Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Lampekap

Lampekap

02-09-2012 om 09:03

Vriend met (h)ex uit de hel

Hoi
ik heb sinds een paar maanden een zeer fijne relatie met een schat van een man, die net als ik pas gescheiden is. Of eigenlijk nog aan het scheiden is want de procedure loopt al bijna een jaar, duidelijk geval van vechtscheiding. Ik moet zeggen dat het me wat zorgen baart over een toekomst samen, of het nou voor wat jaartjes is of de rest van ons leven. Zijn ex is een vrouw die nooit voor de kost maar wel als "hobby" heeft gewerkt. Vriend had een goed lopend eenmanzaak maar werkte vaak een paar weken niet en dan enkele maanden zeer intensief aan een opdracht. Omdat het hem niet wenselijk leek om als gescheiden vader met gedeelde zorg voor 2 jonge kinderen zo ontegelmatig te werken heeft hij een vaste baan aangenomen voor 4 dagen in de week. Als resultaat is zijn inkomen natuurlijk gedaald hoewel het nog steeds ok is. Alleen is zijn ex vanaf dat moment echt boos geworden omdat ze de PA waarop ze gehoopt had om verder op dezelfde voet te leven onmogelijk is gebleven. Ze vecht nu letterlijk elke beslissing aan, heeft onlangs een kort geding aangespannen en wat ik veel erger vind is dat ze de twee kinderen manipuleert tegen hun vader. Kinderen spreken zich regelmatig uit "Pap mamma heeft echt meer geld nodig hoor, zo kan het niet..." (kinderen zijn 10 en 12...) de overdracht moment van de kinderen zijn elke keer een moment van ruzie.. Ik vraag me af of ex werkelijk een poot op te staan heeft of dat haar eisen door de rechter verworpen zullen worden: ze eist voor zichzelf 40% van het netto inkomen van haar exman, en nog KA erbovenop, wil affwingen dat ex haar PA blijft betalen mocht ze hertrouwen of opbieuw gaan samenwonen, als kostenposten voert ze dingen zoals mobiel telefoon, makeup, CD's en eten voor de hond... Ik hoor het aan en denk hoe is het mogelijk... Het ergste vind ik hoe de kinderen de strijd ingegooid worden. Ik herken er zelf niets van omdat ex en ik zeer vriendschappelijk uit elkaar zijn gegaan.
Maar goed: mijn vragen zijn eigenlijk 1) Heeft iemand ervaring met zo'n (h)ex en is er kans dat ze na de bodemprocedure inbindt? 2) Wat voor impact gaat het hebben over mijn relatie met zijn kinderen (ik kwam gelukkig pas in the picture toen ze al 7 maanden uit elkaar waten) en 3) als ik ooit met lief ga samenwonen kan ze dan een herziening eisen van de PA op grond van eventuele verhofing van beschikbare inkomen? Mijn salaris is laag, mijn PA zou san automatisch komen te vervallen maar ik zou een hoge KA blijven ontvangen en het idee dat de ex van mijn vriend aanspraak zou kunnen maken op geld dat voor mijn eigen kind zou moeten zijn maakt me echt bang.
Lampekap

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onrealistisch

Ik zou me er inderdaad buiten houden en je vriend steunen. De eisen van zijn ex kunnen wat onrealistisch overkomen maar het is inderdaad onzeker wat een rechter daarvan gaat vinden. Het kan een hele strijd zijn waar niemand blij van wordt. Toch zou ik het vooral zo zakelijk mogelijk houden en voor je verdere stappen zet je goed informeren wat de gevolgen zouden kunnen zijn. En het klinkt wel heel sociaal dat je vriend nu een baan aangenomen heeft die regelmatig is vanwege de kinderen. Maar je kunt het haar ook niet kwalijk nemen dat ze zich rijk gerekend heeft omdat ze daar geen rekening mee heeft gehouden. Dat stof moet allemaal zakken en een plekje krijgen. Lastig ja, zeker voor de kinderen.

