Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Anna

Anna

16-01-2009 om 11:00

Werken en wonen

Wij gaan scheiden, ons huis staat bijna te koop dus ik moet een nieuwe woning zoeken voor mij en mijn twee kinderen. Mijn criteria heb ik al bepaald, het moet op loopafstand van de school zijn en minimaal 3 slaapkamers hebben. Dat zal met mijn salaris + overwaarde wel lukken maar best lastig worden. In de buurt waar ik zoek zijn niet zoveel woningen in mijn prijsklasse en nagenoeg alle appartementen hebben maar 2 slaapkamers. Ik heb berekend dat ik met een dag meer werken waarschijnlijk een leuk huis (voortuintje, achtertuin, 3 slaapkamers) in een leuke straat kan kopen. Dat betekent dan wel dat ik weer fulltime moet gaan werken. Ik heb dat er wel voor over, maar voor de kinderen betekent het waarschijnlijk een dag extra bso. Kan ik ze dat wel aandoen? Kortom, is het voor de kinderen beter om in een klein huisje/flatje te wonen met een moeder die 4 dagen werkt, of beter een groter huis (in een straat waar ook klasgenootjes wonen) met een fulltime (mog. 2 dgn/wk thuis) werkende moeder?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

16-01-2009 om 11:32

Weet niet of het een beter is als het andere

ik heb gekozen voor kleiner wonen maar daar door wel de financiele ruimte en tijd om leuke dingen te doen met mijn dochter.

Ik ben van mening dat de aanwezigheid en de activiteiten die je doet en dan vooral de spontane dingen daarin belangrijk zijn voor een kind. Ik ken genoeg kinderen die met z'n 2 op een kamer slapen en dat niet zouden willen missen. Maar waar je kinderen vooral over hoort vertellen later als ze groot zijn zijn de dingen die je gedaan hebt. Bv: bij ons kon alles. Iedereen was welkom. Weet je nog toen we met z'n allen in de plassen gingen stampen en die hut in de bosjes.

Aan de andere kant ken ik ook mensen die beiden full-time werken en waarvan de kinderen 5 dagen naar de BSO gaan. Die kinderen hebben dezelfde verhalen. Aan de woonruimte zal het voor de kinderen dus niet liggen. Dat is geheel jou keuze.

groet,
Angela

Terpi

Terpi

16-01-2009 om 12:04

Voor mij was aanwezigheid belangrijker

Het is natuurlijk een keus die zo persoonlijk is dat alleen je eigen argumenten de doorslag kunnen geven. Voor mij was het belangrijker bij de kinderen te kunnen zijn, ik werkte indertijd 26 uur en heb het daar toen bij gelaten. Voor mijn gevoel kon ik anders niet voldoende voor ze klaarstaan in een toch al moeilijke tijd voor ze. Nu inmiddels werk ik 30 uur en studeer ik erbij, bij de gratie van een flexible baan waar ik zelf mijn werktijden bepaal... en goede steun in mijn netwerk voor als de kinderen ziek zijn ofzo.
Ik woon ook in een kleiner huis nu, in een minder 'goede buurt' maar we zijn samen een stuk gelukkiger nu.
Sterkte met de beslissing
Groet Terpi

Anna

Ik zou geneigd zijn te kiezen voor meer werken en een groter huis. Waarom? a) je wilt een groter huis, b) zo dramatisch is het verschil tussen 4 en 5 dagen werken nu ook weer niet en c) die BSO-situatie duurt relatief kort, van dat grotere huis hebben jullie ook nog plezier als de kinderen op het vo zitten en in de jaren daarna (want over 4 jaar weer verhuizen, dat wil je jezelf en je kinderen ook niet aandoen)

Maar ik ken jouw situatie, jouw voorkeuren en jouw kinderen niet. Dit alles dus met grote slagen om de arm.

Sterkte ermee

Temet

Anna

Anna

19-01-2009 om 09:35

Overwegingen

Harde criteria zijn in ieder geval dat ik op loopafstand van school wil wonen en dat de kinderen hun eigen slaapkamer hebben. Ze gaan harmonieuzer met elkaar om als ze niet op elkaars lip zitten en door leeftijdsverschil hebben ze ook niet echt gezamenlijke interesses. Dan zou ik er nog eerder voor kiezen om zelf in de bezemkast te gaan slapen, maar dan wordt het ook zo zielig. Het lijkt erop dat mijn beslissing bijna genomen is. Waarschijnlijk is de extra BSO niet structureel nodig, als ik thuis werk, en in voorkomende gevallen kunnen ze incidenteel een dagje extra of bij vriendjes. Ik heb berekend dat met de woonlasten voor een groter huis ik netto per maand zo'n 2000 euro heb om van rond te komen (na betaling hypotheek). Dat zou toch moeten lukken? En dan over 2 of 3 jaar, als ik weer wat heb gespaard en wat meer verdien, kan ik altijd nog terug naar 4 dagen.
Twee hobbels die nog genomen moeten worden zijn de verkoop van mijn huidige huis en de extra uren regelen op mijn werk. Maar het is wel prettig dat ik alvast de opties voor de toekomst op een rijtje heb.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.