Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Antidepressiva

Ik wilde graag weten of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. Ik heb er al een keer naar gevraagd bij de huisarts en hij heeft toen maar Diazepam en eerder Oxazepam voorgeschreven. Maar dan mag je geen auto rijden en wordt je suf, dus geen optie.

Ik wil mij weer eens lekker ontspannen en vrolijk voelen en af en toe suist dit dan door mijn hoofd, maar hjeb geen diee of je dan wel auto mag rijden en of het erg verslavend of schadelijk is. Werkt het gelijk of moet je het langere tijd nemen? Wat zijn de nadelen en voordelen?
Ik ben normaal niet zo voor pilletjes, gebruik de Oxazepam en Diazepam eigenlijk nooit meer, nam eht ook alleen om in te slapen een korte periode.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-03-2010 om 23:13

Antidepressiva

Antidepressiva zijn bedoeld voor mensen die echt een depressie hebben en er anders, ook niet met behulp van therapie, niet uit kunnen komen. Het zijn medicijnen met de nodige bijwerkingen en je moet ze gedurende langere tijd slikken om het benodigde effect te ervaren. Je kunt er ook niet zomaar mee stoppen; je moet onder begeleiding langzaam afbouwen. En naast de antidepressiva is therapie erg aangeraden; met alleen een pilletje slikken kom je nergens. Antidepressiva zijn dus niet bedoeld voor mensen die last hebben van een dipje of tijdelijk een beetje depressief zijn. Je wordt er ook niet opeens vrolijk van. Je mag er ook liever geen alcohol bij drinken en autorijden wordt de eerste 6 weken afgeraden. Als jij niet lekker in je vel zit moet je de oorzaak achterhalen en daar iets aan gaan doen. Het kan best zijn dat je al een eind komt met wat psychotherapeutische hulp, een massage, er eventjes op uitgaan of andere manieren om je te ontspannen. Overigens ben ik geen voorstander van huisartsen die antidepressiva voorschrijven omdat antidepressiva allemaal verschillend werken bij verschillende mensen en mi alleen een psychiater de benodigde kennis en ervaring heeft. Kortom, het ligt eraan waar je precies last van hebt maar antidepressiva zijn geen wonderpillen en zeker niet bedoeld voor iedereen. Het zijn geen korte-termijn medicijnen en je hebt er echt therapeutische hulp naast nodig om achter de oorzaak van je gevoelens en problemen te komen.

Moyodo

Moyodo

23-03-2010 om 23:25 Topicstarter

Toch maar niet

Nou dit is heel helder, niets voor mij dus. Ga wel weer naar mijn masseuse en als mijn dochter bij haar vader si zal ik wel wat hapjes en een lekkere borrel klaar zetten en misschien naar de bioscoop. Kijken of dat voldoende is om er weer wat van op te knappen.

Bij mij is het een iets langer aanhoudend dipje. Hoop dat er gauw weer een lichtpuntje is anders misschien een keer blowen dat schijnt ook dat je daar wel happy van wordt al is het maar tijdelijk, ff ontspannen. Alhoewel ik ook daar wel eens horrooverhalen over hoor, dat het verkeerd kan vallen en je dan nog dieper in je dipje zit.

Biene M.

Biene M.

24-03-2010 om 08:52

Blowen

Als je in een dipje zit en je hebt nog nooit geblowd, dan is dit ook zeker niet het moment om er mee te beginnen. Blowen kan voor een ontspannen gevoel zorgen, maar het kan ook aanwezige gevoelens versterken. Daar zit je nu niet op te wachten lijkt me.

Blowen!

Wilde het meteen uitgillen DOE HET NIET!!! En zeker niet met dit doel en met jouw geestelijke gesteldheid!!! Ik ben er 16 jaar geleden om precies dezelfde reden mee begonnen en was binnen een mum van tijd geestelijk totaal afhankelijk geworden. Niemand in mijn omgeving wist ervan omdat ik het altijd 's avonds thuis deed als de muren op me afkwamen. Als ik het spul niet in huis was, raakte ik in paniek bij het idee een avond "nuchter" door te brengen. Na 3 jaar ben ik -zonder hulp- van het ene op het andere moment cold turkey gegaan. Het heeft heel, heel lang geduurd voor ik mijn emoties, zowel positieve als negatieve, puur natuur kon beleven. Het is en blijft een verdovend middel.

Fély

koentje

koentje

24-03-2010 om 18:03

Moyodo

als je depressie niet al te zwaar is kan het zijn dat st.Janskruid helpt! Wees wel consequent met innemen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-03-2010 om 18:31

Sint janskruid

Sint Janskruid kan helpen bij milde depressies maar het kan ook bijwerkingen hebben. Hier meer info over Sint Janskruid: http://vita-info.nl/2009/01/st-janskruid/

Moyodo

Moyodo

24-03-2010 om 23:04 Topicstarter

Lekker ego

Ik denk dat ik gewoon binnenkort lekker ego naar de kapper ga en iest nieuws laat doen en naar de masseuse en misschien wel een dagje/nachtje weg alleen dan. Kan mij vriend het een keer overnbemen van mij en ik ga lekker uitwaaien aan het strand en overnachten. IK heb vroeger wel eens geblowd, heel zelden en vond het niet een szo bijzonder.
Ga er dan ook maar niet aan beginnen nu ik bijna niet meer rook.Misschien af en toe Valeriaan tabletje...of ik ga fietsen met de hondjes of de bossen in. Eigenlijk moet ik gewoon zelf een duwtje krijgen om ermee te beginnen, ik ben een beetje kluizenaar op het moment geloof ik.... Kleding kopen hoef ik nu niet te doen , eerst ff weer op gewicht zijn, anders raak ik weer gefrustreerd als ik in de passpiegel kijk.

