Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Virginieke

Virginieke

29-03-2010 om 16:55

Dikke tong en allergie

Een tijdje geleden plaatste ik een draadje over een allergische reactie (dikke tong en opgezwollen keel). Enig speurwerk heeft uitgewezen dat mijn vriend beide keren een pijnstiller had gebruikt: Diclofenac (geen aspirine dus). Blijkbaar is hij hieraan allergisch.
Goed om weten, want binnenkort moet hij aan de gal geopereerd worden. Stel je voor dat ze je bij de operatie hetzelfde toedienen.....

Bedankt voor het meedenken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

30-03-2010 om 08:34

Diclofenac

Virginieke, gebruikt je vriend diclofenac als gewone gangbare pijnstiller? Dat is wel een erg zwaar middel hoor. Maar het kan natuurlijk zijn dat hij dat voor specifieke doeleinden gebruikt. Als hij nu overgevoelig blijkt voor diclofenac dan is het raadzaam om ook voorzichtig te zijn met naproxen, ibuprofen, etc. Dat valt onder dezelfde groep pijnstillers, NSAID (non steroid anti inflammary drugs). Een paracetamol is dan een betere keus voor huis-tuin-en-keuken-gebruik.

Virginieke

Virginieke

30-03-2010 om 10:52

Puck

Puck, de pijnstiller was voorgeschreven door de huisarts, hoor, na enkele heel zware pijnaanvallen die dus galstenen bleken te zijn.
Normaal gezien gebruikt hij nooit pijnstillers, en als het echt niet anders kan idd paracetamol. Hij is nogal voor gezonde voeding enzo dus hij neemt enkel iets als het echt nodig is. Die aanvallen van de galstenen waren ook echt erg, vreselijk.
Bedankt voor je bezorgdheid!

Idd erg goed dat je de allergie nu hebt gespot

want de combinatie van paracetamol en diclofenac is voorzover ik weet (en zelf heb ervaren) behoorlijk standaard bij de behandeling van pijn na een operatie.

Grote kans dus dat hij het binnenkort weer voorgeschreven krijgt.

Guinevere

Guinevere

30-03-2010 om 21:11

Verdere test?

Wat ik me dan wel afvraag is voor welk deel van de al dan niet werkzame stof hij allergisch is. Diclofenac-pillen bevatten vermoedelijk ook van alles en nog wat aan vulstoffen. Helaas heb ik de bijsluiter van mijn doosje diclofenac weggegooid dus ik kan even niet kijken waaruit het bestaat.
Wellicht is het handig om dit te laten uitzoeken, om herhaling te voorkomen?

Puck

Puck

30-03-2010 om 21:34

Vroeg ik me ook af, guinevere

Ten eerste vroeg ik me al af hoe nu is ontdekt dat hij voor diclofenac allergisch is en ten tweede idd: welk deel van de pillen. En Guinevere: jouw diclofenac kan heel andere samenstelling geven als die van een andere leverancier dus dat jij de bijsluiter niet meer hebt geeft niet.
En verder dus op zijn medische status laten vastleggen dat hij er allergisch voor is.

Virginieke

Virginieke

30-03-2010 om 23:17

Komt wel goed, denk ik

Echt "ontdekt" is de allergie niet, ik heb gewoon logisch proberen redeneren. Twee maal die reactie, wat had je daarvoor anders gedaan; dat bleek dus die Diclofenac te zijn, telkens na een galaanval.
Donderdag heeft hij een gesprek met de chirurg en de anesthesist voor de operatie van de galblaas en hij heeft ook al een vragenformulier moeten invullen. Ik zal er niet bijzijn, maar ik neem aan dat hij groot genoeg is om dit goed te vermelden
En ik neem aan dat de chirurg en de anesthesist bekwaam genoeg zijn om te weten welke andere medicijnen gelijkaardige reacties kunnen geven?
Latten op lange afstand is toch niet alles .... zou er toch wel bij willen zijn, merk ik nu....

Puck

Puck

31-03-2010 om 09:22

Virginieke

HEt loont dan wel de moeite denk ik om uit te laten zoeken voor wat in de pillen hij dan allergisch is. Als dat voor een hulpstof blijkt te zijn dan kan hij nog wel diclofenac blijven gebruiken maar in een andere samenstelling.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.