Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

dikkertje

dikkertje

14-09-2009 om 13:26

Afvallen, welk dieet om snelle start?

Ik heb fors overgewicht. Ben ook door mijn medicijnen nog 10 kilo extra zwaar geworden.
Wil er nu voor de verandering wat aan gaan doen.
Echter ik val maar heel langzaam af, met het niet eten van extraatjes en het beperken van (te) veel eten.
Wil eigenlijk een soort crash-dieet waarmee ik snel 10-15 kilo afval, en dan verder met een 'normaal' dieet icm bewegen. Hoop dat ik zo meer motivatie heb.
Ben 1.64 kort en weeg 90 kilo. Wil terug naar de 75 kilo.

Tinus_p

Tinus_p

14-09-2009 om 13:39

Geen

Crash-dieten zijn een slecht idee en maken het op de lange termijn moeilijker om op gewicht te blijven.

Brianna F

Brianna F

14-09-2009 om 13:40

Niet doen

Het zal tergend zijn als je zoveel kwijt wilt, maar 1/2 tot 1 kg per week afvallen is het beste.
Bij een crashdieet krijgt je te weinig calorien binnen, als gevolg op dit tekort gaat je lichaam alles op alles zetten om maar zoveel mogelijk calorien te besparen om het ontstane tekort te compenseren. Deze besparing zal onder andere bestaan uit het verlagen van de stofwisseling.

Je lichaam zal denken dat er een soort van 'hongerwinterwinter' is en zal naast het verlagen van de stofwisseling tevens je spiermassa gaan aanspreken om extra energie te verkrijgen (je spiermassa heeft de laagste prioriteit als het op overleven aankomt) het tekort aan calorien op te vangen.
De calorien die bespaart kunnen worden uit je voedsel zullen, als het even kan, opgeslagen worden als extra vetvoorraad.

Als de dieetperiode achter de rug is en het normale eetpartoon weer ingevoerd wordt of in jouw geval je op een "gewoob" dieet gaat, werkt je lichaam nog steeds met een vertraagde stofwisseling en met de 'hongerwinter' nog vers in het achterhoofd. Omdat er weer een voldoende hoeveelheid calorien binnenkomen zal het lichaam veel van deze calorien omzetten in vet voor het geval er nog een 'hongerwinter' komt. Het vetpercentage zal dus nog een lange tijd toenemen.
Een ander gevolg van het crashdieet is dat de hoeveelheid spiermassa is afgenomen. Minder spiermassa zorgt voor een lagere verbranding (zelfs als je niets doet spieren gebruiken calorien).

Als je dus je oude gewicht weer hebt bereikt heb je eigenlijk het volgende netto resultaat bereikt:

hoger vetpercentage
verminderde hoeveelheid spiermassa
lagere stofwisseling
Het netto resultaat is dus slechter dan voor de dieetperiode.

Nooit aan beginnen!

Die crashdiëten zijn het begin van het einde. Brianna beschrijft perfect wat er gebeurt als je daar mee begint.

Als je wilt dat het wat sneller gaat, kun je beter rustig aan met meer bewegen beginnen: lopen, fietsen, zwemmen, een sportclub of sportschool.

Vooral als je iets gaat doen waarmee je jouw spieren stimuleert, heb je 2 voordelen. Je voorkomt dat door het dieet jouw spieren verminderen. En als het je lukt om ook iets meer spieren te 'kweken' verhoog je jouw verbranding.

Esc

Esc

14-09-2009 om 14:06

Geen crash, doe dan sonja bakker...

Sonja Bakker is volgens mij geen crash-dieet, het houdt je stofwisseling op gang doordat je gewoon drie maaltijden en meestal drie tussendoortjes mag. Door de afwisseling in de menu's en nogmaals doordat je je stofwisseling op gang brengt en houdt, val je af. Inderdaad tussen de 0,5 en 1 kilo per week, da's toch prachtig? 5 kilo is één kledingmaat hoorde ik laatst.

Normaal eten

en sporten, dat is het enige dat helpt om af te vallen en op dat gewicht te blijven. In het begin gaat het snel, dan neemt het gewichtsverlies even af en dan langzaam verder.

