Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Manja

Manja

30-05-2013 om 09:48

Dokter frank

Misschien al eerder hier ter spraken geweest, maar ik ben begonnen met dr frank dieet. Nu drie week, en het is het eerste dieet waarbij ik zomaar afval! EN ik heb inderdaad niet echt honger. Wel vind ik het erg saai, ben echt superzat van de kwark en magere kaas enz.
Is het eigenlijk wel gezond? Ik voel me prima.
EN is het bij iedereen zo'n succes als hij schrijft in zijn boek? Of zijn er onder jullie ook afhakers of mensen die gewoon niet afvielen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

30-05-2013 om 10:16

Vast niet

Ik ken het hele dieet niet, maar algemeen kun je stellen dat ieder eenzijdig dieet niet gezond is omdat je bepaalde voedingsstoffen gaat missen.
Voor de meeste mensen is minder eten, verantwoorder eten minder snoepen in combinatie met meer bewegen volgens mij nog steeds de meest verantwoorde manier op een aantal kilo's kwijt te raken.

Dit wil je niet horen

Ik ken het dieet ook niet, maar het gaat niet werken, alleen al omdat je het niet zult volhouden. Na 3 weken ben je het al spuugzat! Wat ik overigens helemaal begrijp hoor, daar niet van, het lijkt me stomvervelend om voortdurend op je eten te moeten letten en van veel magere kwark zou ik niet vrolijk worden. Ik ben ervan overtuigd dat diëten niet werken. Wat wel kan werken: een aangepaste levensstijl. Gevarieerd, gezond en wat minder eten, plus flink gaan bewegen. Maar ook daarvoor geldt: het moet iets zijn wat je vol kunt houden (zowel voedingspatroon als beweging). Want als je ermee stopt, komen de kilo's gewoon terug. En volhouden betekent dan niet een halfjaartje, maar idealiter je hele leven.
Succes, en kom eens kijken bij ons hardloop/sportersdraadje

Manja

Manja

30-05-2013 om 14:04

Ik wil alles horen

Maar ik heb zelf niet het idee dat het ongezond is. Alleen wat saai.
Je mag eiwit en vetten en veel rauwkost en gekookte groente. Alleen nagenoeg geen koolhydraten, dus geen brood, rijst spagetti of suiker of zetmeel.
Dokter Frank is wel een echte dokter. Een internist in Twente die veel mensen met diabetes en overgewicht in zijn praktijk heeft. Ik kan me dus niet voorstellen dat het dieet echt slecht is.
Ik heb wel vaker periodes mij echt goed aan gezonde voedingsadviezen gehouden. Serieus. Dan at ik net zoveel calorien als ik nu doe. Toen met koolhydraten. Toen viel ik niet af. EN nu, met dezelfde hoeveelheid calorien maar zonder koolhydraten val ik wel af.
ZIjn er evaringsdeskundigen mbt dit dieet hier?

bibi63

bibi63

30-05-2013 om 15:20

De vraag is

of je het minimaliseren van koolhydraten vol houdt. Ik denk dat het op zich een prima dieet is. Maar als je bij ontbijt en lunch je boterham uitbant én bij avondeten geen koolhydraten (aardappel/pasta/rijst) eet, het wel lastig gaat worden op de lange termijn. Ikzelf probeer wel koolhydraten een stuk te minderen, maar ban ze niet uit. Dat zou ik niet volhouden. Dus niet altijd brood, maar regelmatig een salade als lunch. En bij avondeten minder pasta/rijst/aardappel, af en toe geheel niet, maar helemaal niet zou mij niet lukken (t'is toch wel lastig om een heerlijke pastasaus te maken en spaghetti voor de rest van het gezin en zelf alleen maar pastasaus te eten. hm. daar maar een beetje spaghette en véél saus, maar dat beetje 'bite' hoort er toch wel in).
Gr. Bibi

Brianna F

Brianna F

30-05-2013 om 17:00

Dr. frank bevalt niet helemaal.

