Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter van 6 nog niet zindelijk 's nachts

zoals de titel al zegt, draagt mijn dochter van 6,5 nog een luier 's nachts. Ze was al vrij jong en snel overdag van de luiers af, maar dit is een ander verhaal. Ik weet niet beter dan dat veel kinderen van deze leeftijd dat nog hebben en dat ze er in feite niets aan kan doen, omdat er een signaal naar haar hersens moet die ervoor zorgt dat ze wakker wordt door een volle blaas of ervoor zorgt dat ze niet plast tijden het slapen. Dus ik maak me eigenlijk niet druk. Zelf heeft ze er ook weinig moeite mee, maar haar vader zit er wat fel achteraan: hij maakt haar wakker om te plassen voordat hij zelf naar bed gaat. Maar hij gaat 2 uur later naar bed dan ik (we zijn overigens gescheiden, voor de duidelijkheid) en als ik haar probeer wakker te maken, moet ik eerst een bom afschieten en dan nog wordt ze niet wakker (ik sta ook niet echt achter het concept wekken voor een plas, zolang je lichaam het niet zelf reguleert). Nu heeft hij een beloningssysteem bedacht: 5x droog is een kleinigheidje. Mij heeft hij daar niet over ingelicht en hij was het ermee eens dat we niet zouden pushen... Hij had nl al eens tegen haar gezegd dat ze maar eens naar de dokter moesten voor een plaswekker (niet met mij overlegd) en daar was ze bij mij erg overstuur van geraakt. Dus er schort het eea aan communicatie én ik vind niet dat we moeten pushen. Wie kan raad geven? Wanneer zouden we toch naar hulp moeten zoeken en waar kunnen we dan het best naartoe?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je kind uitleggen

Het beste wat je voor je kind kunt doen is uitleggen hoe je het ziet. De meeste kinderen worden vanzelf droog, ongeacht beloningssysteem. Veel zindelijkheidstrainingen zijn in feite een opvangsysteem, bijvoorbeeld extra naar het toilet gaan. Dat wil niet zeggen dat je dan al zelf het signaaltje krijgt, laat staan er op kan reageren, dat je blaas vol is.
Veel ouders vinden het wel heel vervelend voor hun kind en voor henzelf als een kind haar plas ook 's nachts nog niet op de wc doet, dus ze proberen er iets op te verzinnen.
Vader heeft verzonnen dat er een beloningssysteem komt. Kind weet al dat dat niet veel zal uithalen, dus het beste wat ze kan doen is dat maar accepteren.
En misschien zelf nadenken wat ze nog kan doen om niet in bed te plassen. Een plasemmertje naast haar bed voor het geval dat ze wakker is en even een plas kan doen? Om vader te laten zien dat ze hem wel serieus neemt en er zelf zoveel mogelijk aan meehelpt om droog te blijven? En help haar zo goed mogelijk om zichzelf te verschonen en schoon beddegoed te regelen, zodat vader er minder last van heeft, want daar komt een deel van de ergernis vandaan.

P

P

02-05-2013 om 15:42

Annej

Juist de plaswekker LEERT jou luisteren naar dat signaaltje dus dat is wel een goed idee.

P

P

02-05-2013 om 15:44

Chris

Waarom geen plaswekker? Mijn zoon was ermee droog net voor hij 6,5 was. Gebruik het ding alleen niet als het erg heet is maar deze tijd van het jaar is ideaal.

Een kind wakker maken om te plassen is niet goed, het leert er niets van en sommige kinderen houden dan nog langer het 'halfslapend' plassen aan en halfslapend plassen kan ook in bed.

Beloningssystemen voor iets waar je geen invloed op hebt werken helemaal averechts. Dat is hetzelfde als je man een beloning geven als de buurman vroeg thuis is van het werk.

Verdiep je eens in plaswekkers.

