Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Jill

Jill

19-06-2012 om 14:53

Vragen over co-ouderschap

Hallo,

Eerst even een korte inleiding:
Mijn ex-man en ik hebben een zoon van 12 (vorige maand). Aangezien mijn ex vaak om half 8 de deur uitmoet vanwege werk tot 17.00 uur (dan is hij meestal weer thuis) is onze zoon het meest van de tijd bij mij. Na de vakantie gaat hij naar de middelbare school die 5 minuten van huis af is. Mijn ex en ik wonen overigens erg dicht bij elkaar. Mijn zoon zou graag vaker bij zijn vader willen zijn maar vond ik eerder geen optie omdat ik hem niet van half 8 in de ochtend tot half 9 alleen wilde laten zitten bij zijn vader (en wilde zijn vader overigens ook niet) en dat hij dan alleen naar school moest gaan. Vanaf de middelbare school vinden wij dat dit wel zou moeten kunnen.

Mijn zoon heeft aangegeven meer bij zijn vader te willen zijn en mijn ex staat ook positief over co-ouderschap. Ik vind dit ook goed maar heb geen kaas gegeten van hoe dit vast te laten leggen. Moet dit überhaupt aangepast worden in het convenant of kunnen we dit gewoon onderling regelen (mondeling). Hoe zit het met de alimentatie die ik nu krijg? Vervalt dit helemaal of voor een deel, ik verdien tenslotte minder dan mijn ex. Ondanks dat mijn zoon daar straks veel meer is zal ik nog steeds degene zijn die zijn kleding, kapper, cadeautjes voor partijtjes etc. zal kopen. Is een gezamenlijke rekening waar wij beide wat op gaan storten dan handig of levert dat problemen op.

Het idee van de regeling zelf is maandag t/m zondag bij de ene ouder met 1 doordeweekse dag bij de ander (dit wil zoon graag omdat hij een week achterelkaar wel weer veel vindt zonder 1 nachtje tussendoor bij de andere ouder). De week erop bij de andere ouder op dezelfde manier.

Ik hoor graag jullie tips en ideeën hoe zoiets normaal aangepakt wordt en waar we op moeten letten.

Alvast bedankt

Groeten,
Jill

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

19-06-2012 om 15:54

Geen ervaring

dus geen antwoord op je vraag; maar toch even reactie om jullie een compliment te geven hoe goed het is dat jullie je richten en aanpassen op de wensen van het kind!!!

Lynna

Lynna

20-06-2012 om 19:11

Bij ons

We hebben ook co-ouderschap, hoewel het ondertussen anders loopt nu zoon 18 is.
We hebben afgesproken geen PA te betalen (gelukkig maar want ik denk dat ik meer verdien). Ook geen kinderalimentatie.
Wel maak ik elk jaar in september een berekening van wat ik denk dat de kinderen gaan kosten. Dat bedrag delen we door 2 en maandelijks storten we 1/12 deel van het eigen bedrag op een gezamenlijke rekening. Daarvan wordt dan zakgeld betaald, uitjes, kosten voor school, sportclub etc.
Werkt eigenlijk wel goed!

Vic

Vic

20-06-2012 om 21:25

Geen kindrekening

Wij hebben gedeelde zorg (ca. 60/40) maar geen kindrekening. Ik krijg alimentatie en betaal alle kosten, met uitzondering van de verblijfkosten als mijn dochter bij haar vader is. Hij zou wel graag een kindrekening willen, maar ik voorzie dan zeker problemen en discussies omdat we allebei een ander idee hebben over wat 'noodzakelijke kosten' zijn. Het lijkt me bijv. niet ondenkbaar dat ex een skivakantie boekt en dan van mening is dat een complete ski-uitrusting ook van de kindrekening betaald zou moeten worden. Ons alimentatiebedrag is nog hetzelfde als toen we het convenant overeenkwamen (indexering doet ex niet aan).