Ik volg in zoverre een koolhydraatarm dieet dat ik wel volkoren spaghetti en zilvervliesrijst eet, soms een speltboterham, maat ik houd niet zo van brood. Aardappels eet ik zelden en dan alleen nog de in de oven gebakken variant.
Verder inderdaad geen suiker. Dat kun je net zo goed meteen op je buik plakken. Wel maak ik veel tussendoortjes zelf, met als zoetstof stevia.
Ik houd dit al een half jaar vol en dit blijft het ook wel. Natuurlijk eet ik op een verjaardag lekker een stuk taart mee, neem ik elke dag 1 stukje (pure) chocola. Maar geen snelle koolhydraten zoals in wit bloem, aardappels, koek, snoep. geen pakjes en zakjes, geen geraffineerde producten.
Wel eet ik alle soorten fruit, groente, handje noten, vis, kip, vleesvervanger, als vet gebruik ik kokosolie of olijfolie. Ontbijt is een stevig bord havermoutpap met walnoten en appel en lijnzaad. Dat vult tot ver in de ochtend. 6 eetmomenten per dag. Water drinken als je trek krijgt. Mijn enige zwakke moment is 's avonds na achten, dat los ik op door mijn tanden te poetsen.

ex-diëter

ex-diëter

30-05-2013 om 17:22

Dieet werkt maar tijdelijk

De pest met dieeten is dat je wel afvalt maar dat het er weer even hard aankomt als je dieet voorbij is en je weer die dingen gaat eten die je in het dieet niet mocht. Ik vres ook het ergste als het dieet van dr frank je nu al de neus uitkomt.

Ik heb goede ervaringen met Het geheim van slanke mensen. Dit is een methode waarin je anders naar eten gaat kijken en zelf de regie neemt op je eetgedrag. Je mag alles eten maar je wil niet alles eten, net als slanke mensen. al met al komt het inderdaad neer neer op minder eten en meer bewegen. Simpel gezegd voor slanke mensen maar een worsteling voor de niet-vanzelfsprekend-slanke mensen onder ons.

Ik ben na jarenlang overgewicht en veel gejojo nu 9 maanden op gewicht na 12 kilo afgevallen te zijn. Elke maandag starten er gratis facebook-workshops waarin je in een groep met behulp van opdrachten en filmpjes aan de slag gaat om een eetpatroon te ontwikkelen dat bij jouw leven past en waarmee je afvalt of op gewicht blijft. HGVSM schrijft niets voor en het is dus echt aan jezelf om te eten zoals jij wil. Waar het omgaat is dat je alles mag eten maar dat je zelf kiest of je het ook echt wil. Kan dus ook prima zonder koolhydraten als je daar niet van houdt. maar als je er eigenlijk dol op bent, wordt het moeilijk vol te houden, je leven lang. En vooral in moeilijke situaties bewust blijft van hetgeen je echt wil: die hele reep chocola of afvallen?

Hier kun je het eerste oofdsuk van het boek lezen: http://hetgeheimvanslankemensen.nl/boeken/het-geheim-van-slanke-mensen
Toen ik dat las was ik om. Ik ben echt blij dat ik dit "geheim" ontdekt heb. Misschien heb jij er ook wat aan )

Merel

Merel

30-05-2013 om 17:39

Zolang je het doet werkt het

Het werkt, dit dieet. Wij hebben niet precies Dr. Frank gedaan maar een koolhydraat arm dieet. Het is een mooi begin om mee af te vallen maar zoals al geschreven is. Je bent niet ineens klaar met het dieet,want dan kom je gewoon weer aan. Dus langzamerhand kan je eens wat koolhydraten toevoegen, maar let er wel op.
En wat ex-dieter schrijft over slanke mensen,dat is natuurlijk zo. Ik heb het dieet meegedaan omdat mijn man wilde afvallen en het is overduidelijk dat hij altijd al meer eet dan ik. Hij denkt vaker aan eten, heeft meer eetmomentjes op een dag en eet sowieso altijd (ietsjes) meer dan ik. Natuurlijk eet ik ook wel eens een zak chips, maar man doet dat vaker. Ik neem nooit doordeweeks een wijntje, man wel. Ik neem nooit een chocolaatje bij de koffie, man wel. Of ik neem er eentje, man neemt er 2. Als je dat jarenlang optelt, dan zie je dus waar iemand van aankomt (daar heeft hij n.l. ook 20 jaar over gedaan) en nu moet het er weer af.

