Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2010 om 01:03

Anti/depressiva

Mijn man heeft sombere buien, hij noemt het niet depressief hoe hij zich voelt maar meer melancholisch. Een sterk verlangen naar wat geweest is. Hij heeft daar iets voor gekregen en dat hielp. Hij is nu voor de tweede keer gestopt met deze pillen. De eerste keer bleek dit een slechte beslissing te zijn en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat ditmaal anders is.
Mijn vraag: zijn er mensen die maar kort anti-depressiva hebben geslikt en daarna blijvend van de klachten af waren? Is het realistisch om dat te verwachten als je eigenlijk je leven lang al met deze gemoedstoestand te maken hebt? Moet hij niet 'gewoon' accepteren dat hij die pillen moet blijven gebruiken, ook al lijkt hij zich beter te voelen? (ik heb even uit gemak 'pillen' geschreven. Stel dat ik even op moet staan om naar het doosje toe te lopen voor de naam!:-))

Biene M.

Biene M.

05-03-2010 om 06:24

Wat is kort?

Ik heb ze een paar jaar geslikt en toen snel afgebouwd (op voorschrift arts) wegens bijwerkingen. Daarna ging het binnen een jaar weer mis. Vervolgens gestart met een ander middel, dat een jaar geslikt en toen netjes rustig aan afgebouwd en sindsdien geen depressie meer gehad. Ben nu sinds een jaar of 8 pillenvrij.

Waar komen die gevoelens eigenlijk vandaan bij je man? Heeft hij ook therapie (gehad)?

mijk

mijk

05-03-2010 om 16:02

Hier wel afgebouwd

Man heeft een jaar of twee geslikt en is gestopt en tot nu toe klachtenvrij al weer een jaar of 4 denk ik. Maar hij is ook vrij intensief naar een therapeut geweest...

Mijk

Polly Shearman

Polly Shearman

05-03-2010 om 19:54

Even rekenen

ik heb in totaal, 27 weken prozac geslikt, dat is incl opbouwen en afbouwen, Mijn Depressie was biologisch, werd veroorzaakt door hormonale toestanden in mijn lichaam.
Toen die hormonale toestand voorbij was, kon ik de prozac afbouwen en was ik weer volkomen mezelf, en sindsdien gebleven.

groet, Polly

100%mama

100%mama

05-03-2010 om 23:16

Lukt niet

hier moeders (speelde al jaren geleden) die destijds aan de antidepresieva is gegaan. Meerdere keren getracht af te bouwen, maar steeds komen de klachten weer terug. Ik denk dus dat het proces afhankelijk is van "de kwaal". Maar ik kan het zomaar mis hebben hoor het is even vanuit gevoel reageren wat ik nu doe!

Huisarts?

Zijn die pillen door een huisarts voorgeschreven? Dat is zowiezo geen goed idee want huisartsen hebben eigenlijk helemaal geen verstand van psychofarmaca.Het zou eigenlijk niet moeten mogen dat huisartsen dit soort pillen voorschrijven.
Hij kan beter naar een psychiater gaan.

Damajo

Puck

Puck

06-03-2010 om 11:15

Ligt aan oorzaak

Volgens mijn psychiater is het algemene advies om na een half jaar tot een jaar klachtenvrij te beginnen met afbouwen, eerder geeft veel meer kans op terugval. Net als Polly kreeg ik depressieve klachten door een biologische oorzaak. Alleen bij mij is het niet hormonaal, maar gewoon zomaar ineens. Dat heeft tot gevolg dat de kans erin zit dat ik de rest van mijn leven aan de a.d. zit als na een paar keer proberen af te bouwen zou blijken dat ik terug val.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-03-2010 om 13:50

Kaaskopje

Het hangt ervanaf waardoor een depressie wordt veroorzaakt. Bij mijn moeder, mijn zus en mijzelf is het genetisch; een chronisch tekort aan serotonine dus wij moeten ons hele leven een onderhoudsdosis slikken om de chemische disbalans in de hersenen te reguleren. Als het niet een chemisch, chronisch tekort is maar hormonaal of iets anders kan gedurende een korte tijd (maar minimaal 6 maanden) ad slikken en dan afbouwen voldoende zijn (naast therapie uiteraard). In het geval van jouw man lijkt mij therapie om met de gevoelens die hij heeft om te gaan een zinvolle aanvulling op ad. Anders hebben ad weinig zin want ze nemen de oorzaak niet weg.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2010 om 15:42

Dus..

eigenlijk moet ik hem dringend adviseren nu toch maar eens naar een psychiater te gaan. Ongeacht of hij zich beter voelt op dit moment. Ik zal het met hem bespreken. Dank jullie wel:-)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-03-2010 om 14:23

Medicijnen

Wie heeft hem dan de ad voorgeschreven? De huisarts? En is hij uit eigen beweging gestopt? Als je man deze gevoelens al langer heeft zou ik zeker naar een psychiater gaan. Die kan hem beter medicijnen voorschrijven en een goede therapie aanraden. Ik zou met dit soort klachten niet op een huisarts afgaan. En nooit zelf met ad stoppen, altijd onder begeleiding. Het feit dat iemand zich beter voelt is geen reden om meteen met ad te stoppen. Het probleem moet bij de wortels worden aangepakt en niet symptomatisch worden bestreden. Anders blijf je aanmodderen en ad zijn geen snoepjes die je naar believen kan nemen... Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.