Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Aspartaam

Omdat ik in een ander draadje aanhaalde dat wetenschappelijk bewezen is dat aspartaam kankerverwekkend is, en daar een diskussie over ontstond, open ik hier het onderwerp, voor wie het interessant vind daarover van mening te wisselen.

Misschien ben ik te makkelijk met zeggen dat het per definitie kankerverwekkend is (ik heb jaren geleden eea aan onderzoek gedaan wat mij voldoende info aan schrikbarend berichtgeving opleverde om, voor zo ver ik dat in mijn macht heb, aspartaam te weren en te hebben geconcludeerd dat het kankerverwekkend is).
Wanneer ik het nu google, zie ik evenzoveel sites die hard roepen dat het wetenschappelijk niet bewezen is, als die zeggen dat dit wel het geval is.

Amk reageerde op mijn stelling dat het kankerverwekkend was met:

" niet snel reageer ik op hoaxes over voeding, maar aspartaam is niet kankerverwekkend.

Het is wel een risicostof voor mensen met phenylketonurie (PKU) (waar het hielprikje voor is om het op te sporen) zij kunnen niet tegen het omzettingsproduct fenylalanine.

Veel suikervrije producten bevatten aspartaam als zoetstof. Aspartaam bestaat uit twee aminozuren, één ervan is fenylalanine (40%). Omdat dit dus een gevaar op kan leveren voor mensen met PKU wordt er een waarschuwing op de producten geplaatst.

De aminozuren waar aspartaam uit bestaat zitten van nature al in al onze voedingsstoffen en hebben we gewoon nodig om gezond te kunnen blijven.

Kijk eens bij www.food-info.net over neutrale informatie over voedingsmiddelen en hun toevoegingen. Deze site is gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek en wordt voor de EU beheerd door de Wageningen Universiteit.

Maar ga alsjeblieft niet onjuiste en ongefundeerde info rondgooien. "

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

20-12-2009 om 20:11

Lunamaya

Kun je dan ook zelf komen met wetenschappelijke publicaties waaruit zou blijken dat het kankerverwekkend is. Je bent nu wel heel vaag met "misschien ben ik wel te makkelijk" en "voor zoverhet in mijn macht ligt". Niet echt wetenschappelijk lijkt mij....
En ook in sinaasappels zitten stoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn. Moet je die dan ook maar mijden?

lunamaya

lunamaya

20-12-2009 om 20:31 Topicstarter

Amk

hier dan mijn reactie
Net zo goed als ik misschien te makkelijk roep dat het "kankerverwekkend is" vind ik dat jij nogal hard roept dat het niet ongzezond is. Je geeft me een link van een site (die ik er trouwens prettig uit vind zien en gelijk bij mijn favorieten heb gezet), evenzoveel links zou ik je kunnen geven die het tegengestelde beweren.
Ik had beter kunnen zeggen dat het een ronduit omstreden zoetstof is, want dat is wel wat duidelijk wordt als je op zoek gaat naar heldere informatie over het onderwerp. Voor mij in ieder geval allemaal genoeg redenen om het niet in mijn lichaam te willen, en al helemaal niet in dat van mijn kind.
Wat me verder opvalt is dat je de indruk geeft dat het een "gezonde toevoeging" is. Volgens mij is dit dus echt niet zo. Dat aspartaam zoals jij aangeeft uit aminozuren bestaat en dat we aminozuren nodig hebben, zegt natuurlijk niet dat de stof aspartaam "gezond" is!

Hier even een paar linkjes die ik interessant vond:
Onderstaande link wordt niet wetenschappelijk in bewezen dat aspartaam kanker verwekkend is, maar wordt wel duidelijk gemaakt dat de zogenoemde bewijzen dat het geen gezondheidsrisico's veroorzaakt erg omstreden zijn.
http://www.vkblog.nl/bericht/275912/De_gevaren_van_aspartaam_(smaakvervanger_bij_bijv_cola_light)

http://www.politics.be/persmededelingen/10527/

lunamaya

lunamaya

20-12-2009 om 20:39 Topicstarter

Puck2

Ik was nog bezig met mijn bericht, in mijn vorige posting iets meer achtergrond over mijn reactie.
Verder was het niet mijn bedoeling hier een grote discussie over op te werpen maar heb ik in mijn bezorgdheid om mijn dochter een wat ongenuanceerde uitspraak gedaan, waarvoor ik terecht op het matje geroepen werd... Ik zelf ben helemaal niet zo'n wetenschapsmens, en je zal dus ook snel wat "vage reacties" van mij kunnen verwachten... Wel realiseer ik me dat ik niet zomaar in het luchtledig wat kan roepen, en ben ik best bereid eea aan informatie door te geven wat ik van derden ontleen, die zich wel meer wetenschappelijk kunnen funderen.

amk

amk

20-12-2009 om 20:55

Sinaasappel

aspartaam is niet ongezond, maar het is ook geen noodzakelijke aanvulling op ons voedingspatroon. We kunnen zonder. Dat probeer ik zelf ook zo veel mogelijk.
Maar het is niet kankerverwekkend. Juist deze fabel leidt een geheel eigen leven. Daarom reageerde ik daar ook zo fel op. Bewust met voeding omgaan is wel belangrijk, maar voeding is de nog nooit zo veilig geweest als de laatste jaren. Er is meer bekend over de gevolgen van bv bestrijdingsmiddelen, het arsenaal aan geautoriseerde middelen is behoorlijk verkleind, maar ook de residugrenzen zijn naar beneden aangepast.
Bonafide bedrijven in de sector hebben natuurlijk helemaal geen belang bij producten die gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid, kost hun hun naam en vooral omzet. Laat onverlet dat je zelf kritisch moet blijven.

