Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

jan

jan

14-09-2010 om 09:23

Borstamputatie

Ik heb twee weken geleden een kwaadaardig knobbeltje, net boven mijn borst laten verwijderen. Nu hebben ze (mri + biops) nog zo'n knobbeltje gevonden. Nu in mijn borst boven de tepel. Het advies is amputatie. Dat gebeurt morgen. Ik heb grote kans dat het niet is uitgezaaid (morgen ook poortwachtersprocedure) omdat de tumoren klein zijn en van een lage graad. Dat het wellicht wel bij de amputatie blijft en dat ik daarna klaar ben (geen chemo). Daar hoop ik op maar de onzekerheid is gekmakend. Nu krijg ik een mailtje van iemand die via tennis weer iemand kent die een second opinion in het Antonie van Leeuwenziekenhuis heeft gehaald (ook met meerdere knobbeltjes + advies amputatie) en dat ze daar geen amputatie hoefde te doen, maar chemo kreeg om zo de borst te sparen. Ik heb geen second opinion gevraagd omdat ik zekerheid wil dat alles weg is en heb nog wel via een vriendin bij een oncoloog in het Radboud laten informeren die tevens zei: borst eraf. Nu ga ik toch weer twijfelen. Het zullen de laatste stuiptrekkingen zijn? Heeft iemand nog meer mensen in zijn/haar omgeving die een chemo kreeg i.p.v. amputatie? Of daar iets meer van kan vertellen? Moet ik daar op deze laatste dag me nog helemaal in de war laten maken? Ik word vanmiddag gebeld door mijn chirurg en zal het haar ook vragen, maar ze belt me pas aan het einde van de dag.

Groetjes Jan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Richtlijnen

Ik zou me niet uit mijn evenwicht laten brengen door verhalen over een kennis van een kennis! Het kan zijn dat de kanker van tennis-kennis andere kenmerken had, waardoor een andere behandeling geadviseerd werd.

Voor zover ik weet is de behandelingsrichtlijn in principe altijd 'amputatie' bij meerdere tumoren. Die richtlijnen zijn gebaseerd op onderzoek naar de effectiefste behandelingsmethodes, dus alle reden om je daaraan te houden. Ook het AvL zal in principe volgens die richtlijnen behandelen tenzij er echt dringende redenen zijn dat niet te doen.

Je kunt deze vraag nog eens op het forum de van de Amazones stellen. ( http://www.de-amazones.nl/ ) Grote kans dat je daar snel reacties krijgt, of misschien is de vraag al eens gesteld en kun je de reacties al lezen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je gespannen en onrustig bent zo vlak voor de operatie! En kwetsbaar voor (niet altijd tactvolle) commentaren van je omgeving. Uit ervaring weet ik dat de 'zekerheid dat alles weg is' heel belangrijk is om straks weer verder te kunnen. Ik wens je heel veel sterkte, morgen, en ook daarna.

Besef ook

..dat iedereen, bij elke operatie, op het laatste moment een gevoel kan krijgen van WEGRENNEN!!!!

Het hoeft niet maar het komt heel vaak voor.

Mijn advies zou zijn bekijk voor jezelf of deze beslissing goed voorbereid is. Vind je van wel, laat het dan verder rusten en ga erin. Vind je van niet, ga dan niet af op vage verhalen maar zoek zelf meer informatie. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan op deze korte termijn natuurlijk, maar Rixt geeft je al wel wat suggesties.

Twee jaar geleden moest ik voor het eerst in lange tijd weer onder het mes en ik verbaasde me erover hoe erg dat wegrennen-gevoel opspeelt. Dat had ik niet verwacht als volwassene. Maar toen ze belden dat er een gaatje in de wachtlijst was gevallen (niemand wilde de vrijdag voor kerst geopereerd worden) had ik opeens 100 redenen om het niet te doen. Terwijl ik net 3 abscessen achter elkaar had gehad en de laatste ontsteking met geen enkel ab te bestrijden was. Dus ja. Kennelijk werkt het zo, ook bij volwassenen. Je wil weg!

Ooievaar

Ooievaar

14-09-2010 om 12:37

Reconstructie?

