Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Krokusje

Krokusje

27-03-2010 om 13:33

Bloedneuzen

Mijn zoontje heeft steeds bloedneuzen: in bed, op school en ook tijdens het sporten. We gaan maandag naar de huisarts. Wie heeft er ervaring met het dichtbranden van adertjes?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Terughoudend

Hier zijn ze nogal terughoudend in het dichtbranden van adertjes. Het gebeurt eigenlijk alleen in het geval van een niet te stelpen bloedneus. Je moet dan met bloedend kind naar de kno-arts en die brandt de adertjes dicht, hetgeen nogal traumatisch schijnt te verlopen voor een kind.
Ons werd daarom ook geadviseerd om af te wachten. Bloedneuzen zien er eng uit, maar zijn verder onschuldig. Meestal verdwijnen ze vanzelf met het ouder worden. Bij mijn dochter (7) is het al veel beter dan twee jaar geleden.
n@nny

Mamvantwee

Mamvantwee

27-03-2010 om 16:43

Rustig aan

Hier ook twee kinderen (6 en 4) die regelmatig bloedneuzen hebben. Dat wil zeggen: elke maand wel een keer. Soms na een duidelijke oorzaak (peuteren of een elleboogstoot), maar meestal spontaan.
Ik ga met keukenrol in de weer, wacht tot het bloeden gestopt is, laat ze een keer hun neus snuiten en als het bloeden dan niet terugkomt, is het vaak weer over. Soms duurt het langer, en ik heb begrepen dat als je de procedure (wachten tot het stopt, snuiten) drie keer herhaald hebt en het bloedt nog steeds, dan moet je naar de huisarts.

Volgens mij hangt het samen met vermoeidheid, druk doen en ja - groter worden.

groet, mamvantwee

Ook en dichtbranden

Hier ook ervaring...Hier 2 met bloedneuzen, oudste van 16 is 2 keer dichtgebrand. Die had het ook het ergste, niet te stelpen bloedneuzen....zodat het hele kussen+ het halve beddegoed/matras was doordrenkt. Daar hielpen geen latexmatrashoezen tegen zelfs...soms sliep ze eerst nog door en moesten we d'r midden in de nacht douchen. Ook overdag...zelfs onderwijzend personeel heeft ooit 1 keer de ambulance gebeld zoveel kwam eruit. Die is dichtgebrand onder plaatselijke verdoving bij huisarts (geen succes) en erna bij de kno-arts met een roesje...Hielp ook al niets. Hoewel het laatste wel een half jaartje ofzo en toen was het weer raak en net zo erg. Wel werd de frequentie in de loop der jaren minder...Nu heeft ze het nog gemiddeld 2 tot 4 per jaar. Nou daar valt wel mee te leven...Toen ze jong was wekelijks meestal, in sommige natte jaargetijden iets minder. Ook emotie speelde een rol...als ze erg emotioneel werd kwamen niet alleen de tranen, maar ook het bloed. De buurman noemde haar vroeger 'madonna' (je weet wel). Jongste heeft het iets minder..is 1 keer dichtgebrand bij de kno-arts en toen was het een tijdje over, maar ondertussen al weer terug. Maar die (12nu) heeft het niet vaker dan oudste nu. Dus dat valt allemaal wel mee.
Ondertussen schijnt het beleid ten aanzien van dichtbranden veranderd te zijn...verbaasd me ook niks, ik heb zelden gehoord dat het blijvend succesvol was.
groeten albana

Ook veel bloedneuzen, 10 jaar

Hier heeft de jongste vanaf een jaar of 4 ook heel vaak een bloedneus, varierend van een keer per week tot een keer per maand. Stoeien, neus raken, aan het einde van een verkoudheid, spontaan, noem maar op. Op school ook vele malen gehad. Ik ben ook bij de huisarts geweest en volgens hem wil hij alleen doorverwijzen als het langere tijd een maal per week is, of als het lang duurt. Hier zakt het meestal na zo'n 5 minuten af en na 10 is het over. Standaarduitrusting in de auto, een WC-rol en zakdoekjes in mijn tas.
De ergste bloedneus hadden we afgelopen vakantie toen het vlieguig net de daling inzette en de bloedneus zo'n 20 minuten(alle tijd dat het vliegtuig daalde) duurde. De stewardess bleef maar tissues geven.
Gelukkig is het bij hem steeds vrij snel over. Mijn vader heeft het als kind ook gehad, maar dit ging in de pubertijd over.

