Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Aanhoudende obstipatie dreumes


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

23-04-2011 om 10:48 Topicstarter

Tink

we hebben een stuk of 5 pipetjes gekregen en er 3 gebruikt de eerste dagen. Tussendoor hebben we een paar keer die poeder gegeven (naam even vergeten) en nu al een week alleen lactulosestroop.

Lactulose

Een van de bijwerking van lactulose kan buikkrampen zijn. Onze zoon had daar last van. Uiteindelijk hield lactulose het probleem in stand, bleek. Wij gebruiken nu roosvice laxo en dat meng ik met de gewone limonade. Microlax hielp hier ook goed maar dat mocht maar 1x per dag. Dat was niet genoeg. Laatst had mijn zoon weer buikkrampen (daar gaan we weer dacht ik) en toen bleek dat hij naar de wc gaan op de opvang of op school zo vervelend vindt (vies, andere kinderen etc..) dat hij zijn plas ophield. Dan hou je ook je vaste ontlasting op. En om dat vol te houden, drink je maar wat minder. Dus veel drinken na school (met wat roosvice laxo) en een pruim of een paar druiven eten (en als het wat beter gaat ontbijtkoek voor de vezels).

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 12:58 Topicstarter

Update geen verbetering

ik zie net dat we nu al 2 maanden bezig zijn met mandarijntje. Morgen (heb moeten praten als brugman, oh vreselijk die huisartsen....) zitten we met haar bij de kinderarts.

Ze is wel gegroeid maar 1,5 kilo afgevallen en ze was al niet de dikste. Ik maak mij zorgen, ach ze is nog maar zo klein en dan die aanhoudende klachten. Af en toe heeft ze soepele ontlasting maar ook dan heeft ze kramp.

wat kan dat nou zijn ?

Valkyre

Valkyre

02-05-2011 om 13:24

Oh manda

Wat verschrikkelijk! Veel sterkte bij de kinderarts.

Heb je al gevraagd of je probiotica (poeders op voorschrift) mag gebruiken? Misschien dat dat haar darmflora weer op orde krijgt?

Ik kan me voorstellen dat je je ernstige zorgen maakt als je kind in de groei afvalt. Arme Mandarijntje...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 13:52 Topicstarter

Ja zielig

ze is zo ontzettend dun en telkens die kramp. Wel heel fijn dat ik morgen al naar de ha kan, er was opeens een plekje vrij. Hopelijk hebben ze een oplossing.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 14:01 Topicstarter

Ha moet ka zijn

ik hoop dat ze even alles checken, bloedonderzoek, misschien is het wel een allergie, of contrastvloeistof dfoto om te kijken of die darmpjes overal goed gevormd zijn.

waar ik bang voor ben is dat ze nu waterpokken krijgt of een week of wat ziek wordt, ze heeft geen reserves meer.

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2011 om 14:38

Manda

Sorry dat ik doorzanik over de melk, maar je bent zelf van aziatische afkomst bedacht ik, kan het niet zo zijn dat ze melk slecht verdraagt? Aziaten kunnen veel slechter tegen melkproducten dan hollanders. Acht op de tien aziaten hebben problemen met het verdragen hiervan.
Google maar eens op "verdragen melkproducten aziaten"
Lijkt me echt veel aannemelijker dan slecht gevormde darmpjes!

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 14:45 Topicstarter

Fio

ik ga dit zeker morgen voorleggen. Wat ik gek vind is dat als het lactose allergie zou zijn dit zo abrubt ontstaan is.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 14:53 Topicstarter

Fio

Wat ik nou zo achterlijk vind is dat de huisartsen dit nooit hebben genoemd. Eigenlijk is het bespottelijk dat we na 2 maanden aankloten niet hebben getest op lactose allergie. Ja nu ik er over denk (en misschien is het dit niet) is het toch absurd ?!

Ik he het trouwens wel genoemd maar omdat ze daarvoor wel normale poep had dacht de ha niet aan allergie.

maar eigenlijk is het gewoon heel simpel, even wel laten testen. Ik ga daar dus zeker morgen om vragen, even checken of het indd niet toch melkallergie is.

