Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tweets

Tweets

07-01-2011 om 13:44

Afvallen

ik ben na kerst begonnen met mijn zelf bedachte 'dieet'. Ik eet minder suiker (koekjes, jam, chocola, taart) laat ik staan en ik eet minder pasta, rijst en brood. Ik ben ipv gewone cruesli nu een ander soort gaan eten en ik eet ipv boterhammen een paar sneetjes roggebrood met smeerkaas als lunch. verder drink ik minder sap (nu een glas per dag) en ben meer thee gaan drinken, ook drink ik ipv een halve liter (!) cola light per dag nu max 2 glazen.

En ik ben wat af gevallen, nu 1,5 kilo maar aangezien ik nog maar kort deze veranderingen heb weet ik niet of het echt daar door komt of dat het cyclusgerelateerd is (ik hou vocht vast als ik ongesteld moet worden, heb 1 keer de prikpil vergeten, ga ik komende week weer laten halen).

Maar vooral ben ik minder moe en minder chagerijnig !

Ik ben benieuwd hoe jullie afvallen en wat wel en niet werktte. Ik mis het brood en pasta niet, wel mis ik mijn wekelijkse taartje en saucijzenbroodje en de dagelijkse koekjes en chocola sávonds.

Sb en chroom

Met Sonja Bakker en chroomtabletten ben ik in 2 weken tijd ongeveer 3 kilo afgevallen. (En er gaan er nog een flink aantal volgen) Het sb dieet is goed te doen, omdat veel verschillende dingen mag. De chroomtabletten zorgen ervoor dat mijn trek in tussendoortjes (met name de suikerbevattende dingen) nagenoeg weg is.

Gr. Poezie.

Pluk53

Pluk53

07-01-2011 om 17:05

Balans

hoewel dat door sommigen in twijfel wordt getrokken is afvallen simpel: meer bewegen en minder eten. Dieten wordt afgeraden, aangezien dat vaak te snel gaat, en omdat je dat niet je leven lang kunt volhouden.
Wat jij doet lijkt me prima. Zorg voor voldoende dagelijkse beweging, en kijk het een tijdje aan. Als extraatje kun je gaan sporten; liefst iets wat je leuk vindt.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-01-2011 om 17:42

Kleine aanpassingen

Vooral niet jezelf teveel omzeggen of dingen uit je menu schrappen die je juist erg graag eet, want dan hou je het niet lang vol of heb je na afloop de kilo's er zo weer bij. Wat je doet klinkt al goed: kleine aanpassingen die je lang of voor altijd kunt volhouden. En dan gaat het afvallen langzaam maar wel gestaag en verantwoord. Ik ben op die manier 18 kilo afgevallen. Het is inmiddels ons normale eet- en leefpatroon geworden.

Groet, Mamvantwee

dihanne

dihanne

07-01-2011 om 19:15

Wat mij helpt om minder te snoepen, graag meer tips

Hoi,

Tsja, bij mij moet er ook echt wat af, maar in een dieet geloof ik niet meer.

Wat ik doe: 's middags als lunch soep eten. Stevige soep, neem ik mee in een thermosfles naar m'n werk. Dat bevalt me goed, ik snoep veel minder.

Ik heb ook iets gevonden wat mij goed helpt om 's avonds niet te snoepen: als ik mijn dochter naar bed breng, poets ik zelf direct mijn tanden.
Voordeel is ook dat dochter wat rustiger en langer poetst. En als ik beneden kom met fris gepoetste tanden, is het voor mij veel makkelijker om koek en chocola te laten staan.

Zijn er nog meer praktische tips???

succes voor ons allemaal!
Dihanne

Structuur

Niet iedereen kan zomaar een gezonde structuur aanbrengen in zijn/haar eetpatroon. Voor mij werkt het dan ook uitstekend dat iemand anders dat al voor me heeft gedaan :-) (Sonja Bakker dus)

Gr. Poezie.

