Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kiki

Kiki

16-03-2010 om 22:31

B12 tekort, wanneer verdwijnen de klachten

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en wegens aanhoudende vage klachten die wel steeds erger worden.

Vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn, gewichtsverlies (weer), slapende vingers, lage bloeddruk, kortademigheid enzovoorts.
Deze klachten heb ik al twee jaar en waren dermate vaag dat ik (en de huisarts) het altijd op stres, terugkerende astma, en hormoonschommelingen door mijn twee zwangerschappen + periode van borstvoeden gegooid hadden. Vermoeidheid weet ik aan het niet doorslapen van de kinderen en zo ook de hoofdpijn.

Enfin, vandaag bloed laten prikken en ik heb vermoedelijk een B12 tekort en dat zou simpel op te lossen zijn met drie-maandelijkse injecties. Want het is een opnameprobleem.
Vandaag wat zitten lezen over B12 tekorten en er gaat een wereld voor me open.
Echt zo balen dat ik hier niet eerder achter ben gekomen, twee jaar kwakkelen voor niets.

Maar wat ik nu wil weten is helpen die B12 injecties goed en wanneer verdwijnen die klachten? Voel ik me straks weer als herboren of blijf ik gewoon voor altijd kwakkelen. Zijn er nog bijwerkingen te verwachten bij die injecties?
Ik zoek sowieso nog even verder, maar ik dacht dat er misschien ook hier op het forum wel mensen zijn die dit hebben.
Ik hoor graag jullie ervaringsverhalen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carmen

Carmen

16-03-2010 om 22:39

Tabletjes

Een vriendin van mij gebruikt tabletjes. Ze slikt er maar een per week, want haar B12 werd met een tablet per dag al snel juist te hoog. Hoe dan ook, het werkt blijkbaar vrij snel.

Carmen.

Puck

Puck

16-03-2010 om 23:21

Niet snel

Niet zelf ervaring maar iemand in mijn omgeving wel. Die haalde al jaren eens per maand een B12 injectie en is toen zelf gaan afbouwen omdat het wel goed ging. Maar na een half jaar ging het helemaal niet meer goed en kreeg ze vooral klachten van moeheid, concentratievermogen, etc. Ze was niet meer in staat om nog 100 meter te lopen, laat staan een fulltime baan uit te oefenen. Ze heeft vanaf dat moment wekelijks injecties gekregen en is volledig de ziektewet ingegaan. Na 12 maanden was ze weer zover dat ze 2 uur per dag aanwezig kon zijn op het werk en na een maand of 3 voelde ze zich weer oke. Op dit moment zit ze op 1x per maand een injectie en verder afbouwen mag dus niet meer. Ze kwakkelt nu niet, maar moet dus wel die spuiten blijven halen.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-03-2010 om 07:55

Grappig kiki

Dit is bij mij een paar maanden geleden geconstateerd. Ik dacht dat ik zo'n dweil was door mijn reuma, maar het bleek een ernstig B12-tekort. Ik word nu tweemaal per week geprikt. Mijn symptomen waren/zijn vooral: extreme moeheid (letterlijk dagdromen van een bed), altijd koude handen en voeten, een belabberd geheugen (ook voor echt belangrijke dingen), de concentratie van een vlieg. Het is helaas nog niet veel beter. Het duurt best lang voor die prikken aanslaan, vermoed ik.
Succes ermee, wel fijn om te weten wat het is, toch? Ik was echt opgelucht, had tegen die tijd al een paar keer gedacht dat ik misschien wel een heel andere ziekte had.
Groetjes
Massi

Rembrand

Rembrand

17-03-2010 om 08:50

Kiki.

Is er ook geprikt op je schildklierfunctie ?
M.

Kiki

Kiki

17-03-2010 om 10:05

Hoi rembrand,

Ze hebben op een heleboel geprikt. Ook op suikerziekte, inderdaad schildklier en op B12 en nog een lading andere dingen.

Ik krijg de definitieve uitslag over 14 dagen.

