Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anne K.

Anne K.

08-10-2009 om 11:37

Afbouwen pijnstillers

De afgelopen 10 maanden heb ik erg veel pijnstilling moeten gebruiken (ernstig pees- en botletsel) in de vorm van voornamelijk Tramadol. Eindelijk gaat het de goede kant op en zowaar, afgelopen week heb ik een dag zonder pijn gehad! (al slik ik dus nog wel maximaal Zaldiar, maar normaal had ik dan evengoed best nog wel veel pijn).

Nu ga ik onder fysio-begeleiding proberen weer wat kracht terug te krijgen in mijn arm. En wil ik de pijnmedicatie terugschroeven. Het is voor mij zo tegenstrijdig: fysieke grenzen verleggen terwijl je nog pijnstilling gebruikt. En daarnaast: ik heb al vaker hoofdpijn waarvan het vermoeden is dat het 'medicijn-hoofdpijn' is en ben het gewoon zo ontzettend zat om al die troep te slikken... Je slikt iets tegen de pijn, daarvoor krijg je weer wat laxerends en ook iets tegen de hoge bloeddruk.

De meningen van de artsen zijn nogal verdeeld. De een vindt het juist goed, de ander raadt het af. Nu is het voorstel om ipv de Zaldiar over te gaan op 2 x daags 500 mg Naproxen, om wel een 'spiegel' te houden.

Heeft er iemand ervaring met het stoppen met Tramadol/Zaldiar? Dat hoort volgens mij toch geen 'afkick'verschijnselen te geven?
En zal Naproxen dan idd een goede keuze zijn? Dat lijkt mij toch ook wel een erg zware pijnstiller... Zelf dacht ik 'gewoon' te stoppen met wat ik nu slik en alleen bij acute pijn wat te nemen. Maar dat wordt dus afgeraden.

Anne K.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

08-10-2009 om 12:02

Ik kan je niet uit kennis of ervaring vertellen hoe Naproxen is ten opzichte van Tramadol. Maar je schrijft: "Heeft er iemand ervaring met het stoppen met Tramadol/Zaldiar? Dat hoort volgens mij toch geen \'afkick\'verschijnselen te geven? " --> Naproxen is een pijnstiller die ook zonder recept verkrijgbaar is in bepaalde doseringen. Tramadol is een synthetisch opioïd dat uitsluitend op recept verkrijgbaar is. Bij dergelijke middelen treden altijd ontwenningsverschijnselen op als je een tolerantie hebt opgebouwd voor het middel door bijvoorbeeld het langdurig te nemen.

Mari

Mari

08-10-2009 om 12:07

Geen

Ik heb jarenlang dagelijks tramadol gebruikt, maar moest stoppen omdat het niet samen kon met een ander medicijn die ik kreeg. Ik kon van de huisarts zo stoppen, niet afbouwen of zo en direct met het nieuwe middel (arcoxia) starten. Ik heb er geen problemen mee gehad.
Maar misschien verschilt het nog per persoon. Ik had ook geen last van bijwerkingen van de Tramadol.

gr. Mari

debby pronk

debby pronk

08-10-2009 om 12:07

Afkicken

hoi hoi,

ik heb af en toe ook hoge doseringen aan tramadol en als ik dan minder dan krijg ik echt wel afkick verschijnselen...
trillen onprettig gevoel, zweten enz.. dus pas op het kan echt hoor...
ik heb het al als ik van 300 mg naar 150 mg per dag ga.. dus het kan heel goed problemen geven..

groetjes

debby

Afbouwen!

Tramadol is een opioide, dus verslavend.

Ik heb een paar jaar geleden hoge doseringen Tramadol geslikt en moest toen vlak voor een operatie stoppen.
Ik ben toen speciaal bij de apotheek langsgeweest om te vragen of stoppen zomaar kon. "Tuurlijk mevrouw, geen probleem".

Nou, dat heb ik geweten. Een paar uur na de operatie lag ik te stuiteren in mijn bed, zweten, onrustig, trillen, ik kon niet ophouden. Mijn hele lijf was in rep en roer. De verpleegster herkende het gedrag gelijk en vroeg me wat ik slikte.

In overleg met de arts heb ik toen Tramadol afgebouwd in een periode van 4 weken van een dagelijks hoge dosering naar 0. En dat ging prima.