Jill

Jill

21-06-2012 om 11:54

Reactie

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik twijfel toch wel over een kind rekening omdat ik mijn ex er ook andere dingen van zie kopen (en dan heb ik het over bijv. computerspelletjes voor zoon en dat lijkt me niet de bedoeling van dat geld

Nog iemand suggesties wat te doen met convenant? moet dit aangepast worden of is dat niet nodig als we het onderling eens zijn geworden. Vervalt de kinderalimentatie sowieso als er 50-50 co-ouderschap is of wordt er dan nog steeds gekeken naar het inkomensverschil tussen de ex partners

Groeten,
Jill

Jill

als eerste: ik zou alles schriftelijk vastleggen. Hoe goed jij en je ex ook met elkaar omgaan. Je zegt zelf al te tijfelen over de kindrekening (waaar je overigens ook prima kunt afstemmen wat er wel of niet mee betaald wordt, desnoods met bonnen-overleg, als het niet anders kan).
Je kunt eens kijken op de website van het Nibud, daar heb ik wel wat nuttige info gelezen. Je zou eea ook kunnen laten narekenen. Hebben wij destijds met een mediator gedaan, dan staat het officieel ook zwart op wit. Sterkte met je situatie!

Sancy

Sancy

21-06-2012 om 18:16

Niet noodzakelijkerwijze

"Als je afspreekt dat de co-ouderschap ook inhoudt dat beide partners de helft van de muziekles/schoolkosten/kleding/... betalen, dan zal de KA wel vervallen."
Dit is niet noodzakelijkerwijze zo. Eén en ander hangt ook sterk af van de afspraken die je hierover maakt en het inkomen van beide ouders.
Ik ben het met Chris eens: zet het in ieder geval op papier.

zeppie

zeppie

21-06-2012 om 23:57

Kindrekening

Hier een kindrekening. Eerst een lijst gemaakt van alle te bedenken posten. Daarna ieder voor zich bedacht welke posten 'opgevoerd' mogen worden (dus betaald van die rekening) en welke ieder voor zich zijn. Hier twee garderobes dus geld voor kleding is ieder voor zich, bijvoorbeeld. Maar computerspelletjes dus ook. Van de kindrekening worden de sporten, schoolbijdrage, bso, niet verzekerde ziektekosten bv betaald.
Verjaarscadeaux ook ieder voor zich, waarbij ik weleens opboks gevoel krijg maar dat heel erg probeer te negeren.
Gaat volgens mij wel goed. Co. ouderschap (50/50) overigens en zelf geld afspraken gemaakt en op papier gezet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jill

Jill

22-06-2012 om 11:17

Reactie

Bedankt allemaal weer voor de reacties.

Ik denk dat kind rekening het niet gaat worden omdat ik mijn ex toch echt geen kleding e.d. zie kopen en rekeningen betalen voor sport e.d. omdat ik dat eigenlijk altijd regel (hij heeft daar geen zin in en geen tijd voor). Ik houd het dan op vermindering alimentatie. De kosten voor eten/huisvesting e.d. haal ik er dan vanaf omdat dat dan toch 50/50 wordt en dan houden we een bedrag over voor kleding, sport, school etc. wat ik dan zal betalen.

V.w.b. het vast laten leggen van alle veranderingen weet ik nog niet wat ik wil doen omdat ik ook niet veel zin heb in de hoge kosten van een advocaat (wordt financieel voor mij erg lastig te betalen)

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-06-2012 om 15:36

Jill

Het feit dat jij de kleding koopt voor je kind en de rekeningen betaalt is geen reden om geen kinderrekening te openen. Wij hebben ook een kinderrekening waar we beiden evenveel op storten en waar alle kinderkosten van betaald worden. In praktijk betaal/doe ik vrijwel alles, maar met deze regeling is er een stuk meer geld voor het kind beschikbaar dan in het geval ik kinderalimentatie zou krijgen.
Overigens hebben wij ook vooraf een lijst vastgesteld van dingen die van de kinderrekening worden gekocht, en als een uitgave boven een bepaald bedrag uitkomt moet de andere ouder eerst toestemming geven (komt zelden voor).
De kinderrekening werkt hier dus heel goed.

Vic

Vic

22-06-2012 om 16:18

"In praktijk betaal/doe ik vrijwel alles, maar met deze regeling is er een stuk meer geld voor het kind beschikbaar dan in het geval ik kinderalimentatie zou krijgen."
Waar komt dat extra geld vandaan? Is je ex bereid meer geld te storten als hij de directe bestemming kan zien, dan als het op jouw rekening komt?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-06-2012 om 21:02

Vic

Kinderalimentatie is over het algemeen niet toereikend om alle kosten te betalen (bijv. opvangkosten vallen erbuiten). In ons geval wordt alles van de kinderrekening betaald, en als die op is storten we bij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.