Ik kijk nu wel erg ver vooruit, maar is na zo'n amputatie niet een reconstructie mogelijk? Ik hoor daar regelmatig over.
Verder heb ik er zelf baat bij als ik een operatie moet ondergaan, om me te richten op het zo comfortabel mogelijk door komen van de ingreep. Dus ik meld aan de anesthesist dat ik geen zin heb om misselijk te zijn achteraf, dan krijg ik een extra middeltje. Dat soort dingen. Ik heb dan toch nog het gevoel dat ik enige grip heb op de zaak, dat ik zelf iets kan doen. Wat je nu doet, gauw het forum op gaan, is dus ook best een goed idee, dan doe je ook zelf iets.
Morgen duim ik voor je, dat wel, zelf duimen als je onder zeil bent is toch wat moeilijker.

jan

jan

14-09-2010 om 13:56

Okee

Ik ben alweer wat rustiger. Het is ook net een achtbaan en alles gaat zo snel opeens. Nauwelijks tijd om goed na te denken en dingen uit te zoeken. Ik ga er gewoon voor. Het voelt het beste om de borst te laten verwijderen.

Groetjes Jan

Lotgenoten

Spannend allemaal, Jan!

Sterkte en ken je de website van lotgenoten al?? daar vind je vast veel herkenning! http://amazones.nl/

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-09-2010 om 18:49

Sterkte!

Hè bah Jan, wat een narigheid.
Mijn tante zit nu midden in de chemo's. Geen pretje (understatement)! Het is daar haar beide borsten al zijn geamputeerd, maar als ze had kunnen kiezen tussen amputatie of chemo, dan had ze zonder enige twijfel de amputatie gekozen. Natuurlijk is ook amputatie erg ingrijpend, maar een chemo is dat ook. Heel erg ingrijpend zelfs.
Heel veel sterkte morgen - en daarna natuurlijk... Zet 'm op! Laat je ons straks weten hoe het is gegaan?

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 21:16

Sterkte

Veel sterkte gewenst voor morgen!

bibi63

bibi63

14-09-2010 om 21:22

Jan

Vorige week is mijn beste vriendin hetzelfde overkomen: borstamputatie. Of ze chemo moet hoort ze morgen, waarschijnlijk wel, maar behalve de poortwachterklier waren de rest van de klieren schoon, dus heeft enige hoop, maar goed waarschijnlijk wordt het toch chemo.
Hoe dan ook: zij ging voor het leven, hoe erg de amputatie ook is. Weg is weg, zullen we maar zeggen.
Lieverd, ik wens je alle sterkte. En misschien een lichtpuntje: ik sprak vriendin een halve dag na de operatie en zij was weer helemaal bij de mensen. Pijn wordt kort na de operatie (eerst morfine) bestreden met simpele parasetamol. Ondanks alle ellende en het feit van de amputatie gaat het goed met haar.
Sterkt, hou je taai!
Groet,
Bibi

reina

reina

14-09-2010 om 21:24

Veel sterkte

Er zijn hier op OOL meer mensen die helaas hetzelfde als jij hebben doorgemaakt, zij kunnen je vast (misschien via privemail) meer vertellen over hun vervolgtraject. Maar eerst veel sterkte gewenst voor morgen!

Bastet

Bastet

15-09-2010 om 06:47

Vandaag

Sterkte!!!!
Bastet

Jan

Heel veel sterkte vandaag, en daarna. Hoop dat je veel steun hebt.

Jan

Heel veel sterkte vandaag en natuurlijk in de spannende tijd die volgt!

m@ss

m@ss

16-09-2010 om 10:20

Jan

Heel veel sterkte en beterschap toegewenst!!

reina

reina

16-09-2010 om 17:51

Jan

Veel sterkte en een voorspoedig herstel gewenst!!

Jacoline29

Jacoline29

16-09-2010 om 19:22

Jan

Helaas weet ik er alles van.
Ik heb de diagnose 31-12-09 gekregen.Volgens de richtlijnen was amputatie ook beter.Ik heb 4 feb een amputatie rechts onder gaan.
Daarna 6 chemo en nu anti hormonen.schildwacht was vrij van cellen.

Sterkte met alles.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.