Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

p

p

04-12-2012 om 11:35

Cholesterol

Mijn man heeft een veel te hoge cholesterol waarde van 330, hij is zowat verslaafd aan Mac Donalds ed tijdens zijn werkuren (zijn BMI is ongeveer 27)
Wat zijn de risico's edm ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

07-12-2012 om 09:25

Ishtar

Ishtar:
"de 330 is niet 1 op 1 af te zetten tegen de 8 in Nederland."
Welles De omrekenfactor is 39 (ongeveer dan, het is eigenlijk 38-komma-nog-wat). 330:39=8.5 (ongeveer dan).

ishtar

ishtar

07-12-2012 om 09:41

Ik bedoelde, tinus

dat je dan wel iets met die 8 moet doen, en hem niet zo tegenover die 330 moet laten staan
of andersom natuurlijk...

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2012 om 00:29

Tinus

Ik ben met je eens dat een BMI van 27 voor mij acceptabel zou zijn. Ik zit er helaas boven, dus ik moet mezelf nu toch eens een schop onder het achterwerk geven
Wat de verzadigde vetten betreft wordt dat als van de belangrijkste boosdoeners aangewezen door de Hartstichting. Door het eten van verzadigde vetten wordt er meer cholesterol aangemaakt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-12-2012 om 23:10

Risico

Te hoog cholesterol, te hoge bloeddruk, licht overgewicht, verslaafd aan Codeine, verslaafd aan junkfood... Allemaal risicofactoren die samen de kans op een beroerte/hartaanval aanzienlijk in de hand werken; hoe je het ook wendt of keert. Je man heeft echt hulp nodig. Ik zou zsm naar je huisarts gaan en laten doorverwijzen naar een voedingsdeskundige/dietist en een hulpverlener voor de verslavingen. Als dit mijn man zou zijn zou ik al lang actie hebben ondernomen...

p

p

10-12-2012 om 09:24

Actie

We hebben al meerdere keren actie ondernomen (2x opgenomen in ontwenningskliniek), maar het is hij wat het uiteindelijk in de hand heeft of de ontwenning lukt of niet. Ik heb het gevoel dat ik moet toekijken op een trage zelfmoord, hij wil wel, maar het mislukt telkens opnieuw...

p

p

10-12-2012 om 10:34

Beetje 'ot'

Mijn man is codeine verslaafd, is dus gewend aan hoge dosissen, Ik heb zelden hoofdpijn (2-tal keer/jaar) maar gisteren had ik dus wel hoofdpijn. Omdat het mij niet lukt pijnstillers in huis te houden (zijn altijd onmiddellijk door man ingepalmd) vroeg ik hem een pijnstiller. Hij had echter geen gewone meer, had enkel codeine bruistablet. Hij heeft die dus voor mij opgelost en mij het bruisglas gebracht. Ik had daarna maagkramp, vreselijk duizelig, suf, missselijk, braken.... voelde mij compleet vergiftigd. Het is dus wel zo dat ik niet veel gewend ben van pijnstillers (zeker geen codeine) en dat mijn man ook geen normale dosissen gewend is... Gelukkig ben ik vandaag terug in orde

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2012 om 14:24

Actie

Ik ken veel ex-verslaafden en de meesten hadden geen baat bij ontwenningsklinieken maar wel bij de AA en de NA. Als je man er echt af wilt komen, zou ik hem daar naar toe laten gaan. Zie http://www.na-belgium.org/
Ben je ook al met hem naar de huisarts gegaan om over zijn gezondheidsproblemen te praten?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2012 om 16:39

Groepen

Een collega van mij is vorig jaar naar een kliniek in het buitenland geweest en wordt nog steeds intensief begeleid. Het 'geluk' is dat deze collega in alles nogal dwangmatig is, dus het netjes opvolgen van de regels lukt haar om die reden ook goed. Ze heeft meerdere praatgroepen per week. Dat is best belastend, maar het geeft wel houvast. Ook is een 'buddie' van groot belang. Iemand die gebeld kan worden als je voelt dat het fout gaat, of gewoon voor steun.
De kliniek heeft bij haar wel geholpen bij het omzetten van de knop. Maar ze heeft er dan ook 3 maanden intern gezeten. Contact met de familie was amper mogelijk en even naar huis gaan zat er ook niet in. Best drastisch dus. Maar daarmee is het inderdaad niet klaar. Ga je daarna niet naar de bijeenkomsten en dergelijke dan was de kliniek vergeefse moeite.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.