Crashen gaat alleen maar van kwaad tot erger.

Goed, gevarieerd en gezond eten. Ontbijt, gezond tussendoortje, lunch, gezond tussendoortje en diner. Water drinken.

Linda

p.s. raadpleeg een diëtist, hij of zij kan je vast begeleiden!

Niet doen

Ik ben zelf al heel vaak met enorme crashdieten afgevallen. Alle kwam er dubbel en dwars weer aan met als gevolg op het laatst 140 kilo.

Nu ben ik onder begeleiding bij de sportschool en sport 3 keer per week en heb eetbegeleiding. Veel eiwitten, vezels... kwark, sla, groenten, maar best "veel" en goed.
Ik voel me goed en ben al 11 kilo kwijt in 5 weken. Ook veel, maar het gaat redelijk snel in het begin bij mij.

Doe alsjeblieft geen crashdieet, het sloopt je stofwisseling en dan gaat er niets meer vanaf na een tijd.

Veel succes, Nikaya

ook een dikkertje

ook een dikkertje

14-09-2009 om 20:56

Tip

Ik heb wel een tip voor je maar die wil ik hier liever niet neerzetten, ik heb geen zin in de discussie.
Natuurlijk heeft iedereen die hier voor mij gereageerd heeft groot gelijk: er zijn betere en gezondere manieren om af te vallen dan een zgn "crash"dieet.
Als je wilt mag je me mailen op [email protected]

Tinus_p

Tinus_p

15-09-2009 om 09:31

Geheime tips

ook een dikkertje:
'Ik heb wel een tip voor je maar die wil ik hier liever niet neerzetten, ik heb geen zin in de discussie."
Ah, dat is natuurlijk vragen om commentaar. Meestal zijn het omstreden of gewoon slechte tips, zoals voedingssupplementen die via multi-level marketing wordne verkocht (ik noem geen namen, maar een bekend product heeft een naam die begint met een H, en eindigt op life).

Tineke

Tineke

15-09-2009 om 11:55

Geheime tips 2

Tinus:
"ook een dikkertje:

\'Ik heb wel een tip voor je maar die wil ik hier liever niet neerzetten, ik heb geen zin in de discussie."

Ah, dat is natuurlijk vragen om commentaar. Meestal zijn het omstreden of gewoon slechte tips, zoals voedingssupplementen die via multi-level marketing wordne verkocht (ik noem geen namen, maar een bekend product heeft een naam die begint met een H, en eindigt op life)."
Daar voeg ik dan nog even de heel geheime googletip aan toe: thinspiration. Daar hebben ze ook geen zin in discussie, maar helpen ze, met alle liefde, elkaar met dwingende tips om zeep. Echt hoor, de best werkende tips voor snel afvallen haal je daar vandaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2009 om 14:02

Dieet

Ik ben ook ooit veel te zwaar geweest en ik kan je vertellen dat ik alle dieten, pillen en zakjes heb geprobeerd die er zijn. Het is allemaal onzin en weggegooid geld. Hoe sneller je afvalt met dat soort dingen, hoe sneller het er weer aan is en vaak zelfs het dubbele. De enige echt blijvende manier om af te vallen is de langzame. Minder eten, overbodige vetten, suikers, alcohol etc. zoveel mogelijk vermijden en meer bewegen. Ja, het duurt langer voordat je resultaat ziet maar dat resultaat is en blijft weg als je je voedings- en bewegingspatroon voor de rest van je leven aanpast. Ga uit van een pond per week daadwerkelijk gewichtsverlies; alles wat je meer afvalt is vocht. Zoek verder vooral uit waar jouw valkuilen liggen (verveling, stress, hoofdhonger) en probeer daar iets aan te doen. Zo zal je langzaam maar zeker je ideale gewicht bereiken. Succes!

