Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moustache

Moustache

30-07-2012 om 07:39

Diëtiste

Sinds vorige maand ben ik de afvalrace tegen de overtollige zwangerschapskilo's begonnen. Na drie kinderen op nog geen vier jaar tijd was dat echt wel nodig
Ik laat me hierin begeleiden door een diëtiste en ben weer aan het sporten gegaan (drie x per week Start to Run en 1x /week drie kwartier zwemmen). De eerste resultaten zijn verbluffend, - 8 kg in 5 weken en mijn vetpercentage is duidelijk gedaald. Ik kan nu in twee jeansmaten kleiner, zonder dat ik mij erin hoef te proppen. Tot daar allemaal heerlijk natuurlijk, en ik heb zelfs niet echt honger gehad.
Het enige wat mij stoort, zijn de opmerkingen van mijn diëtiste. Zij blijft steeds maar hameren op het gebruik van light/dieetvervangingen voor bv. kaas, jam,... zelfs nu mijn gewicht zo goed daalt. Ik heb haar al uitgelegd dat ik liever wat minder van het 'echte' product eet, dan dat ik mij tevreden moet stellen met de lightvariant die ik niet zo lekker vind. Het zijn dan ook de dingen waar ik mezelf eens af en toe mee 'verwen' (bv. een pistoletje met oude kaas en mosterd op zondag , dus het is niet zo dat ik deze dingen elke dag eet.
Nu is mijn vraag, zijn alle diëtistes zo of heb ik gewoon eentje die nogal fanatiek is? Verder ben ik heel tevreden over haar, ze begeleidt me goed en heeft wel een realistisch plan opgesteld.. Alleen dit ene ding stoort me zo, dat ik zelfs geneigd ben om te gaan liegen bij het opschrijven van mijn eetpatroon, wat uiteraard ook belachelijk zou zijn

Groetjes,
Moustache

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kamille

kamille

30-07-2012 om 09:43

Religie

Diëtisten zijn net aanhangers van een religie: de één houdt vast aan dit en de ander aan dat, en ieder roept het hardst dat zijn/haar "leer" de enige juiste is. Qua starheid doen ze helaas niet voor elkaar onder.
Zo te lezen heb je het prima voor elkaar. Als jouw dieet een leven lang vol te houden is (over het algemeen: voorzichtig met vet en snelle koolhydraten zonder meteen in extremen te vallen, regelmatig bewegen, niet "crashen") is er toch niks mis?
Wat lightproducten betreft: volgens mij neemt het gemiddelde gewicht evenredig toe met het aantal lightproducten. Geeft toch te denken...! Sterker nog: er zijn steeds meer aanwijzingen dat het lichaam op lightproducten reageert alsof het niet-lightproducten zijn. In hoeverre dit al officieel vast staat weet ik niet (ik ben nogal voorzichtig met het aannemen van schreeuwerige, vaak Amerikaanse onderzoeken) maar het feit dat mensen steeds dikker worden, ondanks de toegenomen light-hype, zegt wel genoeg.
En dan nog... Ik heb wel eens diverse lightproducten vergeleken (leve de etiketten!) en vaak is het een wassen neus. Light chips en rookworsten zijn nog steeds vet en zout, bijvoorbeeld en ik heb gehoord dat de zogenaamde light-jams vol spullen zitten waar je ook niet altijd blij van wordt.
Gewoon gevarieerd eten zonder teveel excessen is prima. Wie een paar kilo te zwaar weegt kan goede resultaten bereiken met het schrappen van koekjes bij de koffie en een chocolaatje bij de thee. De moderne voeding zit vol valkuilen met zogenaamd gezonde producten en tussendoortjes, zoals mueslirepen, kinderkoeken en yoghurtdrankjes. Wie die laat staan zal daar al flink van opknappen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.