Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

over leven

over leven

06-06-2011 om 09:37

Wanneer stap je naar een advocaat?

Wij gaan scheiden. We hebben al samen van alles besproken. Maar nu moet alles nog worden vastgelegd. We willen dit via een mediator doen. Maar tot een afspraak komen lukt maar niet. Het lukte me wel om met een mediator een afspraak te maken, maar a.s. kwam met allerlei bezwaren en met hem een afspraak maken lukte niet. Daarom heb ik het omgedraaid en hem gevraagd een afspraak te maken. Nu 4 weken verder heeft hij dat nog niet gedaan. Als ik er naar vraag zegt hij moeilijk tijd te kunnen vrij maken. Maar dat geloof ik niet. Ik heb hem aankomende week nog gegeven om dit te regelen. Maar denk er inmiddels ook over om zelf maar naar een advocaat te stappen. Heeft iemand ervaring met dat a.s. ex dit maar voor zich uit schuift? Wat is verstandig? Dat we gaan scheiden komt overigens voort uit het feit dat hij een ander heeft. En het me duidelijk is geworden na relatie therapie en andere pogingen dat hij niet meer wil investeren in onze relatie. Ik wil verder met mijn leven en vind het belangrijk dat die scheiding er komt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

06-06-2011 om 10:08

Zelf doen

zelf naar een advocaat / mediator stappen en een afspraak maken en hem medelen dat hij dan en dan verwacht wordt.
Is hij er niet jammer dan dan is het jouw advocaat en kan hij een andere zoeken. Is hij er wel kunnen jullie dingen samen regelen.

Eigen advocaat

Ik zou toch maar een eigen advocaat nemen. Als het je al lukt om deze eerste afspraak te maken, dan krijg je bij de volgende wel weer gezeur. En bovendien zal een mediator naar aanleiding van het gesprek dingen op papier zetten, maar die papieren kan je ex ook in een hoek gooien om er nooit meer naar te kijken (been there). Een eigen advocaat dient op een gegeven moment gewoon een verzoek in bij de rechtbank. Is je ex het er niet mee eens, dan heeft hij zoveel weken om te reageren. Doet hij dat niet, dan wordt je verzoek toegewezen. Mijn scheiding heeft op vier dagen na een jaar geduurd door dat gezeur. Toen het verzoek eenmaal eenzijdig was ingediend, was het binnen een paar weken gebeurd.

Renata

Renata

06-06-2011 om 12:03

Net als anderen zeggen...

ik zou hem erbij uitnodigen bij de eerste afspraak en zoals amk zegt, komt hij niet, dan is het jouw advocaat en kun je dingen gaan regelen.

ik snap het niet, hij heeft een ander, dan zou je toch denken dat hij de boel zo snel mogelijk geregeld hebben.

Ook geheel mee eens

Trek het initiatief naar je toe en stap naar een eigen advocaat. Dat kan ook een mediator zijn. Wat vaak gebeurt is het volgende: de advocaat van de een praat ook met de ander, die ander kan als het ware meeliften, maar op het moment dat die ander (in dit voorbeeld dus je man) het ergens niet mee eens is zal hij alsnog een eigen advocaat moeten zoeken.

Als je een advocaat neemt die veel ervaring met echtscheidingen heeft en zeker als je iemand neemt die ook mediator is en/of lid van de VFAS dan zal deze vaak in de praktijk ook vrij 'bemiddelend' optreden ook al is hij/zij jouw advocaat. Waarmee ik bedoel dat zo'n advocaat dan wel oog heeft voor de belangen van beide partijen en dat ook uitspreekt. Gaat dat goed, dan is een mediator soms helemaal niet meer nodig. Gaat het niet goed omdat de andere kant het toch niet ziet zitten, nou ja, dan moet hij maar een eigen advocaat in de arm nemen, zoals gezegd.

Sterkte ermee

Temet

Convenant

Zoek een voorbeeld van een convenant op internet. Denk eraan dat als je pensioen wilt scheiden dat je dat expliciet benoemd en vul het alvast in zoals je denkt dat a.s. ex ermee akkoord kan gaan. Ga daar mee naar een advocaat en dan is het verder afwikkelen zonder problemen. Tenzij er natuurlijk zaken zijn waar je het niet overeens kan zijn. Maar vul het zover mogelijk in dat zal je een hoop tijd en gedoe en geld schelen.

Muizemeis

Muizemeis

06-06-2011 om 19:29

Zoals temet

Ik zou het doen zoals Temet het beschrijft dan neem je het heft in eigen handen. Jij wilt van hem af, dus neem initiatief. Verder wens ik je veel sterkte met dit proces en wat er komen gaat.
Dikke knuffels Muizemeis

over leven

over leven

07-06-2011 om 13:30

Reactie

Heel erg bedankt voor alle reacties. Hier heb ik zeker wat aan. Deze week ga ik gebruiken om me verder te verdiepen en naar een advocaat te kijken. Tot nu toe heb ik alleen maar advocaten gesproken die maar voor 1 kant werken of mediators die alleen mediator zijn. Niet iemand die beiden doet. Kortom ik zal dus op zoek moeten naar iemand anders.
Rationeel zie ik het wel, maar emotioneel vind ik het best wel zwaar. Die dikke knuffels zijn dus heel welkom Muizemeis.

