Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mamba

Mamba

01-10-2008 om 11:05

De klok, de klepel en calcium

Om morgen niet helemaal met mijn mond vol tanden bij de schoolarts te staan: hoe zat het ook al weer met de calciumopname vanuit zuivelproducten? Er staat me vaag bij dat de opname niet zo heel groot is en je de calcium ook uit noten en broccoli ed kunt halen. Kortom, 'moet' melk f is dat enkel de idee vanuit de overheidscampagne van Joris Driepinter?

Groet, Mamba


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

05-10-2008 om 15:32

Generalisatie

Kari:
"en ook de Afrikanen hebben dat in hun culturele voedingspatroon."
Ik denk, dat dat een foute generalisatie is, die al begint dat zoiets als 'de afrikanen' niet bestaan in het meest gevarieerde continent ter wereld.

Melk drinken ook hier vrij nieuw

In Nederland wordt ook nog korter dan 100 jaar op grote schaal melk gedronken. Moderne fratsen dus, dat melkdrinken. Ik ben gewoon lekker ouderwets.

http://www.techniekinnederland.nl/nl/index.php?title=De_verwerking_van_koemelk_tot_consumptiemelk

Tinus_p

Tinus_p

06-10-2008 om 11:22

Dirksmama

Dirksmama:
"In Nederland wordt ook nog korter dan 100 jaar op grote schaal melk gedronken. Moderne fratsen dus, dat melkdrinken."
Nog afgezien dat die link niet werkt; het gaat blijkbaar om bewerkte melk, en dat proces is idd relatief nieuw. Maar er werd daarvoor ook al (verse) melk gedronken -maar dan vooral in W-Europa.

Nee, het gaat om het *drinken* van melk

Link nogmaals, ook te vinden door te googelen op 'fabrikanten zuigelingenvoeding, 4 hit van boven ongeveer.

http://www.techniekinnederland.nl/nl/index.php?title=De_verwerking_van_koemelk_tot_consumptiemelk

Hier eerste deel van de tekst (afkomstig van TUe)
===
==De verwerking van koemelk tot consumptiemelk==
Koemelk werd in Nederland aanvankelijk vooral gebruikt voor boter- en kaasproductie en werd vrijwel niet gedronken. Om boter en kaas te maken, werd de koemelk ontroomd. De ontroomde ‘ondermelk’ werd door de boeren gebruikt als veevoer. In de loop van de twintigste eeuw veranderde deze situatie volkomen. Melk, dat wil zeggen de tot consumptiemelk verwerkte rauwe melk, groeide uit tot een veel gedronken product.

De ontwikkeling van consumptiemelk kreeg haar eerste belangrijke impuls met de ontwikkeling van zuigelingenvoeding. Het drinken van melk was aan het begin van de twintigste eeuw voorbehouden aan zuigelingen en kinderen. Het zoeken naar een passende samenstelling van zuigelingenvoeding ter vervanging of ter aanvulling van moedermelk vormde de eerste aanzet tot wetenschappelijk melkonderzoek en de fabrieksmatige productie van kindervoeding op basis van melk. Het daaruit voortvloeiende melkonderzoek was vervolgens van groot belang in de ontwikkeling van het voedingsonderzoek en de ontwikkeling van een voedingsmiddelentechnologie. In deze zin werd melk de witte motor van de voedingsmiddelentechnologie van ‘stromende producten’. Maar ook melk zelf groeide uit tot een witte motor, ze transformeerde van een residu product tot een gezond en onmisbaar geacht onderdeel van onze dagelijkse voeding.

Dus ik hoef me geen zorgen te maken

Ik laat -lekker eigenwijs- alle linken en andere werelddelen voor wat ze zijn. Ik wil gewoon van mede-ouders weten of het kwaad kan als dochterlief zonder melk(producten) opgroeit. Ze drinkt 's ochtends thee met rijstemelk en krijgt af en toe een soyatoetje (daar staat op dat er calcium in zit). Verder minstens eens per week broccoli en altijd volkorenbrood. Helpt bruine rijst ook? En meergranen pannenkoeken ? Oh, daar zit tegenwoordig bij mij weer gewone melk in, met soyamelk vonden we ze toch minder lekker. Ik zal eens proberen of ze iets van een cereal met rijstemelk wil eten, al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust...
Engeltje

Gutegut en sorry!

ik had toch écht een nieuw bericht geschreven! en nu staat ie hier?? ik kon 'm niet meer vinden en de dag erna was ik dus knock-out........dus heb wel even gezocht maar niet gevonden.
nou,ja sorry
en mamba jij denkt dus migraine?
groeten albana

Mamba

Mamba

09-10-2008 om 10:20

Albana

Ja. Jaren geleden had ik periodes dat ik me opeens niet goed voelde. Onscherpe blik aan de randen, misselijk, knallende hoofdpijn en bijna niet meer kunnen nadenken en in een hele diepe slaap vallen. Van de HA moest ik langskomen als ik het had. Dat werkte niet .
Tot ik het een keer met iemand er over had en die zei: 'Mens, dat is gewoon migraine...' Veel dingen vielen op hun plek en sindsdien laat ik het maar gewoon over me heen komen -zoals vannacht (((
Wat jij beschrijft lijkt zo op mijn aanvallen dat het bijna niet anders kan. Voor de zekerheid is de HA de beste optie.

