Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Verwarde man

Verwarde man

27-04-2011 om 09:14

Wat moet betaald worden van ka

Goedemorgen,
Ik ben inmiddels ruim vier jaar gescheiden. Mijn kinderen wonen bij mijn ex en zijn om het weekend en de helft van de schoolvakanties bij mij. Vanzelfsprekend wil ik dat vooral mijn kinderen niks tekort komen en heb dan ook ten tijde van de scheiding ingestemd met kinderalimentatie èn partneralimentatie. Ook heb ik gehoor gegeven aan de vraag van mijn ex destijds om de verhouding KA/PA zo in te vullen, dat zij in staat was een huis te kopen (meer PA en minder KA dus). Toen een hypotheek toch moeilijk bleek heb ik ingestemd met een verhoging van de PA en heb ik een afbouwregeling afgesproken afhankelijk van een inkomensgroei van haar.

Nu, vier jaar later is de situatie als volgt: de afbouwregeling is niet in werking getreden omdat mijn ex haar best doet om haar inkomen niet te laten stijgen (gaat liever minder werken). Nou ben ik zelf zo dom geweest om in te stemmen met deze regeling, maar het steekt wel.
Wat meer steekt, is dat ik nu per maand ruim 1250 euro betaal (waarvan 550 KA) en dat er bar weinig geld aan de kids wordt uitgegeven:
- ze hebben geen abonnementen op tijdschriften
- ze zijn geen lid van sportclubjes
- ze gaan niet naar zwemles. Oudste (9) heeft met schoolzwemmen diploma A gehaald, jongste (8) heeft dat niet gehaald en gaat dus ook niet naar zwemles...
- ik krijg ze regelmatig met kapotte schoenen en kleren
- ze gaan al vier jaar lang niet naar de tandarts (ex heeft geen tandartsverzekering)
- ze krijgen met zeer wisselende (lees: lage) frequentie af en toe zakgeld
- jongste heeft afgelopen vier jaar maar één keer een partijtje gevierd met klasgenoten (bij mij is dat lastig, omdat ik vrij ver weg woon)

De afgelopen jaren heb ik ook hier en daar bijgesprongen. Heb meerdere keren nieuwe schoenen en kleren gekocht, sinterklaas gesponsord terwijl ze dat bij haar vierden, nieuwe nintendo's gekocht toen die stuk waren etc.
Nu zit ik in de situatie dat mijn inkomen gelijk is gebleven de afgelopen jaren, de alimentatie wel is geïndexeerd en mijn woonlasten zijn toegenomen, dus die extra's kan ik ze niet meer bieden. Dat hoef ik ook niet, maar dan lopen mijn kinderen er dus 'niet zo representatief' bij.

Ik vind het nu vooral prioriteit hebben dat de jongste een zwemdiploma haalt, omdat hij de enige is die in de zomervakanties niet zelfstandig mag zwemmen zonder diploma (en met zwembandjes). Maar ex weigert dit te betalen.

Ik heb bij het NIBUD gevraagd of er richtlijnen zijn wat van KA betaald moet worden. Zij hebben me verwezen naar een uitgave van ze, maar daar staat dat ook niet met zoveel woorden in. Hebben jullie een idee wat mijn ex iig verplicht is om van KA te betalen? Kan ik haar op één of andere manier dwingen om bepaalde uitgaven te doen?
Het is overigens niet dat ze aan de grond zit. Ze verdient 2400 euro bruto, krijgt 550 KA en 700 PA en natuurlijk de kinderbijslag en belastingvoordelen van alleenstaande ouders. Effect is dat ze inmiddels netto meer overhoudt dan ik. Alles bij elkaar maakt dat me een beetje boos.
Dank voor jullie snelle reactie!
Verwarde man

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

27-04-2011 om 09:36

Er moet niets..

In principe mag je ex zelf weten hoe ze de kinderalimentatie betaald. Maar er is wel recente jurisprudentie waarin een vader toestemming krijgt van de rechter een deel van de kinderalimentatie in natura te betalen:
http://www.judex.nl/rechtsgebied/familie_%26_echtscheiding/columns/252/vader-mag-helft-van-kinderalimentatie-in-natura-betalen.htm
Ik geloof dat ik in jouw geval opnieuw naar de rechter zou gaan om de alimentaties opnieuw te laten vaststellen. Eerst kinderalimentatie, waarbij je het verzoek doet om dat deels in natura te betalen. En pas daarna partneralimentatie.