Plaswekker

Een plaswekker kan best een goed idee zij, maar daar komt vader niet mee en ik zou er zelf geen discussie met vader aan wijden.
Overigens is het misschien al heel wat als je je kind kunt uitleggen dat het handig is om op te letten of je lichaam een signaal geeft dat je moet plassen, bijvoorbeeld je wordt onrustig in je slaap en een beetje wakker, je voelt het kriebelen onderin je buik of aan je spleetje. Dan ga je even plassen.
Overigens is het denk ik niet alleen het signaal om te gaan plassen dat het nog niet goed genoeg doet, maar ook het vermogen om de plas op te houden dat nog niet genoeg ontwikkeld is. Er zijn maar weinig zindelijke kinderen die er s'nachts uit moeten om te plassen. Dat doen ze pas als ze 's morgens wakker worden. In de tussentijd zorgt hun lichaam er voor dat de plas opgehouden wordt.

ilsepilse

ilsepilse

02-05-2013 om 16:20

Pff

ik was ook 7 toen ik nog bedplaste, een huisarts kwam toen op het idee dat ik na 18 u geen water meer mocht drinken, zo is het ook gestopt.
mijn oudste zoon heeft ook langer in bed geplast maar op zijn 4e toch gestopt, wij haalden hem dan om 23u uit bed om nog even te plassen..
sterktexx

Huisarts

Vaak raadt men aan om pas na het 7e jaar actief te proberen een kind te helpen om zindelijk te worden, die dat nog niet is. Je kunt nu vast aan je huisarts vragen wat die daar van vindt en waar de huisarts je naar zou verwijzen. Lichamelijk onderzoek naar mogelijke afwijkingen, training, medicatie, de plaswekker, dat zou ik doen in een periode dat er verder niet zoveel gebeurt in een kinderleven zodat je er dan even al je energie op kunt richten.
Het schijnt toch wel vaak voor te komen en het hangt er ook maar van af hoe lastig het is en of er nog kans is dat het vanzelf over gaat.
Bij een broer ging het pas over tegen de tijd dat hij in militaire dienst kwam. Net op tijd gelukkig.

cqcq

cqcq

02-05-2013 om 18:45

Stap uit de strijd

Want die heeft twee kanten, jouw ex en jij. Hij vind het belangrijk dat zijn dochter zindelijk wordt, jij vind thet belangrijk dat ze niet gepusht word.

Ik zou hem in elk geval erkennen in wat hij belangrijk vind. Het is geen absurd standpunt, ouders genoeg die al voor hun kind zeven wordt beginnen met een plaswekker of met beloningsystemen. Aan de andere kant geldt dat ook voor jouw standpunt. Geen van tweeën heeft gelijk, maar als jullie zo tegen over elkaar blijven staan krijgt je dochter er wel last van.

Dus probeer hieruit te stappen.
Stel bijvoorbeeld voor dat je ex naar de huisarts gaat om te overleggen, of doe dat samen (alle kans dat de huisarts suggereert om nog even te wachten, maar dan heb je wel hem erkent in zijn zorgen).
Of stel voor dat je met een plaswekker begint zodra ze zeven wordt (dat is, of was in elk geval de leeftijd dat een plaswekker ook vergoed wordt door de zorgverzekeraar).
Kom je ex in elk geval tegemoet. Jij kunt zijn standpunt niet veranderen, het enige wat jij kunt veranderen is hoe jij hier tegenover staat.

Vanzelf

nachtzindelijk komt vanzelf als het eraan toe is. Zoon heeft nog heel lang veel ongelukjes gehad 's nachts. Tot we zoon naar een andere school lieten gaan waar hij zich wel veilig voelde, sinds dien geen 1 ongelukje meer!

Wat je ook nog kan proberen om je dochter een onderbroek in haar nachtluier aan te laten houden, dan voelt ze het plassen eerder. Luiers hebben de eigenschap veel vocht op te kunnen vangen, een onderbroek niet. Voor deel is dat alleen onderbroek en luier verschoond hoeven worden (en niet het hele bed.)

