Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

NonJolie

NonJolie

29-01-2009 om 09:27

Wat te doen: baan vs alimentatie

Mijn man en ik gaan scheiden en nu komen een heleboel praktische dingen op me af.
Wat is wijsheid? Een baan zoeken (ben nu fulltime thuis) of afwachten hoeveel de PA en de KA bij elkaar opgeteld zijn en kijken of ik het daarmee red? Is het waar dat je als alleenstaande werkende ouder van meer kortings- en toeslagregelingen gebruik kunt maken dan wanneer je niet werkt?
Wie kan me wijsmaken in het oerwoud dat scheiding heet en heeft praktische tips?
Alvast bedankt, NonJolie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

29-01-2009 om 09:46

Baan zoeken

NonJolie:
"Wat is wijsheid? Een baan zoeken (ben nu fulltime thuis) of afwachten hoeveel de PA en de KA bij elkaar opgeteld zijn en kijken of ik het daarmee red?"
Een baan zoeken.

NonJOlie:
"Is het waar dat je als alleenstaande werkende ouder van meer kortings- en toeslagregelingen gebruik kunt maken dan wanneer je niet werkt?"
Ja.

En hoeveel PA+KA dacht je te krijgen? En waarom wil je nog afhankelijk zijn van je ex?

Amen

De vorige posters hebben gelijk: alimentatie houdt na 12 jaar op, en bovendien is het ook in die 12 jaar een onzeker bezit. Man kan baan kwijtraken, afhankelijke partner krijgen, of dood neervallen. Dan ben je dus de pineut.

Groeten,

Temet

NonJolie

NonJolie

30-01-2009 om 16:37

Duidelijke taal

die in de berichtjes werd gesproken. De boodschap is gearriveerd. Temet, ik moest wel lachen om jouw posting. En de pineut ben ik toch al, want ik heb niet om deze sores gevraagd.
Natuurlijk zit ik niet met mijn armen over elkaar en ben ik al op zoek naar een baan. En ja, Tinus, het liefst wil ik financieel niet afhankelijk zijn, maar daar zal ik voor een deel toch niet aan ontkomen. Een parttime baan is natuurlijk ook geen vetpot. En die baan moet een baan zijn tijdens schooltijden en ik moet als de sodemieter op zoek naar opvang voor de jongste die nog niet naar school gaat en dat is lastig met al die KDV's waar de wachtlijsten vooral LAAAANG zijn. Maar goed, komt tijd komt raad.
Nog andere tips waar ik iets aan heb?
NonJolie

Heb je een opleiding gedaan?

Tinus_p

Tinus_p

01-02-2009 om 20:20

Werken onder schooltijd

NonJolie:
'. En die baan moet een baan zijn tijdens schooltijden en ik moet als de sodemieter op zoek naar opvang voor de jongste die nog niet naar school gaat en dat is lastig met al die KDV's waar de wachtlijsten vooral LAAAANG zijn."
Ik zou onmiddellijk de wens van 'een baan onder schooltijden' opgeven. Die banen zijn dun gezaaid en veel gevraagd.

NonJolie

NonJolie

05-02-2009 om 15:04

? en schooltijden

Damajo: Ja hoor, ik heb ruim 20 jaar werkervaring en op mijn vakgebied zijn genoeg banen te vinden, gelukkig maar.
Tinus: Ik ben het met je eens, die banen zijn dun gezaaid. En ik ben 'verwend' want tot 2 jaar terug had ik zo'n baan (snik, waarom ben ik ooit gestopt met werken?). Je begrijpt, ik kijk vooral uit naar parttime banen die het makkelijker maken om tijdens schooltijden te werken. Gelukkig zijn de oudste 2 oud genoeg om even alleen te blijven na schooltijd en komt het niet op een (half)uurtje aan.

NonJolie

NonJolie

05-02-2009 om 15:17

En dan de kids...

Wat, wanneer en hoe vertellen we het hen? We hebben wel zo onze ideeen erover, maar graag hoor ik de ervaringen van degenen die het al hebben meegemaakt.
Naar verwachting gaat mijn (ex)man half mei het huis uit. De kids zijn dan 12, 10 en 2. Is het verstandig ze nu al in te lichten of moeten we daar zo lang mogelijk mee wachten, d.w.z. totdat papa bijna het huis uitgaat? De een zegt 'zo snel mogelijk doen, want kinderen voelen het als er iets mis is', de ander zegt 'zo lang mogelijk wachten want het is al zo naar voor ze' en beiden hebben ze wel gelijk, denk ik. Wijzelf denken erover om het ze in de februarivakantie te vertellen, dan hebben ze een week om uit te razen voordat ze weer naar school moeten, maar de periode totdat papa het huis uitgaat duurt dan nog even natuurlijk. Of moeten we idd wachten totdat hij bijna weggaat? Maar het lijkt me dat het nieuws dan helemaal rauw op hun dak komt vallen: 'Wij gaan scheiden en volgende week is papa weg'. Kortom: wat is wijsheid en wat zijn jullie ervaringen?
NonJolie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.