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2011 om 14:56

Manda

Nee,niet abrupt, zoiets bouwt zich op. Normaliter is lactase bij een ieder voldoende in de darm aanwezig vanaf de geboorte.
Bij het oude worden neemt dit gehalte lactase echter af (met name bij aziatische en negroïde mensen kan deze afname erg snel gaan) hierdoor zullen zij al snel een lactose-intolerantie ontwikkelen.
Mijn zoon had hier last van, en het probleem is ook dat we in dit land teveel waarde hechten aan zuivel. Onze kinderarts, een zuidafrikaan drukte ons op het hart dat je groot kunt worden zonder melk. Mijn zoon is nu 1.86 en kerngezond, zonder melk. Yoghurt verdraagt hij inmiddels wel.

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2011 om 14:58

Ohja manda

En lees je in vanavond over dit onderwerp, het is handig als je er wat vanaf weet als je in gesprek gaat.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 15:01 Topicstarter

Fio

stel dat ze dit nu heeft (dank voor je aandringen, ik begin wat puzzelstukjes in elkaar te leggen) wat is dan de verwachting qua voeding ?

aangezien ze die flesjes melk zo lekker drinkt en erg van zuivel houdt vraag ik mij af wat ik haar dan moet geven.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 15:07 Topicstarter

Hmm

misschien moet mijn oudste ook morgen maar mee om te testen op lactose intolerantie, die heeft zo vaak diarree en buikpijn en mijn man ook maar meteen (die heeft zijn hele leven vaak maagklachten). Ik zelf heb het niet, ik eet erg weinig zuivel.

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2011 om 15:42

Manda

Voor ik het vergeet: er gaat het hardnekkige fabel dat lactose-intolerantie voor diarree zorgt, niet voor obstipatie. Sommige artsen denken dit helaas nog steeds.
Je dochter zou ik zeker meenemen, maar de kans bestaat dat je voor haar apart moet afspreken. Bij mijn zoon is de tst nooit gedaan, de relatie met melk was overduidelijk, obstipatie,misselijkheid en buikpijn als hij melk dronk, geen klachten als hij melk liet staan.
Je zou biogarde kunnen proberen, sommige kinderen verdragen wel zure melkproducten.

Manda

Even wat opmerkingen/tips. Gezien onze lange staat van dienst in de wederzijdse forum-advisering heb ik het allemaal nogal direct opgeschreven. Omdat het anders wel erg veel tekst wordt. Misschien wat bot, maar ik bedoel het allemaal uiterst vriendelijk natuurlijk. Neem er dus van als je er iets mee kan ...

Mijn moeder had etnische lactose-intolerantie, of iig erfelijke. Het is geen allergie. Het is in NL verregaand onbekend doordat het weinig voorkomt.
Je kunt er niet op 'testen' zoals voor een allergie. Het is iets anders. Pas op! Op lactose-allergie kan wél getest worden, maar dat komt niet meer voor bij etnische groepen, dus daar hebben we het hier niet over.
Er is wel een lactose-intolerantietest maar die is erg belastend. Een kind moet een hele ochtend in oplopende concentratie een goor papje van lactose met water eten, en daarna ademen in een apparaat dat een bepaald gas in de adem meet. Zo'n test doe je dus zeker niet als eerste bij een kind met verstopping. Mijn oudste heeft 'm ook gehad via de kinderarts, negatief helaas dus we moesten nog vervelendere onderzoeken verder doen.
De krampen, klachten bij het poepen en het afvallen zijn natuurlijk ontzettend naar om te zien bij je kind. Maar probeer je te concentreren op de zoektocht (sorry ff bemoeizorg). Het gaat wschl nog wel even duren, dus laat die ha ff liggen zou mijn idee zijn.
Het onderzoek bij de ka was hier ook errug van de lange adem. Eerst moest hij alles uit (heb ik geweigerd), daarna een half uur met een coassistent. Daarna gesprek met de arts. Terugkomen voor onderzoeken. Terugkomen voor gesprek met dietist. Terugkomen voor uitslag. Enzovoort.
Ik denk dat er voor die verstopping wel een bepaald protocol is en dat ze meteen in een bepaalde volgorde laxeermiddelen of klysma's gaan voorschrijven. Maar daarnaast moet je je dus instellen op een langer traject. Het zijn heel algemene klachten, het kan best ff duren voordat er wat gevonden wordt.

En verder, voor wat het waard is, ik zou sowieso gaan minderen met die flesjes. Weer bemoeizorg, leg het gerust naast je neer, maar als ze minder melk krijgt heb je kans dat ze vanzelf meer andere dingen gaat eten en ik denk dat je daar op de lange termijn mee geholpen bent.

succes met alles & knuffels van mij.