Wat ik doe

(of probeer te doen, nu lukt het even niet) Is inderdaad minder chips, koekjes en snoepjes. Gewoon gezond eten, dus gewoon brood met beleg, aardappel/vlees groente of pasta met vlees en groente, en eens per week iets ongezonds, dus of pizza, of taartje of patatje(wel of of of en niet en en en ;))Meer bewegen is altijd goed uiteraard. Niet calorien gaan tellen, dat werkt zo obsessief, en ook geen crashdieet(minder dan 1500 calorien) is nl op de lange termijn niet volt te houden en het gaat erom dat je het wel lang kunt volhouden. Alles waarbij je snel afvalt( meer dan een halve kilo per week) zit er vaak zo weer aan. Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn, maar die bevestigen juist de regel. Oja en niet et vaak wegen, 1 a 2 keer per week is genoeg.
Muizemeis

fladder

fladder

07-01-2011 om 22:23

Mijn tips

Weight Watcher-principe onder de knie zien te krijgen. Dat puntensysteem klinkt ingewikkeld, maar het went snel en je word je supersnel bewust van wat je binnenkrijgt.
Bezoek eens een diëtist!
Beperk snoep en snaai uitsluitend tot hoogtijdagen als verjaardagen en sinterklaas. Zielig voor de kinderen? Nou... Ik weet niet of het zielig is om kinderen te leren dat snoepen iets bijzonders is, en niet een dagelijkse gewoonte ;-)
Vruchtensappen hebben OOK calorietjes!!! Idem dito voor melk! Ik sprak toevallig net iemand die aan het lijnen is en de cola heeft ingewisseld voor pakken jus d'orange. Ik heb haar aangeraden de etiketten met ingrediënten eens te vergelijken.
Pas op zogenaamde gezonde snacks zoals kapteinkoeken, balisto en zo!!!
"Vreet de helft" werkt om goed af te vallen. Maar werkt nog beter voor het beroemde jojo-effect.
Laat je niet verleiden tot de reclames waar je nu mee wordt doodgegooid. Als het werkelijk zou helpen, zou het allang massaal zijn ingezet door de medische wereld! In de jaren 80 had je die wel, maar die zijn inmiddels allemaal verboden. Tegenwoordig heb je Alli/Xenical, maar dat helpt niks tegen teveel snoepen.

En het aller, aller, allerbelangrijkste: diëten is levenslang. Leuk, zakjesdiëten en zo, maar het resultaat is zelden blijvend.

Tweets

Tweets

07-01-2011 om 22:24

Fitness

ik ben 1,5 jaar geleden bevallen en toen na een tijd flink gaan sporten, daarmee verloor ik best wat maar er zijn 4 kilo blijven hangen en op mijn lengte is dat een behoorlijke maat, ik beweeg dus voldoende.

En ik heb dus nog nooit gelijnt of een dieet gedaan, maar ik merktte dus wel dat ik behoorlijk wat suiker en koolhydraten naar binnen werktte en niet zo veel vezels dus ik ben nu gewoon 1,5 week dat aan het minderen.

Ik heb geen idee of ik die 4 ook ga redden, maar voorlopig blijf ik zo even door gaan aangezien ik nu wat ook andere voordelen merk (minder moe/chagerijnig, geen obstipatie).

