Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Berber.

Berber.

24-12-2009 om 08:30

Bmi en ondergewicht bij kinderen

Wat ik eigenlijk al lang wist, na ons laatste bezoek aan de KA heeft ze de BMI's van onze tweeling berekend en is tot de slotsom gekomen dat ze beide ondergewicht hebben. We zijn nu doorgestuurd naar een dietiste. Daar kunnen we pas in februari terecht.

Ik vraag me onderussen af, hoe bereken je eigenlijk het BMI van die hele kleintjes. Ze zijn respectievelijk 10 kg bij 83 cm en 9,3 kg bij 81cm.

En, hebbben jullie misschien alvast tips om er wat extra gewicht aan te krijgen? Ik ben er al vanaf hun geboorte druk mee en ze eten eigenlijk alles wel alleen zijn het allemaal muizen hoeveelheden. Alle standaard dingen doe ik natuurlijk al, bananen, volle zuivelproducten etc. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Alvast bedankt,

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jakiro

Jakiro

24-12-2009 om 09:12

Google

Als je zoekt op bmi kinderen, komk je een heleboel sites tegen.
In ieder geval deze: http://www.bodymindintegration.com/BMI.html
Overigens hebben alle 2 jouw kinderen geen overgewicht als ik deze site invul (en de leeftijd van 2 jaar pak).
Niet teveel zorgen maken dus, het zijn blijkbaar tengere mannetje
Jakiro

tonny

tonny

24-12-2009 om 09:53

Tuurlijk zit zoiets je dwars

voor je gevoel is het zo dat tengere kinderen minder weerstand hebben, dat ze kwetsbaarder zijn - ze moeten meer eten, ze moeten aankomen! Had ik met mijn voormalige couveusebaby ook.
Jij hebt het 'voordeel' dat je kunt vergelijken: ze zijn exact even oud, hebben hetzelfde doorgemaakt en ze zijn allebei zo; vast niet beide mankerende!

Het is inderdaad een gevaar om van eten een 'ding' te gaan maken - je kinderen 'bijvoeren' kan je leven enorm gaan beheersen. Probeer het te laten gaan. Wacht eerst die diëtiste maar af.

En dat KDV en de dingetjes die kleintjes daar oppikken - volgens mij heeft dat weinig te doen met gewicht.

Sterkte ermee!

Tonny

(Dochter hier raakte pas in de loop van de puberteit op een ordentelijk gewicht, daarvoor was bv. passende broeken kopen enorm lastig!)

Linda99

Linda99

24-12-2009 om 10:05

Ondergewicht

Mijn oudste heeft volgens Wii Fit ook ondergewicht. Tja ze is inderdaad lang en dun. Maar verder gezond dus geen probleem. Ooit moest ze eens nog een keer bij de schoolarts komen alleen maar om nog een keer te wegen (toen was ze al te licht). Hebben we niet gedaan, zag er het nut niet van in.

Bij mijn jongste maakte ik me wel zorgen om haar gewicht en het eten wat naar binnen ging. Vanwege een drievoudige allergie en het weigeren van veel voedsel zochten we dus continu naar dingen die ze wel at. En wat ze erg lekker vond waren knijpfruitjes die ze elke dag kreeg.

Verder was het gewoon continu zoeken naar wat ze lekker vond, langzaam opbouwen en vooral: loslaten. Was best lastig omdat ze vaak ziek was maar nu ze bijna 4 is eet ze voor haar doen onwijs goed En dat gewicht, dat zit ook wel goed.

Biene M.

Biene M.

24-12-2009 om 10:16

Weet niet of ik mag vergelijken

Ik was geen prematuurtje, maar tot ik aan de pil ging had ik ondergewicht (was een vreselijk slechte eter). Nadat mijn amandelen er op mijn 4e uit gingen was ik zelden nog ziek, alleen waterpokken en roodvonk gehad.

