Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Conditie weer opbouwen na ziekenhuisopname

Heel mijn leven heb ik nog nooit in het ziekenhuis gelegen, maar afgelopen september ging het ineens mis. Ik was al vanaf de zomer niet lekker, moe en had weinig eetlust. Half september ging het ineens helemaal mis en ben ik met een nare ontsteking in het ziekenhuis opgenomen, daar heb ik de eerste twee weken echt heel erg ziek liggen zijn. Uiteindelijk heb ik tot half december af en aan in het ziekenhuis gelegen. Ik ben onder andere geopereerd (kijkoperatie) en heb vervolgens nog twee keer twee weken met complicaties van die operatie in het ziekenhuis gelegen.
Allemaal erg naar, maar gelukkig is het nu allemaal voorbij. Althans, ik ben weer gezond. Maar ik zit nog wel met de nasleep van alles. Mijn conditie is helemaal weggeweest, van een paar stappen naar het toilet was ik helemaal buiten adem, doodmoe, misselijk enzovoort. Inmiddels heb ik door het gewone dagelijkse leven weer op te pakken alweer een gedeelte opgebouwd. Traplopen gaat alweer, zolang ik het rustig doe en niet ook nog iets mee naar boven wil nemen en ik ben vandaag weer het stukje naar de supermarkt gelopen (ongeveer 500 meter) én weer terug. Ik ben daarnaast ook al m'n spiermassa kwijtgeraakt. Ik was niet bijzonder sterk, maar als alles weg is merk je dat toch wel. Kuiten zijn enorm geslonken, ik fietste erg veel. Dingen tillen is nog erg zwaar, net zoals op m'n hurken zitten en overeind komen, dat lukt bijna niet en blijk ik onbewust vaker te doen dan ik dacht, erg lastig.

Ik wil proberen om over een week of vijf weer een beetje de oude te zijn. Ik had echt geen superconditie, dus ik dacht dat door gewoon de dagelijkse dingen te doen, het wel weer opgebouwd zou worden. Maar ik heb toch behoefte aan wat tips of misschien zelfs een schema over hoe je zoiets nou aan moet pakken. Is er iemand die daar ervaring mee heeft of wat over weet?

Nog iets anders, sinds ik ziek ben geweest heb ik enorm last van haaruitval. Echt niet normaal meer. Tijdens het kammen of borstelen echt meerdere keren de kam/borstel leeg moeten maken en na het haren wassen complete cavia's in het doucheputje. Ik had toch gehoopt dat dit inmiddels over zou zijn (operatie zelf is inmiddels al ruim zeven weken geleden). Mijn haar wordt echt dunner en hoewel ik nog geen kale plekken heb, zie ik zelf vooral op m'n scheiding echt dat er minder haar zit. In hoeverre is dit normaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar

mar

03-01-2011 om 10:52

Fysiosport

Ga naar een fysiosport oid, zij kunnen je goed begeleiden bij het opbouwen van je belastbaarheid. Je zal dan cardiotraining (fietsen, lopen, roeien etc) gaan doen, maar ook krachtoefeningen, met name voor de grotere spiergroepen (armen, bovenbenen etc). Ga niet naar een gewone sportschool, zij zijn over het algemeen niet voldoende op de hoogte van de begeleiding bij revalidatie.
Voor nu kun je thuis aan de slag. Kijk wat de tijdsduur/afstand is die je gemakkelijk kunt lopen. Ga dit minstens twee, liever drie keer per dag doen. Na een week zul je merken dat dit al gemakkelijker gaat. Vervolgens loop je 1 minuut langer. Na een week weer verhogen, etc.
Fietsen kun je ook doen. Dat gaat vaak gemakkelijker dan lopen in het begin. Ook dan kun je eenzelfde schema hanteren als bij lopen, al kun je daar meestal wel iets grotere stappen maken bij het vergroten van duur/afstand. Succes!

Pluk53

Pluk53

03-01-2011 om 12:40

Geduld

ik neem als hersteltijd altijd 2 * de ziekte-periode. Dus als je 7 weken eruit geweest bent, zou ik verwachten na 14 weken weer "als tevoren" te zijn. Mar heeft prima advies gegeven

Tink

Tink

04-01-2011 om 20:29

En die haaruitval

... kan best nog maanden hoor! Toevallig net van een vriendin gehoord die in juli een ongeluk heeft gehad met aansluitend een operatie, en bij haar wordt het nu pas weer minder. Geduld, ook hierbij.
Sterkte intussen, niks aan he als je meer wilt dan je lijf kan!

bertje1

bertje1

04-01-2011 om 22:26

Hoi

langzaam opbouwen en de tijd nemen! haaruitval is door de stress (is meestal na 3 mnd). soms helpt priorin.
gezond eten en bewegen, meer kun je niet doen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.