Man is nu opnieuw begonnen met afvallen. Hij doet geen dieet, probeert gewoon van alles iets minder te eten en rent 3x in de week 15 km, dát helpt nog het beste. (sowieso al de goede lichaams beweging en zolang je aan het hollen bent, kan je niet eten

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-05-2013 om 18:18

Niet doen

Dit wil je écht niet horen.
Mijn zus en zwager hebben het gedaan. Waanzinnig, de kilo's vlogen er af, we waren al aan het plagen dat we voor haar verjaardag een spandoek zouden maken met 'Milf in town'. Heel fout . Ze zagen er sensationeel uit.
Op een gegeven moment ga je weer gewoon eten. De kilo's kwamen driedubbel zo hard terug. Van slanke zus is ze nu een kogelronde moeke geworden, mijn kinderen vroegen laatst voorzichtig of ze nou zwanger was. En dan niet een driemaandsbuikje, er hangt een buik aan alsof het kind al ingedaald is.
Het enige dat werkt is gezond en matig eten en regelmatig bewegen. Weg met de weegschaal geeft duidelijke uitleg hoe je door groepen voedingsstoffen weg te laten in feite je lichaam uithongert en wat dat doet.
Het geheim van slanke mensen lijkt hier op. Gewoon gezond verstand. Je mag alles eten maar je moet het niet altijd willen.
Rosa van der Zanden

ex-dikkerd

ex-dikkerd

30-05-2013 om 23:43

Mijn ervaring met dit soort diëten

Ik heb zo ongeveer elk dieet geprobeerd en geloof me: diëten is levenslang. Of beter gezegd: diëten zijn fout, je moet je manier van leven chronisch aanpakken.
Met eenzijdig eten of diëten die ingewikkeld koken nodig hebben loop je het risico dat je het niet lang volhoudt. En dan begint het beroemde jojo-effect. Vijf kilo eraf, tien erbij. Tien kilo er af, vijftien er bij. En als je dan bijvoorbeeld een zwangerschap krijgt, een tijdje niet, of niet meer, kan bewegen wegens ziekte of bepaalde medicatie gebruiken moet, zoals prednison, antidepressiva en dergelijke, zit je opeens met een BMI die over de 30 schiet, of nog erger.
Wat het minimaliseren van koolhydraten betreft: ik werd daar ziek van, viel flauw. Pas later leerde ik dat mijn bloedsuiker heel laag werd. Het is niet duidelijk wat nou goede en wat slechte koolhydraten zijn, men spreekt elkaar tegen, maar koolhydraatarm is niet goed en houdt geen mens vol.
Vervang de pasta eens door volkorenpasta, gebruik eens zilvervliesrijst en gebruik het dan niet als hoofdgerecht maar als bijgerecht. Dus geen spaghetti met (zelfgemaakte!) tomatensaus, maar rijk gevulde tomatensaus met een schep spaghetti.
Die tomatensaus maak je door rijpe tomaten te pureren of tomaat uit blik te gebruiken. Roerbak groente zoals stukjes broccoli, prei, ui, courgette, eventueel wat vlees (75 g per persoon mager, onbewerkt vlees) en meng dan met de tomatenpulp, laat het wat inkoken en serveer flink wat van deze groenterijke saus met een beetje spaghetti.

Dat hou je langer vol dan die diëten die geen mens een leven lang vol kunnen houden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-05-2013 om 00:34

Het werkt wel

Bij mij dan hè...

Ik kijk nu anders tegen snacken en snaaien aan. Pak nu eerder een blokje kaas dan een koekje. En doe een dag per week koolhydraat arm. En daar blijf ik aardig mee op gewicht. Alleen na de feestdagen gaat het fout, en dan doe ik 3 weken dr. frank.
En daarmee blijf ik al een paar jaar redelijk op gewicht.