Maar........(mamba)

toen ik er over had met de huisarts had ik het nog maar een 'paar' keer gehad en was dus w.s. nog vager dan hier. maar ik heb nog nooit mirgaine gehad, en dat spugen enzo heb je dat ook bij mirgaine? is het niet iets met voedsel? een of andere allergie voor het een of ander? want ik 'vebeeld' me ook dat ik het vrij vaak na het eten van een bepaald iets heb....(wat ik dus nu niet meer eet en dus is de frequentie behoorlijk gedaald, tenminste dat verbeeld ik me.....ik weet het niet zeker, maar ben te 'bang' om het nog 's te proberen.)
en juist omdat ik opknap na dat spugen, soms na 1 keer soms na 2 keer en dan behalve een beetje moe overal vanaf ben....kan dat met migraine?? dat je overgeeft en dan is het 'over'? soms heb ik het écht maar een paar uur. ik kan trouwens niet het maar over me heen laten komen. de draaierigheid en misselijkheid en hoofdpijn is zo overweldigend dat ik niet eens kan slapen. ik lig in bed en lig maar te mieren en te massen, kan bijkans niet eens omdraaien (misselijk!) en ik lig te tijd weg te kijken tot ik écht moet spugen. omdat ik weet dat ik dan opknap. dat is toch raar? en die overgevoeligheid voor geuren en smaken kan dat met mirgaine? 't is net of ik supergoed proef en ruik en daardoor misselijk wordt ofzoiets....
groeten albana

Mamba

Mamba

09-10-2008 om 16:06

Albana

Nou, met over me heen laten komen bedoel ik héél stil liggen, niet te diep in- of uitademen en nergens aan denken. Ondertussen voelt het of er aan 1 kant met een bijl op mijn hoofd wordt geslagen, is de rest van mijn hoofd ook niet jofel, draai ik voor mijn gevoel zowel linksom als rechtsom en met een beetje pech ook nog diagonaal en lijkt het bij elke keer uitademen of ik moet overgeven. Praten lukt niet, ik kan hooguit kermen om een teiltje. Op een gegeven ogenblik is het zo erg dat ik wegzak. Met een beetje mazzel is het een paar (8 tot 15) uur later over, meestal blijft een gewone hoofdpijn als aandenken.
Voordat ik dit krijg ben ik overgevoelig voor geur, smaak en licht, ik merk vaak al aan mijn speekselklieren dat het mis gaat. Ik heb dan meestal al een lichte hoofdpijn. Van overgeven gaat de misselijkheid weg, en zakt de hoofdpijn eerder. Niet altijd hoor.
Volgens mij bestaan er zoveel type hoofdpijnen als mensen.

Albana

Mijn man heeft het ook wel eens, hij heeft dan het idee dat hij iets heeft gegeten dat niet helemaal goed was. Misselijk, een bepaald soort hoofdpijn en hij voelt zich pas beter als hij heeft overgegeven. Dit wekt hij op door cola te drinken en op en neer te springen. Blijkbaar helpt dat op dat moment.

Muusje

Mmm

zoals mamba het omschrijft klinkt het mij wel erg overeen met hoe ik me voel. maar wat muusje schrijft is ook mijn gevoel.....ik denk nog steeds eerder aan overgevoeligheid voor eten (een of ander iets), misschien ook wel omdat de hoofdpijn wel aanwezig is, maar de 'rest' van de klachten zijn aanweziger dan dat. ik heb dus meer last van de draaierigheid, misselijkheid en het beroerde gevoel, de overgevoeligheid qua geuren enzo dat van die hoofdpijn op zich.
en ook dat overgeven en erna toch vrij snel opknappen lijkt mij daarop te duiden.
ook zijn mijn 'klachten' niet zó langdurig. meestal is het in 1 middagje over. zo'n 6 uur is wel het maximum. en erna ben ik nog wel moe en beetje gammel, maar ik kan rustig weer 'op' zijn. een paar uurtjes erna krijg ik zelfs weer zin in eten en hoewel enigzins angstig voor de gevolgen gaat dat ook altijd wel weer goed.
maar het allerraarste is voor mij dat het vrijwel altijd rond de zelfde tijd opkomt (rond begin van de middag) en over gaat (begin van de avond) nét of er een klok op staat ofzo. dat zou ook verband kunnen houden met dat eten (toch?) tenslotte eet ik vrij regelmatig en ook nog vaak ongeveer hetzelfde (brood, brood en warm eten)in een bepaalde volgorde. wat naar mijn idee ook zou kunnen...tekort aan bepaald iets? (suiker, zout, eiwitten?? zoiets?)
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.