Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mamvantwee

Mamvantwee

26-01-2009 om 09:52

Cholesterol

Wie weet hier meer vanaf? Voordat ik alemaal enge dingen ga googelen...

De afgelopen maand is mijn bloed helemaal gecontroleerd zodat de huisarts een goed uitgangspunt kon bepalen voor medicijnen ivm hoge bloeddruk. Alles is in orde, maar het enige opvallende was dat mijn cholesterol weliswaar erg netjes was (3,4), maar de LDL (dat zijn toch de 'goede' vetten?) aan de lage kant, nl 0,9 terwijl die volgens de assistente boven de 1 moest zijn.

Ik leef gezond, we eten weinig foute vetten en veel goede vetten (olie, halvarine, magere vleessoorten, etc). Ik snap niet zo goed hoe ik dan aan en lage ldl kom, weet iemand hoe dit biochemisch in elkaar steekt? Kan dit een momentopname zijn (veel stress gehad de laatste tijd) of heeft dat er niets mee te maken?

alvast dank voor nuttige reacties...
Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

26-01-2009 om 10:00

Wikipedia...

mamvantwee:
"Alles is in orde, maar het enige opvallende was dat mijn cholesterol weliswaar erg netjes was (3,4), maar de LDL (dat zijn toch de 'goede' vetten?) aan de lage kant, nl 0,9 terwijl die volgens de assistente boven de 1 moest zijn."
LDL is juist slecht. Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/LDL#Normal_ranges) bevestigt deze mening van de assistente niet, maar zegt dat t onder de 2,6 moet zijn.
Verder; je cholesterol niveau is grotendeels genetisch bepaald, dieet of stress heeft veel minder invloed dan vaak gedacht wordt.

Mamvantwee

Mamvantwee

26-01-2009 om 10:45

Aha...

OK, dan was wsl de HDL aan de lage kant. Tja, ik ben geen kenner op dit gebied. Ik zal het nog eens navragen, want in mijn familie komen wel cholesterolproblemen voor, vandaar dat ik er wel benieuwd naar ben.

Hetzelfde

Ik had hetzelfde, met vrijwel exact dezelfde waardes als jij. Maar bij mij zeiden ze er meteen bij dat het gaat om de verhouding tussen de 2 en die was in orde. Dus als het ene laag is dan mag het andere ook wat lager zijn.
Ik was ook wel benieuwd: bij mij in de familie zit een te hoog HDL en te laag LDL, wat normaal gesproken juist goed is maar té is ook niet goed. Maar dat had ik dus gelukkig niet. Maar op de vraag hoe je dan je HDL kunt verhogen had ze ook geen antwoord, behalve dan dat ik me geen zorgen moest maken.

Mamvantwee

Mamvantwee

26-01-2009 om 15:02

Geen zorgen dus

Goed om te horen dat dit dus normaal is. Ik wil ook vooral niet me nu zorgen gaan maken over cholesterol hoor! Ben juist net aan de bloeddrukpillen en dat lijkt me wel even voldoende.... De huisartsassistente zei ook verder niets erover, het was blijkbaar wel goed zo.

Bij mij in de familie komt een hoog cholesterol wel meer voor, maar in de details heb ik me nooit zo verdiept.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.