Verder snap ik het stuk over de tandarts niet. Je zou ex er op kunnen wijzen dat voor kinderen tot hun achttiende de tandarts vergoed wordt uit de verplichte basisverzekering. Overigens zou je zelf ook een afspraak met hun kunnen maken met de tandarts, ik neem aan dat ze tijdens vakanties ook wel eens op doordeweekse dagen bij jouw zijn. In dit soort dingen vind ik dat de vader net zo veel verantwoordelijkheid heeft als de moeder, dus als ze inderdaad al vier jaar niet bij de tandarts geweest zijn is dat jouw net zo veel aan te rekenen als haar.

Tinus_p

Tinus_p

27-04-2011 om 10:26

Nog wat

cqcq:
"Ik geloof dat ik in jouw geval opnieuw naar de rechter zou gaan om de alimentaties opnieuw te laten vaststellen. Eerst kinderalimentatie, waarbij je het verzoek doet om dat deels in natura te betalen."
IK zou ook voor opnieuw vasstallen KA/PA gaan, maar betaling KA in natura eisen, is waarschijnlijk kansloos. De vader die dat toegewezen kreeg, had een ex die inmiddels aan alle kanten door eigen schuld in de (financiele) problemen zat.
Verder: Ex mag dus zelf weten waar ze KA aan moet uitgeven. Uit de situatie die 'verwarde man' schetst (gegoochel met PA om hypotheek rond te krijgen), krijg ik het idee dat zijn ex ook veel moeite heeft om rond te komen. Niet dat ik daar medelijden mee heb -haar keuze om dat huis te kopen.

jess

jess

27-04-2011 om 12:32

Informeren

verwarde man:
wat ik van mijzelf weet is dat de bedragen in het convenant voorgaan op de bedragen die onderling zijn afgesproken.
ik weet niet of jullie de nieuwe bedragen hebben vastgelegd?
je zou dan bij juridisch loket bijvoorbeeld kunnen informeren hoe dat dan zit.

cc

cc

27-04-2011 om 20:40

Allememachies

waar woont ze, wassenaar of het gooi?
Ik krijg geen PA meer omdat ik hertrouwd ben. Maar krijg wel 450 voor ons kind. En daarvan wordt van alles betaald: schoolgeld, kleding, kapper, zwemles en nu paardrijden, dansles. En ik hoef dan ook echt niet aan te kloppen voor nieuwe kleding of zo. Vind ik ook onzinnig.
Er zijn helaas genoeg ex-partners die het liefst het vel over de oren trekken als genoegdoening, maar wat schiet je er mee op? Niets.
Dus neem het advies aan en zoek het uit. Succes ermee!

Vic

Vic

27-04-2011 om 21:10

Tja

Past het alimentatiebedrag nog in je draagkracht? Anders heb je volgens mij weinig argumenten om een verzoek om verlaging ingewilligd te krijgen. Een vriend van mij betaalde ook veel alimentatie, het dubbele van jouw bedrag, terwijl dat eigenlijk boven zijn draagkracht was. Zijn ex (die de kinderen er overigens riant van laat profiteren, daarover geen klachten) besloot minder te gaan werken omdat ze prima rond kon komen. Die vriend heeft toen voorgesteld om de PA met 2/3 te verminderen. Daarmee ging de ex pas accoord toen hij als alternatief voorstelde om het via de rechter te doen (er was überhaupt geen draagkracht over voor PA).

Ernesta

Ernesta

28-04-2011 om 08:11

Oké, KA zal in eerste instantie voor basisbehoeften zijn. Maar KA is ook bedoeld als ZIJN helft van die kosten, de andere helft is voor rekening van moeder, het zijn ook haar kinderen, bovendien heeft ze een baan en PA.

Ik zou willen dat ik de ex was van verwarde man. Ik weet niet hoeveel kinderen hij heeft, maar ik krijg voor 2 kinderen 230 per maand en geen PA en een lager salaris dan zijn ex. Ik wil hier niet klagen, ik heb het tenslotte zelf mee afgesproken, maar juist aangeven, dat ook dan de kinderen op een sportclub kunnen, tijdschriftabonnement e.d.