Vic

Vic

02-09-2012 om 13:42

Tijd

Het is niet 'handig' om een relatie aan te gaan met iemand die nog in scheiding ligt, maar daar kom je vanzelf achter. Dingen hebben gewoon tijd nodig om geregeld te worden, het stof moet neerdalen etc. Ik denk dat als de financiën goed geregeld worden, de ex vanzelf wat inschikkelijker wordt. Het is natuurlijk nogal wat. Ik schat in dat de scheiding niet op haar initiatief is, en dan gaat haar ex ook nog eens minder werken en minder verdienen zogenaamd 'voor de kinderen'. Zo wordt de basis van je bestaan natuurlijk wel onder je vandaan getrokken.
Laat hem eerst zijn zaakjes maar eens netjes afhandelen voordat je ook maar overweegt om te gaan samenwonen. Daar haal je je alleen maar narigheid mee op de hals. Ik schat trouwens in dat jij dan wel zult moeten gaan werken, mede om haar alimentatie te betalen. Jouw inkomen wordt niet rechtstreeks meegerekend, maar voor de draagkrachtberekening wordt er van uit gegaan dat jij de helft van de woonlasten draagt (waardoor zijn draagkracht stijgt).

Voor jezelf zorgen

Uit je verhaal klinkt dat het jezelf wel gelukt is om financieel voor jezelf te zorgen met daarnaast ook nog een behoorlijke PA. Dat is fijn. En een hele zorg minder.
Toch zijn er nog steeds vrouwen die hun carrière op een laag pitje zetten voor man en kinderen en die daar door scheiding een dure prijs voor betalen. En er zijn vrouwen die het lukt om voor zichzelf en voor de kinderen te zorgen terwijl man beperkt meedoet. Het ideaal, samen voor de kinderen zorgen en voor jezelf zorgen is een streven dat voor de meeste mensen onhaalbaar is. Ook van de kant van mannen is een vrouw die thuis is zolang de kinderen klein zijn een zaak van rust in zijn voordeel. Het is onrealistisch om dan bij scheiding van deze vrouwen te verwachten dat ze wel onmiddelijk in staat zijn om die achterstand in te halen. Je vriend heeft veel voordeel gehad in de zorg voor zijn kleine kinderen. Daardoor heeft hij onregelmatig kunnen werken en al zijn aandacht aan zijn werk kunnen geven. Het is een dealbraeker om dan je exvrouw met de gebakken peren te laten zitten.

Motieven

We hebben geen inzicht in de motieven van de exvrouw van je vriend waarom ze 'saaie' opdrachten geweigerd zou hebben. Je hoort het maar van 1 kant. Dat is je valkuil. Heeft je vriend dan ook soms aangeboden om een oplossing te zoeken voor de zorg voor de kinderen als ze dat saaie werk zou doen? De zorg die hij niet gedeelt heeft en waarvan hij de verantwoordelijkheid niet heeft gedragen en gevoeld? Het is heel makkelijk om aan de zijlijn te staan en mensen te beoordelen omdat ze geen 'saai' werk hebben aangenomen. Dat is een conflict tussen je vriend en zijn exvrouw. En ja, er zijn ook heus vrouwen die het fijn vinden en proberen te vermijden om aan het werk te gaan. Dat is niet jou conflict, het is het conflict tussen je vriend en zijn ex. Deze ex-vrouw mist de ervaring om financieel verantwoordelijk te zijn voor het gezin en zal dat nu op zich moeten gaan nemen. Dat is wel even schrikken.

K. Dootje

K. Dootje

02-09-2012 om 16:41

Wat genieten

hoe iedereen hier weer zijn eigen waarheid brouwt uit een verhaaltje van 10 regels.

Ik zou erop rekenen dat een rechter met een beetje verstand niet zal toekennen dat ze bijna de helft van zijn inkomen krijgt. Haar redenen van cd's en make-up zeggen meer over haar dan over jou. Oké, je weet maar nooit natuurlijk, daarom is een goede advocaat geen overbodige luxe in deze zaak. Is het in Nederland ook niet zo dat alimentatie wel kan voor de kinderen maar niet voor de ex? Die kan best gaan werken, net als ieder gezond mens.

