Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Amelie

Amelie

02-12-2011 om 17:44

Ervaringen acupunctuur

Wie heeft er ervaring met acupunctuur? Zowel goede als slechte ervaringen lees ik graag. Ik heb al gezocht in het archief maar de laatste paar draadjes liepen uit discussie over de zin of onzin van alternatieve geneeswijze. Dat is dus NIET de bedoeling van deze vraag. Ik overweeg om met acupunctuur te beginnen, vandaar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

02-12-2011 om 18:06

Deels

Ik heb zelf redelijke ervaringen met acupunctuur wat betreft migraine, mijn man heeft erg goeie ervaringen wat betreft zijn rug en gewrichtsproblemen.

even mijn ervaring uit het archief geplukt

ik ben afgelopen 2 jaar onder behandeling van een accupuncturist geweest voor rugklachten. volgens hem lag de oorzaak bij mijn energiebanen, heb ik te weinig energie. De reden waarom ik naar hem toe ging is omdat het bedrijf waar ik werk zeer goede ervaringen heeft, en daarom vergoed mijn bedrijf de behandeling als de verzekering het niet meer vergoed. Zeer positief dus.

Ik ben er om de 4 weken geweest, en heb een positieve instelling gehad. Maar ik vind dat het me niet heeft geholpen. Zo gauw het iets beter leek te gaan dan was het volgens die man door zijn behandeling, maar als ik over 2 jaar kijk ben ik er niets mee opgeschoten.

aan de andere kant: er zijn veel collega's die er wel baat bij hebben gehad. maar of dat 'echt' is... ik weet het niet.

Hombre

Hombre

02-12-2011 om 21:35

Als je gelooft

Als je gelooft in alternatieve geneeskunde geloof je toch alles? Er zijn altijd wel mensen met positieve ervaringen, een sterker placebo effect dan met naalden in je lijf zitten prikken is er waarschijnlijk niet, dus er is vast zat te vinden.

Dus veel succes met je energiebanen

eni65

eni65

03-12-2011 om 01:58

Zowel mijn moeder als mijn zus hebben baat bij accupunctuur. Ze hebben ook die kleine prikkertjes die met een pleister blijven zitten. Zelf moet ik er niet aan denken, maar bij hun werkt het.

Goede ervaringen

Ik ben helemaal niet zweverig en zou niet snel voor iets homeopatisch kiezen maar heb goede ervaringen met acupunctuur.

Jaren geleden toevallig bij fysio )terechtgekomen met terugkomende peesontstekingen) die ook acu deed, alle klachten waren na een paar behandelingen weg.

Paar jaar later vage jeuk klachten waar HA geen oplossing voor had; zelfde acupuncturist gebeld en weer prima geholpen!

Pluk53

Pluk53

06-12-2011 om 15:49

Toch een kritische posting

en daarna mogen jullie het weer helemaal zelf uitzoeken
"Ik ben helemaal niet zweverig en zou niet snel voor iets homeopatisch kiezen maar heb goede ervaringen met acupunctuur" Mensen die baat hebben bij een behandeling zijn daar enthousiast over. Logisch. En zo'n succes wordt doorverteld. Logisch. Maar neem ook het volgende even mee in de afweging: klachten en ziektes hebben vaak een cyclisch karakter, of verdwijnen "vanzelf" (in 60-70% van alle vage klachten/problemen). Als zo'n genezing/verbetering samenvalt met een behandeling (elke behandeling, ook de reguliere!!) is het niet meer dan menselijk om die genezing/verbetering in verband te brengen met de ondergane behandeling. Zo blijft de alternatieve sector door de mond-op-mond-reclame steeds weer aan nieuwe toeloop komen, terwijl, als er "echt" kritisch onderzoek gedaan wordt, de behandelingsresultaten niet beter zijn dan welke bereikt worden met een placebo in een controle-groep. En wat betreft acupunctuur: hier een interessant overzicht over "hoe de acupunctuur zich in het westen heeft gevestigd" http://skepp.be/artikels/pseudo-wetenschap/alternatieve-onbewezen-behandelingen/acupunctuur/acupunctuur-het-westen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.