Tot mijn 30e zakte ik bij ziekte en verdriet ook altijd weer met mijn BMI onder de 18. Het was dan erg moeilijk om het op te vijzelen, zeker in periodes van slechte eetlust. Opgeklopte slagroom met suiker ging er vaak wel in, maar ik weet niet of ik dat aan mijn dreumes zou voeren. Mijn huisarts raadde me volle melkproducten aan. Dat kreeg ik wel weg, maar die gaven zo'n verzadigd gevoel dat ik dan weer geen tussendoortjes at.

Overigens vind ik die BMI meter van het voedingscentrum maar raar. Mijn zoontje zit net tussen twee lengtes en gewichten(?) in en het maakt gigantisch verschil of ik een halve centimeter of halve kilo naar boven of naar beneden afrond (midden in normaal gewicht of ondergewicht).

liora

liora

24-12-2009 om 10:39

Berber

Hoi Berber,

Mijn oudste zat en zit altijd ook erg op de onderste lijn van de curve, al heeft hij nooit ondergewicht gehad. Ik deed altijd een klontje boter door het warme eten.
Verder inderdaad ook volle melkproducten. En ik heb hem heel lang 's avonds laat nog slapen een fles melk gegeven, tot hij bijna 2 jaar was heb ik dat gedaan, ook met het oog op de calorieen.

Verder altijd boterhammen met margarine besmeren en dat soort dingen.

Liora

Jakiro

Jakiro

24-12-2009 om 10:44

Ondergewicht

Ik heb al 39 jaar ondergewicht
Maar ben hartstikke gezond, bijna nooit ziek en zelfs hartstikke vruchtbaar
Ik heb hier thuis een groeicurve lijst van tweelingen liggen (is anders dan bij éénlingen) en van de site van de WHO een BMI lijst.
Wat is de leeftijd precies van jouw jongens, in maanden ?
Jakiro

Jakiro

Jakiro

24-12-2009 om 11:00

Lamaar,al gevonden

Je jongens zijn van mei 2008 (toch ?) dus 19 maanden.
Volgens de groeicurven lijst van de tweelingsite liggen beiden keurig tussen de groene lijntjes ! Niks om je zorgen over te maken.
Volgens de BMI-lijst van de WHO liggen ze tussen de -1 en de -2 lijn.
Heeft mijn zoontje (die van de tweeling dus) ook altijd tussen gezeten en dat was helemaal goed !!!
Overigens is 83 cm bij 19 maanden precies het gemiddelde groene lijntje en 10 kilo net onder het groene lijntje.
Ik denk dat de KA een beetje erg voorzichtig is
Jakiro

Jakiro

Jakiro

24-12-2009 om 11:32

Hier!

http://www.tweelingenregister.org/nederlands/nieuws/nieuws/groeicurves.pdf

Vul maar in. En veel plezier ermee (en opeens ben je, denk ik, een stuk geruster).
Ik heb deze curve trouwens ook aan mijn CB gegeven en ze gebruiken hem nu extra bij alle tweelingen
Jakiro

Guinevere

Guinevere

24-12-2009 om 11:45

Goede vetten

Ik zou vooral de vetten inzetten die minder verzadigd zijn. Dus liever een scheut olijfolie door het eten dan een klont boter. In kaas, melk etc zit al genoeg verzadigd vet.
Verder is de eetlust van mijn magere peuter nóg verder toegenomen sinds hij elke dag een scheutje Floradix Junior in zijn limonade krijgt. Dik worden kinderen er niet van maar het is allicht goed voor de weerstand. Er zitten ook groenteëxtracten in, ik verbeeld me dus dat dat de weerstand van mijn groenteweigeraar opkrikt.

Jakiro

Jakiro

24-12-2009 om 12:47

Ach ja

Tweelingen zijn nu eenmaal een vak apart en niet iedereen heeft er kaas van gegeten
Volgende tweelingprobleem in aantocht: spraak.... (is ook normaal dat ze ruim een half jaar achterlopen, wat de KA of CB ook zegt )
En nu genieten met kerst hé ? Niet extra kerstkransje naar binnen proberen te proppen
Jakiro

Guinevere

Guinevere

24-12-2009 om 13:18

Oh, dat had ik niet gelezen, dat het vanaf 3 jaar is. Dus ik geef het vanaf nu "illegaal" aan mijn zoontje (nog geen 3).

