Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

mettemarrit

mettemarrit

08-05-2011 om 09:25

Wat te regelen bij samenwonen?

Hallo,

graag jullie advies en ervaringen over het volgende...

Ik (gescheiden, 2 kinderen) woon sinds 2 jaar samen met een man (ook gescheiden en 2 kinderen). Het koophuis waarin we wonen is van hem en hij wil ook dat het helemaal van hem blijft (dus ik mag mij niet inkopen oid).
Ik had hiervoor een huurhuis, mooi plekje, leuk huisje. Heb er voor gekozen om samen te gaan wonen en mijn huisje op te geven.

Wel hadden we afgesproken om één en ander bij de Notaris te regelen. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en is er nog steeds niks geregeld of vastgelegd. Mede doordat we er niet uitkomen wat we moeten regelen. Ik wil in ieder geval iets geregeld hebben voor het geval hij mocht overlijden. Maar ook als we uit elkaar mochten gaan "sta ik op straat".

Hij heeft wel zelf een testament waarin staat dat alles naar zijn kinderen gaat mocht hij komen te overlijden (zijn oudste is al volwassen, jongste bijna)

Mijn vraag aan jullie is dan ook, wat en hoe hebben jullie je zaken geregeld?

Groetjes Mette-Marrit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oei,oei

Ik wil niet negatief zijn, maar een goede vriendin van mij heeft in precies dezelfde situatie verkeerd als jij en kwam na 3 jaar samenwonen terecht bij haar ouders omdat het écht niet meer ging (met 2 kinderen ook nog). Geen foute man, maar gewoon errug eigenwijs en wilde ook niets vastleggen en ach het kwam wel goed, dan vonden ze wel een 'oplossing'. Ja,ja
Nu heeft vriendin na een half jaartje eindelijk een huisje gevonden/gekregen. Wél véél kleiner dan haar huis eerder en ook nog véél duurder. Ze komt er dus nogal bekaait vanaf. Vriendin zoekt de 'schuld' ook grotendeels bij zichzelf, zíj wilde toch samenwonen en wilde toch zelf het huis opgeven???? Net als jij, maar zo werkt het niet.
Je moet er gewoon op stáán dat er wat geregeld word en het eisen.
Nu ben je compleet afhankelijk van hem qua wonen en al je spullen staan er. Vriendin had ná de breuk alleen nog 2 stoelen en de spullen van de kinderen. Die stoelen waren al uit haar jeugd dus daar had ze herinneringen aan en die had ze zolang bij haar ouders gestald.
groeten albana

Vic

Vic

08-05-2011 om 12:37

Sparen

Ik begrijp wel dat die man zijn eigen huis 'voor zichzelf' wil houden, zeker als je al een scheiding (en wellicht vanaf 0 overnieuw beginnen) achter de rug hebt. Aangezien hij een eigen huis heeft is het ook niet vreemd dat jullie daarin zijn gaan samenwonen. Is het de bedoeling om op termijn een huis samen te kopen? Voor nu lijkt het me verstandig om de kosten zo te verdelen dat jij niet meebetaalt aan aflossing van de hypotheek en groot onderhoud van het huis, en spaart 'voor het geval dat'. Een samenlevingscontract is natuurlijk wel aan te raden, al is het maar om vast te leggen welke spullen van wie zijn.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-05-2011 om 20:26

Ik begrijp het ook wel dat hij dat wil. Ik vind het wel redelijk als jij een bijdrage betaalt in de hypotheekkosten (een soort huur), maar dat de kosten voor het onderhoud voor zijn rekening zijn. Je kunt dan (eventueel samen) sparen voor het geval jullie uit elkaar gaan zodat jij weer een andere woning kan krijgen en inrichten.

In zijn testament kan hij regelen dat jij in het huis blijft wonen als hij komt te overlijden. Daarvoor heb je ook een samenlevingscontract nodig.

Vic

Vic

08-05-2011 om 21:18

Rente

'Gebruikelijk' is dat de niet-eigenaar de helft van de rente betaalt (bij wijze van huur) en niets van de aflossing. De aflossing draagt immers bij aan de vermogensopbouw van de huiseigenaar. Ik zou ook inzetten op een verblijfsbeding in geval van overlijden. Niet bij relatiebreuk, dat is dan gewoon eigen risico en gevalletje pech. En natuurlijk nóóit minder gaan werken als je de zaken nog niet officieel hebt geregeld. Anders sta je straks op straat zonder huis, spaargeld en inkomen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-05-2011 om 11:18

Pelle

Beide partners woonden eerst apart, met ieder hun eigen woonlasten. Door samen te gaan wonen blijft er mi behoorlijk wat geld over (de huur en andere woonlasten van Mettemarrit). De helft van de rente, zoals Vic voorstelt, vind ik een eerlijke verdeling. Anders zou Mettemarrit gratis wonen en haar vriend alle woonlasten dragen.