In een sinaasappel zitten kankerverwekkende stoffen en verdachte stoffen. Toch noemen we die gezond.
Een veel door mij aangehaalde link in dit soort discussies is deze: http://groenerekenkamer.nl/herp

het gaat mij met name over de opsomming van de ingredienten van de sinaasappel.In een sinaasappel zit:

Arginine (stimuleert de aanmaak van groeihormoon)
Amylalcohol ( mogelijk gevaarlijk)
H20(water)
Octylalcohol(?)
2- hydroxypropaan- tricarbonzuur (irriterende stof)
Decylaldehyde(mogelijk kankerverwekkend)
D-limoneen(?)
Choline(verbetert het geheugen van proefdieren)
Methanol(soort alcohol, kan blindheid en de dood veroorzaken)
Oxaalzuur (zit ook in spinazie en om het te neutraliseren eten we er een ei bij. Een ei bij een sinaasappel?)
Hesperidine (?)
Asparagine (?)
Tyramine (mogelijk de grondstof van een pil tegen depressies)
Synefrine (?)
Fructose (een zoetere vorm van suiker)
Sucrose (suiker)
Tangeretine (?)
Formaldehyde(precies dezelfde stof als het verondersteld kankerverwekkende spaanplaatgas)
2 Keto L gulonolaceton (mogelijk gevaarlijk)
Polygalacturonzuur (?)
Anthocyanine (zwakke broertje van cyanide)
Caroteen (een vitamine die mogelijk tegen kanker beschermt, maar valt in de praktijk nogal tegen)
Ascorbinezuur (Vitamine C)

Daarom verwijs ik graag naar de food-info site. Dit is een neutrale wetenschappelijk onderbouwde site. Als je daar gaat rondneuzen zie je bv ook dat wanneer dingen niet bekend zijn zij dit vermelden. Het is daardoor erg toegankelijk. Tewijl echte wetenschappelijke publicaties voor 'gewone' burgers bijna niet te lezen zijn zonder degelijke voorkennis. En daardoor komen de verhalen over kankerverwekkendheid in de wereld. Er worden delen uit het onderzoek of juist alleen de vooronderstellingen van het onderzoek gebruikt, terwijl dan verderop in het stuk door de onderzoekers wordt aangegeven dat zij het niet hebben kunnen bewijzen.

Primavera

Primavera

20-12-2009 om 21:38

Archief

Hallo Lunamaya,

In het archief is het onderzoek wat in de tweede link (2005)aangehaald wordt al uitgebreid uitgeplozen en besproken. Ik copy & past even hieronder:
< << << << << << <<

Het onderzoek werd op ratten gedaan en het is dus nog maar te zien of de resultaten ook voor mensen gelden, maar laten we daar voor het gemak an de discussie maar even van uit gaan.

Wat is het goede nieuws dan?

Nou ten eerste bleken ALLE mannelijke ratten ook al kregen ze een dosis die gelijk stond aan 50 maal de amerikaanse maximale dosis per persoon en dat iedere dag hun hele leven lang GEEN statistisch significante verhoogde kans op leukemie en lymfomen te hebben. Mannen kunnen zich dus letter te pletter aan Aspartaam eten en drinken, ze zullen er geen leukemie van krijgen.

Bij de vrouwtjes ratten bleek er wel een statistisch iets verhoogde kans te zijn bij een dosis die gelijk staat aan 20mg/kg. Dat is de helft als wat nu in Europa als hoogste dagelijks veilige dosis wordt beschouwd. Het blijkt echter dat mensen in hun dagelijkse leven slechts 1/10 tot 1/7 van deze dosis per dag nemen. Dus ik zie echt geen acuut gevaar voor de bevolkingsgezondheid. Hoogstens kan de maximaal aanbevolen hoeveelheid wat naar beneden worden bijgesteld.