Puck2

Puck2

24-12-2009 om 15:59

Biene

Voor het uitrekenen van een BMI kun je toch niet tussen 2 lengtes en gewichten zitten. Het is gewoon een kwestie van de exacte lengte en het exacte gewicht weten zonder af te ronden. Dan reken je gewicht / (lengtexlengte) en dat getal geeft een indicatie voor een gezond gewicht bij een bepaalde lengte.

Kiki

Kiki

24-12-2009 om 17:39

Mac and cheese berber

Dat vindt mijn iele mannetje lekker Een echte calorieënbom
22 maanden, Volgens mij ook ook iets van 84 cm en 10,4 kilo, ook niet zo zwaar dus.
Hij was altijd al licht, maar na zijn longontsteking in oktober was hij ruim een kilo kwijt. Die kilo krijgt hij niet bijgegeten.

Het grappige is dat mijn kinderarts ook zegt dat hij veel en veel te licht is en dat we daarop moeten letten, de huisarts en de wijkverpleegkundige zeggen dat het geen probleem is en dat hij altijd licht is geweest.

Gewoon lekker laten gaan en iemand in je kennissenkring opnemen die al die broeken moet gaan innemen. (als je zoals ik het zelf niet kan)

Biene M.

Biene M.

24-12-2009 om 18:40

Pelle en puck

Deze: http://games.voedingscentrum.nl/body_mass_index/body_mass.html

85,5 cm en 11,5 kg kun je niet invoeren, je moet afronden. Afronden naar boven of naar beneden geeft wisselend te laag en normaal gewicht.

Puck2

Puck2

24-12-2009 om 22:35

Biene

Maar dan reken je toch zelf de BMI uit met de waarden die voor je kind gelden en dan kijk je waar die BMI uitkomt. BMI is heel simpel uit te rekenen door het gewicht in kilo's te delen door de het kwadraat van de lengte in cm. Dan kan je als je wilt tot op de gram nauwkeurig en tot de millimeter nauwkeurig invoeren.

Puck2

Puck2

24-12-2009 om 22:40

Sorry biene

Lengte niet in cm maar in meters. Voor de gegevens die jij noemt kom ik dan op een BMI van 15,73
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/zwangerschap-en-kind/vanaf-1-jaar/gezond-gewicht.aspx
Als je op deze website kijkt kun je kiezen tussen jongen of meisje en dan bekijken of het te licht of te zwaar is. MAar dat is pas vanaf 2 jaar realiseer ik me.

bertje1

bertje1

26-12-2009 om 15:53

Dietiste

hallo; alhier een dietiste in de zaal; ik heb niet alle berichten gelezen, maar ik ga meestal naar de site:
www.zuivelengezondheid.nl (ga naar 'gezondheid', 'overgewicht' 'wanneer is je kind te zwaar'. ) BMI voor kinderen is afh. van geslacht, lengte, leeftijd, gewicht. Jammer dat je pas in februari terecht kan, vind ik wel erg lange wachtlijst.. probeer alvast het volgende: regelmaat, niet overdreven veel drinken (en als ze drinken, iets nemen waar wat in zit, zoals sap, melk), margarine en zo, klontje boter door groente etc. Verder even afwachten want dietist kijkt uiteraard naar diverse aspecten.

Berber

wie weet kun je ze een gepureerde banaan met volle yoghurt geven tussen door( net een milkshake, is lekker en voedt goed.
Ook ander fruit kan er bij.
Zoon was ook aan de magere kant en sinds hij de Smoothie krijgt is hij wel aangekomen, nu is hij smal ipv mager haha!

bertje1

bertje1

30-12-2009 om 12:59

Ongezond

let op dat je niet te veel ongezonds geeft. Immers, koek en zo leveren wel kalorieën (en slecht vet) maar weinig vitamines, waardoor de samenstelling slecht kan worden.
Lust ze misschien toevallig noten? (lekker kalorierijk). Verder zijn er veel toetjes die kalorierijk zijn (verzadigd melkvet schijnt wat minder ongunstig te zijn) en sommige tussendoortjes zijn kalorierijk (snelle jelle etc). En: probeer niet uit alle macht kilo's er aan te laten eten, volgens mij is dat op lange termijn ook niet gezond.