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2011 om 20:29

Rode beuk (ot)

Ik sluit me bij je aan, en duidelijk, die uitleg. Ik wil wel opmerken dat die lange adem niet altijd nodig is, of ik heb mazzel gehad? Een goed gesprek en wat uitleg, en de diagnose was duidelijk.

Fio

Ja, daar zeg je wat, het zou best kunnen dat het bij Manda veel sneller gaat natuurlijk. Mijn zoon was niet lactose-intolerant, dus we moesten verder zoeken.

Ik bedoelde ook meer dat de kinderarts vaak meer tijd neemt (zo veel meer tijd, dat ze volgens een andere systematiek worden betaald iha omdat ze te weinig zouden verdienen bij een betaling per verrichting). Maar dat is een ander onderwerp.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 23:33 Topicstarter

Ik heb

het gevoel dat er ook geen klinkklare oplossing gaat komen morgen. Ik zal eens kijken hoe we haar een paar dagen zonder melkproducten gaan voederen, zelf eens kijken of dat iets helpt. Het zou vervelend zijn als er een reeks aan vervelende onderzoeken komt waar niets uit komt en we door blijven modderen met haar afnemende gewicht. Ik zal iig eerst aansturen op onderzoeken waar ze geen last van heeft, kweekje maken als eerste en bloedonderzoek, die lactose intolerantie test wil ik alleen als ze daar geen hinder van heeft.

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2011 om 07:34

Rode beuk

Hij had ook wel een voorgeschiedenis met vodselintoleranties vanaf zijn babytijd, bedenk ik net,hij begon weer met melk drinken vanaf zijn zesde ongeveer, en heeft die intolerantie vrolijk weer opgebouwd. Dus dat maakte het wel makkelijker natuurlijk in welke hoek gezocht moest worden. Maar dat zou bij Manda ook weleens zo kunnen zijn, ivm het feit dat kleinmeisje aziatische genen heeft natuurlijk. Ik hoop heel erg dat er snel duidelijkheid komt Manda!

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2011 om 07:35

Manda

Ja, dat is een goed idee, gewoon even niet geven.

ishtar

ishtar

03-05-2011 om 10:20

Lactose

ik heb daar ook aan gedacht, ook met die Aziatische genen in gedachte (raar idd dat de arts daar niet zelf mee gekomen is!) maar niet gemeld omdat er vlak na de lactulose (die van lactose gemaakt wordt) verbetering optrad.
Die lactose-intolerantietest vond ik (en zoon die hem moest ondergaan) niet belastend. Hij moest wat (vies zoets)drinken, en daarna een paar keer blazen. Het duurt wel lang wat er zitten ruime tussenpozes tussen de blaasssessies, en ze kan zich vervelend gaan voelen als ze wel hoge waardes ontwikkelt) Bij hem kwam er trouwens niks uit die test (behalve dat zijn 'begin-level' vrij hoog was, maar deze werd niet veel hoger). Toch heeft hij wel deze intolerantie.
Als je wil testen op intolerantie is het beter om niet alvast op eigen houtje te stoppen. Beter is om dit in overleg te doen met de arts. Als ze toch getest moet worden (als ze al een tijdje geen lactose heeft gehad, kan dat voor meer klachten zorgen)
Nog een tip: laat je verwijzen naar een speciale kinder gastro-enteroloog.
En mocht ze dit hebben, dan is speciale minus-l melk een prima vervanging. Is net wat zoeter dan gewone melk. En heeft ook andere producten. Zoon gebruikt ook tabletjes en druppels lactase, die vla en melk omzetten naar lactosearme melk/vla.

Manda

Je schrijft al dat je denkt dat er geen klinkklare oplossing komt... ik zou ook verder een beetje afwachtend en goed observerend te werk gaan. De boel een beetje laten bezinken. Daar heb je het meeste aan.

Flesjes zou ik niet afschaffen maar geleidelijk aan minderen en kijken of mandarijntje bijvoorbeeld wel iets kan met yoghurt, in kleinere hoeveelheden dan nu de melk. Om maar iets te noemen. Geen radicale stappen.

Maar vooral heel goed observeren en jezelf remmen bij te snelle conclusies. Dat zijn nl. ook de eigenschappen van artsen/hulpverleners die dit soort dingen kunnen oplossen. Voor hen is het ook kijken, kijken kijken en nog een keer kijken.

Geduld!

Valkyre

Valkyre

03-05-2011 om 19:54

En?

