Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

4e blaasontsteking in 5 maanden tijd

Dochterlief heeft weer blaasontsteking. Dat is de vierde keer in vijf maanden tijd plus een nierbekkenontsteking. Morgen belafspraak met dokter want die zei de vorige keer dat als het weer snel kwam hij haar wil doorsturen naar kinderarts. Weet iemand wat ik kan verwachten? Is hier iets aan te doen? Iemand ervaring hiermee? Ik heb zelf nog nooit blaasontsteking gehad. Weet ook niet goed hoe je er aan komt... Ze plast wel goed uit, begreep dat dat een oorzaak kan zijn...
Zoveel antibiotica kan ook niet goed zijn dus iemand die suggesties voor voorkomen heeft, graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gerdina

Gerdina

10-05-2011 om 21:53

Goed afvegen?

Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar veegt ze haar billen wel goed af, van voor naar achter dus? Mijn dochter weet wel dat dat moet, maar ze vergist zich er nog wel eens in, van achter naar voor gaat veel makkelijker

Biene M.

Biene M.

10-05-2011 om 22:50

Drinkt ze genoeg? Houdt ze haar plas niet te lang en te vaak op?

Hibiscus

Hibiscus

11-05-2011 om 11:54

Gonzo

Als je in het archief, bij gezondheid op mijn naam zoekt, vindt je een draadje van an-ka die eenzelfde soort vraag stelde waarin ik mijn ervaring heb verteld. Onze dochter is nu 7 1/2 en het gaat na jaren eindelijk beter, maar we hebben een lange weg moeten afleggen. We zijn er nog niet, ze slikt nu ruim anderhalf jaar dagelijks antibiotica, is geopereerd en heeft verschillende onderzoeken gehad en zal nog krijgen. Maar het einde is hopelijk in zicht.

Bij ons begon het ook met terugkerende blaasontsteking.

Lees dat draadje even, (dan hoef ik niet weer allemaal te typen ) en als je vragen hebt hoor ik het wel.

Hibiscus

ayla

ayla

11-05-2011 om 14:01

Bij ons

bleek obstipatie de boosdoener, de obstipatie werd weer veroorzaakt door 2 voedselintoleranties. Nu met 2 soorten dieet en 1,5 laxeermiddelen heeft ze nooit meer blaasontsteking gehad

bibi63

bibi63

11-05-2011 om 14:17

Ruime ervaring

Hoi,
In het kort: onze dochter heeft vanaf haar 4e jaar tien-tallen blaasontstekingen gehad. Inmiddels is ze ruim 12 en het laatste anderhalf jaar gaat het gelukkig goed. Ze heeft diverse onderzoeken gehad, en er zijn geen anatomische afwijkingen gevonden.
Maar...... er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:
Ten eerste hoort je huisarts je bij een 2e blaasontsteking in relatief korte termijn je door te sturen naar de kinderarts! Dat is protocol. Een h.a. kan nl. niets anders dan ab voorschrijven, maar wanneer er achterliggende problemen zijn, moet er meteen gehandeld worden om nierproblemen te voorkomen!
Wat hier al eerder gezegd is, is dat veel drinken en regelmatig plassen (en goed uitplassen) zeer belangrijk zijn. Ook op de goede manier afvegen.
Verder zal de kinderarts een aantal onderzoeken laten doen om A: anatomische afwijkingen (reflux) op te sporen c.q. uit te sluiten. B: Onderzoeken of er inmiddels al beschadigingen aan de nier zijn ontstaan.
Als eerste zal een echo plaatsvinden om een globaal beeld te krijgen. Als hier niets op te zien is, zegt dit nog niks. Vervolgens wordt er een MRI scan gemaakt om te urinewegen en nieren volledig te kunnen onderzoeken op beschadigingen. Verder zal er een mictiesystogram gemaakt moeten worden. Dit is het vervelendste gedeelte, maar uitermate belangrijk om te zien of er sprake is van reflux (het terugstromen van de urine omdat de buis tussen urinewegen en nieren te vernauwingen o.i.d. heeft. Als dat het geval is moet dat geopereerd worden. Voor zo'n mictiesystogram moet er via een katheter contrastvloeistof in de blaas gebracht worden. Dat is vervelend, maar een goede kinderverpleegkundige kan hier goed bij begeleiden. Als de katheter erin zit, is het leed eigenlijk geleden. Daarna ga je met je volle blaas met contrastvloeistof een rontgenfoto laten maken waarop ze kunnen zien of er wel of geen sprake is van reflux.
Mochten er geen afwijkingen gevonden worden, dan is vaak het geval dat rond de pubertijd de problemen afnemen ivm andere hormonale 'huishouding'. Sommigen meisjes/vrouwen blijven hun hele leven gevoelig hiervoor, ondanks niet aangetoonde afwijkingen. Belangrijk is dan om haar te zeggen, tegen de tijd dat ze seksueel actief wordt, dat ze na de 'daad' moet plassen, om de aanwezige (vreemde) bacterien weg te spoelen.
Succes ermee, en vraag vooral om doorverwijzing.
Gr. Bibi

evy

evy

11-05-2011 om 21:54

Gonzo

Na een aantal blaasontstekingen heeft onze dochter ook een mictiesystogram gekregen. Ze bleek een reflux te hebben (urine stroomt terug naar de nieren) ontstaan door erg haar plas op te houden.
Zij heeft geen operatie gekregen maar wel elke dag 1 antibiotica pil voor het slapen en plastraining.
Na anderhalf jaar is het over gegaan.
Als we op vakantie zijn gaat ze ook altijd aan de antibiotica.
Ze was 8 toen het begon en 10 toen het klaar was en ze is nu 14
Ze heeft nog 1 of 2 .keer vanaf haar 10e blaasontsteking gehad maar nu al een paar jaar niet meer
1 keer per jaar moet ze nog voor bloed/urine onderzoek en bloeddruk naar de huisarts. Dat duurt tot haar 20e.
SUCCES, Evy

Gonzo18

Gonzo18

12-05-2011 om 22:16 Topicstarter

Tsja...

Huisarts wil het even aankijken. Maar na een nachtje slapen wij niet. Dus afspraak gemaakt met huisarts voor maandag dat we verwezen willen worden naar kinderarts. Na jullie reacties, dank daarvoor!, en een man die zich ongerust maakt (normaal supernuchter) lijkt me dat wel verstandig. Hoop dat het allemaal meevalt en dat dat moeilijke onderzoek niet nodig is. Dat soort dingen zijn erg lastig voor mijn dochtertje, maar goed, niet vooruitlopen, stap voor stap.
Nogmaals dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.