Groetjes

Krokusje

Krokusje

27-03-2010 om 19:17

Hier

Hier de laatste weken meerdere keren per week.
Vooral tijdens judowedstrijden is het niet te doen.
Laatst zat pak van de tegenstander zelfs onder de vlekken.

100%mama

100%mama

30-03-2010 om 09:34

Hier ook

Vanaf dat de kou uit de grond raakt meerdere keren bloedneuzen per week.

Vorige week op school kreeg hij zo'n bloedneus dat de juf mij op mijn werk heeft gebeld of ik kon komen, het lukte haar niet om hem te stelpen (duurde al 30 minuten). Ik heb de KNO gebeld en ze hebben toen 2 watten in zijn neus gedaan die er de volgende dag weer uit gehaald mochten worden. Vorig jaar brachten we dit "probleem" ook al eens onder de aandacht bij de KNO, maar dichtbranden is niet zijn favo oplossing. Het kan, bij een normaaldurende bloeding van max 20 minuten geen kwaad, duurt het langer dan mogen we langs komen zoals we nu gedaan hebben. Flink laten snuiten en de nek koud maken met een kompres. 6 april gaan we even voor controle, maar in principe gaat het vanzelf wel weer over. Vervelend is het wel, maar zolang het geen accuut kwaad kan.....

Krokusje

Krokusje

30-03-2010 om 19:39

Bloed prikken

Vandaag bij huisarts geweest. Hij had een wondje in zijn neus, hier zalf voor gekregen maar we moeten morgen bloedprikken om te testen of zijn bloed wel goed stolt.

Krokusje

Krokusje

30-03-2010 om 21:25

Zalf oculentum

Zie net dat de zalf Oculentum is, volgens de bijsluiter is het oogzalf? Zegt iemand dit iets?

Kari1

Kari1

30-03-2010 om 22:35

Kan hoor

Als het oculentum simplex is: dat is gewoon een neutrale vette zalf. Als oogzalf zit het waarschijnlijk in een tubetje met een smal tuitje en dat is handig als je het in je neus wilt krijgen.
Bij bloedneuzen is er vaak een vicieuze cirkel doordat er korstjes ontstaan die irriteren en kapot gekrabt worden (of spontaan weer loslaten) waardoor het weer gaat bloeden waardoor etc. Wat vette zalf erop kan die cirkel doorbreken.
Kari

Krokusje

Krokusje

31-03-2010 om 11:23

Ja, het is een neutrale zalf heb ik inmiddels begrepen.
Vanmorgen nog bloed laten prikken.

Leona

Leona

31-03-2010 om 23:21

Chocola

Daar ben ik weer met mijn chocola.
Bij mijn jongste was het ook altijd raak. Volgens de huisarts moesten we de chocola maar eens achterwege laten. Prompt hielden de bloedneuzen op. In chocola zitten zowel irriterende als bloedverdunnende stofjes. Hier kreeg hij wondjes van in zijn neusslijmvlies. Misschien het proberen waard? Verder helpt het inderdaad om na de bloedneus vaseline in de neusgaten te aan te brengen, en ook helpt xylomethasaline neusspray om de vaatjes te vernauwen. (voorin de neusgaatjes sprayen)

succes!