Opnieuw laten berekenen

Tinus_p: 'Uit de situatie die 'verwarde man' schetst (gegoochel met PA om hypotheek rond te krijgen), krijg ik het idee dat zijn ex ook veel moeite heeft om rond te komen.' Dat denk ik ook. Alleen is de afspraak om PA afhankelijk te maken van haar inkomensbehoefte in dit verband een lastige afspraak, naar twee kanten toe: zij kan denken: wat schiet ik ermee op om meer te gaan werken, dan krijg ik minder PA en is het saldo even slecht; en verwarde man volgt arglistig haar bewegingen op de arbeidsmarkt.
Wellicht is het een extra reden voor een nieuwe berekening, dat deze afspraak moet worden herzien, na vier jaar, omdat de verwachtte toename van het inkomen van de vrouw uitblijft.
Een wat drastischere methode is om tijdelijk zelf de zwemlessen te betalen en dat in te houden op de kinderalimentatie. Vrouw woedend, moet dan naar de rechter. Zal ook een nieuwe berekening opleveren. Eventueel krijg je het LBIO achter je aan. Ik weet niet of bonnetjes van de zwemlessen dan voldoende zijn.
Is er een convenant gemaakt indertijd? En zijn daarin afspraken gemaakt voor evaluatie of wat te doen bij veranderde omstandigheden?
Dat verwarde man netto minder overhoudt dan vrouw snijdt, maar daar staat tegenover dat vrouw vier mensen daarvan moet onderhouden en verwarde man zichzelf.

Tsjor

Zelf

Verder ben ik het met cqcq eens als het gaat om de tandarts: je heoft geen tandartsenverzekering te hebben voor kinderen onder 18 jaar. En vader kan dat zelf ook doen, door nu alvast een afspraak te plannen in de vakantietijd. Voor zwemlessen kun je je ook oriënteren op vakantiemogelijkheden. Soms zijn er snelcursussen.

Tsjor

Verwarde man

Verwarde man

28-04-2011 om 14:03

Tussentijdse reactie

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. Ik begrijp dat er ook wat verwarring bestaat over een aantal dingen. Even wat aanvullende informatie. Mijn ex en ik zijn beiden niet hertrouwd en wonen beiden niet samen, dus de situatie is nog steeds zoals op het moment van scheiden. We hebben twee kids die vooral bij haar wonen en zoals ik het altijd begrepen heb betaal ik mijn deel van de bijdrage voor de kinderen en zij haar deel. Feitelijk zou je dus twee keer de KA moeten nemen en dat bedrag zou dan op moeten gaan aan de kinderen. In de verste verte is dat niet het geval. Ik weet wat haar huis heeft gekost en kan daardoor een inschatting maken van haar hypotheeklasten en die zijn echt gering. Met haar inkomsten en uitgaven vind ik het knap dat ze moeite heeft met rondkomen, maar dat is wel het geval. Die alimentatie in natura is dus het onderzoeken waard.

Ook maakt ze m.i. bijzondere keuzes. Ze koopt bijvoorbeeld meer naschoolse opvang in dan ze nodig heeft. De kinderen zitten daar dus ook als ze niet werkt. Ze heeft en houdt een vrij grote auto die ze nauwelijks gebruikt (iig niet voor haar werk) voor het geval ze een keer een baan krijgt waar ze wel een auto voor nodig heeft etc. Ik ga daar natuurlijk niet over, maar daar gaat wel mijn geld in zitten dat voor de kinderen bestemd is.

Een herberekening vind ik tricky. Bij het berekenen van de alimentatie was duidelijk dat ik haar volledige behoefte aan draagkracht had. Ik kon het me zelfs permitteren om ivm haar hypotheek meer te betalen. Door alle belastigvoordeeltjes houdt zij nu netto meer over dan ik maar ik ben er een beetje bang voor dat de herberekening nog verder in mijn nadeel uitpakt als zij kan aantonen dat ze moeilijk rondkomt. Dat is overigens ook de reden waarom ik samenwonen met mijn nieuwe partner uitstel, omdat dan opeens ons gezamenlijke inkomen zou gaan tellen.

In ons convenant staat een afbouwregeling van PA opgenomen, maar wel op zo'n manier dat mijn ex er zelf ook beter van wordt als ze meer gaat verdienen. Niet alles van een salarisgroei gaat op aan afbouw PA, maar de helft. Dat heb ik destijds bewust zo gedaan, om haar te motiveren. Helaas is dit in de praktijk niet het geval.

