Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

anoniem

anoniem

18-03-2011 om 12:49

Wat na overlijden moeder

ik heb samen met ex het gezag. we hebben rechtszaak gehad en omgang is beperkt tot 100 uur per jaar.

ik krijg kind van vriend. wat nou als ik kom te overlijden. kinderen willen niet bij vader wonen, kan ook niet gezien voorvallen. hij heeft wel gezag, dus volgens mij komen kinderen na mijn overlijden bij ex, behalve ons kindje samen. dus wordt gezin ook uit elkaar getrokken.
wie weet hoe het allemaal zit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 15:27

Voor wat het waard is

Woon je samen met je vriend? Wil die in het door jou geschetste geval voor jouw kinderen zorgen? Het lijkt me sterk dat het gezin uit elkaar zou worden gerukt, er wordt toch altijd naar het belang van de kinderen gekeken? En die zijn dan toch gewend aan jouw vriend in de vaderrol en aan hun nieuwe broertje of zusje? Hoe oud zijn ze? Vanaf een bepaalde leeftijd kan een kind z´n zegje doen over waar het wil wonen. Dat de omgang met de vader is beperkt tot 100 uur per jaar duidt er al op dat de vader door de juridische wereld niet als een geweldige voogd/opvoeder wordt gezien. En misschien heeft je ex wel helemaal geen zin om opeens met drie kinderen te worden opgescheept.
Niet dat ik in mijn omgeving iets dergelijks heb meegemaakt maar mijn boerenverstand zegt dat er een oplossing moet zijn. Heb je misschien last van zwangerschapshormonen? Ik kon tijdens mijn zwangerschap ook ongelooflijk piekeren over van alles en nog wat.

koentje

koentje

18-03-2011 om 15:49

Mijn boerenverstand

voor zover aanwezig, zegt me dat het allemaal niet zo meevalt en dat als je wilt voorkomen dat je kinderen terug naar papa gaan, jij nu moet zorgen dat hij uit de ouderlijke macht wordt gezet.

Vic

Vic

18-03-2011 om 15:51

Tja

In principe gaan kinderen na het overlijden van een ouder naar de andere (gezaghebbende) ouder. Er zal vast een boel zijn voorgevallen, maar feit is dat het gezag nog steeds bestaat. Ik zou in ieder geval in een testament laten opnemen dat je wilt dat de kinderen bij hun stiefvader blijven. Mocht je ex niet voor de kinderen willen zorgen, dan is hij waarschijnlijk de eerste die door de rechter wordt gevraagd.

Anna

Anna

18-03-2011 om 18:50

Triest verhaal

Een vriendin van mijn zus scheidde van haar man en ging samenwonen met haar vriend in België. Samen kregen ze nog een kindje. Vriendin verongelukte en de vader van de oudste 2 kinderen heeft nog voor de begrafenis zijn kinderen opgehaald. En nu is er geen contact meer tussen de kinderen en de stiefvader ondanks dat ze jaren een gezin hebben gevormd. Stiefvader had juridisch geen poot om op te staan.
Natuurlijk zijn de omstandigheden anders maar regel dit voor zover het mogelijk is want anders kan het heel verdrietig aflopen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-03-2011 om 20:39

Volgens mij

Kun je het best hierover met ex overeenstemming zoeken, proberen met hem af te spreken dat de kinderen bij jouw overlijden samen bij je vriend blijven wonen. En dit dan in je testament opnemen en een bewindvoerder aanwijzen die hiervan op de hoogte is en die ervoor kan zorgen dat dit zo wordt geregeld. Maar dan nog heeft je vriend geen poot om op te staan als ex tzt zijn kinderen bij zich wil hebben. Tenzij ze al wat ouder zijn, dan hebben ze zelf ook inspraak.

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 22:19

Hm, helaas heb ik dus geen gelijk

Dan maar de constructie met testament en hopen dat hij geen zin heeft om voor de kinderen te zorgen zodat ze zonder getouwtrek bij je vriend kunnen blijven wonen. Ouderlijke macht intrekken zal je ex waarschijnlijk niet aan willen meewerken.

Vic

Vic

18-03-2011 om 23:27

Logisch

Op zich is het natuurlijk ontzettend logisch dat kinderen naar de bio-ouder gaan na overlijden van de andere ouder. Stel dat mijn ex zou overlijden, dan zou het toch een beetje vreemd zijn als zijn vrouw mijn kind toegewezen krijgt? Zelfs al zijn ze jaren samen, hebben ze ook een kind samen, en heeft zij jaren voor mijn kind (mee-) gezorgd.

+ Brunette +

+ Brunette +

19-03-2011 om 01:05

Vic

Juridisch is het wel logisch maar in het geval van draadstartster gaat het niet om gezamenlijk opvoeden, de vader mag zijn kind maar 100 uur per jaar zien, dat is erg weinig, daar moet meer achter zitten.

Balletmama76

Balletmama76

19-03-2011 om 10:48

Met stiefvader getrouwd?

Ik ben met de stiefvader van mijn dochter getrouwd en heb alleenige zorg voor dochter, ex heeft wel omgangsrecht (was echter sindsdien dochter 3 was maar een keer op visite en zij is nu bijna 11).

Moet ik dan voralsnog een testament maken of voldoet hier de feit dat ik met stiefvader getrouwd ben en hij sinds dochter 3 was de ouderlijke zorg mede gedragen heeft? Gezien wij Maandag toch effe langs notaris moeten ivm bedrijfsdingen, zal ik het dan meteen kunnen vragen.

anoniem

anoniem

19-03-2011 om 11:52

Vic logisch

nou ik vind het niet logisch. wat brunette al aangeeft, de kinderen zijn niet voor niets 100 uur per jaar slechts bij vader. de kinderen zullen er zekerste weten aan onderdoor gaan als ze bij hem en zijn partner en haar kinderen moeten leven.
en om daarbij een "gezin" uit elkaar te trekken. dat er ipv 4 kinderen ineens 1 kind overblijft van de moeder bij partner.
kortom gezin uit elkaar getrokken wordt.

de kinderen zijn nu nog onder de 12 jaar, maar willen tegen die tijd wel dingen veranderen tov omgang. minder dan nu er heen namelijk.

+ Brunette +

+ Brunette +

19-03-2011 om 12:58

Balletmama76

Begrijp ik dat er een kans is dat wat stiefkinderen betreft juridisch alles anders wordt als je trouwt? Misschien is dat dan een optie voor de draadjesstartster. Oh, wat ben ik weer eens blij dat de vader van mijn dochter haar niet erkend heeft. Geen lusten (alimentatie) maar ook geen lasten.

Vic

Vic

19-03-2011 om 23:32

De regels

Uit het burgerlijk wetboek (boek 1)
Artikel 253f

Na de dood van een der ouders oefent de overlevende ouder van rechtswege het gezag over de kinderen uit, indien en voor zover hij op het tijdstip van overlijden het gezag uitoefent.

@

Artikel 253g

1.Indien van de ouders diegene overlijdt die het gezag over hun minderjarige kinderen alleen uitoefent, bepaalt de rechter dat de overlevende ouder of een derde met het gezag over deze kinderen wordt belast.

2.De rechter doet dit op verzoek van de raad voor de kinderbescherming, de overlevende ouder of ambtshalve.

3.Het verzoek om de overlevende ouder met het gezag te belasten wordt slechts afgewezen, indien gegronde vrees bestaat dat bij inwilliging de belangen van de kinderen zouden worden verwaarloosd.

4.De bepaling van het voorgaande lid is mede van toepassing indien de overleden ouder een voogd had aangewezen overeenkomstig artikel 292 van dit boek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.