Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

A.

A.

24-03-2011 om 18:36

Bereikbaarheid huisarts

Naar aanleiding van de discussie hierboven: het is m.i. droef gesteld met de bereikbaarheid van de huisarts en hoeveel moeite je moet doen om een afspraak te maken.

Van de week ook weer een staaltje van meegemaakt. Ik vertelde het tegen m'n man. Weet je wat hij zei?? (Extra info: we hebben een rundveebedrijf).
"Je kunt nog beter een zieke koe hebben dan een ziek kind. Als ik de veearts bel, dan komt hij, al is het midden in de nacht. Bij de huisarts moet je op sterven na dood zijn om überhaupt daar binnen te komen."

Het klinkt onwerkelijk: maar het is dus inderdaad zo. Wij hebben nog nooit tevergeefs de veearts gebeld.

A.

klaver

klaver

24-03-2011 om 19:43

Haha

ik erger me ook dood aan de bereikbaarheid van mijn huisarts. Ga vaker naar de eerste hulp dan naar ha. Zegt genoeg, denk ik.

Fiorucci

Fiorucci

24-03-2011 om 20:16

Ik...

Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn huisarts niet te bereiken was. Dat geldt ook voor de huisartsenpost.

notje

notje

24-03-2011 om 20:39

Nou

wel bereikbaar,maar toen ik 5 weken geleden mijn man liet bellen omdat ik echt heel ziek was,had de arts geen tijd om te komen.Of ik dan zelf maar wilde komen.Heb ik gedaan met de vraag of ik dan wel meteen kon liggen en niet in de wachtruimte plaats hoefde te nemen.
Ik kwam hyperventilerend aan en na overleg met de specialist moest ik door naar het ziekenhuis.Achteraf ben ik terug gegaan naar de huisarts om te melden dat ze iemand die er zo aan toe is zoals ik alleen met een ambulance mogen laten gaan.Het was een hel,ook voor mijn man,totaal onverantwoord.
Ik was op dat moment niet in staat om tegen te sputteren vandaar dat ik na de ziekenhuisopname terug ben gegaan.

ishtar

ishtar

24-03-2011 om 21:11

Ook hier

bij alle praktijken waar ik tot nog toe gezeten heb (en dat zijn er toch aardig wat, door verhuizingen) nooit een onbereikbare ha. Bij spoed altijd op dezelfde dag, en ha(assistente) en ik hebben een aardige overeenkomst in wat we denken dat spoed is.
1 keer wat moeilijker om bij de hap te komen, werd een telefonisch consult, maar achteraf was dat maar goed ook. Op dat moment was er nog niks te zien, en later op de avond hebben ze dat weer 'goedgemaakt' door de dienstdoende ha binnen een halfuur op de stoep te hebben.

Hanne.

Hanne.

24-03-2011 om 21:17

Hier ook prima

Hier is het ook geen enkel probleem. Telefoon wordt meestal vrij snel opgenomen, en als je eens tijdens de spits belt krijg je via een bandje een nummer voor spoedgevallen. Afspraak maken kan meestal vrij snel, regelmatig binnen een paar uur (zelfs al het niet veel spoed heeft).

De triage van de assistenten gaat hier ook prima, al heb ik het gevoel dat het soms ook om de manier van commnuniceren gaat. Als ik bel om een afspraak te maken, krijg ik eerst te horen dat dat natuurlijk kan, dan vragen ze waar ik de afspraak voor wil maken. En ik merk dat ik nav dat antwoord de keuze wordt gemaakt tussen korte/lange termijn en huisarts/praktijkassistent/assistent.

En dit is mijn 3e huisarts in 10 jaar, en voor de 3e keer op een rij gaat het prima zo.

Met huisbezoeken heb ik geen ervaring. Nooit nodig gehad.

Hanne.

Hanne.

24-03-2011 om 21:20

Ook mijn huisarts is niet foutloos overigens

Dat het goed gaat betekent overigens niet dat het hier foutloos gaat.

Maar ook daarbij geldt dat de manier waarop er gereageerd wordt veel verschil maakt. Een huisarts die z'n verontschuldigingen aanbiedt, en zich er duidelijk niet prettig bij voelt is toch net anders dan eentje die roept 'fouten worden nu eenmaal gemaakt'

Kiki

Kiki

24-03-2011 om 21:41

Mijn huisarts is prima bereikbaar

de assistente is heel fijn. Ze bellen zelfs nog op om te vragen hoe het gaat (heb er nogal veel gezeten met mijn jongste zoon) Ze verwijzen door als ze het niet weten, ik krijg een afspraak als ik dat wil.

Wij hebben een goed bereikbare huisartsenpost die het redelijk doet.

Het enige wat ik jammer vind is dat ze niet heel veel weten van borstvoeding en wat je wel of niet mag tijdens de zwangerschap. Daar moet ik altijd zelf achteraan.

Vorige keer

dus niet nu met die toestand toen moest ik mijn prikpil laten zetten. Dat kan de assistente doen, fluitje van een cent.

Dus ik had het recept gevraagd, ding opgehaald en weer bellen naar de ha of ik even langs mocht om dat ding te laten zetten. Nee nee dat kon niet, druk druk, geen tijd, voglende week pas bla bla.

Dus toen heb ik heb gezegd dat ik hem zelf wel zou zetten, nou dat mocht niet, nou op eigen risico en daar maken we een aantekening van etc etc.

Dus ik heb die injectie gewoon zo in mijn buik gejast, fluitje van een cent als je jezelf ooit eerder heb moeten prikken. Zucht. Een week wachten voor een injectie, wat een onzin !

Hanne.

Hanne.