"In dat laatste geval is ze al haar huurgeld zoals wat jij voorstelde gewoon kwijt doordat de waarde van het huis naar zijn kinderen gaat." Als vriend in zijn testament regelt dat het huis bij zijn overlijden naar Mettemarrit gaat, gaat haar huurgeld toch niet naar zijn kinderen?

Ingeschreven blijven staan voor een huurwoning zou ik trouwens ook zeker doen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-05-2011 om 16:55

Ja maar pelle

Vind jij het dan eerlijk als Mettemarrit gratis in dat huis woont en haar vriend alle woonlasten betaalt? Als het een huurhuis was zou ze toch ook meebetalen?

Primavera

Primavera

09-05-2011 om 22:19

Ja maar, roosje

Ik ben Pelle wel niet, maar als ze nog een huurhuis had zou ze toch ook een contract hebben die haar ervoor behoed dat ze zomaar zonder niks op straat komt te staan.
Eerst de boel op papier regelen (ook wat er gebeurd als hij morgen onder een auto komt en het huis ineens van iemand anders wordt) en dan pas de die kosten eventueel echt delen. Zolang er niks vast ligt kan ze beter niks betalen en geld wat ze overhoudt op een spaarrekening zetten.
Groeten Primavera

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-05-2011 om 22:49

Het ging mij in eerste instantie om een eerlijke verdeling, maar kan er wel inkomen dat jullie vinden dat eerst eea op papier gezet moet worden

Mi blijft het probleem dan wel bestaan dat Mettemarrit geen woning heeft als de relatie uit gaat.

Vic

Vic

09-05-2011 om 22:55

Totale financiële plaatje

Als je als alleenstaande ouder gaat samenwonen, verandert je hele financiële situatie. Misschien is de helft van de rente voor de hypotheek wel meer dan de huur die ze kwijt was. Daarnaast raak je ook je belastingkortingen kwijt én krijg je minder toeslagen omdat het verzamelinkomen hoger is. In principe vind ik dus wel dat je de helft van de rente + gwl + boodschappen moet betalen, maar alleen als er dan ook nog ruimte is om te sparen.
Maar ja, ze wonen nu al twee jaar samen dus zullen inmiddels wel afspraken hebben over wie wat betaalt. Ik hoop dat we Mettemarit nog terug zien.

mettemarrit

mettemarrit

12-05-2011 om 21:53

Reactie

Hallo allemaal,

heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb jullie tips meegenomen en we hebben het er samen al even over gehad. Ten eerste lost mijn vriend niks af (aflossingsvrije hypotheek) dus in die zin bouwt hij niet zo veel op behalve de meerwaarde van zijn huis. Er moet nog veel gedaan worden hier en ik heb wel aangegeven niet mee te willen betalen aan dit soort dingen. Dit vermeerdert natuurlijk de waarde van ZIJN huis. Ook vind ik dat ik recht heb op een bedrag van ca. 10.000 euro om een nieuw huis in te kunnen richten mochten we uit elkaar gaan. Hier is hij het wel mee eens.
Mocht hij komen te overlijden dat zou ik wel in dit huis mogen blijven wonen zolang ik wil (dit zou dan in testament opgenomen worden). De kinderen krijgen dan pas hun erfenis als ik kom te overlijden of afstand doe van het huis (ik erf dus niks, alleen vruchtgebruik). En met dat laatste heb ik moeite. Als hij komt te overlijden dat wil ik hier (zoals ik er nu over denk) niet blijven wonen. Zou dan liever een ander, kleiner, huisje willen kopen of huren. Dus ik vraag me nog af wat hierin redelijk of mogelijk is.

Tot nu toe betaal ik alle boodschappen en alles voor mijn eigen kinderen. Hij betaalt de vaste lasten. Hierdoor kan ik wel iedere maand een bedragje apart zetten om toch nog wat te sparen. Wel is het zo dat ik veeeel minder te besteden heb dan toen ik alleen woonde. Als alleenstaande ouder heb je zoveel (belasting)voordeel dat ik toen makkelijk rond kon komen. Nu is mijn geld iedere maand schoon op (spaar wel 150 per maand).

Groet,

Mette Marrit

Vic

Vic

13-05-2011 om 09:57

Sparen

Spaarde je meer toen je nog alleen woonde? Het lijkt me dat als je (van salaris plus ka) alleen boodschappen en de uitgaven voor de kinderen kunt betalen, je het voorheen toch ook niet heel ruim had. Je mist natuurlijk de heffingskorting (250 euro per maand) en wellicht kindgebonden budget (100 euro?), maar daarentegen heb je geen kosten voor huur en gwl.

Vic

Vic

14-05-2011 om 11:51

Pelle

Ik bedoel de alleenstaande ouderkortingen. Die heb je alleen als je alleen met kinderen woont. Ik had me trouwens vergist in het bedrag, want het is 2454 per jaar, dus 200 per maand. Daarnaast heb je nog combinatiekorting, maar daarvoor kom je volgens mij ook gewoon in aanmerking als je samenwoont (1800 per jaar).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.