Ik moet zeggen Massi, het is wel een opluchting inderdaad dat het niet in mijn hoofd zit. Ik vond mezelf al een watje, dat zwangerschappen zo'n aanslag pleegden op mij.
En inderdaad had ik ook echt grote concentratieproblemen en ook continu koude handen en voeten. Ik dacht dat de concentratieproblemen gewoon zwangerschapsdementie was.
Zo had ik trouwens voor alles wel een reden

Moet jij iedere week prikken? Mijn huisarts had het over eens per twee of drie maanden. Is dat dan optimistisch?

Puck

Puck

17-03-2010 om 11:26

Kik

In het begin zal je vast en zeker veel vaker moeten gaan prikken om je tekorten zo snel mogelijk aan te vullen. De tabletjes waar Carmen het overigens over heeft zijn maar in een heel beperkt aantal gevallen mogelijk. Als je lichaam de B12 niet opneemt kun je kilo's pillen slikken zonder resultaat. Dan moet je dus levenslang aan de prikken. In het begin vaak, tot 2x per week en later tot maximaal 1x per 2 maanden. Ik heb gisteren n.a.v. jouw vraag zitten googelen en een langere periode dan 2 maanden wordt afgeraden.

Tinus_p

Tinus_p

17-03-2010 om 12:21

Driemaandelijks?

Kiki:
'Enfin, vandaag bloed laten prikken en ik heb vermoedelijk een B12 tekort en dat zou simpel op te lossen zijn met drie-maandelijkse injecties."
Als dat het behandelplan is, dan verdwijnen je klachten niet. In jouw geval; wekelijks een spuit, minstens 10 keer, maar waarschijnlijk langer (simpele vuistregel: je kunt pas afbouwen als je na en week niet het gevoel hebt dat je weer toe bent aan een shot). Je voelt waarschijnlijk snel verbetering, maar het kan lang duren voordat je je weer 100% voelt.

MariaV

MariaV

17-03-2010 om 12:39

En wat moet de huisarts precies testen?

Ik vermoed dat ik ook een B12-tekort heb. Maar mijn huisarts zegt dat ik geen bloedarmoede heb, dus waarschijnlijk geen B12-tekort. Is het zo simpel, of moet ik vragen of hij verder kijkt?
Maria

Tinus_p

Tinus_p

17-03-2010 om 13:25

Mariav

Maria:
"Ik vermoed dat ik ook een B12-tekort heb. Maar mijn huisarts zegt dat ik geen bloedarmoede heb, dus waarschijnlijk geen B12-tekort. Is het zo simpel, of moet ik vragen of hij verder kijkt?"
Waarom vermoed je zelf dat je een tekort hebt?
Overigens; je hebt gelijk, je kunt een B12 tekort hebben zonder bloedarmoede, en juist zo'n tekort is erg schadelijk. Testen is eerst B12 meten, bij lage of laagnormale waardes homocysteine en MMA meten.

(biochemisch is t allemaal errug simpel)

Terpi

Terpi

17-03-2010 om 14:47

Ik heb het ook...

en de prikken sloegen bij mij maar langzaam aan. Achteraf gezien kan dat ook zijn omdat er *naast* het geconstateerde vit B12 tekort ook nog andere zaken speelden die mij oververmoeid en dweilerig maakten. Ik kreeg eerst twee maanden elke week een spuit en daarna maandelijks. Nu blijkt mijn tekort voldoende aangevuld maar voel ik me nog steeds een dweil, dit vanwege het herstellen van een conisatie 2 weken geleden.

Tinus_p

Tinus_p

17-03-2010 om 14:57

Terpi

Terpi:
"Nu blijkt mijn tekort voldoende aangevuld (..)"
Vergeet niet dat bloedwaardes voor B12 niet zoveel meer zeggen als je injecties krijgt.

