Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Petrasa

Petrasa

11-12-2011 om 20:03

Gewicht

Mijn dochter sport zo'n 14 uur per week en heeft een normaal eetpatroon. Op dit moment is haar BMI nog net goed.
Is vanaf haar geboorte volgens de schema's van het consultatiebureau te zwaar.
Ik kijk met angst en vrees uit naar het moment dat ze met sporten gaat minderen/stoppen.
Iemand enig idee hoe dit kan? Ik weet dat ze niet tussendoor snoept, het is al haar hele leven zo.
Laarsjes met een ritsje zijn nooit een mogelijkheid geweest bijvoorbeeld. De rits kon niet dicht.
Misschien een trage stofwisseling en wat is daar eventueel aan te doen of kan het ook wat anders zijn en moet ik ervoor met haar naar de huisarts, ik wil haar ook niets aanpraten.....
Petrasa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

14 uur per week sporten?

Ik zou niet naar haar BMI kijken. Hoe vind je zelf ziet je dochter er uit, in haar blote lijf? Is ze stevig en gespierd? Of is ze echt te dik en "blubberig" zullen we maar zeggen?
Ik vermoed dat haar hoge BMI misschien komt door het vele sporten, het gewicht is geen ongezond vet maar spiermassa?
Ook ritsje in laarzen die niet dicht kunnen zegt niets over het vetgehalte. Misschien wel over gespierde enkels en kuiten?
Bij veel en intensief sporten krijg je veel spiermassa en dat is extra gewicht.

Tinus_p

Tinus_p

12-12-2011 om 08:29

Hoe oud?

En wat voor sport? En is haar eetpatroon echt 'normaal' (een weekje calorieentellen wil ook nog wel eens onthullend zijn)?

Isabella Caramella

Isabella Caramella

12-12-2011 om 10:15

Topsport

Zijn jullie zelf zwaar? (zou het aanleg kunnen zijn?). Idd goed wat Tinus adviseert, maak eens een lijstje. In frisdrank bv zitten ook veel calorieen.
Ik vind 14 uur sporten per week meer iets voor een topsporter, dat houdt ze nooit haar leven vol. Als je iets medisch vermoed toch maar naar de huisarts, misschien eerst alleen om te praten?

dc

dc

12-12-2011 om 11:52

Hoe ziet ze eruit?

Mijn 2e (nu 3) zoon heeft altijd boven alle lijntjes gezeten qua gewicht, maar hij is gewoon echt sterk gebouwd. Nu al een en al spier, en dan een babybuikje dat langszaam wegtrekt.

Ik was vroeger ook altijd "te zwaar", maar mijn benen waren supergespierd van elke dag 2 uur fietsen, en verder sportte ik ook veel. Achteraf gezien denk ik niet dat ik echt ergens vet te veel had.

Wat voor sport doet ze? En heeft ze zelf problemen met haar lichaam?

Petrasa

Petrasa

12-12-2011 om 14:11

Dank voor het reageren

Mijn dochter is 17 en heeft een jongere broer en een zus
die slank zijn. Ook toen ze baby, peuter was, was ze te zwaar en pasten gewone broeken niet. Daar was ze zich van bewust en daar was ze ook niet blij mee. Ze staat nog steeds niet graag op de weegschaal en is nu ook niet tevreden.
Ze is niet tenger gebouwd, heeft een buikje en stevige billen maar een goed figuur.

Ze doet aan topsport en dan handbal.
Haar teamgenoten hebben een afgetraind lijf.

Haar eetpatroon kon ze niet beinvloeden toen ze nog baby, peuter, kleuter jong basisschool kind was en toen had ze hetzelfde postuur, een heel stuk steviger dan de rest van het gezin.
Daarom begrijp ik het niet zo goed, zo heel anders dan de rest en dan ook nog zoveel sporten (wat de rest niet doet) en toch de stevigste van het stel.
Daarom vroeg ik met af of je een trage stofwisseling zou kunnen hebben en zo ja is daar dan wat aan te doen.
Maar het is een gevoelig onderwerp dus wilde ik eerst hier mijn licht opsteken.

Gr Petrasa

Tinus_p

Tinus_p

12-12-2011 om 19:42

Tsja

Om te beginnen vind ik 14 uur trainen niet opvallend veel; zeker niet in verhouding tot de 40-urige werkweek van een bouwvakker ofzo.
Verder; is het spier of is het vet? Ook dat maakt uit.

Maar als je dochter ook nog eens veel moe is, ofzo, loont het om de schildklier eens te checken. Er is waarschijnlijk niets, maar t testje is zo gedaan.

dc

dc

13-12-2011 om 08:52

Vreemde eend

"Ze is niet tenger gebouwd, heeft een buikje en stevige billen maar een goed figuur."

Het lijkt me, dat als ze zich lichamelijk verder fit is, het enige probleem dat ze niet lijkt op het ideaalfiguur en de mensen in haar familie. Waarschijnlijk zou ze zich in een familie waar de rest niet slank was, zich normaler voelen. Het lijkt me zinniger om haar te helpen aan het verbeteren van haar zelf-imago, dan haar gevoelens "te dik" te zijn te bevestigen en haar richting een levenslang probleem met haar lichaam te pushen.

Beter 10 kilo te zwaar in een gezond lichaam en vrolijk, dan slank maar je hele leven vechten tegen je lichaam.

Belle Époque

Belle Époque

13-12-2011 om 09:01

Dc heeft volkomen gelijk

Ik was zo'n meisje met een buikje, stevige billen en ronde wangen. Mijn moeder kookte gezond, ik snoepte weinig en qua beweging zat het ook wel goed (geen sport, wel een andere zeer beweeg-intensieve hobby). En toch was ik een paar kilo te zwaar, net als jouw dochter.

