Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

net gescheiden

net gescheiden

12-01-2009 om 11:08

Woning kiezen...

Goeiemorgen,

Ik ben sinds december officieel gescheiden, maar woon nog in het huis van ex. Gelukkig heb ik urgentie en voor zover ik weet sta ik nu bovenaan de urgentielijst (is mij verteld door de woningstichting).

Nu moeten we in deze woonplaats zelf op woningen reageren, er wordt niet meer aangeboden. Ik heb deze week dus gereageerd op 2 woningen, waarvan er eentje voor mij moet zijn. Ik mag aangeven welke woning als eerste keuze wil, maar dat vindt ik zooooo moeilijk!!!!!!

Keuze a: Flatwoning, 63 m2 woonoppervlak, lift, 7-de etage, in een sociaal lagere klasse buurt (net geen achterstandswijk), dicht bij school en werk. Hoge huur.

Keuze b: Maisionette woning op 2-de verdieping, zonder lift, in keurig nette buurt, dichtbij centrum, maar ver(der) weg van school en werk. Woonoppervlak is 52 m2, huur is 120 euro lager dan flat.

ZUCHT! Moeilijk! Dichtbij school en werk vind ik wel belangrijk, net als de woonoppervlakte, maar wonen in een nette buurt is voor de kinderen weer beter. En bij het centrum wonen is makkelijk.

Wie helpt me met kiezen of relativeren, want ik weet het gewoon echt niet! Ik heb nu de maisionette op 1 staan, maar ik wissel continue...

Net gescheiden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

12-01-2009 om 11:17

Lastig

Hoeveel kinderen heb je, want 52 m2 met meer dan een kind lijkt me heel erg krap. Is het een optie om van school te wisselen, en een school te kiezen in de leuke buurt? Mijn insteek zou toch zijn om voor de buurt te kiezen en niet voor een paar vierkante meter meer.

Minet

Minet

12-01-2009 om 11:38

Maisonette

Ik zou voor de maisonette gaan, ervan uitgaand dat het oppervlak x 2 is omdat je hierbij ook een bovenverdieping hebt.
Goedkoper, betere wijk, en wat verder overal vandaan is goed voor de conditie
Groetjes, Minet

Locatie, locatie, locatie

Allereerst gefeliciteerd met je urgentie. Dat is echt een gelukkig bezit.

Je kunt best gelukkig zijn in een mindere buurt als die buurt minder is vanwege redenen die voor jou geen rol spelen. Maar als je tussen de sociaal zwakken moet gaan zitten waar je je echt minder veilig en prettig voelt dan is de keus gauw gemaakt.

Afhankelijk van hoeveel kinderen je hebt zou ik dus voor de maisonette kiezen. 52 meter is wel erg weinig, weet ik uit ervaring. Dan moet je handig worden met kasten op maat en opslag buiten de woning. Zit er een berging bij? Kan dan heel belangrijk zijn.

Ik zou ook benieuwd zijn in wat voor plaats je woont, hoe erg is die extra reistijd. Is dat een paar minuten langer door rustige straten of moet je in de ochtendspits een halve agglomeratie doorkarren?

Mijn criterium is dus of JIJ je lekker kunt voelen in de buurt.

Tihama

Tihama

12-01-2009 om 12:07

Nog drie keer locatie

Ik zou absoluut gaan voor de betere locatie.
Het effect van een goede wijk op kinderen is enorm. Wellicht wisselen ze later nog van school, of krijg jij een andere baan, dichter bij huis. Dat zijn veranderlijke dingen.

Maar die locatie is zo ontzettend belangrijk. Er zijn zelfs onderzoeken gedaan om te kijken hoe het met kinderen gaat als ze van een achterstandswijk overgeplaatst worden naar een 'betere' wijk. Het effect van leeftijdgenoten (en de manier waarop hun ouders opvoeden) is zo ontzettend groot. Als je gescheiden bent, zul je vermoedelijk ook minder toezicht thuis kunnen hebben op het spelen van de kinderen. Dan wordt de buurt nog belangrijker.

En die 52 m2: ik zag laatst bij Ikea prachtige opstellingen om superslim om te gaan met weinig woonruimte. Voor 120 euro minder huur per maand kun je het nodige weer uitgeven aan slimme opbergmogelijkheden.