Ik zie niet in waarom je je afzijdig moet houden, man en jij zijn nu samen, jullie willen samen verder, al dan niet levenslang. Mee in beeld, niet in de zin van scheldend door haar straat uiteraard, maar je kan de zaak volgen en meepraten bij de advocaat en je mening geven aan man, dat schetst een referentiekader, praten met mensen. Toch als man dat wil.

Ik hoop voor je dat het allemaal snel tot rust komt met een duidelijke regeling. Feit alleen al dat dit al maanden aan de gang is, is geen pretje.

Vic

Vic

02-09-2012 om 16:45

Buiten houden en ergeren

Ik weet hoe het is, zo'n ex, want ik heb er zelf mee te maken gehad. En het is idd bloedirritant, maar het is iets tussen hen beiden. Het wordt nog irritanter op het moment dat je het idee krijgt dat je vriend overal mee instemt en zich als een gedresseerd hondje laat behandelen. Vaak hebben 'die exen' de touwtjes in handen als het gaat om de kinderen, en stemt de man in met dingen die voor hem nadelig zijn om de vrede nog wat te bewaren en zijn relatie met de kinderen niet op het spel te zetten. Dat zie je hier ook. Ex deelt blijkbaar haar ideeën over de alimentatie met de kinderen. Fout, maar je doet er niets tegen...
Als nieuwe vriendin hoef je er eigenlijk niets mee. Hoor het maar aan en denk er het jouwe van, en dat is dat.

Vic

Vic

02-09-2012 om 16:49

K.dootje

Je hebt er schijnbaar geen verstand van. Hoe kom je op het idee dat de ex geen alimentatie zou kunnen krijgen ten bedrage van 50% van het inkomen van de alimentatieplichtige? Dat komt vaak genoeg voor. Overigens zou ik proberen om van die behoefteberekening (make-up en CD's) af te stappen en de alimentatie gewoon volgens de reguliere normen te berekenen. De behoefte is er in de regel wel, aangezien er van hetzelfde geld twee gezinnen moeten gaan leven.

nikkie

nikkie

03-09-2012 om 13:24

Kan wel

Hier een broer die van zijn netto inkomen van 2600 euro 1600 euro betaald aan ex en kinderen. Hij krijgt wel weer geld van de belasting terug overigens.

Ik vind trouwens wel dat jij je ermee mag bemoeien ook al is het een zaak tussen de exen. Jullie zijn toch samen nu, dus zijn problemen zijn ook de jouwe. Maar dat zegt misschien vooral iets over hoe ik in relaties sta.

Hex versus stiefloeder

Ik kan me voorstellen dat je meeleeft, maar zo te horen is het al heftig genoeg tussen je vriend en zijn ex en moet je ervoor zorgen in het belang van zijn kinderen dat je niet nog meer olie op het vuur gooit.

Ik heb een vriendin die aan het scheiden is, waar de strijd nogal verhevigd is omdat haar bijna ex-man een nieuwe vriendin heeft, die naar haar gevoel hem erg tegen haar opstookt.

Die vrouw is toch de moeder van de kinderen van je vriend. Ik denk dat het ten eerste al respectvoller is als je haar geen (h)ex noemt.

Dat is wel heel cru, ja

Ik hoop dat in elk geval de om en om regeling toegewezen wordt, dan kan hij in elk geval zijn kinderen nog regelmatig zien (en zij hem). Sterkte.

Maar is het niet zo...

dat tegenwoordig co-ouderschap standaard wordt voorgesteld door een rechter? Vooral het feit dat je vriend vier dagen per week daarvoor is gaan werken, moet toch meetellen? Het zal vast wel meevallen.

Snuggle's

Snuggle's

13-09-2012 om 23:21

Fijn lampenkap

Dat is alvast goed nieuws! Fijn dat je laat weten hoe het verder is gegaan.

Caitlynn

Caitlynn

14-09-2012 om 11:04

Fijn voor jullie

Ik kan jullie dus feliciteren met deze uitspraak? Dit is alvast een zorg minder voor jullie.

Vic

Vic

14-09-2012 om 11:33

Goed nieuws

Dat is een hele opluchting. Nu maar hopen dat het snel 'normaal' wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.