MariaV

MariaV

17-03-2010 om 15:39

Tinus

Ik kreeg nota bene van mijn psycholoog een lijstje met symptomen, en ik herken vrijwel alles. Op dat moment ben ik dus naar mijn huisarts gestapt, die met het bloedarmoedeverhaal kwam. Als ik B12-tabletten slik, gaat het langzamerhand iets beter. Stop ik weer, dan krijg ik vrijwel meteen weer zweertjes op mijn tong en in de weken daarna verergeren mijn depressieve gevoelens en word ik weer erg moe, slap, onhandig, ongeconcentreerd, lange menstruatie etc. etc. Maar dit is mijn eigen, niet-wetenschappelijke ervaring en de arts gooit het puur op depressie. Vandaar dat ik wel eens een serieuze test zou willen.
Maria

Tinus_p

Tinus_p

17-03-2010 om 15:49

Mariav2

Maria:
"Vandaar dat ik wel eens een serieuze test zou willen."
Jups. Kan de huisarts zo aanvragen, elk huisartsenlab kan dat meten. Er is genoeg reden voor.

(meet meteen vit D ff, tekort komt mss nog wel vaker voor)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-03-2010 om 16:00

Maria

Mijn huisarts laat standaard bij al dit soort klachten prikken op bloedarmoede, Vit. B12 tekort, Vit. D tekort en schildklierfunctie (plus nog wat basistests). Maria, gewoon even mondig zijn en erop staan dat je daarop geprikt wordt!

Vit d!

ik zou zeker ook het vit. D laten prikken *google maar eens op vit. D ...

Terpi

Terpi

17-03-2010 om 20:25

Tinus_p

verklaar je nader? Zou mijn vitB12 niet in orde kunnen zijn dan nog steeds? Ondanks hoge waardes?

MariaV

MariaV

17-03-2010 om 20:52

Wow, bedankt

Kijk, daar kan ik wat mee. Ik ben al bijna een jaar aan de AD (met reden hoor) maar het herstel gaat tergend traag, en volgens mijn psych heb ik geen depressief karakter (dacht ik ook niet). Als dit meespeelt, verklaart dat veel. Ik ga er achteraan.
Nog een laatste vraagje: zou ik moeten stoppen met de vitaminepillen voordat er geprikt wordt (vind ik eng)? Enig idee hoe lang van tevoren?
Maria

Massi Nissa

Massi Nissa

17-03-2010 om 21:01

Terpi

Wat Tinus zegt, heb ik ook gehoord van de huisarts. Bloedwaardes kunnen enorm stijgen als je injecties krijgt, wat niet wil zeggen dat het tekort in je lichaam is opgelost of dat de gevolgen van een langdurig B12-tekort op slag verdwenen zijn. Vergelijk het met iets als ondervoeding: dat kan niet worden opgelost door simpelweg een (of tien, of twintig) verantwoorde maaltijden tot je te nemen.
Ik heb trouwens vandaag gehoord dat mijn B12-waarde nog steeds idioot laag is, iets van 200-250 onder wat het zou moeten zijn. Heb er eigenlijk weinig verstand van, maar het was me duidelijk dat het nog even gaat duren.
Kiki, weet je al meer?
Groetjes
Massi

Terpi

Terpi

17-03-2010 om 21:09

Massi

Kijk, dat is een duidelijk verhaal, dat kan ik plaatsen. Wat ik niet kon plaatsen is het moe blijven, ook ruim voor de operatie. Ik zal er mijn huisarts nog eens op bevragen als ik er toevallig toch ben, ik neem aan dat er verder weinig anders aan te doen is dan gewoon afwachten en intussen gezond leven En dat ik een langdurig tekort had was zeer duidelijk, ik zat zo ongeveer op het nulpunt Thx voor je toelichting!

Kiki

Kiki

17-03-2010 om 21:19

Vandaag maar weer de huisarts opgebeld

ik krijg over twee weken pas de uitslag Massi.

Maar al wel even gevraagd hoe het zat met die injecties en dat ik gelezen had dat om de twee/drie maanden wat optimistisch gesteld was.

