Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Janny

Janny

03-10-2008 om 23:04

Erg ongerust, zenuwbeschadiging door kies vullen?

Mijn zoontje van 5 moest afgelopen woensdag een kiesje vullen in zijn rechter onderkaak. Onze tandarts verdoofd eerst met een watje de huid zodat de verdovingsspuit minder pijn doet. De vorige keer heeft mijn zoon dan ook geen centje pijn gehad, niet tijdens en na de behandeling. Maar woensdag deed de injectie wel pijn, mijn zoon riep hard auw en ik zag hem schrikken. Deze pijn hield volgens mij wel een minuut aan, hij mocht even wat drinken. Hij is nogal hard voor zichzelf, maar ondanks dat had ik het idee dat hij het moeilijk had. Ik besef nu dat het waarschijnlijk pijn was van de zenuw, destijds dacht ik dat het misschien wat angst was. Alhoewel hij niet bang is bij de tandarts en het de vorige keer zelfs leuk had gevonden.

Tijdens de behandeling van boren en vullen had hij het een paar keer moeilijk, moest hoesten, verslikte zich een paar keer, moest dan even rechtop zitten. De vorige keer had hij hier geen last van.

Woensdag heb ik er verder die dag niet zo'n erg in gehad, hij had nog wel wat last en was emotioneel maar ik dacht dat dat normaal was na de behandeling en zou wel over zijn na een nachtje slapen.

Nu heeft hij sinds gisteren duidelijk last van zijn tong, maar omdat mijn andere zoon vorige week wat last had van blaartjes in zijn mond dacht ik dat het ook zoiets was. Maar vanavond viel het kwartje ineens. Hij kwijlt en dat wordt erger, hij wil maar weinig drinken en doet steeds zijn tong uit zijn mond, klaagd over pijn aan zijn tong, er is niks te zien, hij zit steeds met zijn vingers in zijn mond en vanavond toen ik hem over zijn wangetjes aaide en hem vroeg of het links en rechts hetzelfde voelde zei hij dat hij het rechts minder voelt en dat het voelt alsof zijn mond nog verdoofd is!!!

Nu ben ik ontzettend ongerust, heeft de tandarts zijn zenuw beschadigd en zo ja, komt dit weer goed? En natuurlijk net in het weekend dat we hiermee zitten. Weet iemand van jullie hier meer vanaf?

Ik heb inmiddels wat gelezen op het net en vond info over de aangezichtszenuw die vanaf een bepaald punt verantwoordelijk is voor de tong, onderkaak en keel. Ik denk dat dit deel geraakt is....

Als dit morgen nog zo is wie kan ik dan het beste bellen, de huisartsenpost of een dienstdoende tandarts? Ik heb zo ontzettend te doen met mijn zoontje....

Janny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MM.

MM.

04-10-2008 om 00:24

Ook gehad

maar in mindere mate. De verdoving ging niet zo vlot als andere keren, voelde onprettig terwijl ik het normaal goed kan hebben. De verdoving hield heel lang aan, ik heb nog weken met een verdoofd tongpuntje rondgelopen.

Ik vond dit op omfs.be:
Aanhouden van de gevoelloosheid en paresthesie
Vooral bij de mandibulaire geleidingsanesthesie komt het een enkele maal voor dat de verdoving niet binnen de normale tijd is uitgewerkt en dat er langere tijd sprake is van volledige gevoelloosheid of abnormale sensaties (paresthesie) zoals jeuken of kriebelen.
De oorzaak van de uitval is meestal niet te achterhalen. Er kan sprake zijn geweest van het bij toeval aanprikken van de n.alveolaris inferior. Uitval of functiestoornis kan vermoedelijk ook worden veroorzaakt door hematoomvorming dicht bij de zenuw. Natuurlijk kan de zenuw ook wel eens, soms onvermijdelijk, gelaedeerd zijn bij de verwijdering van een verstandskies of een pathologisch proces in het bot van de onderkaak, waarbij de zenuw min of meer met de afwijking verkleefd kan zijn geweest.
De sensibiliteitsstoornis kan dagen tot weken duren. Wanneer binnen drie maanden geen tekenen van herstel zijn opgetreden, is de kans gering dat zich alsnog op korte termijn spontaan herstel zal voordoen. Gelukkig is de prognose voor herstel van het gevoel op de lange duur wel gunstig.

Ik denk dat het weinig zin heeft een dokterspost of tandarts te bellen, ze kunnen het gevoel moeilijk terugtoveren Als het gevoel niet beetje bij beetje terugkeert, dan ga je natuurlijk een dezer dagen wel bellen.

Sterkte ermee voor je zoontje,
MM

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.