Muizemeis

Muizemeis

07-06-2011 om 17:28

Overleven

Ook al weet je rationeel dat dit de beste oplossing is, dan nog doet dat niets af aan je verdriet.
Ik ben nu gescheiden en gelukkiger dan ooit, eindelijk weer mijzelf in mijn eigen kracht. Maar ik ebn ook verdrietig en heb pijn, dat hoort erbij.
De relatietherapeut vertelde ooit(lijkt nu wel haast een leven geleden) als je niet voor je pijn wegloopt maar er dwars doorheen durft te gaan wordt je sterker dan ooit. En hij heeft gelijk gehad, Ik wens jou dit ook toe, dat je vol durf en lef de komende tijd tegemoet gaat en sterker dan ooit wordt.
Muizemeis

Sancy

Sancy

07-06-2011 om 19:59

Natuurlijk over leven

"Tot nu toe heb ik alleen maar advocaten gesproken die maar voor 1 kant werken of mediators die alleen mediator zijn. Niet iemand die beiden doet."
Dat is de essentie van het verhaal natuurlijk, dat een mediator voor beide kanten "werkt", of misschien moet ik zeggen: mét beide kanten werkt. En de essentie van een advocaat is dat die de belangen van zijn cliënt behartigt, en dus maar 1 (brood-)heer zal dienen.
Er zijn wel advocaten-mediators maar ook die werken óf als advocaat óf als mediator aan een zaak en niet in beide capaciteiten tegelijk. Maar ze kunnen wel per zaak in de ene of de andere rol zitten.
Als je zoekt naar een mediator die ook jullie beiden kan adviseren op het juridisch vlak, kun je het beste terecht bij een advocaat-mediator, dus iemand die zowel als advocaat als mediator werkt. Bijvoorbeeld via vereniging fas of nmi-mediation.

In aansluiting op sancy

Mijn posting was niet duidelijk, besef ik nu. Sancy heeft het mooi uitgelegd, er zijn advocaten die ook als mediator werken, maar ze zijn nooit in dezelfde zaak en advocaat en mediator.

Maar ik bedoel dus zo iemand die dan als jouw advocaat optreedt. Of laat ik zeggen wat ik niet bedoel. Ik bedoel niet een advocaat die alleen maar roept dat jij gelijk hebt en dat hij/zij je a.s. ex alle hoeken van de kamer zal laten zien. Daar is niemand mee gebaat. Maar de meeste familierechtadvocaten werken niet zo. Advocaten die ook mediator zijn, en/of lid van de VFAS weten hoe het proces van mediation werkt, weten ook wat van hoe je dingen het beste kunt brengen, hoe je het beste een mooi compromis kunt bereiken etc. Zo iemand als partijadvocaat kan streven naar een oplossing die ook recht doet aan de belangen van je man, zodat die zich daarbij kan aansluiten, maar uiteindelijk zal jouw belang natuurlijk bij conflicten wel voorop staan - daar is het een partijadvocaat voor.

Nou ja, ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Er is een vereniging VFAS, die mensen hebben een jarenlange opleiding tot scheidingbemiddelaar gevolgd (www.verenigingfas.nl), maar als je zo'n advocaat niet kunt vinden: er zijn ook genoeg goede familierechtadvocaten die niet proberen hun wederpartij plat te walsen en gewoon de zaken netjes willen regelen. Vraag anders ook eens in de omgeving wie een advocaat kan aanbevelen.

En kijk (komt ze weer met haar stokpaardje) dan ook meteen of je in aanmerking komt voor gefinancierde rechtshulp: www.rvr.org (raad voor rechtsbijstand).

Veel sterkte

Temet

amk

amk

07-06-2011 om 22:49

Eh wel

wij hebben toch echt maar 1 advocaat/mediator gehad.
Ze vervulde beide kanten.
Maar dan moet je wel als exelieden om tafel kunnen zitten.

over leven

over leven

08-06-2011 om 00:42

Muizemeis

Bedankt voor je bemoedigende woorden. Ik ben het met jou en je relatietherapeut helemaal eens dat je door de pijn moet heen gaan. Dat doe ik ook, en ik voel ook dat ik sterker wordt. Naast het verdriet en de pijn ben ik ook heel gelukkig.En er zijn heel veel dingen waar ik blij van wordt (gewoon kleine dingentjes, zoals mooie wolken,een vlinder de kinderen die ingespannen met iets bezig zijn, gewoon voelen dat je leeft). Maar ik weet ook dat er nog verdriet is om door heen te gaan. Ik ben nog niet los. En er gebeuren nog steeds dingen groter of kleiner waar ik nog steeds geschokt door ben. Dit is ook zo een punt.
bedankt,
over leven

Sancy

Sancy

08-06-2011 om 07:29

Natuurlijk amk

"wij hebben toch echt maar 1 advocaat/mediator gehad."
Natuurlijk amk, en fijn dat het ook zo goed uitgepakt is. Maar dit is natuurlijk de essentie van mediation, dat de mediator de belangen van beide partijen voor ogen houdt. Dat jullie een mediator hadden die ook als advocaat werkzaam is, is dan alleen maar handig.
Maar als jullie niet in goed overleg tot een echtscheiding waren gekomen, had jullie advocaat/mediator niet alsnog 1 van jullie mogen vertegenwoordigen. Dan hadden jullie beiden een ándere, eigen advocaat nodig gehad.

Muizemeis

Muizemeis

08-06-2011 om 09:56

Overleven

Ook hier blijven pijnlijke momenten hoor, op dit moment wordt ik ook weer met het een na het ander om de oren geslagen. En dat doet pijn en verdriet en dat zla ook nog wel een tijdje zo blijven
Muizemeis

amk

amk

08-06-2011 om 10:02

Sancy

dat klopt, maar dat is niet wat aangegeven werd in het mailtje van oa Temet. Daarin staat dat het niet kan.

Sancy

Sancy

08-06-2011 om 19:25

Maar amk

Waar zie jij dan staan dat Temet zegt dat het niet kan?

Amk

Wat ik heb willen zeggen is dat iemand niet en mediator en partijadvocaat kan zijn *in dezelfde zaak*.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.