Pham

Tango

Tango

02-05-2013 om 22:41

Plaswekker(beetje ot)

P, ik heb altijd bewondering voor jouw enthousiasme over de plaswekker. Ik moest er niet aan denken dat het zover zou komen dat we hem nodig zouden hebben bij onze zoon. Gelukkig was hij net rond zijn 7e jaar droog 's nachts. Het lijkt mij vreselijk zo'n wekker die midden in de nacht een paar keer iedereen wakker maakt.
Chris, ik zou met je ex-man overleggen over een gezamenlijke aanpak. Je kunt inderdaad naar de huisarts gaan en om advies vragen. Als hij een plaswekker adviseert kun je ermee starten, maar alleen als iedereen, dus ook je dochter erachter staat. Wat maakt dat zij er zo angstig voor is? Is het de druk die haar vader erop legt? Leg je ex-man ook uit dat een beloningssysteem niet helpt maar dat je het wel anders kan toepassen. Hier deden wij het zo: als zoon een nacht droog was mocht hij een sticker plakken. bij 7 stickers mocht hij zonder luier slapen. Dit was dus niet echt een beloningssysteem maar meer proberen of hij droog kon blijven. Meestal was hij 1 tot 3 nachten droog en dan weer nat, toen hij echt 7 nachten achter elkaar droog was, bleef hij dat daarna ook. Overigens deden we dit geen maanden achter elkaar, maar gewoon af en toe eens proberen en er vooral niet teveel nadruk op leggen.

Nada

Nada

03-05-2013 om 08:40

Plaswekker

Ik heb begrepen dat je die pas na het zevende jaar krijgt. Veel kinderen worden namelijk vanzelf zindelijk voor hun zevende. Sommigen ook niet. Zo onnatuurlijk is het dus allemaal niet. Ik zie veel ouders bezig met kunst en vliegwerk terwijl dat A. nog niet nodig is en B. geen fluit helpt. Alleen maar extra druk op de schouders van het kind, en als er nou iets is dat averechts werkt...

Vader moet er eens wat over lezen en dan snel gas terugnemen.

P

P

03-05-2013 om 10:11

Plaswekker

Ik kon 8 jaar geleden gewoon een plaswekker krijgen met 6 jaar, ik weet niet eens meer hoe dat ging maar ik kreeg het ding van de thuiszorgwinkel.

Tango: als je een jonger broertje hebt wat wel de nacht door kan zonder luier dan ben je wel gemotiveerd hoor!

Verder: ik had al een jaar of 2 goed geslapen (jongste gaf lang problemen) en dat heb ik ook mee laten wegen. Verder is het een kwestie van zoveel mogelijk laten drinken en het gebruik van luiers. Het is namelijk de bedoeling dat je kind het leert door zo vaak mogelijk wakker te worden van die wekker, beter 2x per nacht dan 1x per 2 nachten. Ik heb nooit het nut ingezien van lakens verschonen midden in de nacht (ja er zijn mensen die vinden dat dat erbij hoort en dat je dat zelfs door je kind moet laten doen) en daarom kreeg zoon een luier OVER zijn broekje heen.

Als iemand mijn verhaal wil lezen (en nee dat ging niet heel makkelijk, het moest in 2x): zoek op 'het wonder dat plaswekker heet' van 8 jaar geleden.

Chris35

Chris35

03-05-2013 om 14:28 Topicstarter

Tango en anderen

Dank voor jullie reacties. Tango, ze is niet bang voor een plaswekker, ze was overstuur omdat haar vader haar kennelijk had aangepraat dat er iets mis was met haar en dat heb ik hem zeer kwalijk genomen. Zoals ik al zei is van mijn kant geen druk, boeit me niet dat ze die luier draagt, ze mankeert niets, ze is gewoon wat laat. Zelf heeft ze er weinig moeite mee, ze vindt het hooguit jammer. Ik heb een soort compromis gevonden en vader gemaild dat ik wel een plaswekker wil overwegen, mits hij er info over gaat lezen en de voors, tegens en voorwaarden in zich opneemt. Ik ben wel eerlijk dat ik er niet 100% achtersta, maar ik kan niet constant de kont tegen de krib gooien en mijn zin doordrijven....wie weet worden we nog aangenaam verrast
Maar meer ervaringen zijn welkom!

cqcq

cqcq

03-05-2013 om 16:45

Heel goed

Olie op de golven, i.p.v. olie op het vuur. Ik hoop dat jullie samen de gulden middenweg vinden.

