Echtscheiding en erna

postmaster
29-05-2010 om 17:23
Zorgverdeling en 'uitbesteden' zorg
Hoi,
Mijn ex en ik zijn driekwart jaar uitelkaar. Door de huidige huisvesting is het nu zo dat ik mijn zoon 9 van de 14 nachten heb, mijn ex 5. vanaf de zomer wordt onze huisvesting anders en zal de verdeling 50/50 worden, waar ik in principe helemaal achter sta.
Het is nu echter zo dat mijn ex ons zoontje van bijna 4 naar mijn smaak behoorlijk vaak 'uitbesteedt' (overigens in goede handen) voor een nacht logeren. Soms door werk, vaak ook voor sociale activiteiten. Gezien het feit dat hij hem (veel) minder heeft dan ik, vind ik dit lastig, aangezien ik weet hoe belangrijk het voor mijn zoontje is om bij hem te zijn.
Het is natuurlijk zijn verantwoordelijkheid, maar ik wil graag weten onder welke omstandigheden ik hier iets van mag zeggen.
groet

Yta Chalne
29-05-2010 om 18:49
Niet
Niet doen, niet over gaan oordelen en niet mee bemoeien. Goede zorg is belangrijk, hoe je ex dat regelt zal afwijken van hoe jij dat doet, maar daar zijn jullie dan ook exen voor.

amk
29-05-2010 om 20:58
Nog een niet
want wellicht heb je later diezelfde ruimte ook nodig, bij veranderende omstandigheden.
Ik vond het zelf ook altijd vervelend dat mijn dochter bij mijn ex uitbesteed werd. Maar he, sinds kort vind ik het ook wel eens prettig als dochterlief er niet is. En ben ik heel blij dat ik er nooit wat van gezegd heb, want nu verwijt de pot de ketel niets.

Mariella
29-05-2010 om 22:16
Kan me zo voorstellen
Ik weet het niet. Ik vind dit wel iets om in een ouderschapsplan op te nemen: een soort principe-uitspraak van 'als de ene ouder niet kan, vraagt hij eerst aan de andere ouder of er geruild kan worden'.
De omgangsregeling is in mijn ogen er voor het kind. Niet om het kind 'weg te regelen' van de zorgouder maar om het contact met de andere ouder levend te houden. Heb je een idee hoe je ex dat dan ziet als hij de helft van de tijd voor je zoontje gaat zorgen?
Ik kan heel goed begrijpen dat je het lastig vindt hoor.
Mariella

Vic
29-05-2010 om 23:34
Na langere tijd
Misschien ga je er wel anders tegenaan kijken als je wat langer gescheiden bent. Natuurlijk is het belangrijkste doel van de omgangsregeling dat het kind met beide ouders contact heeft. Maar als je een 50/50 regeling hebt, ontkom je er m.i. niet aan om ook tijdens 'jouw' dagen wel eens andere opvang in te schakelen. Ik doe dan in eerste instantie inderdaad een beroep op mijn ex, maar hij heeft een groter netwerk en schakelt eerder opa en oma of stief- opa en oma in. Ik heb daar geen problemen mee. Als de kinderen niet hier zijn, zijn mijn dagen over het algemeen ingevuld met andere bezigheden.

sus-anne
30-05-2010 om 10:53
Moeilijk
hoe moeilijk dat ook voor je is,mijn advies is; loslaten.
je ex heeft zijn leven met zijn kind,jij het jouwe.
ga er van uit dat jullie allebei de intentie hebben om goed voor jullie kind te zorgen,en op welke manier dat gaat is alleen jouw zorg als het kind bij jou is.

postmaster
30-05-2010 om 11:06
Dank
Hoi
Dank voor jullie reacties. Ook na een gesprek gister met iemand zie ik in dat ik het meer moet loslaten.
Mijn grootste probleem is dat ik het idee heb dat mijn ex niet goed inschat hoe erg onze zoon behoefte heeft aan tijd met hem en dat hij daar te makkelijk mee omgaat. Maar idd: we moeten maar even kijken hoe het gaat, na een half jaar evalueren en dan verder zien. en ja, ik weet 1 ding zeker: hij heeft het allerbeste voor met hem. en dat is het belangrijkste. Dank nogmaals.
groet