Foute koolhydraten zijn volgens mij de snelle koolhydraten. Dus wit brood, witte pasta en natuurlijk alle koek, snoep en zoetigheid. Sinds ik daar wat in verschoven heb, voel ik me kiplekker, ik voel me eigenlijk altijd veel beter als ik matig met de koolhydraten. Meer energie, geen dip in de middag en ook geen hongergevoel/lekkere trek op het eind van de dag. Sterker nog, ik merk dat ik helemaal loskom van mijn suikerverslaving en minder taal naar zoetigheid. Het is bij net alsof ik van suiker eten steeds meer suiker ga eten.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

O jee dokter frank

Bij mij op het werk hebben ze denk 3 jaar terug met een hele grote groep dokter Frank gedaan....Mén, gek werd je ervan. Het was het enige onderwerp in de pauze Nu weet ik er dus erg veel van...)) Wel leerzaam zulke collega's. Ik deed niet mee. Ik ben weliswaar geen magere graat,maar ook niet 'dik' en al sinds mijn jongvolwassen jaren áltijd ongeveer op hetzelfde gewicht. En áls ik afval (gebeurd wel eens, b.v. in drukke tijden) is het áltijd op de plekken die al aan de magere kant zijn (gezicht, bovengedeelte romp) en vraagt iedereen aan me of ik ziek ben.
Mijn analyse na uitgebreide observatie:
Je valt als een trein af. Dus dat is mooi meegenomen. Iedereen,allemaal, elk model en jojo's en mensen die de kilo's al járen hebben ook.
Voor sommigen is het prima te doen en voor sommigen met enorme moeite. Volgens mij houd dat verband met je eigen voorkeur voor eten. Sommigen houden nu eenmaal niet van sla en yochurt en wél van brood en aardappels.
En je gezin heeft ook invloed. Heb je een gezin die wel aan de aardappels zitten dan is de verleiding natuurlijk wel groot...
Wat mij opviel: Mensen voelen zich er erg goed bij!
Hebben géén honger en hebben méér energie. Eigenlijk allemaal. Enkelen houden het erna ook nog vol. Doen b.v. 1 of 2 dagen per week dokter Frank. Of doen elke dag half/half, b.v. wel het ontbijt en lunch, maar het avondeten weer 'gewoon'. Die blijven op dat lagere gewicht. Maar het gros houd het erna niet meer vol en gaat gewoon eten of redelijk gewoon en de extraatjes niet....(gebak, snoep,chips) en die komen allemaal, ook al is het soms langzaam toch weer aan uiteindelijk.
Het lijkt mij persoonlijk een onmogelijke opgave. Ik houd juist van brood en moet er niet aan denken dat uit mijn dagelijks menu te moeten schrappen. Die energie hebben trekt mij dan wél weer aan...hoewel ik die normaal ook wel heb. Maar een beetje meer kan zeker wel.
groeten albana

Rieke

Rieke

31-05-2013 om 13:17

Mijn ervaring

Dat is niet met Frank, maar met Sonja.
Ongeveer 10 jaar geleden bevallen en de kilo's kreeg ik er niet af. Na 5 jaar zat ik op kledingmaat 42.
Ik ben Sonja Bakker gaan doen, het eerste boekje 9 weken lang. En daarnaast 2 keer per week sporten. Wat ik overigens al deed.... Toen ben ik 2 kledingmaten afgevallen en nu na 5 jaar pas ik nog steeds in 38. Ik eet alles. Maar volg wel bepaalde adviezen van Sonja Bakker op. Dus rode sauzen ipv witte. Ontbijtkoek ipv andere koeken. 30+ kaas eten we dus ook sinds 5 jaar. Veel rauwkost als je trek krijgt. Tegen 16 uur zet ik een bak komkommer, tomaatjes, worteltjes op tafel en ieder snaait naar believen.
En 's avonds na 20 uur eten wij alleen nog een cracker met kaas en drinken we thee.