Veel succes

Tihama

Mop

Mop

12-01-2009 om 13:49

Maisonette

Daar zou ik voor gaan. De oppervlakte die je noemt is niet echt groot. Ik heb vorig jaar ook urgentie gekregen en heb nu ook een maisonette woning.Wel is hier de totale oppervlakte 67m2. Dus dat scheelt wel. Ik zit niet in een echte slechte buurt maar het kan beter. Iets verder van school nu maar omdat ik toch naar mijn werk moet rijden breng ik de kinderen naar school. Daarna gaan ze naar de naschoolse opvang. De trappen ( want geen lift) zijn goed voor me al zucht ik wel eens als ik 4 trappen omhoog moet met de weekboodschappen. Wat ik erg fijn vind aan deze woning is dat je dus nog een woonlaag hebt zodat als de kinderen op bed liggen ik ook echt het gevoel heb dat er rust is. Zal wel tussen mijn oren zitten. Ook ik kon toen kiezen tussen een grotere flat in een ( redelijke ) achterstand wijk en deze woning. Ben nog blij dat ik hiervoor heb gekozen. Ik voel me veilig hier.

net gescheiden

net gescheiden

12-01-2009 om 15:56

Foutje...

Even een correctie doorgeven
Ik heb een foutje gemaakt,.... het is geen maisionette maar een 4 kamer appartement. Ik was even in de war met het type complex. Ik dacht dat een appartementencomplex met 3 woonlagen een maisionette was, maar dat is dus niet zo.

En dan reageren:
De maten van de kamers in het appartement zijn:
woonkamer: 23 m2
Slaapk.1: 11 m2
Slaapk.2: 10 m2
Slaapk.3: 8 m2
Er zit een berging bij en ik meen dat ik 3 trappen op moet, tweede verdieping.
Ik kan zien hoeveel reacties er al geplaatst zijn en dat zijn er bijna 100 meer dan op de flat. Ookal is die ruimer. Daar is de woonkamer al 37 m2!!!! en de grote slaapkamer is 13.m2 en de twee kleinere slaapkamers zijn 9m2.

In de "goede" wijk wonen geen vriendjes en vriendinnetjes van school, want het is met de auto toch wel een kwartier rijden (allemaal stoplichten en drukke doorgaande wegen. Ben benieuwd hoelang ik er over zou doen in de spits. (toch maar eens uitproberen morgen...) Normaal rij ik er nooit in de spits en dan is het wel ruim 10 minuten van school vandaan met de auto.

Mijn kinderen zijn 4, 7 en 9. De oudste heeft leerproblemen en wordt op de school waar ze nu zit heel goed begeleid. Ze zijn 2 jaar geleden al verplaatst van school, omdat we toen een huis kochten in een andere wijk. Dus als ik dat appartement zou nemen, moeten ze wéér verkassen van school. Vooral voor mijn oudste vind ik dat erg lastig. Waar doe je goed aan...?

Bij de flat zou ik mijn kinderen NOOIT buiten laten spelen, zeker niet zelfstandig. Er is niet eens een fatsoenlijke plek voor ze om te kunnen spelen.
In de nettere buurt weet ik het eigenlijk niet. Ik ga morgen eens rond rijden!

Bedankt tot zover!

Net gescheiden

cqcq

cqcq

12-01-2009 om 18:28

Je bent veel meer binnen als buiten...

Dus ik zou de ruime woning nemen. Hoe vaak wordt er nu echt buiten gespeeld? Hier blijven we met mooi weer vaak eerst nog een tijd op het schoolplein hangen (doen meer ouders...) en gaan dan pas naar huis. Als we wel in de buurt spelen dan ga ik gewoon mee.

Ook is de kortere afstand naar school erg prettig (en van school veranderen is voor je kinderen nog een extra verandering...).

Als het alternatief nu een benedenwoning met tuin zou zijn... dan zou het wat mij betreft er tegen op kunnen. Verkijk je ook niet op hoe slecht een buurt eigenlijk is. Bovendien is dat ook aan verandering onderheving. Best kans dat je over een jaar of zo, ook bij de kleinere flat hangjongeren hebt o.i.d. terwijl het daar nu goed gaat. Daar zijn gewoon geen garanties voor.

Voor zelfde keus gestaan

Ik heb 4 jaar geleden voor dezelfde keus gestaan.
Ik heb gekozen voor de betere locatie.
En ik ben erg blij met de keus die ik gemaakt heb. Ik moet ongeveer 10 minuten rijden om de jongens naar school te brengen, maar dat vind ik geen probleem.
Ze kunnen hier heerlijk buiten spelen en ze hebben hier ook weer vriendjes gemaakt.
Hun vriendjes van school komen ook regelmatig hier spelen en gelukkig vinden geen van de ouders het een probleem om ze hier op te halen.

Ben dus blij met mijn keuze. Kan mijn jongens met een gerust hard buiten laten spelen en dat is toch wel heel belangrijk hoor!!!

Groetjes Fiona

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.