bertje1

bertje1

02-01-2010 om 20:26

Hihi

ja leuk he, die snelle jelle. mensen letten niet op die kaloriewaarden ('er staat toch op vetarm...' tja..) vele tussendoortjes voor kids zijn > 100 kcal en dat is veel. net als trouwens de 'sonja bakker eierkoek', ook al gauw 90 kcal (1 boterham).
succes

Guinevere

Guinevere

02-01-2010 om 21:50

Lekker zeg...

Oeh, heerlijke opmerking "uitgekauwd en wel in een grote kluit weer naar buiten", daar krijg je eetlust van!
Wij geven als afwisseling volkoren cracottes of van die volkoren vierkante LU-crackers, die dingen die je schuin doormidden kan breken, hoe heten ze nou.... En misschien vinden ze een geroosterde boterham beter te pruimen?

Pippin

Pippin

02-01-2010 om 22:23

Berber

Ik heb niet het hele draadje gelezen, dus misschien staat het er al. Maar onze dochter heeft een tijd lang geleefd op tosti's met alleen kaas. Vooral van pitabroodjes vond (en vind) ze ze lekker. Niet met vleeswaren erbij, want dan was het weer te machtig. Misschien een alternatief voor de boterhammen? En verder geroosterd brood met mosterd of knoflooksaus, dat wilde ze ook wel eten. (tja, je probeert wat..))
En verder kaas uit het vuistje, met daarnaast een droge boterham vond ze lekkerder dan brood met kaas erop. (vraag me niet waarom !)

Pippin

Pippin

03-01-2010 om 17:36

Waarom?

Waarom denk je dat siroop slecht is voor kinderen?
Er zit suiker in, dat wel, het is dus niet goed voor de tanden, maar ja, dat geldt voor veel producten. Volgens mij is het redelijke neutraal. Niet goed, niet slecht.
Alleen op water is volgens mij echt niets aan te merken. (als het maar schoon is

Annet

Annet

03-01-2010 om 21:24

Siroop lijkt me geen probleem

Het is wel erg om de hele dag door te drinken (slecht voor de tanden). Maar als jouw kinderen ondergewicht hebben, is de consumptie van suiker met mate echt geen probleem.
Wij kopen altijd die van Carvan Cevitam. Dat is 75% vruchtensap. De goedkopere merken hebben veel meer kunstmatige suikers. En ja, vruchtensap is ook veel suiker. Maar voor mij voelt het toch buiten als de suiker uit de vruchtensap komt.
Ik probeer wel de siroop behoorlijk te verdunnen zodat die nog net lekker is. Dat doe ik niet eens om de suikers (mijn kinderen zijn zeer lichtgewicht) maar om de gewenning aan zoet drinken.

Pippin

Pippin

04-01-2010 om 10:27

Oww

Nu begrijp ik het. Maar ik heb bij mijn kinderen gemerkt dat ze heel erg misselijk kunnen worden, als ze iets drinken dat ze niet lusten. Dus ik zou niet zo snel melk en dergelijke opdringen, als ze daar niet zo van houden. Dan is de volgende maaltijd bij voorbaat al minder.
Heb je al eens geprobeerd om milkshakes en smoothies aan te bieden? Onze zoon vindt milkshakes wel lekker. Smoothies lusten ze hier allemaal niet.
Maar ik weet hoe frustrerend het is. Verzin je wat nieuws, bied je het aan, kind neemt een muizehapje en zegt: 'Nee, ik vind het niet lekker' En dan zit jij weer met een pak obscure hagelslag o.i.d.
Hier werkt het het beste met zoveel mogelijk 'pure' smaken. Dus kipfilet, droge rijst, kale pasta, dat soort dingen. Maar dan lusten ze wel weer knoflooksaus. En mijn oudste gaat heel erg voor zout. Dus zoute koekjes, kaassstengels en dergelijke. Al dat zout is natuurlijk ook niet echt gezond, maar je moet wat...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.