P

P

03-05-2013 om 16:52

Bescherm je kind chris!

Het ging om jouw ex toch?

Dit vind ik wel makkelijk hoor. Pas daar mee op. Vaders zijn waarschijnlijk makkelijke lezers, zullen precies dat oppikken wat ze willen horen en dan zit je dochter met de gebakken peren.

Het is van belang dat je man (en ook jij als ze bij jou is) haar steunt, een paar keer per nacht haar helpt bij het wakker worden door de plaswekker (sommige kinderen worden er niet eens wakker van en bij die exemplaren moet je ze dus zelf de eerste weken wakker maken) en ze moeten extra drinken zodat het ook gaat werken.

Als jouw ex dat nu niet aankan of blijkt te kunnen is dat wel een enorme deuk in het zelfvertrouwen van je dochter. Ze moet dit ook zelf willen maar vooral gesteund worden en een boze vader midden in de nacht omdat hij net slaapt lijkt mij dan niet handig.

Was zelf een bedasser tot mijn 10e en ik heb er heen nare herinneringen aan. Ze hebben me heel lang laten plassen inderdaad, waar ik niets van merkte.
Plaswekker is ook geprobeerd maar 3x raden wie er als enige doorheen sliep

Ik denk dat het gevoel van je kind het belangrijkst is, als het niet 'iets ergs' is, kan t ook geen kwaad om eens zo'n wekker in te zetten.. Zoiets?

Bedasser =

BedPLasser

Sanneke

Sanneke

08-05-2013 om 09:49

Jaren '80

Ik heb zelf ook jaren in bed geplast(tot mijn 11de), uiteindelijk overgegaan toen ik mijn eerste menstruatie kreeg. Mijn ouders hebben geen plaswekker gebruikt, omdat ze niet wisten of deze vergoed werd door het ziekenfonds. Mijn moeder heeft overigens wel via een drogist aan speciale grotere inlegluiers, en grotere strikslips kunnen komen in die tijd.
Mijn eigen dochter (nu 16) was 's nachts droog net voor haar 8ste verjaardag, toen we net aan de plaswekker wilden beginnen. Ze heeft gewoon tot die tijd luiers gebruikt die in de supermarkt verkrijgbaar waren.
gr. sanneke

Maxime.M

Maxime.M

08-05-2013 om 10:10

T/m 13 jaar

Hier een bedplassende zoon. Heeft t/m zijn 13 jaar in bed geplast. Vanalles geprobeerd. Ook de plaswekker maar daar sliep hij gewoon doorheen (en niet 1 keertje, nee, dagelijks en dat een maand lang. Toen waren we er klaar mee en hebben we van de huisarts pillen gekregen) hielp ook maar half, dus 2 pillen per nacht. En toen bleef hij droog. Soms probeerden we te minderen met de pillen maar dan was hij weer nat. Tot de pillen weer eens op waren en hij het een nachtje zonder moest doen, en ineens was hij droog, en de dag erop weer, en weer. (want ik dacht ik ga pas weer pillen halen als je een nat bed hebt)
Bij dochter hadden we ook de plaswekker en bij haar werkte het trouwens wel heel goed.
Dus het kan maar zo hoor, dat het langer duurt. De huisarts en zijn assistente waren beiden heel relaxed, assistente had ook een zoon die zo lang nat was geweest 's nachts, zij zei altijd 'het gaat echt over, wacht rustig af'

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.