25-03-2011 om 09:36

Verschil van perceptie

Grappig hoe je perceptie kan verschillen. Het geven van de prikpil vind ik juist typisch zo'n afspraak die wel een week kan wachten.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 14:56

Ik vind dat ook wel eigenlijk, het heeft geen gillende haast.

Janna3

Janna3

25-03-2011 om 20:00

Hier de omgekeerde wereld

Als ik de huisarts bel moet ik een week wachten...
Als ik de HAP bel mag ik meteen komen...
Wij hebben een huisarts die parttime werkt, dat betekent dus dat als je geen spoedje bent, je minstens een week moet wachten. Onze HAP laat je vrijwel altijd langskomen. Ik vind het dus ook niet vreemd dat er bij de HAP wordt geklaagd dat het daar zo druk is.

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 21:30

Janna

grappig. In mijn vorige gemeente was het zoals jij het omschrijft. Afspraak bij de ha, vergeet het maar. Ook hij werkte parttime en was vaak na 11-en 's ochtends weg en onbereikbaar. Een afspraak met hem? na enkele dagen. De hap kon je zo heen, geen probleem, jeuk aan je neus was al voldoende. Nu een ha die heel goed bereikbaar is, echt geen klagen, kan als het moet vaak dezelfde dag terecht, worden nooit vragen gesteld, alleen die hap....

Fiorucci

Fiorucci

26-03-2011 om 07:01

Janna

Ik vind het niet zo raar om even te wachten met iets wat ook kan wachten. Onze hap kom je echt niet in met een klein akkefietje.

liora

liora

26-03-2011 om 08:26

Hier

Mijn huisarts is vrijwel altijd telefonisch in gesprek, vreselijk vind ik dat.
Verder kan een ziek kind eigenlijk altijd komen.

Voor meself heb ik weleens op vrijdag geen plek gekregen en torn maar gedacht: tot maandag kan het niet wachten, ik ga maar naar de hap. Niet goed eigenlijk.

Liora

Biene M.

Biene M.

26-03-2011 om 11:06

Hier

Ik geloof dat je alleen voor 12.00 uur kunt bellen, maar misschien klopt dat niet meer. Met een ziek kind kan ik eigenlijk altijd dezelfde dag terecht. Voor mezelf hangt het ervan af hoe spoedeisend het is. En in het bepalen daarvan heb ik gelukkig zelf ook een stem.

Onze huisartsen waren eerst met zijn tweeën, maar nu is er een derde bij en een huisarts in opleiding. Daardoor is de kans dat je er terecht kunt een stuk groter geworden. Ze werken trouwens allemaal part time.

toja

toja

26-03-2011 om 14:47

Laatste keer

Laatste keer heb ik op vrijdagmiddag gebeld omdat zoon met uitslag uit school kwam en ik niet wist wat het was. In het weekend een kraambezoek en kinderverjaardag, dus wilde ik even overleggen of het geen kinderziekte was. Ik mocht tussendoor even langskomen; heel fijn. Hij bleek uiteindelijk een allergische reactie te hebben op de paracetamol smelttabletten die hij vorige dag gehad had. Blij dat ik toch even mocht langskomen, kon in ook nog net op tijd naar de apotheek.
Het gaat hier overigens wel beter sinds er een tweede huisarts bij is gekomen.
De HAP daarentegen.... Daar kom je niet zo maar tussen. Ik dring dan wel aan, ik bel niet zomaar.

Ja maar

die injectie dat is echt een fluitje van een cent, kost nog geen minuut voor zo'n assistente. De huisarts hoeft dan niet te doen en je hoeft er ook doorgaans geen afspraak voor te maken zei de apotheker.

maar goed, ik kan dat zelf dus dan doe ik het ook zelf.

Fiorucci

Fiorucci

26-03-2011 om 18:40

Manda

Klopt. Maar jij bent niet de enige die belt.. En al dat soort klusjes bij elkaar nemen dan toch tijd in beslag. En als er dan een hele hectische dag is, zijn dat toch de eerste dingen die kunnen wachten.

Langsfietsen

Ik heb ontdekt dat het het makkelijkste is om even langs te fietsen en om een afspraak te vragen. Telefoon werkt niet echt goed.
Huisarts is zelf astmatisch, dus als ik vraag of er even naar de longen geluisterd kan worden kunnen we dezelfde dag terecht.

Hibiscus

Hibiscus

30-03-2011 om 11:30

Verschil

Ik had een super ha in Nederland, we konden altijd terecht. Omdat dochter een chronische aandoening heeft, moesten we regelmatig langs en daar werd nooit moeilijk over gedaan. Soms was het telefonisch druk maar dan lukte het later altijd wel. en anders fietste ik gewoon met haar langs en wachtte ik even, ze maakten altijd tijd voor haar. De assistentes waren geweldig en altijd vriendelijk.

Nu in de UK een drama. Ik wil een afspraak voor dochter maken maar dat kan alleen op de dag zelf, je kunt geen afspraken voor morgen of overmorgen maken. Om 8 uur kun je bellen maar dan is het zo druk dat je verzocht wordt later terug te bellen, daarna wordt de verbinding verbroken. Na een half uur proberen moet ik de kinderen naar school brengen, en als ik thuiskom, zit de hele dag al weer vol. En dan gaat het om een praktijk met 4 huisartsen! Ik snap er niets van.

Ik ga het morgen nog 1 keer proberen, anders fiets ik inderdaad maar langs, desnoods met dochter zodat ze even naar haar kunnen kijken. Waarschijnlijk kan de nurse het zelfs regelen.

Naar de hap hier wil je overigens echt absoluut niet. Dan mag je uren wachten in een aftandse wachtkamer tussen tientallen dronkelappen en in elkaar geslagen jongeren.

Hibiscus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.