Maaltijden

Ik ben ooit (is al meer dan 20 jaar geleden) 12 kilo afgevallen. Toen was dat ook echt nodig, is was door medicatie behoorlijk aangekomen (kreeg je honger van) en omdat ik toen van medicatie veranderde had ik het grote voordeel dat mijn hongergevoel ook minder werd opeens.
Gewoon door van alles wat minder te eten. Dus minder maaltijd, wat vaker nee zeggen tegen koekjes, wat vaker nét niet die chips nemen als je er zin in hebt etc. Niet altijd, want dat zou ik toch niet volhouden. Maar als ik in het weekend een feestje had gehad ofzo, at ik wel e.a. mee,maar niet zoals eerder en was ik de week erna ook veel standvastiger in nee zeggen.
Alcohol en frisdrank ben ik toch al geen fan van, dus dat scheelt.
Zo ben ik in een jaar ong. 12 kilo afgevallen en het jaar erop ook nog een paar kilo.En toen begon iedereen om me heen te mopperen dat ik zo 'mager' werd dus ben ik weer gewoon gaan eten.
Pas na mijn zwangerschap (was jaren later) zaten wat kilo's er weer aan. (6 dacht ik) En ook die heb ik er zo af gekregen en de volgende 2 zwangerschappen ook.
Ik weeg me ook niet elke keer. Daar word ik alleen maar ongeduldig van. Ik merk het vanzelf wel aan mezelf en aan mijn kleding. Het duurt wel lang....maar het houd erna wel weer lang stand (jaren dus, vorige keer was 12 jaar geleden).
Nu moet er eigenlijk weer wat af. Het zal wel zijn dat ik ouder word. Echt begonnen ben ik nog niet, maar omdat ik het voornemen heb merk ik zelf al dat ik al wat vaker koekjes en chips laat liggen (alleen al het idee dat het er dadelijk weer af moet van mezelf). Dus dat scheelt al :)
Ook werkt bij mij goed om wat vaker vruchtensap te drinken en fruit te eten (vers vruchtensap dan) gewoonweg omdat ik dat lekker vind, maar me meestal de tijd niet gun het klaar te maken of te schillen. Dan neem ik die tijd dan wel,omdat het moet van mezelf. Ook eet ik regelmatig soep i.p.v. een hele maaltijd. Vind ik ook erg lekker en het meeste vet schep ik eraf.En ik zit er net zo vol van als van een maaltijd.
Van alles een beetje minder, kan ik gewoon beter volhouden en langer. En dan blijf ik ook langer op gewicht.
Bewegen doe ik volgens mij genoeg. Ik sport 1 keer in de week intensief 2 uur lang en loop kilometers op mijn werk en fiets ook vaak. Met name dat lopen, dat is best veel. Altijd maar heen en weer en meestal ook nog in flink tempo. Ooit hadden we zo'n manie dat we van die stappentellers meenamen en we lopen tijdens 1 dag echt kilometers.
groeten albana

Pluk53

Pluk53

08-01-2011 om 16:26

Beemer

"Maar ohhhhhhhh zo simpel gedacht dat omdat het waar is, de geest ook meewerkt" Als de geest niet meewerkt, dan zal dáár aan moeten worden gesleuteld.

Pluk53

Pluk53

09-01-2011 om 14:45

Beemer

ik moest even googelen wie KB nu weer is. Heb hem in een flits bij P&W(?) gezien; vond het een enge vent. Zo eng vind ik mezelf niet ;). En neen, ik heb geen ultiem antwoord op "hoe val je (makkelijk/snel/langzaam/blijvend)af, en blijf je de rest van je leven gezond.".
Maar als jij aangeeft, dat je "gezonde verstand" weet hoe en wat, maar dat de "geest" anders handelt (dus tegen "wat je eigenlijk wilt" in), dan wordt het toch tijd voor de psycholoog.

Pluk53

Pluk53

09-01-2011 om 21:35

Beemer

ik zeg niet dat de psycholoog een simpele/snelle oplossing geeft; ik geef alleen aan dat me dat een logische aanpak lijkt. Jij hebt die stap al gezet?
Als overeten een verslaving is, dan zal het als een veslaving moeten worden aangepakt. "Maakbaar" is relatief. Maar heel hard roepen dat het allemaal niet zo simpel is en daarin blijven steken lost ook niks op.

Pluk53

Pluk53

10-01-2011 om 09:51

Beemer

ok, normaal gesproken zul je dus afvallen door minder te eten en meer te bewegen. En voor sommige(veel?) mensen is dit "moeilijk". Bewust worden van het "waarom/functie" van je overeten zal de individuele potentiele afvaller kunnen helpen; het kan er toe bijdragen dat hij/zij oorzaak-gevolg los kan gaan koppelen, en/of een minder schadelijke vorm vindt voor die behoeftebevrediging waarin overeten voorziet(troost/verzadiging/verveling/whatever).