Zowel mijn moeder als de huisarts vonden dat verschrikkelijk en mijn huisarts dwong me rond mijn 18e het eerste crashdieet op. Dit is 30 jaar geleden. Mijn leven is lijnen, lijnen, lijnen, en toch val ik inmiddels in de cathegorie "morbide obesitas", waarschijnlijk dankzij het gedwongen crashen en de houding van met name mijn huisarts toen ik nog was zoals jouw dochter.

Wees in godsnaam verstandig en begin er niet aan! Sta achter je dochter als iemand haar een dieet probeert op te dringen als jij weet dat ze goed beweegt en gezond eet! En vooral, net als DC zegt: help haar met haar zelfbeeld, want in een maatschappij waarin mensen met overgewicht worden behandeld alsof ze de pest hebben is dat minstens zo superbelangrijk als goed eten en bewegen!

dc

dc

13-12-2011 om 12:37

Dokter

Ik had ook zo'n kneus van een arts. Kwam bij hem toen ik 17 was voor doorverwijzing naar een dietist omdat ik bulimia had. Ik legde uit dat ik zo'n 10 keer per dag overgaf en de hele dag bezig was met eten en niet-eten.

Zijn reactie "ja, je bent inderdaad te zwaar, maar over je eten moet je je maar niet ongerust maken, want alle pubers eten onregelmatig"!

En te zwaar? Ja, maar als je onder de kleding keek, was ik een zwaargebouwd blok spier met een vrouwelijk buikje. Ik fietste 2 uur per dag, had benen waar een olifant u tegen zegt, deed intensief aan dansen (o.a. rock 'n roll), aerobics en paardrijden. En dat buikje, dat hebben veel vrouwen nou eenmaal. Dat krijg je nooit weg als je zo gebouwd bent, tenzij je jezelf compleet uithongerd. Maar ja, dan gaan op een gegeven moment je tanden en je haren uitvallen, en da's ook niet zo mooi.

Ik hoop dat je je dochter het leed en de ellende kunt besparen waar ik doorheen ben gegaan en waar Belle nog steeds mee leeft. Het lijkt me echt erg als mijn moeder mijn figuur als een probleem zou zien, dat voel je toch aan als super onzekere puber.

Vreemde eend 2

Mijn broer is ook zo'n vreemde eend, ik noem m ook wel het koekoeksjong, aangezien hij fors groter en vooral ook veel breder is dan mijn ouders en ikzelf. Als kind vond ik m altijd dikkig, als ik nu foto's zie van toen hij bijvoorbeeld 14 was dan zie ik daar niks aan. Stevig gebouwd inderdaad.
Inmiddels is hij wel dik trouwens. Maar dat was hij in zijn jeugd eigenlijk niet. Wel veel zwaarder dan zijn zus bij gelijke lengte.

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-12-2011 om 14:14

Bouw

Ik ben het roerend eens met dc; laat je dochter alsjeblieft niet denken dat er iets mis is met haar gewicht en haar lijf! Als ze gezond is, ze eet niet overmatig en ze heeft een goed, gespierd lijf, dan is dat toch prachtig? Ook al heeft ze een buikje. Waarschijnlijk is dit gewoon haar bouw en hoeveel je ook sport of lijnt, dat blijft.
Een topmodelfiguur zal ze dus nooit krijgen. Maar dat moet zij ook beslist niet nastreven.
Ik heb een soortgelijke ervaring meegemaakt als dc en dat wens je je kind niet toe. Het belangrijkste is dat je dochter gezond is en dat ze zich letterlijk en figuurlijk goed in haar vel voelt. En als moeder kan je dat stimuleren door haar te helpen blij te zijn met haar lijf.

Petrasa

Petrasa

13-12-2011 om 16:10

Uitleg

Mijn dochter weet zich altijd door haar ouders gesteund.
Er is m.i nu ook geen probleem maar ze sport nu wel veel meer dan gemiddeld. Ik vroeg me af wat er gaat gebeuren als ze daar mee stopt bv als ze straks gaat studeren
en of ze wellicht een trage stofwisseling heeft.
Tinus heeft daar wat over uitgelegd en daar ga ik over nadenken. Maar ik wil hier wel benadrukken dat de vervelende scenario's die hier beschreven worden niet aan de orde zijn.
Bedankt dat jullie mij de andere kant ook hebben laten zien.
GR Petrasa

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-12-2011 om 16:31

Afbouwen

Dat is goed dat jullie haar steunen.
Als ze minder gaat sporten is het zaak dit goed en langzaam af te bouwen en dit liefst onder begeleiding van haar trainer(s) te laten gebeuren. Uiteraard zal ze dan ook haar eetpatroon moeten aanpassen omdat ze dan minder calorieen/koolhydraten nodig heeft. Spierweefsel zal slinken en haar vetpercentage zal vermoedelijk wel toenemen maar ze hoeft niet perse dikker te worden danwel in gewicht toe te nemen.

Tinus_p

Tinus_p

13-12-2011 om 17:11

Heu

Hoe zwaar isz e eigenlijk; wat is haar BMI? En heeftz e veel spieren? Sommige mensen komen juist aan van sporten, met name als een beetje trainingsinspanning meteen leidt tot forse spieropbouw. Ik heb die aanleg niet, ik ken wel mensen die dat wel hebben.

dc

dc

13-12-2011 om 17:13

Dank tinus

Je verklaart net waarom ik de afgelopen 2 maanden aankom, in plaats van afval, maar wel in kleinere broeken pas. Ik snapte er al niets van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.