Bedankt

voor de zeer vele reacties.
Jammer dat de crashdieten ook niet voor tijdelijk kunnen helpen, hoopte er op. Heb ook zitten googlen op een dietiste in de buurt, wil daar toch nog eens mee gaan praten.
Eet namelijk altijd normaal 3x daags (gezond, niet te vet enz) Maar wil ook drie keer per dag een tussendoortje. Dat is meestal een klein dropje/snoepje, klein koekje of fruit. Vindt het moeilijk om dat op te geven, want weet dat ik dan makkelijk gaat schransen.
Ook beweeg ik veel te weinig, maar vindt het moeilijk om het toe te passen, ook al staat het netjes in mijn weekschema.
Dan toch maar heel geleidelijk iets zien af te vallen.

Tinus_p

Tinus_p

15-09-2009 om 15:37

Tussendoortjes

"Eet namelijk altijd normaal 3x daags (gezond, niet te vet enz) Maar wil ook drie keer per dag een tussendoortje. Dat is meestal een klein dropje/snoepje, klein koekje of fruit. Vindt het moeilijk om dat op te geven, want weet dat ik dan makkelijk gaat schransen."
Juist die tussendoortjes zijn funest.

Ik ben tot op zekere hoogte aanhanger van Montignac: Tussendoortjes jagen je bloeduikerspiegel en daramee je insulinegehalte omhoog. En insuline is een anabool hormoon.
Eet een keer of 3 per dag, en zorg ervoor dat je minstens eenmaal per dag verzadigd bent. Dat is lang vol te houden en meestal val je er van af.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2009 om 16:02

Tussendoortjes

Ik had hypoglykemie en ben juist oa afgevallen door regelmatig tussendoor kleinere porties te eten. Dus ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten en een uurtje voor het naar bed gaan een rijstwafel met kaas oid. Dit zorgt ervoor dat mijn bloedsuikerspiegel constant blijft en gaat overeten tegen omdat je geen honger/trek hebt. Het ontbijt is voor mij de belangrijkste en grootste maaltijd; een goede basis. Verder voldoende onverzadigde vetten eten, volle graanproducten (zilvervliesrijst, volkorenpasta) en magere eiwitten. Je hebt al deze zaken nodig; rigoreus koolhydraten, eiwitten of vet verbannen is niet goed. Geen light producten of suikervervangers gebruiken! Die maken je lichaam alleen maar in de war en zorgen voor meer honger/trek. Ik ben zo ooit 30 kilo afgevallen en ben alweer heel wat jaren op mijn ideale gewicht van 50 kg zonder problemen.

Klein tipje

In aanvulling op Tinus: als je na de avondmaaltijd prettig verzadigd bent, drink dan 's avonds een of twee glazen mineraalwater met bubbels. Dan zet dat verzadigde gevoel zich nog even voort tot je gaat slapen.

ester

ester

15-09-2009 om 16:14

Elisa

Mag ik vragen Elisa wat je verstaat onder een groot ontbijt? Als je zegt groot wil ik dat gaan nadoen en bij mij wordt dat dan vrees ik echt heel groot ;-)
Hoe zien je tussendoortjes er uit? En lunch? Er moeten bij mij ook 30 kilo af en ik weet het zo langzamerhand echt nioet meer....
Groet van Ester

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2009 om 16:46

Voorbeeld

Een voorbeeld:
Ontbijt: bakje biogarde joghurt met muesli en glas vruchtensap. Evt. nog een stuk fruit. Kop cappuccino zonder suiker of met een klein schepje suiker.
Tussendoortje: 1 volkoren knackebrot of 1 rijstwafel met margarine (ik gebruik Becel) en halfvette kaas. Kop thee zonder suiker.
Lunch: 1 volkoren boterham met margarine en kaas/komkommer en 1 boterham met kipfilet. Glas halfvolle melk.
Tussendoortje: 1 stukje ontbijtkoek en/of stuk fruit.
Avondeten: aardappelen/volkoren pasta/zilvervliesrijst en vlees/vis en gekookte of gestoomde groente. Bakken doe ik in olijfolie gemengd met wat Becel vloeibaar. Magere jus. Als toetje schaaltje magere vla/vruchtenjoghurt/kwark. Kop koffie zonder suiker of met klein schepje suiker.
's Avonds: 1 rijstwafel met margarine en halfvette kaas.
Als er een feestje is als snack bijvoorbeeld een handje japanse zoutjes. Ik drink de hele dag gewoon water en rooibosthee zonder suiker. Koffie beperk ik tot max. 2 koppen per dag. Ik drink geen alcohol en frisdrank meer. Nu ik op gewicht ben kan ik me af en toe best wat lekkers veroorloven zoals pizza, patat, een koekje, muffin, stukje taart of een chocolaatje maar in bescheiden hoeveelheden/porties. Vroeger vrat ik rustig een hele rol koek op of een hele tablet chocola maar ik taal nauwelijks meer naar zoetigheid.

