Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Carla67

Carla67

11-10-2010 om 15:23

Afvallen

Hallo,

Ik heb besloten na veel ergernis van mijn kant over mijn overbodige kilo's dat ik er nu wat aan ga doen.

Ik weet het, meer bewegen en minder eten. Nu ben ik wel zo, dat als ik alleen ga opletten, ik dat niet volhoud (kwestie van zelfkennis). En ik vind het moeilijk om te bepalen hoeveel minder ik dan moet eten. Ik snoep nooit en ik weet dat ik de pinda's 's avonds moet laten staan, maar verder kom ik niet.

Zou de Weight Watchers goed zijn? Wie heeft daar ervaring mee? Of heb je dan toch weer een programma wat je wel en niet mag eten?
Zoals nu met al dat minderen met koolhydraten, ik geloof dat als je dan het wel weer gaat eten, je weer aankomt of niet?

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Groetjes, Carla

Nasha 1st

Nasha 1st

11-10-2010 om 15:40

Weight watchers

op zich werkt dat wel goed, maar ik vind het behoorlijk duur. In mijn tijd werkten ze met punten (nog steeds volgens mij). Er wordt dus niet voorgeschreven wat je MOET eten, in principe mag je alles eten, binnen de voor jou vastgestelde punten. Elk voedingsmiddel staat voor een bepaald aantal punten. Per week mag je dan nog wat extra puntjes, bijv bij een verjaardag toch een stukje taart, of wat toastjes.

Voordeel vind ik dat ik geen recpeten hoef te maken die ik maar voor de helft zelf lust. Nadeel is dat, omdat je in principe alles mag eten, je dat ook doet, en dan is het wel lastig om je patroon aan te passen....

WW kan overigens ook on-line, is wel iets goedkoper.

(misschien moet ik ook maar weer eens.....)

fladder

fladder

11-10-2010 om 17:42

Weight watchers

Hoewel er teveel wijsneuzen zijn die menen dat diëten simpelweg hetzelfde is als "vreet de helft", gaat "minder eten" echt niet altijd werken. Integendeel. Diëten is levenslang, en minder eten houdt geen mens zo lang vol. Je lijf went eraan en gaat in de "crisisstand", en als je dan weer bezwijkt, worden al die zonde-calorietjes dubbel fanatiek opgeslagen. Effect: je komt weer aan, met bonus.
Het is eerder een kwestie van ánders eten. De Weight Watchers zegt dat je alles mag eten, en gaat er vanuit dat je daar je gezonde verstand bij gebruikt. Het gaat nog steeds met punten, al is het sinds kort veranderd (ik volg nog de oude flexipoints).
Het is in het begin even wennen, maar het went echt snel en het wordt een gewoonte. Je gezin lijdt er niet onder, en je leert hoe je met een feestje of zo moet omgaan.
En heb je eens een rebels moment en wil je absoluut die Big Mac? Zelfs dat is mogelijk!
Ja, het is duur, maar misschien is het toch een goed idee om het eens online te proberen. En je moet er echt even tijd voor uittrekken, om je goed in te lezen, maar het is het waard.
Door een medische achtergrond is "slank" voor mij helaas niet haalbaar, maar dankzij WW eet ik verstandig en nooit teveel of (ook fout!) te weinig! Integendeel, het zijn flinke bergen voeding die je krijgt!
En de recepten die er rondgaan zijn absoluut de moeite waard!

Mie32

Mie32

11-10-2010 om 18:54

Gewichtsconsulent?

Hoi, misschien is een gewichtsconsulent een goede optie. Die kan je een op maat gemaakt advies aanbieden. De truc van afvallen is je eetpatroon te veranderen, alleen dan heb je er voor altijd wat aan. Zelf vind ik weightwatchers goed passen bij het streven naar gewichtsverlies en ook daadwerkelijk op de lange termijn het volhouden. (is niet echt volhouden omdat je gewoon een ander voedingspatroon aanleert) Ik ben 5 jr geleden bijna 15kg afgevallen en ze zijn er nog steeds van af, zonder veel moeite, gewoon een kwestie van anders je maaltijden plannen en weten wat wel en geen slimme keuzes zijn. Ik heb net de opleiding Gewichtsconsulent afgerond (wacht nog even of ik geslaagd ben, denk het wel) en wat ik op deze cursus geleerd heb heeft zeker raakvlakken met weightwatchers. Een goede Gewichtsconsulent kijkt samen met je wat je nodig hebt en vergelijkt dat met wat je nu eet en gaat samen met jou uitzoeken waar je voeding uit zou moeten bestaan, rekening houdend met je werk, sociale leven, positie in het gezien....etc én een bew. advies advies hoort erbij. wellicht dat je nu al sport, maar met een verkeerde (soms zelfs te hoge) intensiteit waardoor je niet afvalt, maar juist aankomt.
Een aantal verzekeringen vergoeden een deel van de begeleiding door gewichtsconsulenten.