Uitgaven doen zoals zwemles en dit inhouden op de alimentatie mag niet, en mijn ex heeft al gedreigd met het LBIO als ik dat zou gaan doen. Ik ga er namelijk niet over waar de KA/PA aan worden uitgegeven, vandaar mijn zoektocht naar wie/welke instantie daar WEL over gaat. Spoedcursus zwemles heb ik ook al eens uitgezocht, maar dat kan ik echt niet betalen. Dat is echt schrikbarend duur (800 euro voor een week als ik het me goed herinner).

Tandarts is ook ingewikkelder dan geschetst: stel dat ik al uit kan vinden bij welke tandarts mijn ex is ingeschreven, dan is het (iig bij mijn tandarts) zo dat je zelf de rekening betaalt bij de tandarts en deze indient bij de zorgverzekeraar. En daar zit 'm de crux: dat is HAAR zorgverzekeraar waar IK niet kan indienen.

Alles bij elkaar vind ik het behoorlijk ingewikkeld, duur maar vooral pijnlijk om te zien wat mijn kinderen moeten missen.

Verwarde man

Fransien

Fransien

28-04-2011 om 14:30

Meer tijd voor de kinderen nemen?

Misschien een hele gekke optie, maar zou je de kinderen meer willen zien? Je komt namelijk over als een best betrokken vader. Dan kun je uitbreiding van de omgang ook ter discussie stellen, en dat is een hele andere invalshoek dan dat je minder wilt betalen en wil dat moeder meer geld aan de kinderen besteedt. Jij gaat namelijk niet over haar portemonnee. Je zou kunnen voorstellen dat ze doordeweeks ook een dag bij jou zijn bijvoorbeeld, stel dinsdagmiddag uit school ophalen, woensdag bij jou en donderdagochtend weer op school afleveren. Zou opvang schelen en geeft jou ook de gelegenheid om meer met je kinderen te doen. Dat als gevolg daarvan ook aan de alimentatie gesleuteld moet worden is een ander verhaal. Dan is herberekening namelijk een logisch gevolg.

Verwarde man

Verwarde man

28-04-2011 om 17:21

Meer tijd voor de kinderen

Dankjewel Fransien voor je suggestie. Dat is inderdaad zeker een optie die ik zou willen. In ons convenant staat echter om de week het weekend en de helft van de vakanties. Dat is erin terecht gekomen omdat mijn exgenote ondanks mijn verzet buiten het bereik van mijn woon-werkverkeer ging wonen. 'Even' halen en brengen naar school is er dus niet bij op een doordeweekse dag.

Inmiddels heb ik mijn huis te koop gezet om toch dichterbij te gaan wonen (ik wil dus echt graag). Ik kreeg daarop twee reacties:
1) als je maar niet in dezelfde stad komt wonen (gelukkig gaat zij daar niet over)
2) als je maar niet denkt dat je ze dan door de week vaker kan zien.
Ik zet de verhuisplannen wel door naar de stad waar ze wonen. Kan alleen even duren met de huidige woningmarkt . In het ergste geval wacht ik gewoon geduldig totdat de kinderen oud genoeg zijn om zelf de keuze te maken waar ze willen slapen. Nog maar een paar jaartjes.

Ik overweeg overigens ook een traject met een advocaat. De vraag is alleen hoe leuk dat voor de kinderen is. Tot nu toe vechten we dergelijke dingen buiten hun blikveld uit (hoop ik althans).

Verwarde man

Loes

Loes

28-04-2011 om 18:50

Tandarts

Tandarts lijkt mij persoonlijk niet zo'n probleem. Je neemt de kinderen gewoon mee naar je eigen tandarts. Voor kinderen tot en met 18 jaar wordt alles vergoed dus bij mijn tandarts hoef ik niets voor te schieten, hij dient de rekening in bij de zorgverzekeraar van de kinderen. Komt geen geld en geen rekening aan te pas. Moeder krijgt na afloop wel een overzicht van de betaalde kosten via haar zorgverzekering toegestuurd.

Rosase

Rosase

28-04-2011 om 19:03

Nee hoor loes

Bij mijn tandarts moeten we wel alles voorschieten.