Klinkt goed moyodo, en ik heb nog een tip:

lees eens "een jaar voor jezelf" van Mira Kirshenbaum. Gaat erover dat vrouwen zichzelf zo vaak voorbij lopen en dat ze eigenlijk meer tijd voor zichzelf moeten nemen. Zij zet een plan op hoe je, zonder werk/huis/gezin te verwaarlozen, toch een jaar lang meer aandacht voor jezelf kunt inbouwen... in de hoop dat er na dat jaar zoveel veranderd is dat je het op een andere manier kunt voortzetten. De aandacht voor jezelf bedoel ik.

met veel leuke voorbeelden waardoor je ziet hoe verschillend de behoeftes liggen en hoeveel kanten je op kunt denken als je het hebt over "iets-voor-jezelf-doen".

Moyodo

Moyodo

25-03-2010 om 09:35 Topicstarter

Bedankt goede tip

Lijkt mij een leuk boek....dank je. Lees nu niet zoveel en zo wel dan over hoe ik het beste met mijn kind om kan gaan en alles over haar stoornis, maar als ik de laatste 2 boekjes uitgelezen heb wordt het tijd voor iets voor mezelf.

Puck

Puck

25-03-2010 om 10:14

Bedankt rode beuk

Ik ga eens kijken of ik dat boek in de bieb kan lenen. Anderhalf jaar geleden ben ik ingestort met depresieve klachten die (bleek) veroorzaakt werden door een biologische orzaak. Ik maak te weinig serotonine aan. Het afgelopen jaar heb ik alles weer langzaam opgebouwd en ervaren dat tijd voor jezelf erg prettig is en rust geeft. Maar nu ik bijna weer helemaal "terug" ben merk ik dat werk etc. nu ook weer meer tijd kosten waardoor er minder tijd voor mezelf overblijft. En die tijd voor mezelf heb ik nu juist zo leren waarderen en zou ik graag willen behouden. Lijkt me een boeiend boek, dank voor de tip.

Moyodo: je geeft zelf het antwoord!

Als de zorg voor je kind heel veel energie kost en het lukt niet om regelmatig wat tijd voor jezelf te maken... dan weet je toch eigenlijk al wat je te doen staat? Hoef je dat boek niet eens open te slaan ... wat je zegt over het wel lezen van boeken over je kind en niet lezen van boeken over je eigen welbevinden - dat is de clou!

Moyodo

Moyodo

25-03-2010 om 15:13 Topicstarter

Leenboeken

Niet helemaal zo als het nu lijkt, want normaal lees ik niet zo veel over de stoornis, maar deze boeken heb ik te leen van mijn ondferwijcconsulent en moet ze binnenkort weer terug geven. Vandaar dat ik deze even snel door wil nemen en kijken of het nog iets toevoegd aan wat ik al weet.
Daarna kan ik mij helemaal op iets voor mij concetreren, naast de steeds terug kerende problemen in het dagelijkse leven rond opvoeding thuis en stress rond school. Ik denk trouwens al te weten waardoor ik nu even op het randje loop, de onzekerheid of zij wel of niet naar SO kan. Ik zit echt denkbeeldig nagels te bijten en moet wachten tot ik telefoontje krijg.

Uiterlijk 31 maart weet ik het en dan zal er of een klein wereldje instorten en weet ik het op dat moment dan ook helemaal niet meer of ik ga een taart kopen en feest vieren.Het zal een hoop druk schelen als zij daar wel terecht kan en nog beter zijn als zij er nu al heen kan voordat het op regulier onderwijs fout gaat.

Pilates

ik doe sinds een maand of 3 eens per week een uur aan pilates, hele prettige instructeur ook. Ik vind het echt heel goed, het lukt mij om minstens een half uur van de 50 minuten in mijzelf gefocused te zijn en ook nog eens aan mijn lijf te werken, na zo'n les voelt het in hoofd en lijf weer helemaal op orde. Het is een beetje yoga, ik ga er met plezier naar toe.

Ik ga straks weer gewoon fitnessen en dat vind ik veel minder leuk, is zo'n 'moeten'.

Moyodo

Moyodo

26-03-2010 om 12:37 Topicstarter

Ken dat

Ik wil ook weer sporten, maar dat gaat eventjes goed en dan is het weer een verplichting. Ik heb op een cursus gezeten daar moest je ook een soort yoga doen, maar dat is niets voor mij. Ik heb daar teveel lichamelijke klachten voor, vooral rug en nek, dus ik moet erg uitkijken wat ik doe. Ik denk dat ik iets met zwemmen ga doen en veel fietsen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.