Succes!
Marieke

mama

mama

11-10-2010 om 19:40

Dietiste

ik zou naar een dietiste gaan; de wetenschappelijke benadering, minder 'dit mag u wel en dit mag u niet' en het aanpassen van het hele voedingsgedrag en bewegingspatroon, kan zij je (helpen!) aanleren.
Je kijkt niet alleen naar wat je wel en niet mag maar naar het totaal plaatje en voor lange termijn.
ga niet voor de -10 kg + 15 kg.

joep

joep

11-10-2010 om 20:15

Koolhydraten

Ik weet niet of jij degene bent die het vorige week ook al vroeg. Ik heb dus het southbeachdieet gedaan. 2 weken lang geen 1 koohydraat, daarna ben je er een soort van afgekickt. Ik heb bijna nooit meer honger/echt zin in iets.
Ik doe het nu al een poosje niet meer (bewust) en ik kom ook niet aan. Een paar keer per week laat je ze weer eens een maaltijd weg, wat minder aardappels en meer groenten, je leert uitvinden hoeveel je er kan hebben zonder aan te komen.
Ik denk meer bewegen en ook meer eten dus.

Voedingscentrum

Ik heb veel gehad aan de site www.caloriechecker.nl. Je kunt daar precies bijhouden wat je per dag eet en dan zie je waar de (overbodige) calorien zitten.
Je kunt op de lange duur een enorm verschil maken door bijvoorbeeld geen suikerhoudende frisdrank en vruchtensap te drinken, maar water/thee/koffie/suikerloze frisdrank.
Broodbeleg: geen volvette kaas, maar (slechts af en toe) 30+ kaas, of iets als philadelphia light. Geen worst (alle soorten moddervet) maar rookvlees, ham, kiprollade, fricandeau, rosbief, etc.

Met dit soort wijzigingen in je voedingspatroon volg je geen crashdieet en je leidt ook geen honger. Maar als het goed is verlies je op den duur echt gewicht.

Carla67

Carla67

12-10-2010 om 11:29

Reactie

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik moet nog even bedenken wat ik ga doen, WW online is wel goedkoper, maar ik denk dat ik daar de zelfdiscipline niet voor heb.
Wordt er op de cursus je wel van alles uitgelegd? Ik heb gezien dat je een half uur voor aanvang aanwezig moet zijn als je nieuw bent. Maar is dat om alles te overhandigen en that's it? En ik heb ook gehoord dat het soms van die amerikaanse toestanden zijn "kijk eens hoeveel zij is afgevallen", daar heb ik geen behoefte aan, maar is dit ook zo?

Sporten, probeer zoveel mogelijk te doen en in te passen in mijn drukke schema. Heb wel eens iets gelezen dat je op hartslag moet trainen, kan iemand me daar iets meer over zeggen? Ik fiets nogal veel op de spinfiets, maar eigenlijk alleen op afstand en snelheid, misschien doe ik het wel niet goed....

Alle info is nog steeds van harte welkom!

Groeten,
Carla

Pluk53

Pluk53

12-10-2010 om 11:52

Schoonheidsideaal of gezondheid?

Carla, het is best wel ingrijpend om fors te veranderen in je eet- en leefpatroon. Ben je nu ongezond zwaar, of wil je afslanken vanuit een schoonheidsideaal? Als je uiteindelijk met een lager gewicht door het leven wilt, zul je definitief je leefstijl moeten aanpassen.
Als je nu al van jezelf weet dat je weinig discipline hebt om je eet- en snaaigedrag in de hand te houden, dan zou ik eerst maar eens naar een therapeut gaan om je "motivatie van binnenuit" te versterken.

Hartslag

Als je vet wilt verbranden met sporten zou je eigenlijk geen anaerobe verbranding moeten hebben. Heel intensief sporten met hoge hartslag en buiten adem zijn is dan niet de bedoeling. Bij anaerobe verbranding komt geloof ik 40 % van de energie uit vet en bij aerobe verbranding 60 %.
Als je een hartslagmeter hebt kan je de aerobe zone goed in de gaten houden:
((maximale hartslag - rusthartslag) x intensiteitpercentage) + rusthartslag = streefhartslag

voorbeeld:

rusthartslag = 50
maximale hartslag = 175

(( 175 – 50 ) x 60% ) + 50 = 125
(( 175 – 50 ) x 70% ) + 50 = 137,5

Als je het zonder hartslagmeter moet stellen dan kan je ervoor zorgen dat je wel intensief beweegt, maar je moet nog wel een gesprek kunnen voeren. Niet buiten adem raken dus.

En...héél belangrijk: je gaat pas over op vetverbranding na 20-30 min sporten. Lang volhouden dus!

dihanne

dihanne

13-10-2010 om 14:52

Diëtiste was niets voor mij!

Hoi Carla

Ik ben wel een bij een diëtiste geweest, maar dat was niets voor mij. Ze vertelde eigenlijk niet veel meer dan in de gemiddelde Libelle staat, en verder deed ze eigenlijk niets. Ik baalde daarvan. Toen ik vroeg waarom ze niets deed, vertelde ze dat ze een training 'motiverende gespreksvoering' had gedaan, en dat de aanpak mij moest motiveren.

Nou: integendeel. Dus gestopt

Maar misschien zijn er ook goede?!?

Wat het trainen betreft: je moet inderdaad in een bepaalde hartslagzone trainen. Bij een goede sportschool moeten ze die zone met je kunnen bepalen, en dan zou je steeds een hartslagmeter moeten dragen om daarin te trainen.

Tot zover mijn ervaringen en de theorie! Zit zelf ook met ernstig overgewicht, maar ga zeker niet diëten. Toch het idee dat je daar uiteindelijk dikker van wordt. Mijn strategie wordt nu toewerken naar minder stress en meer slaap (door intensieve yoga).

Veel succes!

Dihanne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.