Dat verschilt dus heel erg per tandarts.

Redenaties

Even een punt in je redenering waar je op vast dreigt te lopen: 'Feitelijk zou je dus twee keer de KA moeten nemen en dat bedrag zou dan op moeten gaan aan de kinderen.' Ik zie die berekeningen ook wel eens voorbij komen en soms komen er dan bedragen uit waarvan je denkt: hoe moet je dat ooit uitgeven aan een kind. In jouw situatie bijvoorbeeld: 1100 euro uitgeven per maand voor twee kinderen, als het alleen om direkte kosten voor de kinderen zou gaan, dat is veel geld voor een kind. Bij KA zitten ook kosten als huisvesting, gas/water/licht, internet, tv eten en drinken. Neemt niet weg dat ze genoeg geld zou moeten hebben (als jouw cijfers kloppen) om af en toe kleren te kopen voor de kinderen (kinderbijslag bijvoorbeeld) of zwemles.
Wat het huis betreft: je zegt enerzijds dat de kosten gering zijn, maar de PA is wel verhoogd tot 700 euro per maand (naast haar eigen inkomen), dus dan lijken me dat geen geringe kosten. Ligt misschien aan het soort hypotheek dat ze heeft afgesloten??
Een herberekening zou je altijd zelf kunnen proberen te maken, of laten maken, op basis van de informatie die jij nu hebt over haar inkomen en woonlasten. De kosten van de grote auto tellen daarin niet mee. Je kunt het eens proberen voor jezelf, voordat je het officieel aan gaat vragen.
Wat betreft de tandarts: het ligt eraan of een tandarts een akkoord gesloten heeft met een verzekeringsmaatschappij. Zo ja, dan krijg je het in natura. Zo nee, dan krijg je inderdaad een rekening, maar die rekening staat op naam van het kind (bij mij althans) met de verblijfplaats van het kind. De rekening komt dus bij haar. Zij kan hem declareren en betalen.
Wat betreft de afbouwregeling, het is geen gelukkige regeling. Zijn er geen evaluatiemomenten in het convenant opgenomen? Van PA ben je in elk geval over 8 jaar vanaf, maar goed, dan zijn de kinderen ook al groot en daar heb je voor hen dus weinig aan.
Ze is slim genoeg om te weten wat het LBIO voor haar kan doen. Je zou zelf het LBIO eens kunnen bellen en vragen hoe het zit als je bijvoorbeeld een deel van de KA niet op haar rekening stort, maar op een rekening waar de kinderen aankunnen. Denk je dat de oudste al kan pinnen? En hoe het zit als je bepaalde kosten zelf rechtstreeks betaalt.
Ik weet niet hoe het zit met belastingvoordeel voor gescheiden vaders. Maar er is een regeling dat je een bepaald bedrag mag aftrekken als je uitgaven hebt voor een kind waarvoor je geen kinderbijslag ontvangt. Het gaat geloof ik per kwartaal. Wellicht kun je dan eventuele grote uitgaven (niet de KA) zodanig spreiden dat je wel nog iets terug krijgt van de belastingdienst. Het zwemmen bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe het precies werkt, maar de belastingdienst kan je daar wellicht iets meer over vertellen.
Overigens: van de (verhoogde) PA heb jij ook weer belastingvoordeel.
Maar het geheel overziend kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt om de kinderen en je afvraagt wat je eventueel anders kunt doen.
Ik neem aan dat jullie geen gezamenlijke rekening hebben voor KA? En dat dat ook niet bespreekbaar is?

Tsjor

amk

amk

28-04-2011 om 21:05

En nog iets

de betaalde KA moet niet per definitie x2.
De KA is als het goed is bepaald naar rato van het inkomen. Wij verdelen bv alle dingen in verhouding 1:2, mijn ex zijn inkomen was destijds 2x zo hoog als dat van mij, dus hij betaald 2/3e en ik 1/3e.

Kijk hier eens

http://www.alimentatie.nl/page?2,979/Kinderen/mijn_ex_wil_gemaakte_kosten_met_zijn_kinderalimentatie_mag_dit
Als ik dit stukje goed lees mag het wel, mits duidelijk is dat de kosten voor het kind gemaakt worden. Er staat geen nummer bij van een uitspraak van de rechter, dus daar zou je nog op kunnen zoeken op www.rechtspraak.nl

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.