Nou heb ik dus een huisarts in opleiding, dus die ging het vragen aan de gewone huisarts en die belde me weer terug.
Kwam erop neer dat ik eerst de uitslag af moest wachten, want hoewel het waarschijnlijk wel zo was, was nog niets definitief en ik moest niet van tevoren alles op het internet zoeken.

Na de uitslag zouden we dan wel verder praten.

Dus nou weet ik nog niets. Nou ja, bloedarmoede had ik sowieso. Dat konden ze me wel vertellen.

Waar ik nou wel benieuwd naar ben, hoe ontstaat nou zoiets. Heb ik iets gedaan? Niet gezond genoeg geleefd?

Waarom heb ik 25 jaar nergens last van en na de bevalling van mijn oudste ineens overal last van. Waarom stopt mijn lichaam ineens met B12 aanmaken. Er staat overal wel wat het is, maar niet waardoor het komt.

Kiki

Kiki

17-03-2010 om 21:30

Uhm, wat ik net lees

De status van vitamine B12 gedurende het eerste levensjaar is sterk afhankelijk van hoeveel vitamine B12 er binnengekomen is gedurende de zwangerschap, en is dus sterk afhankelijk van de vitamine B12 status van de moeder.

Dus ik heb te weinig B12, kennelijk ook al tijdens mijn zwangerschap en ik geef nog steeds borstvoeding.

Dus dan krijgen mijn kinderen dit ook?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-03-2010 om 22:38

B12

Er kunnen heel veel verschillende oorzaken zijn voor vit. B12 tekort, varierend van het niet of te weinig eten van dierlijke producten als vlees en eieren, teveel alcohol drinken, het nemen van bepaalde medicijnen tot het hebben van bepaalde ziektes. En dan heb je nog het verschil tussen of je simpelweg te weinig/geen vit. B12 binnenkrijgt of dat je lichaam de vitamine B12 die je binnenkrijgt domweg niet opneemt. Hier trouwens een handige link naar de Stiching B12 tekort http://www.stichtingb12tekort.nl/
Het feit dat je pas na jaren klachten krijgt komt omdat je lichaam in eerste instantie over ruime reservehoeveelheden B12 beschikt; pas als deze verbruikt zijn kan je klachten krijgen. Als je zwanger bent verbruikt je lichaam veel meer B12 dan normaal. Overigens schijnt de beste behandeling te bestaan uit een aanvangsdosering van 10 injecties in 5-10 weken, waarna overgegaan kan worden op een onderhoudsdosering. Soms kan het echter zelfs nodig zijn om 1 of 2 injecties per week gedurende een jaar te krijgen voordat je op een onderhoudsdosering overstapt. En niet stoppen met de prikken inderdaad als er hoge waardes uit de bloedtesten komen! Die waardes zijn dan vals. Veel mensen hebben hun hele leven lang regelmatig injecties nodig om te waarborgen dat het lichaam beschikt over voldoende B12.

reina

reina

18-03-2010 om 07:05

B12-tekort (ot)

Ik had daar tot vorig jaar nog nooit van gehoord en nu hoor ik het 'overal' om me heen. Al ken ik niemand bij wie de klachten echt verdwenen na de injecties, wel verminderden. Ik vraag me af waarom artsen nu opeens zo vaak met die constatering komen?

Tinus_p

Tinus_p

18-03-2010 om 10:56

Reina

Reina:
"Ik had daar tot vorig jaar nog nooit van gehoord en nu hoor ik het 'overal' om me heen. Al ken ik niemand bij wie de klachten echt verdwenen na de injecties, wel verminderden. Ik vraag me af waarom artsen nu opeens zo vaak met die constatering komen?"
Das een goede vraag. Ik vermoed zelf, dat het komt door de MMA-test (MMA is een stof waarvan de concentratie in bloed verhoogd is bij een B12 tekort). Die is nu sinds een jaar of 5 uitontwikkeld; daardoor is duidelijk geworden dat er veel mensen rondlopen met een miskend b12-tekort. Die kennis druppelt nu langzaam door richting de (huis)artsen.
Overigens; vroeger was bloedarmoede het eerste gevolg van B12-tekort. Maar foliumzuur kan ahw die rol van b12 overnemen en voorkomen dat je bloedarmoede krijgt, en doordat we gemiddeld veel gezonder eten dan 50 jaar geleden krijgen we meer foliumzuur binnen. Tegenwoordig veroorzaakt B12-tekort 'alleen maar' ophoping van MMA, en dat is een giftig stofje.
(de engelse versie van wikipedia heeft uitgebreide beschrijving van de biochemie http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12)