Ik ben erg blij dat de verpleegster zo adequaat heeft gereageerd, dat ze het direct herkende. Want het was beslist niet fijn, en na een dosering Tramadol kwam ik weer helemaal bij. Beetje junkgedrag

Iedereen zit natuurlijk anders in elkaar, de een zal er meer last van hebben dan de ander. Maar feit blijft dat het een opiode is, en dus ook verslavend kan zijn.
Ik ben daar blijkbaar gevoelig voor. En hoop het ook nooit meer nodig te hebben...

Dus wees verstandig, en bouw het in overleg met je arts af.

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2009 om 20:23

Dat, en

Dat wat alle voorgaande posters al schrijven en ja: het is verstandig om met een ander middel een spiegel op te bouwen. Zaldiar is best een zware pijnstiller en van alles naar niks ga je niet blij van worden. Dan kun je beter van alles naar iets anders overschakelen.

Tirza

Zwaar, minder zwaar, licht

De World Health Organisation gebruikt een pijnladder. Je kan er op googelen - kan je een handig plaatje zien.

In de praktijk betekent dat vaak dat voor lichte pijn je iets van paracetamol gebruikt +/- ibuprofeen of zo. Helpt dat niet dan kan je naar paracetamol en een zwakke opioid gaan, tramadol of codeine bijvoorbeeld. Daarbij kan je dan iets van ibuprofeen of zo gebruiken.

Helpt dat niet dan kan je aan de morphine en in die groep zijn een heleboel verschillende combinaties mogelijk.

Jij zit ongeveer in die tweede groep. Je slikt een combinatie van paracetamol en tramadol (zoals ik het begrijp). Als je daarmee stopt en aan de naproxen gaat stap je dus weer een stapje naar beneden maar je stopt dan ook met de paracetamol. In Nederland vertelt de drogist je dat je naproxen (een NSAID) niet met paracetamol kan slikken. Ik weet dat het in Engeland bijvoorbeeld heel gewoon is om paracetamol samen met NSAIDs te slikken. Je kan het ene dan op gezette tijden slikken, juist om die spiegel op peil te houden, en het andere voor doorbraakpijn.

Overigens vind ik naproxen geen "zware" pijnstiller, wel heeft het meer bijwerkingen dan paracetamol.

Tramadol voor sommigen verslavend werken en is stoppen dus moeilijk, zoals iemand al eerder aangaf. Andere mensen hebben er juist weer niets mee.

Succes met afbouwen, wat je ook beslist. Mocht het onduidelijk blijven bespreek het dan gewoon nog een keer met je HA, die moet er toch echt genoeg van afweten.

Succes by de fysio!

Mariel

Anne K.

Anne K.

09-10-2009 om 11:44

Over op naproxen

Altijd fijn om wat praktijkervaringen te horen. Er wordt zo verschillend over geinformeerd, ook door de medici. Het pijnteam waar ik onder behandeling was, gaf indertijd het advies om eerst te stoppen met de diclofenac, dan met de paracetamol en het langst door te gaan met de Tramal (ik slikte in het begin alle 3, in de hoogste dosering. Ook nog een periode met Lyrica erbij).
Sinds gisterochtend dus over op de Naproxen, 2 x 500 mg. En af en toe breekt het zweet me spontaan uit en voelt het alsof ik 10 stuiterballetjes heb ingeslikt... Ook snel kramp in de spieren van mijn onderarm. Maar dat schijnt er dus bij te kunnen horen. De fysio zei zelfs dat het wel twee weken kan duren voor alles uit je lichaam is.
Vanmiddag neem ik maar vrij en ga ik een heel stuk fietsen. Ik heb zelf zoiets van 'dan zweet die troep m'n lichaam uit'. In het kader daarvan heb ik ook maar een saunadagje ingepland.

Dank jullie voor het aanhoren!

Anne K.

Water drinken!

Hoi Anne,

Als je die troep nog sneller uit je lijf wilt hebben: water drinken!

Groet, Moppeke

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2009 om 17:00

Moppeke

Was het maar zo eenvoudig. Je lichaam is geen waterzuiveringsinstallatie, water spoelt niet zo bar veel weg als wel eens wordt gedacht.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.