Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wijziging alimentatie

aangezien de alimentatie niet meer betaald kan worden omdat de draagkracht gewijzigd is, is er een nieuwe berekening aangevraagd bij de rechter.

We gaan ervan uit dat er dan recht wordt gesproken en eerlijk naar de alimentatie(zowel PA als KA) gekeken gaat worden.
Heeft iemand een idee hoe lang dat gaat duren? Nu wordt er geld geleend om aan de verplichting te voldoen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

02-05-2011 om 14:23

Heu

Waarom beschrijf je dit in de lijdende vorm ('er wordt geld geleend' etc).

Verder; dit soort procedures kunnen rustig een paar maanden slepen. Niet-betalen is een serieuze optie, omdat het lastig is teveel betaalde KA+PA terug te vorderen.

Vic

Vic

02-05-2011 om 14:32

In overleg

Als je samen overeenkomt dat er (tijdelijk) minder wordt betaald, is dat geen probleem. Ik neem aan dat jullie een gezamenlijke advocaat hebben die de nieuwe berekening voor de rechter brengt? Lijkt me een kwestie van geen week om de berekening te maken, en dan kun je alvast het nieuwe bedrag gaan betalen vooruitlopend op de uitspraak van de rechtbank.

jolie 2011

jolie 2011

02-05-2011 om 14:34 Topicstarter

Uitleg

Mijn vriend betaald al een tijdje teveel en wilde geen zaak omdat hij de kinderen niet wilde belasten met een zaak.
Nu is de situatie zo dat hij wel moet omdat het geld op is en hij nu geld leent om aan zijn verplichtingen te voldoen.
Minder betalen is geen optie omdat je dan in de problemen komt met instanties die beslag leggen op je inkomen. volgens mij ben je dan verder van huis. Dat je het geleende geld niet kan terugvorderen is mij bekend.

jolie 2011

jolie 2011

02-05-2011 om 14:39 Topicstarter

Zo zit het niet helemaal

Ik begrijp dat je dacht dat ik degene was die de alimentatie kreeg, helaas.

Mijn vriend betaald zijn ex PA en KA. Zij gelooft niet dat hij het eigenlijk niet kan betalen, er is dus geen mogelijkheid dat zij er samen uit te komen.

Vic

Vic

02-05-2011 om 14:39

Aha

"Minder betalen is geen optie omdat je dan in de problemen komt met instanties die beslag leggen op je inkomen. volgens mij ben je dan verder van huis. Dat je het geleende geld niet kan terugvorderen is mij bekend."
Ik vermoedde al dat we hier te maken hadden met nieuwe partner van. Is het probleem al besproken met de alimentatiegerechtigde? Als je namelijk in goed overleg bespreekt dat de alimentatie minder moet worden, zal de ex (waarschijnlijk) niet naar het LBIO stappen. Als het een vechtprocedure wordt, kan het zomaar 1,5 jaar duren (met beroep etc.).

Vic

Vic

02-05-2011 om 14:44

Zelf berekening maken

Een vriend van mij had hetzelfde probleem. Hij heeft toen zelf een berekening gemaakt volgens het model dat de advocaat had gehanteerd. Uit die berekening bleek dat de draagkracht net voldoende was voor de KA. Hij heeft dat toen voorgelegd met het voorstel om de KA ongewijzigd te laten en PA met 800 te verminderen. De ex kon kiezen tussen dat voorstel, of via de rechter laten vaststellen naar draagkracht (dan dus geen PA meer). Een rottige situatie natuurlijk, maar uiteindelijk zijn ze er zo toch samen uitgekomen.

jolie 2011

jolie 2011

02-05-2011 om 14:48 Topicstarter

Wat is recht?

Overleg is niet mogelijk. De gerechtigde kan niet zonder de alimentatie.
Maar zal een rechter niet gewoon naar de cijfers kijken en oordelen.Als je 900 euro overhoud na alimentatie betalen en je moet je eigen kosten nog betalen; hypotheek, je eten, enz. Dan is het toch logisch dat je het niet kan betalen.

Als een rechter uitspraak doet en een nieuw bedrag instelt gaat dat bedrag dan wel meteen in of kan er eerst nog hogerberoep worden aangevraagd. Deze situatie kan niet jaren duren.