Petra Kappers

Petra Kappers

31-05-2013 om 14:32

Ex-dikkerd

aandelen ?

ex-dikkerd

ex-dikkerd

31-05-2013 om 18:07

Petra kappers

Waarin? Maagoperaties? Nee hoor! Het is echt absoluut een laatste redmiddel en het is heel ingrijpend met levenslange gevolgen.
Ik heb er geen moment spijt van gehad, maar ik ken lotgenoten die doodongelukkig zijn omdat ze niet goed waren ingelicht over de psychische gevolgen, omdat de complicaties tegenvielen of omdat ze bepaald eten niet meer konden verdragen. Vooral als eten heel belangrijk voor je was kan dat heel zwaar zijn.
Al echt niks anders werkt en je psychisch goed in je schoenen staat zou het een allerlaatste mogelijkheid kunnen zijn.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-05-2013 om 19:55

Ex-dikkerd

Volgens mij bedoelt Petra het boek, niet de operatie.

ex-dikkerd

ex-dikkerd

31-05-2013 om 21:16

Aha!

Het boek dat ex-diëter promoot! Wat me overigens wel interessant lijkt en ze heeft absoluut een punt, maar ook hier geldt volgens mij: hoe lang beklijft het als je het blijkbaar in je hebt meer te eten dan goed voor je is?

nolly

nolly

01-06-2013 om 10:23

Koolhydraatarm

ik eet ondertussen al bijna 4jaar koolhydraatarm.
Ik voel me er veel beter bij dan voor die tijd.
In het begin (sept 2009) ben ik in 16 weken tijd 16 kilo afgevallen met het Dr. Cohen dieet.

Daarna ben ik gaan stabiliseren. Dus iets grotere porties gaan eten, andere groenten/fruit erbij gaan eten, eiwitten gaan combineren (wat in het afvalgedeelte niet mocht), eens een boterham etc.

Tot afgelopen winter ben ik keurig op m'n gewicht gebleven. Helaas afgelopen winter ben ik aangekomen, voornamelijk omdat ik ben gestopt met sporten (en ook iets minder opgelet met m'n eetstijl)
Sinds een paar weken probeer ik weer wat meer te gaan sporten, hopelijk kan ik in het najaar weer hetzelfde doen als ik voorheen deed.

Als we uit eten gaan, eet ik gewoon mee (ook dus koolhydraten), ook eet ik heus wel eens een gebakje ofzo. maar over het algemeen eet ik nog steeds streng koolhydraatarm.

Het volhouden op lange termijn kan dus wél.

Manja

Manja

01-06-2013 om 19:14

Nolly

Ik hoop dat ik het net als jij kan.
Ik ben nu drie week bezig. EN ik voel me inderdaad veel energieker dan toen ik meer koolhydraten at. Ik had mij dit nooit van te voren kunnen bedenken, maar het ik voel me echt veel beter. EN met alle andere dieten die ik eerder wel deed voelde ik me altijd slap en had honger. Ik heb nu echt geen honger. Terwijl ik weinig krijg, maar wel eiwit en vet.
Overigens krijg ik niet meer vet en eiwit dan ik eerder kreeg. De verhouding is alleen anders, ik krijg minder koolhydraat.
Ja, ik blijf het een wonder vinden. Het lijkt wel of ik er aandelen in heb. Na alle kritische woorden tot nu toe ben ik heel blij met Nolly

Merel

Merel

02-06-2013 om 14:14

Inderdaad

Ja Manja, dat zal je vaker horen, dat mensen denken dat je nu ineens vetter zou eten, maar dat deden wij ook nooit hoor. We aten zoals altijd, alleen minder koolhydraten en meer groenten. (niet ineens meer vlees ofzo).
Het is wel een wat duurder dieet, want koolhydraten zijn goedkoop (rijst, macaroni, zijn natuurlijk goedkope maagvullers) en nu draait dat om, heel klein schepje macaroni en dan heleboel groenten (=duurder) maar dat hebben wel er wel voor over. En we kijken goed naar de groenten die in het seizoen zijn of in de aanbieding.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.