Iets wijzer geworden? Ik hoop toch zo dat het gauw beter gaat met Mandarijntje! Mijn zoontje is iets aan de magere kant, en ik moet er ook niet aan denken dat hij zou afvallen, brrr... Ik heb echt met jou (en met Mandarijntje) te doen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Asa Torell

Asa Torell

03-05-2011 om 20:32

Wat ontzettend vervelend

en dan ook nog afvallen, sterkte met de zorgen. Ik hoop dat ze toch snel iets vinden.
Het lijkt me in elk geval handig als zo'n arts een pro-actieve houding heeft en makkelijk uit te sluiten dingen (al lijken ze onwaarschijnlijk) tenminste meteen even uitzoekt. Zoals de ka bijvoorbeeld meteen coeliakie heeft gecheckt bij onze verstopte en niet snel groeiende dochter destijds (dat had ze gelukkig inderdaad niet!).

Manda Rijn

Manda Rijn

03-05-2011 om 20:53 Topicstarter

Goed gesprek gehad

fijne ka die veel vragen stelde en aangaf dat er van alles kan zijn maar geen heil zag in uitbreide testen. Wel bloed en poep naar het lab.

Ik moet door gaan zoals ik al deed, de hele dag door drinken aanbieden (waterijsjes was prima), maaltijden niet opdringen, margerine op het brood. Ik ga weer nieuwe leuke rietjes en gekke bekers kopen. Verder moeten we de lactulose nu in 1 dosis in de ochtend geven en opschroeven tot 10 per portie. Ook de tip gekregen naar een dietiste te gaan die ervaring heeft met kinderen en obstipatie. Die ga ik dus vanavond en morgen zoeken.

Het buikje was mooi zacht, longetjes en hartje waren goed. Wel had ze onstoken oren en keel, dus dat kan ook een verklaring zijn van haar weinige eten en drinken. Ik denk dat ik haar eens een weekje thuis hou van kdv, dat scheelt weer in nieuwe virussen, al die kinderen lopen met snot rond momenteel.

Eind van de maand weer terug naar de ka, tussendoor ga ik weer even meten en wegen bij het cb.

Wel ben ik weer genezen van mijn huisarts, het schiet gewoon niet op met die mensen, op het verwijsbriefje had de vervangend huisarts nog glutenallergie aangegeven wat de ka onwaarschijnlijk vond. Ach ik ben blij dat ik nu bij de ka zit !

Manda Rijn

Manda Rijn

03-05-2011 om 20:58 Topicstarter

als dit niet verbeterd dan moet ik een week geen melkproducten geven, kijken wat er dan gebeurt. Maar eerst dus nog een paar weken verder proberen met drinken en hapjes aanbieden.

ach, arme ziel, ze vond haar pleister en ballon wel erg mooi, ze keek heel boos bij het prikken maar moest niet huilen, ze is heel kranig. Gelukkig is ze tussendoor wel vrolijk, speelt met auto's en ballen (! mijn oudste heeft nooit daarmee gespeelt) en leert allerlei nieuwe woordjes, haar eerste 2 woorden zin is "dit mijn" want alles is van mandarijntje

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2011 om 21:16

Manda

Ik ben heel benieuwd. En ik wil je nog even meegeven dat de weerstand van mijn zoon aanzienlijk verbeterde zonder melk....ik hoop dat ze zich snel beter voelt!

Manda Rijn

Manda Rijn

03-05-2011 om 21:24 Topicstarter

Fio

ik heb nu ook met mijn man (die het zo makkelijk vind om een fles melk te geven s'nachts) dat we nu max 1 keer per dag melk geven in de nacht of ochtend (met die lactulose erin), dat drinkt ze dan wel lekker helemaal op). Dan zitten we ook op een normale hoeveelheid melk per dag, dus het advies van het cb laten we nu varen.

Ik hou die lactose intolerantie zeker in mijn hoofd hoor. Als het over 3 weken niet bij trekt dan dus die week helemaal melkvrij. Ik zal eens soyamelk kopen, kijken of ze dat wil.

Mooi

om even terug te horen Manda.
Over dat uitfaseren van die melk: ik zou het heel geleidelijk doen, geen al te grote stappen. Het kan nl. ook al uitmaken als ze minder melk binnenkrijgt, en anders krijgt het zo'n lading.

Geen melk

Wij zijn toendertijd gestopt met melkprodukten voor onze zoon ivm chronische verkoudheid. Wij vervingen de melk door rijstdrank van Ricedream. Was echt lekker trouwens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.