Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arawen

Arawen

11-01-2010 om 11:17

Dat eeuwige hoesten

Zoon van 10 heeft in zijn vroegere jaren veel last gehad van luchtweginfecties en eindeloos hoesten. Uiteindelijk via de huisarts bij de kinderarts terecht gekomen en is hij aan de pufjes (Flixotide/Ventolin) gezet. Heeft destijds, zo'n 4 a 5 jaar geleden, wel longfunktie-testen gehad maar daar bleek uit dat hij 'op het randje' van 'echte' astma zit. Grote kans dus dat hij erover heen zou groeien en inderdaad, de afgelopen jaren zijn we steeds minder onderhoudsdosis (Flixotide) gaan puffen. Uiteindelijk helemaal niet meer.
Ik weet nu dat het eindeloze hoesten wel weer komt opzetten als hij verkouden is, dan pakken we een paar dagen de Ventolin en dan is hij er weer over heen. Maar nu lijkt het maar niet op te houden... telkens als ik denk dat de verkoudheid over is, begint hij toch weer opnieuw.. tja en moet ik dan denken aan (toch weer) astma of een soort van chronische verkoudheid? Zoon heeft van die kuch-hoest (niet productief), vooral 's ochtends uit bed. Zijn neus zit altijd vol.
Is er iemand met (ex) astmatische kinderen, die dit herkent? Is het de tijd van het jaar? Zouden jullie toch maar weer terug gaan op de Flixotide? Het laatste contact met de kinderarts is van jaren geleden, daarom twijfel ik of ik die toch weer moet benaderen....

groeten Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

11-01-2010 om 11:26

Goh,

alsof ik een bericht over mijn dochter zit te lezen.

Mijn dochter geeft aan dat ze al zo lang verkouden is en dat haar neus al zo lang dicht zit (ik moet zeggen dat ze niet meer kucht, maar ik weet dat het eraan zit te komen). Omdat ze niet meer kucht gebruikt ze de Flexotide 1x per dag. Als ze gaat sporten zou ze Ventolin moeten gebruiken, maar juist omdat ze niet meer kucht laat ik het even voor wat het is. Tot nu toe gaat het goed (totdat ze weer verkouden wordt)

Of het de tijd van het jaar is weet ik niet, dochter is vanaf de zomer al verkouden (en het benauwdige na inspanning dateert al vanaf de peutertijd).

Arawen

Arawen

11-01-2010 om 12:05

Geen 'typische' astma reactie

Zoon gebruikt al eigenlijk zo'n 2 jaar geen pufjes meer. Daarom twijfel ik ook zo of ik toch weer moet beginnen. Zeker omdat hij vooral 's avonds in bed en 's ochtends net uit bed zo hoest en voor de rest van de dag niet veel. Dat is dan wel 'typisch' astma, maar hij reageert helemaal niet op buitenlucht!
Zo heeft hij op oudjaarsavond de hele avond 'geblaft' als een gek, ondanks alle hoestdrank en de Ventolin-puf (die ik uiteindelijk in arre moede toch maar uit de kast had getrokken), maar toen we om 12 uur in de kou en de vuurwerk-rook buiten stonden, was er niets meer aan de hand!

Helen

Helen

11-01-2010 om 13:22

Herkenning. huismijt?

Hallo, mijn dochter zit nu net paar maanden op onderhoudsmedicatie (seretide). Daarvoor jaren alleen ventolin en serevent met af en toe flixotide (als verkouden). Wat ik heb begrepen onderdukken ventolin en serevent de reactie (hoesten) en neemt flixotide, naast allergieoorzaak wegnemen, de oorzaak (ontstekinkjes tgv allergische reactie) weg. Nu gebruiken wij dus seretide (serevent en flixotide bij elkaar) en het hoesten 's nachts is eindelijk afgelopen. Daarnaast dus veel aan het werk met bed verschonen, luchten en lichten ivm huisstofmijt.

Daar is dochter nl allergisch voor (getest). De longverpleegkundige vertelde me dat "het" seizoen voor de huisstofmijt van oktober tot maart loopt. Misschien dat dit bij jullie kk ook meespeelt? Buiten heeft dochter ook minder last ivm droge lucht die er nu hangt (en geen pollen!)

Gisteren had ze wel verstopte neus en heb ik een halve doorgesneden uit naast haar bed gezet. Daar zijn de meningen over verdeeld, maar hier werkt het.
Ik zou anders even tel. overleggen met KA wat slim is?

Lys Lionne

Lys Lionne

11-01-2010 om 20:06

Hier ook al wéken

Hier een dochter van 14 die ein-de-loos lijkt te hoesten. Toen ze 2 weken voor kerst van school naar huis gestuurd werd omdat ze de lessen teveel verstoorde zijn we toch maar weer naar de h.a gegaan. De afgelopen 2 winters namelijk precies hetzelfde verhaal. Toen door de h.a. doorgestuurd naar de kinderarts ivm vermoeden astma. Niets aangetoond, dus gestopt met astmamedicatie en door naar de KNO. Geirriteerde keel geconstateerd met bobbeltjes (niet verwonderlijk met al dat geblaf) en overactief neusslijmvlies waarvoor Nasonex. In het vroege voorjaar was ze van haar klachten af en ze heeft geen last meer gehad tot dus onlangs. Afijn, de h.a schreef de Nasonex weer voor, maar toch ook de flixotide en voorwaar, het hielp! Na twee weken ging het stuk beter en vorige week kreeg ze toestemming weer met haar zwemtraining te beginnen: fout, fout, fout! Zodra ze in het water lag begon ze weer met hoesten, dat ging de nacht door en de volgende middag zat ze weer thuis omdat ze op school weg gestuurd was. Terug naar de h.a. waar de flixotide weer opgehoogd werd en nu zijn we een volle week verder en knapt het gelukkig weer op. Helaas voor dochter wordt er dus voorlopig niet gezwommen, zo sneu!

Jade

Jade

12-01-2010 om 19:46

Twijfel..

Ik twijfel zelf enorm: ligt het aan de buitenlucht of ligt het aan het feit dat ze steeds verkouden is.......in ieder geval, ik kan er de vinger niet op leggen.

De huisarts noemt de klachten typisch iets astmatisch.....omdat ze nu niet kucht neemt ze 1x per dag de Flexotide. Ik heb haar vanavond naar trainen laten gaan zonder de Ventolin, kijken hoe dat gaat.

Ze heeft het benauwd met inspanning, met name als ze verkouden is.

Jade

Jade

12-01-2010 om 19:47

Herhaling...

dat van die Ventolin had ik al in een eerdere posting aangegeven, ik herhaal het nogmaals in posting 2....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.