Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-04-2010 om 23:14
Ik heb een vraag die volgens mij erg blond is. Maar hierop het forum durf ik alles te vragen. Ik wil graag mijn aanstaande ex uitkopen zodat ons huis alleen van mij wordt. Maar ik heb van financiën 0,0 verstand, in die zin dat ik niet weet hoe ik dit aan moet pakken. Ik zal een afspraak maken met de hypotheekverstrekker. Maar hoe kom ik erachter wat de overwaarde van het huis is?
Heel Blond
08-04-2010 om 10:24
En om kosten uit te sparen
wil je het precies weten, dan is een taxatie onvermijdelijk. Maar wil je ruwweg een idee hebben van wat de woning ongeveer waard is, dan kan je kijken naar de waardebeschikking ozb, tenzij je zeker weet dat die beslist geen goede afspiegeling van de prijs is.
Overigens: er zijn constructies denkbaar waarbij de uitkoop door vrouw van man in etappes wordt weggestreept tegen alimentatie van man naar vrouw.
Succes met rekenen,
Temet
08-04-2010 om 11:15
Heu
Wat weet je wel? Hoe blodn os heel blond?
Weet je wat overwarade is? Of vertel ik je iets nieuws, als ik zeg dat overwaarde is: Verkoopwaarde min de schuld?
08-04-2010 om 22:50
Okay, middelblond dan.
Tinus, dat wist ik gelukkig wel! En heb je speciaal voor mij al die tiepfouten gemaakt, om te kijken of ik te blond ben om ze te zien?
Jullie geven de antwoorden die ik nodig heb. Taxeren is dus niet verplicht, dat wist ik niet. Als we er zelf afspraken over kunnen maken mag dat dus ook. Maar voor het verhogen van de hypotheek wel taxeren, okay, duidelijk. Ik neem aan dat taxeren geld kost? Heeft iemand tips? Kan iemand een makelaar (omgeving Amsterdam) aanraden?
De opmerking over het pensioen is ook een nuttige, daar zal ik me eens in verdiepen.
De alimentatieconstructie is interessant. Maar niet voor mijn situatie. Van alimentatie is gelukkig geen sprake.
Bedankt alvast, en misschien volgt er nog meer.
09-04-2010 om 10:33
Google is je vriend
Via de vereniging Eigen Huis kun je geloof ik een redelijk goedkope taxateur inschakelen, maar als je op google 'goedkope taxatie'oid intikt kom je op vergelijkingssites. En ja, dat scheelt. Wij moesten voor de overbruggingshypotheek destijds ons huis laten taxeren van de hypotheekverstrekker en toen heb ik iemand via zo'n site gevonden.
Groeten,
Temet
09-04-2010 om 21:05
Zo heb ik de goedkoopste taxateur gevonden (regio amsterdam) x was het uiteraard niet met de waarde eens en heeft zelf een waardebepaling laten doen door een makelaar/taxateur en die kwam op dezelfde waarde uit(5000 euro verschil) Dus even rondzoeken. Jacci