Pluk53

Pluk53

10-01-2011 om 10:13

Beemer2

en wat ik eigenlijk wilde vragen:
Jij geeft aan dat je weet hoe het in elkaar steekt. Wat is vanuit jouw ervaring je advies aan potentiele afvallers. En nog wat persoonlijker, waar zit bij jouw de bottleneck.

Pluk53

Pluk53

10-01-2011 om 12:05

Beemer, dank (ot)

voor je open reaktie. Ik heb het geheugen van een goudvis, want je hebt veel al eens verteld.
Ik geloof zelf wel in "maakbaar". Vraag is of je dat zou moeten willen. Met een coach of anderzins training/therapie zou ik kunnen werken aan meer discipline, meer rendement-uit-werk, minder rommel, meer-grip-op-geld. Doe ik niet. En daar kunnen mensen me (terecht) om bekritiseren; maar dat zijn mijn "keuzes"; het is voor mij "best" zo het nu gaat ;).

Pluk53

Pluk53

10-01-2011 om 17:13

Voedingscentrum

kreeg net reclame in mijn email-bus: http://webshop.voedingscentrum.nl/webshop/artikeldetail.aspx?artnr=066 . Geen dieet, maar een "kleine stapjes plan". (wat je dus levenslang mag/moet volhouden)

Pluk

Zo langzamerhand vraag ik me wel af waarom afvallen en te dik zijn zo'n groot stokpaard voor je is.. maar vooruit, ik laat me ook verleiden tot een reactie, al is ie gepikt..

Zie de link van Temet uit het andere draadje http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1015379-edo-brunner-waarom-ben-ik-zo-dik

dan zie je dat mensen pech kunnen hebben in aanleg, iets waar jij niet zo in gelooft..

(ik geloof dat wel, evenals het feit dat je, als kind, veel (te veel?) sport, dit enorm nadelig kan werken als je gaat werken/stage lopen en dus minder tijd krijgt om (zo intensief) te sporten. Je eetpatroon zou dan ook drastisch moeten veranderen (en dat eetpatroon was bij mij niet raar, ik at gezond en genoeg, niet teveel en niet te weinig) en als je al niet veel te veel eet, dan blijft er niet veel over ..Komt bij dat men toentertijd zich niet bewust was van afbouwen van sportieve activiteiten, dus dat heb ik niet gedaan..)

Pluk53

Pluk53

11-01-2011 om 17:36

Mien

met eten en gewicht heeft iedereen te maken. Ook ik probeer in een zekere bandbreedte te blijven van gewicht/conditie/gezondheid. Ik heb het verhaal van Edo gezien. Daarin werden ook wel wat andere zaken gememoreerd dan alleen zijn aanleg. De "aanleg" verklaarde 10% van zijn gewicht. Met andere woorden: de rest was eigen verantwoordelijkheid. En ook die 10% is niet iets wat "onmogenlijk" voorkomen had kunnen worden; het zal hem alleen meer moeite kosten dan de gemiddelde Nederlander. Ik vond het een sympathiek gemaakt programma. met humor. Het riep bij mij wel wat vragen op. Zoals: Edo was bezig met een "Atkins-achtig" dieet. Hoe effectief was dit voor hem. Zijn basis-metabolisme was laag. Is dat mede omdat hij relatief weinig spiermassa heeft? (spiercellen gebruiken ook in rust energie, vetcellen bijna niks). Hoeveel calorieen eet Edo "normaal" op een dag. Hoe heeft zijn gewicht zich in de tijd "ontwikkeld". Ik vond het commentaar van zijn moeder ook wel typerend: over gewicht en afvallen werd niet gesproken, want dat was al vervelend genoeg voor de mensen.
En wat betreft jouw gewichtsontwikkeling na je sporten: waar waren de alarmbellen na 5-10-15 kilo? Wanneer gingen die wel? En wat betreft "aftrainen". Dat wordt nodig geacht om het sporthart weer te laten "krimpen" tot normale proporties. Bovendien vindt niet iedereen dit dwingend noodzakelijk: http://runtodream.web-log.nl/runtodream/2007/03/het_sporthart.html . Maar als je door blijft eten, en je verbrand veel minder, dan kun je op je vingers natellen wat er dan met je gewicht gebeurd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.