groet Leona

Kari1

Kari1

01-04-2010 om 17:46

Leona, ik kan er geen chocola van maken

Wat zou volgens je HA de relatie moeten zijn tussen chocola en bloedneuzen? Hoe hebben bloedverdunnende en irriterende stofjes in chocola (en welke zijn dat dan?) invloed op het neusslijmvlies? Ik zou dan eerder maag/darmbloedingen verwachten. Of gaat de chocola via zijn neus naar binnen?
Kari

mama75

mama75

02-04-2010 om 22:02

Hier ook

hier ook ervaring. Vroeger zelf zeer regelmatig bloedneuzen. Vanalles gedaan, alleen nooit laten dichtbranden. Meestal eerst snuiten om prop eruit te halen (soms hielp dat meteen) dan 10 min dichtdrukken. Ik heb ook een tijd lang neusdruppels op een watje gedaan en dat in de neus gedaan. En koude compressen in nek en op voorhoofd.
Uiteindelijk ben ik er overheen gegroeid, heb nu nog een stuk of 8 bloedneuzen per jaar. Laatst in de auto, toen ik een file inreed. Lekker makkelijk, moet je steeds schakelen en met dezelfde hand je neus dicht houden... Mijn dochter heeft er ook last van, zou het erfelijk zijn?

100%mama

100%mama

03-04-2010 om 22:23

Vat de connectie ook niet

met chocola hoor. buiten het feit dat er hier geen chocola door zoonlief gegeten wordt. ]

Ben er wel heel benieuwd naar overigens, hahaha

Beertje

Beertje

05-04-2010 om 14:34

Dichtbranden behoorlijk traumatisch

Krokusje,

Als kind had ik ook zo ontzettend veel last van bloedneuzen. Echt niet te stoppen en vele malen per dag was het raak. Het ging voornamelijk om 1 neusgat die steeds "opspeelde". De andere deed soms voor de gezelligheid mee

Toen is er ook besloten om het ene neusgat dicht te branden (nou ja, de adertjes dan he), ik was toen een jaar of 11 geloof ik. Nou, het was echt vreselijk. Mijn moeder mocht er niet bijblijven dus ik zat in een piepklein behandelkamertje met een norse oudere arts en zijn assistente. Arts was niet bepaald kindvriendelijk. Verdoving hielp amper en de behandeling deed gewoon ontzettende pijn. Wat ik me nog heel goed kan herinneren zijn 2 dingen: de geur van het dichtbranden en een enorme poster van een huisstofmijt die op de muur hing! Ik heb gegild als een speenvarken want wilde gewoon weg bij deze nare behandeling. Op een gegeven moment heb ik de man een trap verkocht, uit pure paniek en dat nam hij me niet echt in dank af want hij vroeg of hij me soms terug moest trappen. Mijn moeder was ontzettend kwaad dat het zo was verlopen en heeft naderhand nog stappen ondernomen tegen de bewuste arts.

Natuurlijk ligt deze nare ervaring ook aan de toenmalige sfeer en arts maar de behandeling zelf deed serieus pijn en was gewoon ook niet leuk geweest bij een aardige dokter. Niet doen dus zou ik zo zeggen!!

100%mama

100%mama

07-04-2010 om 09:40

Wij

zijn gisteren bij de KNO geweest met zoonlief voor controle van zijn buisjes en zijn bloedneuzen. Mochten we gaan voor dichtbranden dat gebeurt dat tot 10 jaar hier onder narcose (nouja, roesje) en 1 neusgat per keer. Er wordt geen garantie afgegeven dat het ook daadwerkelijk helpt. We wahcten het dus liever even af om te kijken hoe erg het dit jaar gaat worden. Tot nu toe zitten we op 4x bloedneus per week dus we moeten even gaan kijken uit welk neusgat hij nu bloed. Tip van de KNO is de neusvleugels dichtknijpen (echt onderaan) en de neus naar boven duwen en een koude compres in de nek.

Overigens (omdat ik er gewoon nieuwschierig naar was) heb ik gevraagt naar de combi met chocolade. Als een kind niet allergisch is voor bepaalde stoffen in chocolade heeft het er niets mee te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.