Tinus_p

Tinus_p

18-03-2010 om 11:01

Bloedwaardes (terpi/massi)

Massi tegen Terpi:
"Wat Tinus zegt, heb ik ook gehoord van de huisarts. Bloedwaardes kunnen enorm stijgen als je injecties krijgt, wat niet wil zeggen dat het tekort in je lichaam is opgelost of dat de gevolgen van een langdurig B12-tekort op slag verdwenen zijn. Vergelijk het met iets als ondervoeding: dat kan niet worden opgelost door simpelweg een (of tien, of twintig) verantwoorde maaltijden tot je te nemen. "
Jups. vziw is er geen sluitende verklaring waarom die bloedwaardes zo onbetrouwbaar zijn. Belangrijk is iig dat de meeste B12 niet in je bloed zit, maar opgeslagen in je lever.
Mijn privee-theorie is dat je bloedwaarde normaalgesproken wordt geregeld door je lever (die B12 in en uit je bloed haalt naar behoefte), maar dat bij injecties die regeling door je lever niet meer goed werkt, en dat je bloedwaardes worden bepaald door de hoeveelheid die er vanuit je spier (waar de spuit is ingezet) je bloed inlekt. Mar deze theorie ruil ik graag in voor een betere (biochemie is zo'n leuk vak, zucht....).

Terpi

Terpi

18-03-2010 om 11:10

Maar tinus

mijn lever deed dat al sowieso dus niet, ik kan geen vit B12 uit mijn voeding halen en moet daarom levenslang de spuiten? Haha, het wordt er mij alleen maar onduidelijker van

Tinus_p

Tinus_p

18-03-2010 om 13:06

Terpi

terpi:
"mijn lever deed dat al sowieso dus niet, ik kan geen vit B12 uit mijn voeding halen en moet daarom levenslang de spuiten? Haha, het wordt er mij alleen maar onduidelijker van "
Nou, t simpele stuk is: waarschijnlijk moet je idd levenslang spuiten.

Mien* (deels ot)

hoi Mien*, daar was je weer met je stokpaardje

Ik heb een poos terug al gegoogled op vit. D ed., maar hoe weet je hoeveel je daar van 'moet'/kunt nemen? En hoe doe je dat dan? Bij de drogist heb je wel van die supplementen, maar allemaal in verschillende hoeveelheden en soms in combi met anderen ingredienten.
Heb je voor mij wat info daarover (evt. ook voor kinderen)?

groet, heli

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-03-2010 om 15:28

Vitamine d

In principe heb je echt geen vitamine D extra nodig als je een paar keer per week buiten komt en je handen en gezicht aan zonlicht (ook in de winter) zijn blootgesteld. Je lichaam slaat via zonlicht binnengekregen vitamine D op voor tijden als er minder zon is. Daarnaast zit er ook vitamine D in volle melkprodukten, boter en margarine. Kom je niet zo vaak buiten, gebruik je altijd zonnebrandcreme of heb je een donker getinte huid dan kan je je bloed laten prikken op 25(OH)D. Ook kinderen tot vier jaar en personen boven de vijftig jaar wordt aangeraden extra vitamine D slikken. Een tekort kan je opvangen met vitamine D3 (Cholecalciferol) tabletjes. Maar een teveel aan oraal genomen vitamine D is schadelijk (in tegenstelling tot door zonlicht binnengekregen vitamine D) dus je moet nooit zomaar op eigen houtje extra vitamine D gaan slikken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.