Verder is er ook voor vrouwen nog verheugend nieuws als deze resultaten van ratten ook voor mensen gelden. Ondanks de tumoren bleken AL deze ratten namelijk net zo lang te leven als ratten die geen aspartaam kregen. Aangezien er geen tussentijdse autopsie of onderzoek naar de tumoren werd gedaan is het onmogelijk te zeggen wanneer deze gevormd zijn. Of het zijn zeer langzaam groeiende tumoren of ze vormen zich pas zeer laat in een rattenleven vol aspartaam. Misschien is aspartaam dan wel alleen gevaarlijk voor vrouwen na de menopause of nog later. Het moet nog onderzocht worden waarom deze tumoren niet dodelijk zijn. In ieder geval kun je dus de conclusie trekken man of vrouw ook al drink je je hele leven enkele liter aspartaamgezoete frisdrank per dag en eet je je ongans aan lightspul, je zult er geen dag eerder dood van gaan. (Althans niet door de aspartaam, misschien wel door de overigens ongezonde levensstijl.

En nu het slechte nieuws: Ondanks dat de ratten die aspartaam kregen gemiddeld minder voeding per dag namen, ze bleken toch niet slanker te zijn dan hun soort genootjes zonder aspartaam in hun dieet.>>>>>>>>>>>>>
Zelf ben ik geen fan van zoetstoffen, omdat die toch voornamelijk een reactie op de anti-suiker hype van daarvoor is en niet helpt om slank te blijven. Ik heb echter ook niet het idee dat je ze als de pest hoeft te mijden. Zo goed als alles blijkt op een één of andere manier een één of andere vorm van kanker te bevorderen, als je het maar veel en vooral vaak genoeg neemt.
Denk niet dat je vervolgens veilig naar natuurlijke zoetmiddelen kan uitwijken, want het is al jaren vastgesteld dat honig ook kankerverwekkende stoffen bevat. Zie http://www.nu.nl/gezondheid/1301341/veel-honing-bevat-kankerverwekkende-stof.html
Groeten Primavera

Annet

Annet

20-12-2009 om 22:49

'te' is nooit goed

Zelfs mijn zoontje van 7 kent deze uitspraak al. Met elke voedingstof moet je oppassen. Er is altijd een 'te veel', dat geldt zelfs voor water.
Voor mij betekent dat een zeer beperkte inname van kunstmatige zoetstoffen voor mijn kinderen, met name omdat zij in gewicht erg licht zijn. Het is dus snel 'te veel'.
Voor mijzelf ben ik minder precies maar in de praktijk blijkt ook mijn inname erg mee te vallen en dat terwijl ik bewust kunstmatige zoetstoffen gebruik om suiker te laten staan.
Ik herken de reactie van Primavera dus wel.

lunamaya

lunamaya

21-12-2009 om 15:29 Topicstarter

Fijn

prettig om geruststellende berichten van jullie te horen. Ik heb een iets minder naar gevoel bij het geven van amoxicilline aan mijn dochtertje van nog geen 2, waar aspartaam als zoetstof in zit.
Toch blijf ik het wantrouwen en vind ik een uitspraak van amk "aspartaam is niet ongezond" niet kloppen gezien de tegenstrijdige berichten die je krijgt over aspartaam. Het is dus niet wetenschappelijk bewezen slecht, maar er zijn wel erg veel mensen met slechte ervaringen ermee. Voor mij genoeg reden om er voorzichtig mee te zijn.
Verder ben ik me erg bewust van het "te veel" principe. Ook te weinig is niet altijd goed is mijn ervaring (ik eet bijvoorbeeld al jaren heel gezond, omdat ik fyziek nogal gevoelig ben en omdat ik me bij een gezond voedingspatroon goed voel). Maar het valt me op dat mijn weerstand er niet beter op is geworden en wanneer ik een keertje minder gezond eet, ik daar vaak last van krijg. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.
Groeten,
Lunamaya

amk

amk

21-12-2009 om 20:13

Verschil

ik schrijf bewust dat het niet ongezond is, maar daarmee ook heel bewust niet dat het gezond zou zijn. Het is een gezondheidsneutrale stof.

Het is een naar mijn idee niet noodzakelijke stof in levensmiddelen.

Die slechte ervaringen zijn niet statistisch aangetoond, het zijn casus beschrijvingen. Maar niet aangetoond in gedegen onderzoek. Het is meer wie het hardste schreeuwd heeft gelijk. En dat gaat dan een eigen leven leiden.

Gerucht

het laatste gerucht wat ik over aspartaam hoorde ( van mijn fysiotherapeut die een cursus voedingsleer doet):vanaf 2012 schijnt alle aspartaam in voedingsmiddelen verboden te zijn.

Neehee

Nee, in dat jaar vergaat de wereld, zo was het toch?

Groeten,

Temet

amk

amk

21-12-2009 om 21:55

Week

ik zal die vraag eens in de week leggen bij onze in voedingsmiddelen regelgeving gespecialiceerde afdeling.

rosa

rosa

22-12-2009 om 08:35

Want het is slecht?

Aspartaam is slecht, en daarom wordt het over 2 (!) jaar verboden?
Lijkt me stug.

amk

amk

22-12-2009 om 09:49

Gevraagd

ik heb de vraag bij onze regeltjes afdeling neer gelegd.
Maar die afdeling is 4 januari pas weer bereikbaar.
tot die tijd dus even geduld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.