-02-2012 om 20:25

Hier

In tegenstelling tot wat AnneJ schrijft, kreeg ik mijn sociale huurwoning in Amsterdam terwijl ik nog niet officieel gescheiden was. Ik heb enkel mijn salaris opgegeven; met zijn salaris erbij had ik geen woning gekregen. Ik stond ook als enige ingeschreven. En het lukte gelukkig.
De scheiding was er pas veel later officieel doorheen. Ik zou zeggen, gewoon proberen!

Annnebelle

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.