Tinus_p

Tinus_p

02-05-2011 om 14:57

Tremanormen

"Maar zal een rechter niet gewoon naar de cijfers kijken en oordelen.Als je 900 euro overhoud na alimentatie betalen en je moet je eigen kosten nog betalen; hypotheek, je eten, enz. Dan is het toch logisch dat je het niet kan betalen. "
Tremanormen. Mits draagkracht buiten je schuld is gewijzigd zul je wel winnen. Het gaat alleen ff duren.

Vic

Vic

02-05-2011 om 14:58

Hoe kan dat nu ineens?

Is de alimentatie na de scheiding te hoog vastgesteld? Of sprake van (tijdelijke) werkloosheid? Is de inkomensdaling verwijtbaar? Dat zijn allemaal zaken die de de rechter mee zal nemen. Volgens mij heb je voor dit soort zaken een advocaat nodig.

jolie 2011

jolie 2011

02-05-2011 om 15:06 Topicstarter

Moeilijk

Ze zal de eigen berekening niet geloven ben ik bang maar het is het proberen waard.
Ik denk dat veel mensen in dit schuitje zitten door de crisis. Bij het bepalen van de alimentatie(6 jaar geleden) ging het goed met de economie en nu staan veel mensen er anders voor.
Nu is de buffer op, er is niets meer te verkopen en met 50 uur werken in de week zitten mannen onder de bijstandsnorm.

eerlijk is anders

jolie 2011

jolie 2011

02-05-2011 om 15:14 Topicstarter

Advocaat

Er is al een advocaat aangesteld.
Toch vind ik de ervaringen van gewone mensen belangrijk.

De alimentatie was al aan de hoge kant. Daar kwam de crisis overheen en dan heb je met een eigen zaak ineens minder inkomsten.Doordat anderen omvallen krijg je niet betaald en dreig je zelf om te vallen als bedrijf.
Hoe hard je ook werkt.

Duur procedure en wanbetaling

Zo'n procedure kan heel lang duren door beroep enzo, maar de uitspraak van de rechtbank - de eerste dus - wordt gewoonlijk "uitvoerbaar bij voorraad" verklaard en die geldt dan dus al zolang nog niet op het beroep is beslist. Dus als de rechtbank een verlaging uitspreekt heb je daar meteen profijt van.
Pest is dat het soms zo idioot lang kan duren voor de zaak bij de rechtbank wordt behandeld. Dat verschilt trouwens per rechtbank, misschien kan de advocaat daar wat zinnigs over zeggen.

Niet-betalen kan inderdaad zinvol zijn. Als loonbeslag ertoe leidt dat toch het hele bedrag wordt geincasseerd dan heeft het geen zin, (bovendien lijdt het tot incassokosten) maar als de nood zo hoog is dat er zelfs met loonbeslag niet voldoende geincasseerd kan worden dan is niet-betalen zinvol, en zou ik zeker niet lenen om aan de verplichtingen te voldoen.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

02-05-2011 om 22:53

Ondernemer

Volgens mij kijken ze bij ondernemers naar de cijfers van de laatste drie jaar. Als het dus pas sinds een jaar tegenzit, zul je niet zo snel verlaging krijgen. Dan gaat de rechter er vanuit dat je hebt gereserveerd voor krappere tijden.
Kan er eigenlijk wel loonbeslag gelegd worden als er geen loon (dienstverband) is?

Loonbeslag

"Kan er eigenlijk wel loonbeslag gelegd worden als er geen loon (dienstverband) is? "

Nee.

Daar had ik dus straal overheen gelezen, maar als er geen loondienst of uitkeringsverhouding is kan er geen loon- of uitkeringsbeslag worden gelegd. Dan kan je nog proberen beslag te leggen op bedrijfsmiddelen, maar ten eerste slacht je daarmee de kip met de gouden (of bronzen) eieren, ten tweede zijn bedrijfsmiddelen vaak geen eigendom van de ondernemer maar bijv. geleased, dus dat levert dan ook niks op.

Incasso bij zelfstandigen is niet zo heel eenvoudig, behalve als je weet dat hij zelf ook weer schuldenaars heeft, dan kan je daar beslag leggen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.