ester

ester

15-09-2009 om 17:18

Weinig

Ik merk dat ik echt veel meer gewend ben en dit weinig vind. Ik ga het wel proberen, even er door heen wellicht.
Bednakt voor je voorbeeld!!!
Groetjes Ester

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2009 om 17:49

Ester

Ik at vroeger ook veel meer maar dat is ook een kwestie van wennen. Ik heb nu veel minder behoefte aan grote hoeveelheden/porties en sta er vaak versteld van hoeveel anderen naar binnen werken. Moet er wel bij zeggen dat ik slechts 1.58 ben en fijntjes gebouwd. Daarnaast ben ik denk ik een relatief kleine eter in vergelijking met veel anderen. Belangrijkste is dat ik alles binnenkrijg wat ik nodig heb om gezond te blijven en om zonder honger op gewicht te blijven. Soms weeg ik 51, soms 49 kg maar ik kan dit gewicht probleemloos handhaven zonder geobsedeerd bezig te zijn met eten.

tonny

tonny

15-09-2009 om 20:04

Wow

1.58 en 49 - 51 kg. Dapper hoor! Dat red ik nooit meer!
Ik ben 1.53 en moet me echt braaf gedragen om onder de 60 te blijven.

Ik ben dol op zoet. Jouw dagmenu zou voor mij een strafkamp zijn...

tonny

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2009 om 20:14

Tonny

;-) Dit is gewoon mijn ideale gewicht; mijn moeder heeft dezelfde lengte en bouw als ik en weegt al haar hele leven 46 kg. Overigens hield ik ook bijzonder veel van zoetigheid (heb ook boulimia gehad) maar nu dus niet meer echt. Ik kan heus weleens genieten van iets zoets maar heb genoeg aan een klein beetje/stukje. Dat voorbeeldmenu was een menu van toen ik aan het afvallen was; nu eet ik meestal iets meer of nog wat vaker tussendoor of we eten af en toe lasagna of pizza oid maar dit is voor mij de basis. Ik viel er ongeveer twee/drie kilo per maand van af inclusief iedere dag fietsen, wandelen of zwemmen. Ik beweeg nog steeds iedere dag maar dat komt ook omdat ik geen auto meer heb;-)

Tinus_p

Tinus_p

16-09-2009 om 08:49

Pandia

pandia:
"hoe zit dat dan, ik moet juist diverse malen per dag eten om die bloedsuikerspiegel op peil te houden, omdat ik, wanneer er lang tussen maaltijden zit, ik te grote dips krijg en flauw kan vallen."
Dat is een ander probleem. Dan ben je blijkbaar niet goed in staat om je bloedsuikerspiegel te reguleren op basis van je suikervoorraad in je lever.

irina

irina

16-09-2009 om 08:57

Tinus

Als je lever niet goed in staat is je bloedsuikerspiegel te reguleren. wat kun je daaraan doen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2009 om 14:48

Pelle

Eea is natuurlijk afhankelijk van je lengte, bouw en activiteitenpatroon. Voor mij was dit meer dan genoeg en dan ben ik ook nog eens behoorlijk actief (zit niet de hele dag op een stoel). En nogmaals, het is een voorbeeld. Ik varieer(de) iedere dag; soms een belegd broodje als lunch, soms samen met zoonlief een koek tussendoor 's middags. Mensen die meer nodig hebben kunnen bijv. het aantal boterhammen uitbreiden en de porties wat groter maken. En waar ik 's avonds aan een pannenkoek genoeg heb als we die eten, zullen anderen er best twee of drie kunnen eten. Ik krijg er zoveel niet eens meer door mijn keel;-)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.